Dwa nowe pociągi miały dotrzeć do Trójmiasta do końca marca przyszłego roku, ale wiele wskazuje na to, że pojawią się już w styczniu.
nie, bilety i tak są drogie, a pieniądze na nowe pociągi muszą znaleźć właściciele SKM, czyli samorządy
52%
nie, już wolę zgodzić się na te składy, które jeżdżą dziś
14%
tak, wolę płacić nieco więcej, ale jeździć w lepszych warunkach
34%
Te pociągi będą pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz zupełnie nowe składy pojawiły się u nas w 1993 roku. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 roku.
Tymczasem właśnie
minęło osiem miesięcy od podpisania umowy z firmą Newag na dostawę do Trójmiasta dwóch składów z rodziny Impuls.
Jak przebiega ich budowa?
- Wszystkie człony pierwszego pojazdu są już poddawane pracom malarskim. W grudniu pojazd trafi na halę montażową, gdzie będzie "uzbrojony" w całe wyposażenie - informuje Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto. - Trwa też produkcja drugiego pociągu, gotowe są już ostoje [ramy pojazdu - red.] i rozpoczyna się proces budowy pudła [nadwozia- red.].Warto przypomnieć, że barwy nowych pociągów wybrali w głosowaniu czytelnicy Trojmiasto.plPierwszy Impuls powinien być w pełni wyposażony w połowie grudnia. Na styczeń zaplanowane są jazdy próbne obu pojazdów.
Zgodnie z kontraktem Newag ma dostarczyć oba składy do 31 marca. Firma zainkasuje za to 35,6 mln zł. Jest jednak duże prawdopodobieństwo, że oba pociągi trafią do nas wcześniej.
- Planujemy przekazanie SKM-ce obydwu pojazdów już w styczniu - zapowiada Urszula Makosz, rzecznik Newagu.
Pojawienie się nowych pociągów zwiastuje zmianę jakościową w komforcie podróżowania pasażerów SKM. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do internetu oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Podróż odbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których znajdą się gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety oraz mobilne, bezgotówkowe automaty biletowe. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będzie wydzielona strefa do przewożenia jednośladów.
Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Każdy człon posiadać będzie dwie pary drzwi, a wysokość podłogi pojazdów dostosowana zostanie do peronów SKM (960 mm). Pojazdy wyposażone będą w dodatkowy wysuwany stopień, który zniweluje lukę pomiędzy taborem a peronem.
Pociągi, mogące osiągać prędkość do 160 km na godz., będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.
W grudniu SKM planuje ogłoszenie przetargu na przebudowę czterech pojazdów, które przeszły modernizację w 2007 roku.
- Wyposażymy je w inne silniki i zrobimy lifting wnętrz - mówi Lignowski.W najbliższych latach SKM zamierza kupić kolejnych 10 pociągów. Mają one mieć od pięciu do siedmiu członów. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa (SKM świadczy usługi także na linii PKM), która na razie obowiązuje do grudnia 2016.