• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tramwaje w Gdańsku dopiero w kwietniu i maju

Maciej Korolczuk
7 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowe Pesy przyjadą do Gdańska z 3-miesięcznym opóźnieniem. Nowe Pesy przyjadą do Gdańska z 3-miesięcznym opóźnieniem.

Na początku 2018 r. bydgoska Pesa deklarowała, że pierwsze tramwaje zamówione przez Gdańsk dostarczy jeszcze przed końcem roku, a więc wcześniej niż zakłada podpisana umowa (do 15 stycznia 2019 r.). Terminów nie uda się jednak dotrzymać. Według najnowszych informacji nie pięć, a jeden tramwaj przyjedzie do Gdańska dopiero w połowie kwietnia. Za opóźnienie GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne wynoszące prawie 9 tys. zł za jeden dzień zwłoki.



Który tabor w GAiT wymaga pilniejszych i większych nakładów inwestycyjnych?

Gdy w lutym informowaliśmy, że Pesa rusza z produkcją 15 nowych tramwajów dla Gdańska, przedstawiciele producenta zapewniali, że pierwsze składy przyjadą nad morze przed czasem. Choć według umowy producent miał 11 miesięcy na dostarczenie pierwszych pięciu pojazdów, to dziennikarzom przekazano, że nowe tramwaje pojawią się jeszcze przed końcem roku. Z planów jednak nic nie wyszło.

Śmiałe deklaracje zbiegły się w czasie z problemami Pesy, która na początku 2018 r. straciła płynność finansową. W kolejnych miesiącach trwały poszukiwania środków finansowych. Kilkumiesięczne oczekiwanie na kredyty bankowe opóźniły produkcję - także składów zamówionych przez Gdańsk.

Dziś producent zapewnia, że z problemami się uporano i trwa walka z czasem, by nadrobić zaległości.

- Opóźnienia wynikały z powodu problemów producenta, które miały wpływ ma terminowość dostaw podzespołów i komponentów potrzebnych do budowy pojazdów. Spółka przechodzi restrukturyzacje, dzięki wprowadzonym zmianom i pozyskaniu inwestora odzyskała płynność finansową, realizuje produkcję, w tym także tramwajów dla Gdańska. Opóźnione będą dostawy tylko kilku pierwszych pojazdów, jako producent robimy wszystko, by cała umowa została zrealizowana w terminie, co oznacza, że chcemy dostarczyć ostatni pojazd przed terminem wyznaczonym umową - tłumaczy Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
Jak mówi nam Alicja Mongird, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów, pojazdy pojawią się w Gdańsku dopiero wiosną.

- Otrzymaliśmy informację od Pesy, iż pierwszy tramwaj przyjedzie do nas dopiero w połowie kwietnia. Kolejne cztery tramwaje przyjadą do nas do 2 maja. Opóźnienie oznacza, że spółka GAiT będzie naliczać Pesie kary umowne za każdy dzień zwłoki w dostarczeniu tramwajów.
Umowa GAiT z Pesą przewiduje kary na każdy niedostarczony w terminie tramwaj - po 8,8 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia, a także za niedostarczenie w terminie pakietu specjalistycznego - 5,5 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia. Łącznie może to dać ok. 4 mln zł, ale niewykluczone, że obie strony podejmą rozmowy i po negocjacjach kwota okaże się niższa.

Jak deklaruje producent, dziesięć pozostałych składów zamówionych przez GAiT ma się pojawić w Gdańsku już w terminie, a więc do sierpnia 2019 r.

Każdy z zamówionych pojazdów pomieści 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących, będzie w pełni niskopodłogowy, wyposażony m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, ekrany systemu informacji pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego). Za dostarczenie 15 identycznych tramwajów GAiT zapłaciły Pesie 138 mln zł.

Opinie (254) 5 zablokowanych

  • Tylko 32 miejsca siedzące na 200 pasażerów? Mogliby postawić za nie wagon towarowy na bydło.

    • 8 0

  • (5)

    32 miejsca, a w Krakowie PESA dostarczyła wagony na ponad 100 miejsc siedzących.
    Ale włodarze Gdańska chcą wozić ludzi jak bydło.

    • 35 9

    • (3)

      Krakowiak - jest najdłuższym w Polsce tramwajem jednokierunkowym.
      Trudno, żeby zamawiana Pesa Jazz Duo (dwukierunkowa) miała podobną ilość miejsc siedzących (gdyż przestrzeń konsumują drzwi po obu stronach pojazdu)

      • 10 5

      • Pętla (1)

        Eksploatacja tramwaju dwukierunkowego jest droższa niż pętla

        • 7 1

        • I niewygodna dla pasa i motrn.

          • 1 1

      • W Krakowie mogą pętle zbudować, a u nas muszą tramwaje się cofać? To nie powód...

        • 11 4

    • 100 siedzących

      Tak Lisicki i zarząd zamówili wagony do przewozu b---a,a w Krakowie do przewozu Ludzi.Tak podchodzą Gdańskie władze do gdańszczan

      • 11 6

  • Kiedy w Koleczkowie będą jeździły tramwaje?

    • 0 1

  • (2)

    Niech wroca stare tramwaje przynajmniej sie nie psuły i byly bardzo fajnie lubiałelem stac na koncu tramwaju otworzyc szybe noge oprzec o taka podstawke i sie elegancko jechalo a teraz to jakas masakra z tymi nowymi

    • 23 12

    • (1)

      Paul się były niewygodne i praktycznie niedostępne dla matek i niepelnozprawnych na wózkach

      • 2 1

      • Przynajmniej mniej było w tramwajach rozwrzeszczanych bachorów a i żaden chromy

        mi nie przejechał wózkiem po nodze.

        • 5 3

  • Zapraszam CBA

    Może CBA wpadłoby i przyjrzało się temu wszystkiemu z bliska.Przetargom i finansom spółki.Pesa na tramwaje a Mercedes na autobusy ma monopol w Gait dziwne to prawda? Bo o innych firmach jakoś nie słychać.

    • 7 3

  • Bałagan i jeszcze raz bałagan

    Pesa w ramach rekompensaty za niedotrzymanie terminu umowy powinna dać Gdańskowi ze dwa nowe tramwaje zupełnie gratis chcąc z tej sytuacji wyjść z twarzą ! A jeśli nie to na następne przetargi mogą wygrać na przykład firma solaris a Pesa pójdzie w odstawkę !!!!

    • 5 4

  • Pesa nie potrafi nic zrobić na czas. (1)

    Opóźnienia to ich znak rozpoznawczy.

    • 10 3

    • Prośba do minusujących o umotywowanie swojej oceny.

      Choć trudno będzie zaprzeczyć faktom, no ale czekam. :)

      • 0 0

  • tramway do Koleczkowa kiedy będzie jeździł?

    • 2 1

  • Kara się obniży po rozmowach hehe dobre

    • 3 0

  • jak zawsze opóżnienie, a graty szarpią, nie hamują, drzwi się psują ale to zmartwienie tylko garstki zwykłych szarych ludzi.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane