• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy most, wiadukt i nawierzchnia na Trakcie św. Wojciecha, ale nie wszystko na raz

Maciej Naskręt
29 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wiadukt Biskupia Górka w ciągu Traktu św. Wojciecha. Wiadukt Biskupia Górka w ciągu Traktu św. Wojciecha.

W tym roku zostaną ogłoszone przetargi na opracowanie projektu budowlanego nowego wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska i mostu nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Starogardzkiej zobacz na mapie Gdańska. Roboty budowlane mają wystartować dopiero po upływie 3-5 lat. Za to jednak jeszcze w tym roku kierowcy powinni pojechać po płaskiej jak stół nawierzchni Traktu św. Wojciecha przez Orunię.



Co najbardziej dokucza ci na Trakcie św. Wojciecha?

Wiadukt Biskupia Górka, posadowiony nad magistralą kolejową tuż przy Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, zostanie rozebrany w ciągu najbliższych 5-6 lat. Obiekt jest mocno zużyty. Mogą nim jeździć teraz wyłącznie samochody o masie całkowitej nie przekraczającej 30 ton, czyli o 20 mniej niż w przypadku nowych obiektów. Ponadto kierowców pojazdów ciężarowych obowiązuje zakaz jazdy z prędkością większą niż 30 km/h z uwagi na brak dostatecznych zabezpieczeń chroniących pojazd przed upadkiem z wiaduktu.

Zanim jednak stary obiekt zostanie rozebrany, gdański ZDiZ planuje wybudować i oddać do użytku nowy wiadukt, który położony będzie kilka metrów na północ od dotychczasowego obiektu.

Prace budowlane nie powinny zakłócać ruchu na Trakcie św. Wojciecha. - Nie wyobrażam sobie, że zamykamy przejazd tym strategicznym dla miasta ciągiem komunikacyjnym. Dlatego po oddaniu nowego wiaduktu nad torami przekładamy na niego ruch z i do centrum Gdańska, a w drugiej fazie robót rozbieramy stary obiekt - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

ZDiZ najpierw zamówi projekt wiaduktu Biskupia Górka

W kwietniu władze ZDiZ w Gdańsku otrzymały upoważnienie od prezydenta Pawła Adamowicza do przeprowadzania procedury przetargowej, w której zostanie wyłoniony wykonawca projektu nowego wiaduktu Biskupia Górka.

- W miejskiej kasie zabezpieczono na to kwotę 2,5 mln zł. Dokumentacja powinna być gotowa najpóźniej w 2015 r. Zabieramy się do pracy - mówi Mieczysław Kotłowski.

Przetarg na opracowanie dokumentacji budowy wiaduktu o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy w każdą stronę ma być ogłoszony jeszcze przed zbliżającymi się wakacjami.

Dzięki budowie nowego wiaduktu Biskupia Górka, kolejarze zyskają miejsce na rozbudowę m.in. linii SKM. Dzięki budowie nowego wiaduktu Biskupia Górka, kolejarze zyskają miejsce na rozbudowę m.in. linii SKM.
Nowy wiadukt umożliwi rozbudowę linii SKM

Obecnie pod wiaduktem Biskupia Górka wiedzie dwutorowa magistrala kolejowa. Ograniczona przestrzeń między przyczółkami mocno zużytego obiektu uniemożliwia zmieszczenie kolejnych torów. Budowa nowego i rozebranie starego wiaduktu ma zapewnić więcej miejsca na wyprowadzenie dodatkowych torów w kierunku Oruni.

Uzyskane w ten sposób miejsce pod wiaduktem umożliwi m.in. władzom spółki SKM przedłużenie linii kolejowej nr 250 z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego. Przypomnijmy, że zgodnie z projektem budowy stacji Gdańsk Śródmieście linia kolejowa nr 250 ma się kończyć przed wiaduktem Biskupia Górka tzw. kozłem.

