• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • aja mjeszkam nie daleko skamki i zaprosiłem calom mojom rodzine z Polski

    bedziemy podziwiać przy grilu nowe wagoniki. Będom sztuczne ognie poleje sie alkohol, będziemy robić zdjęcia, pochwale sie szwagrom mojom nowom kosom spalinowom kupionom na alegro. To jes rzycie.

    • 1 1

  • Same Plusy

    Ja widzę same plusy: + więcej przestrzeni, +więcej powietrza z zewnątrz, dzięki zlikwidowaniu ścianek działowych - wkurza mnie, że czasami nie mogę uchylić okna, bo znajdzie się jedna osoba, której będzie wiało! To nic, że jak do przedziału wejdzie w końcu ktoś, komu nie zależy i kto otworzy to okno, to wszyscy oddychają z ulgą, że nareszcie ktoś je otworzył, bo nie było czym oddychać... ale zbaczam z tematu, + bardziej ekologiczna, bo mniej prądożercza! + estetyczna.

    Zastanawiam się tylko, ile czasu będzie taki skład jeździł - pamiętam skmkę oddaną do użytku na początku roku (taka z automatycnymi drzwiami i Krystyną Czubówną, jako czytającą stacje :]), pojeździła kilka miesięcy a potem zniknęła. Co się z nią stało? Może ktoś mi powie?

    • 1 0

  • Barwy (1)

    Zmodernizowane SKM-ki są nawet ładne, tylko dlaczego w takich kolorach?
    Toż to kolory Arki Gdynia !

    • 0 2

    • Bo większość składów "nocuje" w Gdyni.

      Więc z powodów bezpieczeństwa.

      • 3 0

  • Dlaczego ten skłąd pomalowany jest w barwy Arki? Przecież Lechia zniszczy każdy Arkowóz__

    • 3 1

  • bardzo ladne ...

    ciekawe jak dlugo beda w tak ladnym stanie...nasi wandale zaraz '' doprowadza je do polskiej normy ...''

    • 1 0

  • Super...żeby jeszcze w godzinach szczytu kolejki jeździły co 3 minuty

    • 1 0

  • toż to

    stare kolejki po botoksie;)

    • 0 0

  • Oby przedziały były monitorowane

    • 4 0

  • podobają mi się

    • 2 2

  • Bardzo mi sie podobaja. (2)

    Ale ja i tak jezdze duzym czarnym samochodem z przyciemnianymi szybami i CB radio, wiec malo mnie to obchodzi.

    • 2 2

    • popieram, też jeżdżę, może bez cb, i ciemnych szyb, ale to rozwiązanie i takk jest lepsze od SKM

      SKM tylko gdy %

      • 0 0

    • A ja w ogole nie jezdze.

      Kase zarabiam w domu klikajac myszką, siedze se w ciepełku popijajac kawusie i smieje sie z tych co jezdza skm i samochodami.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane