- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (98 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (15 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Nowy tramwaj na torach. Półroczne opóźnienie w dostawie Pesy Jazz Duo
Nocą z poniedziałku na wtorek dotarł do Gdańska pierwszy z 30 zamówionych przez Gdańsk tramwajów Pesa Jazz Duo. Podczas rozładunku nie obyło się bez drobnych kłopotów, tramwaj do ruchu zostanie wprowadzony za mniej więcej dwa tygodnie.
Aktualizacja 2 sierpnia: po publikacji artykułu otrzymaliśmy wyjaśnienia od GAiT: tzw. harmonia nie została uszkodzona podczas rozładunku, zaś mocowanie osłony sprzęgu jest usterką, która zostanie uwzględniona w procesie odbioru technicznego i usunięta przez producenta.
Według wyliczeń urzędników dotychczasowe opóźnienia w produkcji pojazdów dla Gdańska przełożą się na kary finansowe, które pozwolą na zamówienie jeszcze dwóch pojazdów ponad zakontraktowane 30 maszyn.
Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.
Przetarty spód harmonii przegubu i osłona na sznurek
Rozładunek pierwszej Pesy, który odbył się po godz. 2 w nocy na ul. Nowe Ogrody , przebiegł z drobnymi komplikacjami. Przy zjeździe z lawety przetarty został spód tzw. harmonii na przegubie tramwaju.
Kilka minut później mechanicy musieli się zmierzyć z opadającą samoistnie osłoną sprzęgu, czyli elementu służącego do łączenia tramwajów. Ostatecznie klapa została przywiązana sznurkiem do wycieraczek, zaś tramwaj ściągnięty do zajezdni Wrzeszcz okrężną trasą przez Zaspę - Przymorze - Oliwę.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Drobne zmiany w przestrzeni pasażerskiej i motorniczego
Tramwaj wizualnie jest niemal identyczny z dwukierunkowcami Pesy, które kursują już po Gdańsku. We wnętrzu dopatrzyć się można drobnych zmian w oświetleniu, montażu haku do przewozu roweru oraz układu poręczy, które ułatwią w przyszłości ewentualny montaż biletomatu. Co ciekawe, z zewnątrz tramwaj nie posiada logotypu Pesy, który był obecny już w momencie dostawy wszystkich wcześniejszych pojazdów bydgoskiego producenta.
W kabinach motorniczego wprowadzono drobne zmiany w porozumieniu z pracownikami Gdańskich Autobusów i Tramwajów: wyposażono je w wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste prowadzącego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB oraz radioodbiornik i czujnik dymu papierosowego.
Tramwajem jednocześnie będzie mogło podróżować ok. 200 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wnętrze przestrzeni pasażerskiej oraz obie kabiny motorniczego posiadają system klimatyzacji. Zainstalowano również system monitoringu oraz informacji pasażerskiej, a także defibrylator automatyczny.
Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?
Pasażerowie z nowego tramwaju skorzystają za dwa tygodnie
- Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskać homologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny, w trakcie którego zazwyczaj pojawiają się drobne rzeczy do poprawki - tłumaczy Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych GAiT.
Zgodnie z zapowiedziami Pesy, jeszcze w sierpniu mają dotrzeć do Gdańska trzy kolejne pojazdy, a do końca roku GAiT powinien otrzymać łącznie 15 tramwajów. Kolejne 15 tramwajów (plus ewentualnie dwa dodatkowe) zostanie dostarczonych w przyszłym roku.
Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska
Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.
Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.
W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.
Miejsca
Opinie (232) 10 zablokowanych
-
2019-07-31 09:03
Warszawa- Korea,Olsztyn-Turcja.Gdańsk-bublarze z Bydgoszczy...
- 4 1
-
2019-07-31 06:54
opinia (1)
nalezy cieszyc sie ze zawsze polski gdansk kupil tramwaje od Polskiego producenta a nie jak trzaskowski dal zarobic koreanczykom POLSKA PONAD WSYSTKO BRAWO ZAWSZE polski gdansk
- 2 4
-
2019-07-31 07:46
Trzeba było tak myśleć gdy jeszcze mieliśmy polskie fabryki i zakłady. Teraz tylko szyld jest w polskim języku.
- 1 2
-
2019-07-31 07:13
Kolejna usterka - urwana wycieraczka :)
- 3 1
-
2019-07-31 06:58
gdańsk
Tutaj się normalność nie liczy, układy układziki - zapomnij ze tu Polska !!!
- 4 5
-
2019-07-30 20:31
Opóźnienia (1)
Gdańsk,Gorzów ponad pół roku opóźnienia w dostawie.Czy ta dziadowska pesa robi coś w terminie?
- 8 1
-
2019-07-30 23:45
taki rynek pracy ....
Obudz sie
- 1 1
-
2019-07-30 14:48
Oby tyklo nie mialy niemieckich nazw. (10)
- 14 14
-
2019-07-30 23:41
tyklo
- 0 0
-
2019-07-30 15:08
dlaczego nie (6)
- 8 1
-
2019-07-30 15:49
Bo Niemcy zamordowali ok 6 mln. ludzi...wystarczy? (5)
- 4 9
-
2019-07-30 16:40
(2)
I z tego powodu 80 mln Niemców to źli ludzie?
- 2 3
-
2019-07-30 21:23
Ale chyba tylko oni sa zdolni do takich rzeczy? no sowieci jeszcze chyba?
- 1 0
-
2019-07-30 17:15
Bad Boys
- 2 0
-
2019-07-30 19:40
w
wojna dawno się skończyła
- 4 1
-
2019-07-30 15:53
ruskie 28 mln...
- 7 2
-
2019-07-30 20:15
Lepiej zeby nie mialy wolskich nazw
- 2 0
-
2019-07-30 16:55
tylko, że większość sławnych gdańszczan są pochodzenia niemieckiego.
- 2 2
-
2019-07-30 22:07
chłodziarkę na napoje
A klimatyzacji dla pasażerów nie włączę bo nie mogę.
- 6 2
-
2019-07-30 18:36
Radioodbiornik i USB (2)
najbardziej mnie jarają :)
- 7 1
-
2019-07-30 22:05
powinni dodać jeszcze
beret z antenką dla motorniczego, żeby lepiej radio odbierało
- 3 0
-
2019-07-30 19:28
radio...? mam nadzieję że to kierowca będzie ustawiać stację bo jak mam słuchać radio maryja albo jakiś rap to prędzej dostanę wylewu, niż dojadę do miejsca docelowego
- 1 0
-
2019-07-30 13:02
aaaa (7)
aaaaaaaale fajny tramwaj :)
- 37 22
-
2019-07-30 13:08
(5)
bardzo fajny taki nie za wygodny za dluzsze dojazdy... 38 miejsc siedzacych,czyli wiecej bydla (mieszkancow) dadza rade zapakowac.
- 8 4
-
2019-07-30 13:48
Takim czymś to Dulkiewicz, Lisicki i Grzelak powinni do roboty jeździć (4)
Znam ludzi, którzy z Łostowic na Uniwerek nie jadą do roboty tramwajem z jednej jedynej przyczyny: 45 minut stania to jednak przesada.
- 15 6
-
2019-07-30 15:37
(3)
He he he, lepsze 45 minut siedzenia i ciśnięcia sprzęgło-gaz-hamulec-sprzęgło-gaz-hamulec...
- 6 6
-
2019-07-30 22:02
tak lepsze
albo rower gdy pogoda dopisuje
- 1 0
-
2019-07-30 19:05
(1)
Automat kiciuś
- 3 1
-
2019-07-30 20:01
ale to tylko damy
macho- 0 0
-
2019-07-30 13:46
widać dobrą renkę w zarządzaniu Pana prezesa Lisickiego. GAiT stoi na światowym poziomie.
- 6 8
-
2019-07-30 13:02
Dobrze, że pis kupił tą Pesę, bo tak byśmy zobaczyli te tramwaje jak świnia niebo..... (23)
- 79 150
-
2019-07-30 13:22
i**ota! Co sekta pisia ma do gdańskich tramwajów? Te kurky latają na piknik samolotami za naszą kasę! ścier*a pitolone! (11)
- 39 16
-
2019-07-30 21:02
Ale to dotyczy całej grupy zawodowej "polityk". Przecież ten Gulfstream to mała popierdółka w porównaniu do Tupolewa którym latał Tusk do Gdańska. Oni są siebie równi.
- 1 4
-
2019-07-30 13:29
jeżeli ktoś tu jest i**otttą, to chyba ty, masz i czytaj (9)
Wiadomo, że sytuacja Pesy, pomimo udzielonego przez banki kredytu, pozostawała trudna. Kolejne transze były udzielane w ostrożny sposób, a u kontrahentów Pesy narastała niepewność co do wypłacalności firmy. PFR, kupując Pesę, spłaci kredyt bankowy i zapewni finansowanie realizacji kontraktów
- 11 14
-
2019-07-30 13:48
czyli za tramwaj zapłacimy dwa razy (8)
raz z budżetu miasta, drugi raz z budżetu państwa. Zaje... transakcja
- 24 4
-
2019-07-30 14:05
(7)
Spoko, długo nie pociągną, jeszcze kilka opóźnień i znów będą niewypłacalni.
- 17 2
-
2019-07-30 14:09
fantastycznie (6)
i znowu będziemy mogli ze spokojnym sumieniem kupować poniemieckie używki zamiast tworzyć miejsca pracy w Polsce w których powstają nowe technologie
- 9 16
-
2019-07-30 15:35
składanie tramwajów z importowanych klocków to nie tworzenie nowych technologii (1)
Choć faktycznie zawsze jest większa (ale wciąż marginalna) szansa, że polski składacz poszuka polskiego dostawcy zaawansowanych technicznie komponentów.
Tyle, że jeśli Pesa by upadła to jej miejsce zajęłaby inna polska lub chociaż składającą na terenie kraju firma np. Solaris.
A tak, najpierw padnie wszelka prywatna konkurencja przez dumpingowe ceny państwowego przedsiębiorstwa a ostatecznie ono samo i tak zbankrutuje lub totalnie zrujnowane zostanie odsprzedane za grosze zagranicznemu koncernowi i zlikwidowane.- 11 1
-
2019-07-30 17:15
czyli po solidarnosciowemu
- 0 0
-
2019-07-30 16:56
(1)
A co piernik do wiatraka, są terminy których należy się trzymać. A wszystkie opóźnienia wynikają z tego, że u nas nie ma fachowców, na każdym szczeblu, dam sobie palca uciąć, że już sam projekt miał opóźnienie... ale osobiście się nie dziwię, bo kto posiadający umiejętności chcialby pracować za grosze. Teraz szczególnie młode społeczeństwo nie widzi żadnego problemu w opuszczeniu naszego pięknego państwa, ale nie ma się co dziwić skoro na zachodzie za te sama prace są w stanie zarobić 2x więcej w obcej walucie. Do tego nigdy nie usłyszą "jak Ci się nie podoba to wyp..."
- 12 0
-
2019-07-30 17:06
Ciach... i nie ma palca
- 3 3
-
2019-07-30 15:38
nowe co ??????
ty jesteś fantastyk, tak jak wiekszość zwolenników pislndii, fantastyk i fanatyk w jednym dzikiego patriotyzmu bez rzeczowych podstaw.Ten tramwaj złożony jest w 75 % z podzespołów zakupionych w Zachodniej Europie.My to nieudolnie skladamy , dorzucamy swoje 25 % tj pudło i wyposażenie wnętrza i "robimy świeto"
- 14 3
-
2019-07-30 15:23
Gmina Miasto Gdańsk nie odpowiada za tworzenie i utrzymywanie miejsc pracy w Bydgoszczy
ylko za zapewnienie mieszkańcom Gdańska na czas tramwajów do taboru
- 20 1
-
2019-07-30 13:34
Dramat (4)
Będą kupowali wszystkie prywatne upadające spółki? To jest chore !!! Znów będzie chłam - zresztą już teraz pisowsko pesowskie lokomotywy sie buntują i się posuły
- 17 13
-
2019-07-30 14:02
Stefan,czemu nie wziąłeś dziś leków? (2)
- 8 11
-
2019-07-30 17:07
(1)
Bo lekow, nie bylo, nie ma i nie bedzie :)
- 11 0
-
2019-07-30 20:16
wydali kase podatnikow na przekupienie suwerena, zus nie wyrabia to wymyslili sposob na chorych i starych
- 7 0
-
2019-07-30 15:02
jesteś głupszy niż ustawa przewiduje
- 0 4
-
2019-07-30 13:06
(3)
terrain ahead
- 31 7
-
2019-07-30 17:23
pull up :)
- 4 0
-
2019-07-30 14:19
idealny komentarz na głupi wpis!
terrain ahead! 100/100- 15 6
-
2019-07-30 14:03
Nieśmieszne.
- 8 13
-
2019-07-30 16:25
Kłalepater XXV
To ich wyznawca, on myśli, że piramidy to też zasługa PiSu.
- 7 2
-
2019-07-30 15:17
Dodaj jeszcze
ze w "narodowej"czyli byle jakiej fabryce ostatnio renomowanej przez tzw rzad z pieniedzy podatnikow.Reanimowanej bo po uszy zadluzonej min przez kary za opoznienia w realizacji umow i tandetne wykonanie.Tak wiec twoj zachwyt jest bardzo nie na miejscu...dostalismy krajowy bubel bez gwarancji ze w krotkim czasie sie nie rozsypie.
- 13 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.