Most umożliwiający dojazd do Traktu św. Wojciecha od ul. Starogardzkiej. Most umożliwiający dojazd do Traktu św. Wojciecha od ul. Starogardzkiej.
Nowy most nad Kanałem Raduni w Lipcach

Miasto planuje też rozebranie tymczasowego mostu o konstrukcji stalowej nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Starogardzkiej. W jego miejscu ma się pojawić betonowa przeprawa.

- Zlikwidujemy na moście wąskie gardło, czyli ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją. Nowy obiekt nad kanałem ma być w przekroju jednej jezdni i dwóch pasów ruchu w każdą stronę - tłumaczy Kotłowski.

W tym roku ma ruszyć przetarg na opracowanie projektu budowlanego. Roboty powinny ruszyć w 2014 r., jeśli oczywiście miasto znajdzie na to środki.

Co ciekawe, w docelowej inwestycji nad Kanałem Raduni jest budowa nie jednego, a dwóch mostów. Każdy, według koncepcji, obsługiwałby ruch dwoma pasami w przeciwnym kierunku. Jednak budowa drugiego obiektu jest według urzędników w obecnej sytuacji zbędna z dwóch powodów. Po pierwsze lwią część ruchu z ul. Starogardzkiej przejęła Południowa Obwodnica Gdańska. Na razie przeprawa nad kanałem nie wymaga dużej przepustowości - jeden most ma wystarczyć. Rozbudowa południowej dzielnicy Maćkowy nie postępuje gwałtownie.

Po drugie ul. Starogardzka pozostanie na razie w układzie jedna jezdnia po dwa pasy w każdą stronę (1x2). Gdyby powstał drugi most, samochody i tak musiałyby tuż za kanałem przejechać zwężenie z dwóch w jeden pas drogi, a rozbudowa ul. Starogardzkiej do dwóch jezdni to melodia bardzo odległej przyszłości.

Odcinek Traktu św. Wojciecha przeznaczony do remontu. Odcinek Traktu św. Wojciecha przeznaczony do remontu.
Nowa nawierzchnia na Trakcie św. Wojciecha jeszcze w tym roku

Gdański ZDiZ w piątek ogłosił przetarg na remont ok. 1 km nawierzchni, jezdni i chodników Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska do ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska.

Inwestycja zakłada rozebranie i ułożenie nowych krawężników kamiennych, siatki przeciwspękaniowej, nawierzchni jezdni, wykonanie nowych zatok autobusowych, a także wykonanie nowej nawierzchni chodników.

Otwarcie ofert w przetargu ma nastąpić 27 maja 2013 r. Wykonanie zamówienia nie powinno trwać dłużej niż cztery miesiące od dnia zawarcia umowy.

To kolejny przebudowywany odcinek Traktu Św. Wojciecha. W ubiegłym roku odbyła się kompleksowa modernizacja tej ulicy na ok. 1,5-kilometrowym odcinku od granicy administracyjnej miasta do włączenia w Obwodnicę Południową Gdańska.

Miejsca

Opinie (120)

  • Ulica Starogardzka (1)

    A ja bym chciał zapytać na kiedy jest planowany remont ulicy starogardzkiej ? Dzielnica mackwoy staje się coraz bardziej zamieszkana a komunikacja miejska tam "leży". Dojście do pętli autobusowej przy ulicy bartniczej zimą to prawdziwa katorga i niebezpieczeństwo. brak jest tam pobocz, oświetlenia, chodników a samochody pędzą tam z dużą prędkością. Pytam się więc pana budynia i jego armię kiedy mają zamiar coś z tym zrobic? pamiętajmy że przy wyborze miejsca zakupu mieszkania komunikacją odgrywa istotna rolę! Więc dopóki jej tam nie będzie to i rozwój dzielnicy będzie spowolnić.

    • 13 1

    • Co racja to racja

      Nie wiesz jak tam sprawa z chodnikiem ? W styczniu tego roku obiecywali, że zbudują jeszcze w tym roku, ale chyba wymówią się długą zimą.

      • 0 0

  • I po h... to wszystko.Dalej budyn i jego debile chca zeby tiry jezdzily przez miasto tak jak nadal jezdza pomimo wybudowania obwodnicy poludniowej.To w takim razie po co poszla taka ciezka kasa na obwodnice poludniowa?Nie trzeba zwiekszac nosnosci tego wiaduktu.Kolejny chory pomysl platfusow zeby rozkrasc kase dla siebie i swoich kolesiow

    • 1 0

  • kiedy odtacie nam tramwaj na orunie

    oddajcie tramwaj na orunie

    • 1 1

  • zacznijcie myc ten smierdzacy syf w gdansku - tu wszedzie wszystko jest brudne pomazane syfiaste i smierdzace

    zacznijcie myc i szorowac to smierdzace i syfiaste miasto bo turysci do syfu nie lubia jezdzic

    • 1 0

  • dlaczego tu jest wszystko takie brudne i syfiaste - dlaczgo nie myjecie i niesprzatacie tego syfiastego miasta

    • 0 0

  • Gdańsk to wieś

    dltego ma swój dziurawy trakt,jakiś tam mostek nad jakaś tam rzeczka, pod wiaduktem przejedzie jakiś tam rozklekotany pociąg na zapyziala dzielnice. Tym wszy
    stkim rządzi jakiś tam wójt budyn, czy kisiel-jakoś tak

    • 1 1

  • super az kilometr nowej nawierzchni... (2)

    Super ze kilometr Traktu Sw.Wojciecha zostanie wyremontowany,nie wiadomo tylko smiac sie czy plakac z tego miejskiego osiagniecia...

    • 157 13

    • wiosną, wyborami powiało...

      zaczynają się pozorne ruchy w newralgicznych miejscach, kolejne wizje i plany. Pięknie to wygląda, jak się czyta nagłówki i tytuły artykułów, jednak zapoznając się dokładniej z meritum Czytelnik ma wrażenie, że ktoś sobie kpi i szydzi z mieszkańców, ktoś już podporządkował swoją aktywność pod przyszłe wybory... Jak inaczej wytłumaczyć remont 1 km drogi? Brak pieniędzy nie jest wytłumaczeniem, z łatwością można znaleźć przykłady "złych" wydatków oraz marnotrawstwa środków finansowych.

      • 1 0

    • a jeszcze ciekawe za ile go wyremontują, bo nasze drogi należą do najdroższych na swiecie. dla przykładu: wiadukt na Jana z Kolna wyremontowany za 6,5 000 000 zł przez 2 lata, po to by można było użytkować przez 0,5roku. teraz zaqmknięty dla wszystkich- za 2lata po wybudowaniu Nowej wałowej będzie kładką dla pieszych... a gwarancja leci... jakoś nikt nie potrafi się urzędasom do tyłu dobrać !!! gdyby odpowiadali majątkiem za swoje decyzje nigdy by czegoś takiego nie zrobili

      • 8 2

  • 1 (słownie jeden) km drogi...

    z******em się ze szczęścia...

    • 3 0

  • W tym roku przetarg, więc nie ma się z czego cieszyć,

    licząc się z unieważnieniami przetargów remont może zacznie się w 2026r

    • 2 0

  • (3)

    Orunia. Kiedyś była piękną dzielnicą. Tramwaj tam śmigał.

    • 56 6

    • dopóki linia kolejowa tnie Orunię na dwa obozy to dzielnica będzie powoli umierać

      Wspaniale że remontują kolej ale dla czego nikt nie zaprojektował tunelu pod torami lub wiaduktu na wysokości Dworcowej, Ukośnej czy Niegowskiej. Wybudowali tylko te gówn__e przejścia dla pieszych jak na Ukośnej z którego w ciągu doby skorzysta sześć osób. Czy nie można na przykład połączyć obwodnicy południowej z Niegowską, Żuławską aby odciętą Orunię dołączyć ponownie do miasta.

      • 6 1

    • Po Długiej też kiedyś jeździł i co ?

      • 0 3

    • taa, śmigał... jak teraz "śmiga" na Stogi

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane