• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska. Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska.

Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).



Czy urzędnicy powinni częściej testować nowe rozwiązania w organizacji ruchu?

Progi sinusoidalne to wciąż rzadko spotykane rozwiązanie na polskich drogach - dotychczas zbudowano je na kilku ulicach Wrocławia oraz w Puławach.

W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.

Dwie lokalizacje w Gdańsku



I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:

"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort



Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.

- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością. Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością.

Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych



Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.

Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.

Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.

Progi zwalniające mają problem z trwałością





Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    te "berlińskie poduszki" gdy są mokre stają się niesamowicie śliskie! Montowanie ich przed przejściem dla pieszych to proszenie się o tragedię! Wilanowska to idealny przykład - progi co kawałek przed każdym przejściem...

    • 42 18

    • na Wilanowskiej obowiązuje 30 km/h (2)

      a poza tym hamuj przed progiem nie będziesz miał problemu z ich śliskością

      • 9 5

      • co za bezmyślny argument

        Progi nie są dla kierowców którzy jadą 30km/h i stosują się do ograniczeń. Progi mają spowolnić tych, którzy jadą za szybciej. Gdy taki "niepokorny" w ostatniej chwili zauważy Twoje dziecko, to nie wyhamuje, bo dostanie poślizg przez próg. Próg ma działać prewencyjnie, ale już w razie sytuacji gdy ktoś nie zastosował się do tej prewencji, to nie może tenże próg stwarzać dodatkowego zagrożenia.

        • 4 0

      • A nieprawda. Jechalem 30 km/h (bo i tak byl sznurek) i wjezdzajac na prog - akurat pieszy wszedl na przejscie. Mam sprawne

        • 2 3

    • jak jedziesz z strefie 30 90 to są niebezpieczne.

      • 1 1

    • Panie Kierowco

      Wolniej

      • 18 8

  • Kierowca

    Czy może ktoś się orientuje, kiedy zostaną zamontowane progi zwalniające na obwodnicy i autostradzie ????

    • 4 1

  • i to wszystko z powodu kilku niepiśmiennych kierowców (2)

    którzy nie potrafią odczytać liczby umieszczonej w białym kółku z czerwoną obwódką. Nie są w stanie odczytać największej liczby na wyświetlaczu za kierownicą, dokonać pirównania tych dwóch liczb i na podstawie tego porównania przestawić nieco prawą stopę. Takie sterowanie niektórych przerasta. Układ z progiem staje się niestabilny i prędkość raz rośnie, raz maleje nie osiągając stanu ustalonego.

    *) i proszę mi tu nie przytaczać definicji stabilności Laplace'a bo nie ma zastosowania w układzie droga z progami-samochód-kierowca analfabeta.

    • 6 4

    • (1)

      Zastanawia mnie jak można dać prawo jazdy komuś kto nie potrafi odczytać liczby z kółka.

      • 0 2

      • Takiemu nikt nie daje, ale te liczby w kółkach to tylko prawo, a nikt nikogo nie zmusi do stu-procentowego jego przestrzegania, i bardzo dobrze.

        • 1 1

  • Progi srogi. Dzisiaj w lokalnej szkole zebrania. Droga pożarowa nieprzejezdna. SM czy policji oczywiście brak.

    • 3 0

  • lepsze niż sinusoidalne

    byłyby e^(-x^2). Oczywiście zaczynać trzeba by od 3-4 wariancji, nie nieskończoności :)

    • 3 0

  • Dlaczego znowu naszym kosztem robi sie ułatwienia dla blachosmrodów!Własnie ma byc nie komfortowo (5)

    I to oni maja płacic na koszty które sami powodują!!
    Przypominam ze gdyby byli karani to nie trzeba by było żadnych progów gdyby przestrzegali przepisów !!
    Miasto ma wspierać transport zbiorowy i rowerowy a nie trujące i niszczące wszystko wmieście blachosmrody.

    • 22 57

    • To nie są ułatwienia dla samochodziarzy (4)

      tylko wręcz utrudnienia, żeby zmusić kierowców aut do przestrzegania przepisów.
      Czyli de facto auta będą jeździć wolniej = ułatwienia dla całej reszty uczestników ruchu.

      • 9 4

      • Inteligencie utrudnienia to sa wtedy gdy maja maksymalnie utrudniony przejazd te 5 krotnie droższe

        progi sa poto by im ułatwić pokonywanie progów .Wiec są ułatwieniem w porównaniu do poprzednich. Ale to nic nowego ze bardziej złożone zdanie jest dla lemingów zbyt trudne.

        • 1 2

      • Nie zrozumie.... (2)

        Niechęć do kierowców zalała mu mózg.

        • 10 5

        • Wybacz mu

          Gacie z lycry mózg mu uciskają. To nawiedzony ped**arz - nie mylić z rowerzystą.

          • 8 2

        • a moze to jest pseudoantysamochodowy prowokator trollujący?

          • 1 2

  • Rabunek kieszeni mieszkańców, usankcjonowany prawem.

    Ze swojego nie płacą. Ba, może firmę prowadzi zaprzyjaźniony z mafią protegowany ?

    • 3 1

  • meejg

    Dziwota, wielkie zmartwienie podwozie!!! Ale spróbujcie, urzędnicy, przejechać karetką ze złamaną nogą. koszmar!!!!!!

    • 5 0

  • A może SM zacznie wystawiać mandaty za nieprzepisowe parkowanie żeby sfinansować te progi? Taki szalony pomysł.

    • 5 0

  • Próg zwalniający

    Sposób oznakowania, wymiary, odległość od skrzyżowań oraz prędkość dopuszczalna na drodze z progami zwalniającymi objęte są (jak inne elementy dróg) rozporządzeniem. W Gdańsku może 1 z 10 jest zgodny z przepisami. Hitem są te za przejściem dla pieszych. Oczywiście nic nie mam do stosowania tych elementów, lecz wg przepisów,. Choć wg mnie należy najpierw zacząć od oświetlenia przejść i zapienienia widoczności oraz od malowania linii.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane