• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tramwaj na torach. Półroczne opóźnienie w dostawie Pesy Jazz Duo

Krzysztof Koprowski
30 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tramwaj do Gdańska dotarł na specjalnie przygotowanej lawecie. Tramwaj do Gdańska dotarł na specjalnie przygotowanej lawecie.

Nocą z poniedziałku na wtorek dotarł do Gdańska pierwszy z 30 zamówionych przez Gdańsk tramwajów Pesa Jazz Duo. Podczas rozładunku nie obyło się bez drobnych kłopotów, tramwaj do ruchu zostanie wprowadzony za mniej więcej dwa tygodnie.



Aktualizacja 2 sierpnia: po publikacji artykułu otrzymaliśmy wyjaśnienia od GAiT: tzw. harmonia nie została uszkodzona podczas rozładunku, zaś mocowanie osłony sprzęgu jest usterką, która zostanie uwzględniona w procesie odbioru technicznego i usunięta przez producenta.

Czy jesteś w stanie poznać, jakim typem tramwaju jedziesz?

Dostawa pierwszego tramwaju jest mocno opóźniona względem pierwotnego harmonogramu, który zakładał jego transport pod koniec ubiegłego roku lub na początku tego roku.

Według wyliczeń urzędników dotychczasowe opóźnienia w produkcji pojazdów dla Gdańska przełożą się na kary finansowe, które pozwolą na zamówienie jeszcze dwóch pojazdów ponad zakontraktowane 30 maszyn.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

Przetarty spód harmonii przegubu i osłona na sznurek



Rozładunek pierwszej Pesy, który odbył się po godz. 2 w nocy na ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska, przebiegł z drobnymi komplikacjami. Przy zjeździe z lawety przetarty został spód tzw. harmonii na przegubie tramwaju.

Kilka minut później mechanicy musieli się zmierzyć z opadającą samoistnie osłoną sprzęgu, czyli elementu służącego do łączenia tramwajów. Ostatecznie klapa została przywiązana sznurkiem do wycieraczek, zaś tramwaj ściągnięty do zajezdni Wrzeszcz okrężną trasą przez Zaspę - Przymorze - Oliwę.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Nowa Pesa gdańskich szyn dotknęła ok. 2:40. Nowa Pesa gdańskich szyn dotknęła ok. 2:40.

Drobne zmiany w przestrzeni pasażerskiej i motorniczego



Tramwaj wizualnie jest niemal identyczny z dwukierunkowcami Pesy, które kursują już po Gdańsku. We wnętrzu dopatrzyć się można drobnych zmian w oświetleniu, montażu haku do przewozu roweru oraz układu poręczy, które ułatwią w przyszłości ewentualny montaż biletomatu. Co ciekawe, z zewnątrz tramwaj nie posiada logotypu Pesy, który był obecny już w momencie dostawy wszystkich wcześniejszych pojazdów bydgoskiego producenta.

W kabinach motorniczego wprowadzono drobne zmiany w porozumieniu z pracownikami Gdańskich Autobusów i Tramwajów: wyposażono je w wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste prowadzącego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB oraz radioodbiornik i czujnik dymu papierosowego.

Tramwajem jednocześnie będzie mogło podróżować ok. 200 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wnętrze przestrzeni pasażerskiej oraz obie kabiny motorniczego posiadają system klimatyzacji. Zainstalowano również system monitoringu oraz informacji pasażerskiej, a także defibrylator automatyczny.

Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?


Osłona sprzęgu została przywiązana sznurkiem do wycieraczek, aby nie opadała. Osłona sprzęgu została przywiązana sznurkiem do wycieraczek, aby nie opadała.

Pasażerowie z nowego tramwaju skorzystają za dwa tygodnie



- Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskać homologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny, w trakcie którego zazwyczaj pojawiają się drobne rzeczy do poprawki - tłumaczy Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych GAiT.
Zgodnie z zapowiedziami Pesy, jeszcze w sierpniu mają dotrzeć do Gdańska trzy kolejne pojazdy, a do końca roku GAiT powinien otrzymać łącznie 15 tramwajów. Kolejne 15 tramwajów (plus ewentualnie dwa dodatkowe) zostanie dostarczonych w przyszłym roku.

  • Pesa do zajezdni została ściągnięta przez tramwaj typu N8C. To normalna procedura przy rozładunku.
  • Układ poręczy przygotowany do montażu biletomatu.
  • Uchwyt do wieszania rowerów
  • Wózek nowego tramwaju z rokiem produkcji 2019

Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska



Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.

Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.

W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.

Miejsca

Opinie (232) 10 zablokowanych

  • Przetarty przegub, klapa na sznurku

    Na dobry początek...

    • 32 6

  • Kary za opóźnienia... (2)

    Jakie kary zapłacono za opóźnienia Mevo i dlaczego na rowerach jest reklama Nimm2 skoro to my podatnicy sfinansowaliśmy sobie rowerki, za które i tak płacimy?

    • 25 9

    • Wolisz płacić jeszcze więcej?

      Zjedz Nimm2, bo gwiazdorzysz

      • 3 1

    • kup sobie rower i nie marudz

      • 0 0

  • (1)

    Hmmm to dopiero pierwszy i już opóźnienie 8 miesięcy ..

    To 32gi tramwaj pojawi się za kilka kilkanaście lat. ? ;)

    • 25 3

    • Przy 32-im opóźnienie będzie takie że za te kary kupimy jeszcze 40 kolejnych, z dostawą w połowie XXII wieku.

      • 1 0

  • (2)

    28 miejsc siedzących - idealne rozwiązanie przy gdańskich, długich trasach.

    • 52 4

    • Wiadomo, że w Polsce miejsca siedzące zajmą przede wszystkim jednostki najsilniejsze, oraz ci, którzy "tylko na chwilkę".

      • 9 0

    • a

      a kto jeździ przez całą trasę?!ponarzekać trzeba zawsze i wszędzie.coś wam się kiedyś spodobało w Gdańsku i w Polsce?Może towarowym wygodniej jak po wojnie

      • 2 2

  • PESA, usterki i wieczne opóźnienia (1)

    To jest już nudne

    • 21 5

    • Pojazdy Eksperymentalne

      Szalenie Awaryjne

      • 8 0

  • O, coś nowego w GAiT - po srebrnej taśmie i trytytkach przyszedł czas na EKOsznurek!

    • 25 4

  • Opinia wyróżniona

    (9)

    28 miejsc siedzących !! Dobrze , że nie 8. W Gdańsku są długie trasy, dlaczego nie pomyślano o większej ilości miejsc siedzących ?! Ale ci co decydują nimi nie jeżdżą. Bombardier przy tej samej szerokości ma dwa rzędy podwójnych miejsc!

    • 250 35

    • (1)

      Ta i w Bombardierach w godzinach szczytu nie idzie w ogóle wsiąść. Trzeba zamawiać dłuższe tramwaje lub je łączyć. U naszych sąsiadów te niemieckie zlomy laczono w składy. Bombardiery też mają w skladach np. w Berlinie.

      • 25 12

      • A może wystarczyłoby zwiększyć częstotliwość kursów?

        • 1 0

    • Z podróży bombardierem pamiętam że było cicho (1)

      i było bardzo ciasno przejść między siedzeniami.

      • 6 2

      • Obie te cechy wynikają z różnic w konstrukcji wózków w Swingach/Jazzach a Flexity Classic. Wózki sztywne zajmują znacznie mniej miejsca wewnątrz tramwaju, oferując go więcej pasażerom, za to znacznie bardziej hałasują i niszczą torowisko.

        • 1 1

    • Dobre rozwiązanie

      Łącznie 200 miejsc. Przy większej ilości miejsc siedzących, zmalałaby ilość miejsc całkowitych.

      • 8 8

    • Tramwaj to środek komunikacji miejskiej a nie krajowej. Pasażer średnio podróżuje nim ok. 20 minut a nie 3 godziny. Ilość miejsc siedzących jest wystarczająca.

      • 13 12

    • (1)

      Oj tam, oj tam, rydwanem mozesz, jezdzic jak cos ci nie pasi.

      • 5 3

      • sam se jezdzij nieresorowanym

        • 1 2

    • Jak zobaczyłem Twój komentarz to pomyślałem, że sobie jaja robisz.

      Ale przeczytałem artykuł i faktycznie. Może nie byłby to tak wielki problem gdyby nie skandalicznie długie czasy przejazdu tym środkiem komunikacji.

      • 1 0

  • Bombardier ma 3x tyle miejsc siedzących (2)

    te nasze polskie mają 2x tak duże części

    • 24 3

    • Liczba miejsc siedzących wynika z wymagań zamawiającego. Warszawa zamawia Pesy z układem siedzeń 2+1, a Poznań w Solarisach ma nawet 2+2.

      • 7 0

    • a najlepsze jest to, że dla stojących jest praktycznie tyle samo miejsca!

      w Pesie jest strasznie niewygodnie stać, miejscowe spadki podłogi nie ułatwiają jazdy na stojąco, zwłaszcza, że ciężko w godzinach szczytu złapać się uchwytu, do tego siedzące osoby mają kolana i nogi wystawione do wewnątrz, także stojącym jest jeszcze ciaśniej.
      Jak to możliwe, że Bombardier ma 3 razy tyle miejsc siedzących przy nawet większym, bo bez pochylonej podłogi, komforcie dla osób stojących?

      • 17 0

  • Ostatecznie klapa została przywiązana sznurkiem do wycieraczek.

    Hihihihihihihihihihi

    • 20 5

  • A na koniec (1)

    i tak te kary odpuszczą. Przecież to nie ich pieniądze

    • 8 4

    • Prokrok z ciebie, jak z koziej pupy puzon

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane