• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy woonerf. Piesi i auta na wspólnej przestrzeni przy dworcu

Krzysztof Koprowski
8 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (206)
Najnowszy artykuł na ten temat Przebudowa ulicy w sąsiedztwie Monciaka
Przesuń aby
porównać

Nowy woonerf tuż przy dworcu w Sopocie powstanie za ok. 14,5 mln zł. Przebudowa ul. KolejowejMapka powinna rozpocząć się już w przyszłym miesiącu. Po zakończeniu robót budowlanych zniknie podział na chodnik i jezdnię, a piesi będą mogli poruszać się całą szerokością ulicy, wzbogaconej o nowe nasadzenia zieleni i elementy małej architektury.



Czy ul. Kolejowa stanie się chętnie odwiedzanym miejscem?

O planach przebudowy ul. Kolejowej oraz sąsiednich poprzecznych powiązań (w tym ul. MarynarzyMapka) do al. Niepodległości pisaliśmy szczegółowo w lipcu 2021 r. oraz sierpniu 2022 r.

Przypomnijmy najważniejsze założenia:
  • układ drogowy będzie realizowany w standardzie woonerfu, czyli bez wydzielonych chodników i jezdni, a pieszy będzie mógł poruszać się całą szerokością ulicy,
  • pojawią się nowe, liczne nasadzenia zieleni oraz elementy małej architektury,
  • przewidziano montaż zdroju ulicznego,
  • wykonane będzie nowe oświetlenie uliczne,
  • całkowitej przebudowie zostanie poddana infrastruktura podziemna, w tym skanalizowane potoki Haffnera oraz Boh. Monte Cassino.

  • Prace budowlane obejmą ul. Kolejową, Marynarzy, łączniki do al. Niepodległości oraz chodniki na ul. Podjazd.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy. Po prawej wejście do tunelu pod torami kolejowymi.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy na odcinku poprzecznym do al. Niepodległości.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy na odcinku poprzecznym do al. Niepodległości.

Wykonawca robót z Gdyni, 255 dni na prace budowlane



W przetargu ogłoszonym przez sopocki Zarząd Dróg i Zieleni wpłynęły oferty od dwóch przedsiębiorstw budowlanych:
  1. Eurovia Polska z Bielan Wrocławskich k. Wrocławia na kwotę ok. 16 235 858,34 zł
  2. Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni na kwotę 14 470 351,01 zł

Na realizację inwestycji planowano przeznaczyć nie więcej niż 15,5 mln zł (w tym 15,2 mln zł pochodzi z rządowego programu Polski Ład).

Ostatecznie została wybrana oferta firmy z Gdyni, na korzyść której przemawia także kryterium terminu wykonania zadania - MTM zadeklarował zakończenie robót w ciągu 255 dni od momentu przekazania placu budowy, podczas gdy Eurovia proponowała 280 dni.

Przesuń aby
porównać

Rozpoczęcie prac budowlanych już w grudniu



Obecnie jeszcze nie została podpisana umowa z wykonawcą. Zakończenie kwestii procedur formalno-prawnych planowane jest do końca listopada.

- Zgodnie ze wstępnym harmonogramem, rozpoczęcie prac budowlanych przez wykonawcę nastąpi w grudniu od robót prowadzonych w ciągu pieszym pomiędzy ul. Kolejową a al. Niepodległości - zapowiada Anna Dyksińska, rzecznik sopockiego ZDiZ.

Przesuń aby
porównać

Drugi woonerf w Sopocie i trzeci w Trójmieście



Budowa woonerfu na ul. Kolejowej będzie kolejną inwestycją tego typu w Sopocie. W czerwcu otwarto woonerf na ul. Parkowej oraz przyległych drogach. Jest to obecnie najdłuższa realizacja tego typu w Polsce, choć nie pierwsza. Prekursorem była w 2014 r. Łódź, zaś w Trójmieście - Gdynia z przebudową ul. Abrahama w Śródmieściu w 2019 r.

Woonerf na ul. Parkowej w Sopocie

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Czy nie ma polskiego słowa lub wyrażenia, które by to opisało? (3)

    Jakieś wunderwolfy, itp.

    • 23 6

    • Za moich czasów mówiło się "deptak" (2)

      Ale przecież to za mało światowe słowo, nie brzmi jak import z zachodu. Jeszcze tylko brakuje "2000" w nazwie.

      • 9 7

      • Po deptaku nie jeździ się pojazdami (1)

        • 6 1

        • Tutaj też będą jeździć tylko do pierwszego poważniejszego wypadku.

          • 1 2

  • A gdzie parkingi?

    • 9 7

  • niech Gdańsk się nauczy

    patrząc na dobre wzorce w sąsiedztwie

    • 6 4

  • Opinia wyróżniona

    Kierunek dobry, zobaczymy, jak będzie z wykonaniem... (5)

    Mieszkam w tej okolicy całe życie. Samo uporządkowanie tych uliczek jest bardzo potrzebne, ale żeby zmiana wyszła na dobre, koniecznych jest kilka rzeczy. Po pierwsze, w porównaniu z Parkową zieleni musi być znacznie więcej, gęstszej, wyższej i otoczonej niskimi palikami lub barierkami (jak przy Niepodległości) - tylko wtedy auta turystów jej nie rozjadą. Po drugie, mniej miejsc parkingowych (wyłącznie płatnych) oraz progi zwalniające. Po trzecie, monitoring oraz niedużo oddalonych od siebie ławek (bo biwakowanie pijaczków to realny problem). Po czwarte, stojaki na rowery, śmietniki i przemyślane oświetlenie po zmierzchu. Po piąte, puszczenie bluszczu lub innej roślinności pnącej po płocie wzdłuż nasypu kolejowego i nasadzenie nowych drzew wzdłuż niego - żeby osłonić ciąg pieszo-rowerowy od hałasu i pyłu, który bez tego błyskawicznie wszystko obklei i zabrudzi. Jeśli te rzeczy będą, będzie dobrze. Jeśli ich nie będzie, to szkoda czasu i pieniedzy...

    • 74 95

    • Jak faceci dają w szyję to nie ma problemu dla prezesa (2)

      A więc nie żałujcie im tych ławek

      • 10 4

      • Najlepsze ławeczki są na Żoliborzu.

        • 7 2

      • prawda w oczy kole

        • 0 0

    • (1)

      Progi zwalniające na chodniku to słaby pomysł, będzie uciążliwe dla rowerzystów i rodziców z wózkami. Lepiej zamiast nich zrobić zygzakowanie poprzez budowę miejsc parkingowych raz z jednej raz z drugiej strony.

      • 5 0

      • Tak, to też mogłoby się dobrze sprawdzić. Celna uwaga a propos wózków.

        • 3 0

  • Czyli piesi i samochody (13)

    Będą zgodnie dzielić się przestrzenią? Kierowca będzie bardzo ostrożny, a pieszy zejdzie mu z łonerfa, by ten mógł przejechać?
    To pomysł na katastrofę. Jeden na monciaku już pokazał, jak to się robi, kolejny w Gdańsku.
    U nas najlepiej sprawdzają się wyraźne granicę. 30cm krawężniki, słupki, barierki.

    • 87 35

    • (4)

      Nie, ideą woonerfa nie jest że pieszy będzie schodzić z drogi samochodowi.

      To jest przestrzeń piesza, z której rowery, samochody, hulajnogi, kuny i jenoty mogą ewentualnie skorzystać dopasowując się do ruchu - czyt. generalnie jedziesz tempem pieszego.

      To generalnie deptak pozwalający na warunkowy przejazd pojazdem - głównie dla mieszkańców i zaopatrzenia

      • 20 12

      • Są strefy zamieszkania które są przez kierowców ignorowane.

        • 6 1

      • (1)

        Hehe, to może mały crash test pieszy-samochód i zobaczymy kto jest górą?

        • 2 7

        • bandzior jest zawsze górą

          wracaj na stadion

          • 5 0

      • Nie o piękną ideę chodzi,

        A o smutną praktykę niestety.

        • 0 0

    • U nas (1)

      U nas, to jest wszystko zupełnie inaczej. Kierowcy inaczej jeżdżą, piesi inaczej chodzą, nawet psy inaczej szczekają.

      • 3 8

      • ale trolle działają tak jak wszędzie

        • 4 3

    • Sprawdza się w Łodzi, sprawdza się w Warszawie (1)

      Czemu u nas miałoby być inaczej?

      • 11 9

      • Również w Gdyni, i od paru miesięcy w Sopocie. Jakoś ludzie dają radę nie zabijać się wzajemnie. Zmieńcie płytę.

        • 8 5

    • Panie specjalista

      Wróć już do pracy a nie mędrkujesz, jakie to be i fe świata nie zobaczywszy.

      • 8 2

    • nie będą bo ani piesi, ani kierowcy nie mają tam czego szukać (2)

      Dla pieszych nie ma tam niczego ciekawego poza blokami i MOPSem. Jak chcą spacerować, to rzut kamieniem dalej jest Monciak albo park za urzędem miasta. Dla samochodów co najwyżej parking. Kompletnie nietrafiona lokalizacja dla woonerfu.

      • 7 7

      • Tamtędy chodzi się na dworzec PKP, zatem piesi tam są regularnie widziani. (1)

        • 0 0

        • Piesi albo wchodzą od strony ul. Podjazd i od razu ładują się do tunelu prowadzącego na perony albo idą od strony II LO uliczką i też od razu do tunelu na perony. Nikt nie spaceruje Kolejową w tę i w tamtą.

          • 0 0

  • Hej Sopocie!

    Przejmij Oliwę od Gdańska bo tu nie mają takich zdolności

    • 5 6

  • Czekamy na katastrofę i masakrę (2)

    • 11 7

    • I wtedy będziesz szczęśliwy i zadowolony

      Na najbezpieczniejszych drogach i autostradach dochodzi do katastrof w których giną ludzie

      • 5 4

    • Tak, tak jak na pasie rowerowej przy UM w Gdyni trup miał się ścielić gęsto

      i już czekający niedługo osiwieją

      • 4 1

  • a po polskiemu można?

    • 14 4

  • Sopot staje się coraz bardziej nieprzyjaznym miejscem do życia

    • 18 9

  • (2)

    Chcą zniszczyć te zabytkowe płyty jumbo?

    • 11 0

    • :DDD

      • 1 0

    • Gdzie jest konserwator Sopotu się pytam. Pani Zas...a

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane