- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (99 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (16 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Nowy tramwaj na torach. Półroczne opóźnienie w dostawie Pesy Jazz Duo
Nocą z poniedziałku na wtorek dotarł do Gdańska pierwszy z 30 zamówionych przez Gdańsk tramwajów Pesa Jazz Duo. Podczas rozładunku nie obyło się bez drobnych kłopotów, tramwaj do ruchu zostanie wprowadzony za mniej więcej dwa tygodnie.
Aktualizacja 2 sierpnia: po publikacji artykułu otrzymaliśmy wyjaśnienia od GAiT: tzw. harmonia nie została uszkodzona podczas rozładunku, zaś mocowanie osłony sprzęgu jest usterką, która zostanie uwzględniona w procesie odbioru technicznego i usunięta przez producenta.
Według wyliczeń urzędników dotychczasowe opóźnienia w produkcji pojazdów dla Gdańska przełożą się na kary finansowe, które pozwolą na zamówienie jeszcze dwóch pojazdów ponad zakontraktowane 30 maszyn.
Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.
Przetarty spód harmonii przegubu i osłona na sznurek
Rozładunek pierwszej Pesy, który odbył się po godz. 2 w nocy na ul. Nowe Ogrody , przebiegł z drobnymi komplikacjami. Przy zjeździe z lawety przetarty został spód tzw. harmonii na przegubie tramwaju.
Kilka minut później mechanicy musieli się zmierzyć z opadającą samoistnie osłoną sprzęgu, czyli elementu służącego do łączenia tramwajów. Ostatecznie klapa została przywiązana sznurkiem do wycieraczek, zaś tramwaj ściągnięty do zajezdni Wrzeszcz okrężną trasą przez Zaspę - Przymorze - Oliwę.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Drobne zmiany w przestrzeni pasażerskiej i motorniczego
Tramwaj wizualnie jest niemal identyczny z dwukierunkowcami Pesy, które kursują już po Gdańsku. We wnętrzu dopatrzyć się można drobnych zmian w oświetleniu, montażu haku do przewozu roweru oraz układu poręczy, które ułatwią w przyszłości ewentualny montaż biletomatu. Co ciekawe, z zewnątrz tramwaj nie posiada logotypu Pesy, który był obecny już w momencie dostawy wszystkich wcześniejszych pojazdów bydgoskiego producenta.
W kabinach motorniczego wprowadzono drobne zmiany w porozumieniu z pracownikami Gdańskich Autobusów i Tramwajów: wyposażono je w wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste prowadzącego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB oraz radioodbiornik i czujnik dymu papierosowego.
Tramwajem jednocześnie będzie mogło podróżować ok. 200 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wnętrze przestrzeni pasażerskiej oraz obie kabiny motorniczego posiadają system klimatyzacji. Zainstalowano również system monitoringu oraz informacji pasażerskiej, a także defibrylator automatyczny.
Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?
Pasażerowie z nowego tramwaju skorzystają za dwa tygodnie
- Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskać homologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny, w trakcie którego zazwyczaj pojawiają się drobne rzeczy do poprawki - tłumaczy Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych GAiT.
Zgodnie z zapowiedziami Pesy, jeszcze w sierpniu mają dotrzeć do Gdańska trzy kolejne pojazdy, a do końca roku GAiT powinien otrzymać łącznie 15 tramwajów. Kolejne 15 tramwajów (plus ewentualnie dwa dodatkowe) zostanie dostarczonych w przyszłym roku.
Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska
Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.
Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.
W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.
Miejsca
Opinie (232) 10 zablokowanych
-
2019-07-30 16:22
Tramwaje (2)
32 metrowy tramwaj i tylko 28 miejsc siedzących? Właśnie czytałem artykuł o tramwajach Twist dla Gorzowa i tam 24 metrowy tramwaj ma aż 48 miejsc siedzących.
- 32 0
-
2019-07-30 19:31
(1)
tam bliżej Niemiec łatwiej posiedzieć
- 2 0
-
2019-07-30 20:32
Taa a w Gdańsku to ludzie nogi na loterii wygrali?
- 4 0
-
2019-07-30 20:25
Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskać homologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny,
a nie powinno to się odbyć przed dostawą?- 6 1
-
2019-07-30 20:24
Ostatecznie klapa została przywiązana sznurkiem do wycieraczek
super- 5 0
-
2019-07-30 16:20
znowu zlom kupili. (1)
- 17 5
-
2019-07-30 19:59
PesoZłom
Rok pochodzi i już awaria, przykład na PKM.
- 2 0
-
2019-07-30 13:21
(2)
28 miejsc siedzących - idealne rozwiązanie przy gdańskich, długich trasach.
- 52 4
-
2019-07-30 19:37
a
a kto jeździ przez całą trasę?!ponarzekać trzeba zawsze i wszędzie.coś wam się kiedyś spodobało w Gdańsku i w Polsce?Może towarowym wygodniej jak po wojnie
- 2 2
-
2019-07-30 16:33
Wiadomo, że w Polsce miejsca siedzące zajmą przede wszystkim jednostki najsilniejsze, oraz ci, którzy "tylko na chwilkę".
- 9 0
-
2019-07-30 19:33
I to ma byc niby wygodniejsze
Od mojego samochodu?
- 5 2
-
2019-07-30 19:17
Mam nadzieję, że nie zlepili go na szybko
i nie będą go naprawiać na gwarancji co chwilkę. Najwyżej dadzą tramwaj zastępczy.
- 5 0
-
2019-07-30 19:04
Pesa
Pojazdy Eksperymentalne Są Awaryjne
- 7 2
-
2019-07-30 15:02
(2)
Z Poznania turyści byli w głębokim szoku wyglądem komunikacji i że bilet sprzedaje kierowca,jak w głębokim PRL,taki jest Gdańsk w tym roku jeszcze jest brudny,wszedzie pety,butelki po alkoholu.
- 22 3
-
2019-07-30 18:31
Akurat w Poznaniu
jeżdżą jeszcze takie tramwaje (np. na Debiec) których w Gdańsku już dawno nie ma - coś jak nasze dawne 8-ki na Stogi. Ale mają też fajne Skody i Solarisy. Generalnie tabor zróżnicowany.
- 3 0
-
2019-07-30 16:27
Bo Poznań zawsze byl lepiej gospodarowany niz Gdańsk.
- 3 1
-
2019-07-30 15:51
(3)
Kiedy miasto weźmie się o skm? Ciagle nowy skład ztm, a skm ledwo zipie
- 10 6
-
2019-07-30 16:03
NIGDY - SKM nie należy do miasta tylko do marszałka woj. (1)
- 4 2
-
2019-07-30 18:21
też nie
głównym właścicielem SKM jest... rząd. 222 218 udziałów (67,0%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna - PKP SA
- 1 1
-
2019-07-30 15:54
Budyniu już nie ma.
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.