• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: GDDKiA rekomenduje trzy warianty przebiegu trasy

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obwodnica Metropolitalna będzie miała ten sam przekrój drogi, co Autostrada A1. Kierowcy pojadą nią 120 km/h. Obwodnica Metropolitalna będzie miała ten sam przekrój drogi, co Autostrada A1. Kierowcy pojadą nią 120 km/h.

GDDKiA zarekomendowała trzy warianty przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Pod dużym znakiem zapytania stoi za to budowa Obwodnicy Żukowa.



Rekomendowane przez GDDKiA warianty przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Rekomendowane przez GDDKiA warianty przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej.
W połowie kwietnia Departament Przygotowania Inwestycji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie wskazał optymalne warianty przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej.

Co oznacza to dla mieszkańców m.in. gminy Żukowo i Kolbudy? - Nie będą analizowane już żadne dotychczasowe warianty. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe [ma być ono gotowe latem tego roku- przyp. red.] będzie opierało się wyłącznie na wskazanych przez nas wariantach - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Według drogowców Obwodnica Metropolitalna mogłaby powstać od Trasy Kaszubskiej w Chwaszczynie, przez Węzeł Miszewo, po wschodniej stronie Żukowa z ominięciem od południa miejscowości Lublewo. Na mapie został on oznaczony kolorem czerwonym. Trasa wg takiego planu łączyłaby się z budowaną aktualnie Południową Obwodnicą Gdańska.

Czy rekomendowane warianty przez GDDKiA usprawnią ruch na Obwodnicy Trójmiasta?

GDDKiA popiera również wariant piąty (bordowy), czyli przebiegający pomiędzy Chwaszczynem, a Południową Obwodnicą Gdańska po zachodniej stronie Żukowa i ominięciem Lublewa od północy. Uznanie zyskał też wariant jasno-zielony (IIb). Jednak przebiega on niemal taką samą trasą, jak droga wg wariantu piątego.

Jakich wariantów drogowcy nie poparli? Budowy drogi ekspresowej przez Rębiechowo. Zatem Obwodnica Metropolitalna nie będzie przecinała linii Kolej Metropolitalnej w Barniewicach. Poza tym szans nie ma też budowa drogi, która wiodła niemal równolegle do najkorzystniejszego wariantu (czerwonego).

Pod znakiem zapytania stoi budowa pełnej Obwodnicy Żukowa. Departament Przygotowania Inwestycji zaleca rozważenie możliwości rezygnacji z węzła na połączeniu drogi relacji Gdynia-Koscierzyna z drogą wojewódzką pomiędzy Kartuzami a Żukowem w wariancie V (bordowym). Brak węzła dla kierowców oznacza, że jadąc z Kartuz do Żukowa, nie będą mogli wjechać na Obwodnicę Metropolitalną i tym samym ominąć wiecznie zakorkowane rondo w Żukowie.

W czym tkwi problem? Zaprojektowanie węzła "Glincz" pomiędzy drogami z Żukowa do Kartuz i Kościerzyny wiąże się z większymi kosztami ze względu na budowę prawie kilometrowej estakady pomiędzy wspomnianymi drogami. Dlatego drogowcy zalecają - na dalszym etapie prac projektowych - przedstawić wariant bez połączenia z drogą wojewódzką.

Mieszkańcy gminy Żukowo i Kolbudy będą mogli jeszcze raz skonsultować z drogowcami i projektantami przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. - W okolicach czerwca i lipca tego roku planujemy spotkania. Będą one dotyczyć Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego - mówi Michalski.

Obwodnica Metropolitalna, zwana też Obwodnicą Trójmiasta Bis, połączy Chwaszczyno (projektowaną Trasę Kaszubską - droga S6 do Słupska) z Południową Obwodnicą Gdańska (S7). Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Zasady ruchu drogowego będą podobne do tych panujących na Obwodnicy Trójmiasta - będzie można na niej jechać z prędkością 120 km/h. Termin budowy zaplanowany jest wstępnie na lata 2014-2016. Drogowcy nie znają jeszcze kosztu tej inwestycji.

Miejsca

Opinie (230) 4 zablokowane

  • jakie konsultacje (1)

    Jak pamietam na spotkaniach, żaden z proponowanych wariantów nie uzyskał poparcia społecznego. Wszyscy domagali się budowy obwodnicy zdecydowanie dalej na południe i zachód, bo teren po kórym planuje sie obwodnicę jest już praktycznie zajęty przez budownictwo mieszkaniowe . Jak widać konsultacje muszą być a droga i tak pójdzie jak się GDDKiA podoba. Swoją drogą współczuję mieszkańcom Chwaszczyna - ten węzęł bedzie chyba większy od samej miejscowości.

    • 13 4

    • Oczywiście budowa Obwodnicy nie przeszkodziła władzom zezwolić na budowę urokliwego osiedla nad jeziorem w Chwaszczynie. I co? I jajco.

      • 4 0

  • Niepotrzebna obwodnica (10)

    Znowu mnóstwo pieniędzy wyrzuconych w błoto.
    Więcej dróg oznacza większe korki (wiecej samochodów będzie się mieścić w tym samym korku).
    Więcej samochodów oznacza większy hałas i więcej spalin, więcej ofiar wypadków.
    Do wybudowania dróg trzeba będzie zniszczyć spory kawał przyrody.
    Te same pieniądze można wydać na podniesienie z upadku kolei, która nie niszczy środowiska, nie hałasuje tak bardzo jak równoważna liczba samochodów osobowych. Nie trzeba do tego wysiedlać ludzi czy budować im przed domem autostrady.

    • 26 20

    • skąd ty przyjechałeś? z Grenlandii?

      wracaj do swojej bajkowej krainy bo ten świat nie jest dla ciebie

      • 6 9

    • Dodam tylko, że droga ta przetnie ostatni cichy las w okolicach Gdańska (1)

      Lasy otomińskie

      • 7 4

      • za to jaki pachnące...

        mniam

        • 1 0

    • idąc Twoim tokiem myślenia, im więcej sklepów tym większy w nich tłok:)
      powodzenia w sprzedawaniu takich teorii.

      • 2 2

    • Już myślałem, że jestem jedyną osobą, która się martwi budową tej przelotówki (4)

      No to to by było na tyle, jeśli chodzi o Otomiński Obszar Chronionego Krajobrazu i łapiński przełom Raduni. No ale cóż, będą nowe hipermarkety, zamiast rowerowania po lesie będzie pełzanie między półkami.

      • 4 3

      • (3)

        wszystkim będzie się lepiej jeździło rowerem po lesie jeśli w jego pobliżu samochody szybko przejadą niż gdyby miały się wlec obecnymi drogami powiatowymi.

        • 1 0

        • (2)

          Tyle tylko, że planowana obwodnica nie ma chyba na celu odciążenie dróg powiatowych, nawet nie wojewódzkich, a przede wszystkim krajowych, które dla rowerowania są i tak średnio przydatne. Nie wierzę, by planowana obwodnica zmniejszyła ruch na drogach lokalnych - na niektórych zmniejszy, na innych, koło węzłów - zwiększy.

          Jak najbardziej popieram opinię o konieczności władowania tej kasy w upadającą pod rządami PO kolej. Autostrady jakoś powstają, szyny Tuska&Grabarczyka niespecjalnie obchodzą (vide ostatnie kuriozalne lobbowanie w Brukseli o przesunięcie środków europejskich z kolei na drogi, na szczęście Komisja Europejska nas wyśmiała).

          • 1 0

          • (1)

            PKP i tak ich nie weźmie, bo nie zależy im żeby polepszyć cokolwiek. Dobrze im, tak jak jest. Znam kogoś kto rozmawia z PKP o włączenie Kolei Metropolitalnej w trasę Gdynia-Kościerzyna - droga przez mękę bo wszystko mają w d...e. Kolej upada nie przez Tuska czy PO, tylko tak idzie na dno od 20 lat.

            • 0 0

            • Zgoda co do tego, że leży od 20 lat (rządów lewicy także, choć akurat chyba najwięcej złego zrobił rząd dzisiejszego bohatera narodowego Buzka), natomiast Grabarczyk intensywniej niż poprzednicy kopie leżącego, mamiąc ciemny lud wizją KDP (nie dodając tylko, że budowanej kosztem połączeń lokalnych i o biletach zaporowych dla normalnego Polaka).

              • 0 0

    • Teorie jak o wyższości socjalizmu nad kapitalizmem. Według tego toku rozumowania należałoby zaorać wszystkie drogi i zostawić jedną, to wtedy będzie mniej korków. Kilkanaście lat edukacji za publiczne pieniądze rzeczywiście poszły w błoto.

      • 0 1

  • ludzie ruszcie głowami (2)

    Jak jedziesz z warszawy do słupska i jestej Staszynie to którędy pojedziesz krótszą S6 czy metropolitalną dookoła. A jak z Gdańska bedziesz chciał jechać do słupska to któręgy pojedziesz, do metropolitalnej żeby zaraz zawrócić do Chwaszczyna, czy S6 i do kaszubskiej. Przecież ta obwodnica to kompletne nieporozumienie.

    • 15 4

    • Przecież OM w Chwaszczynie łączyć się będzie z TK! Sam rusz głową!

      • 1 3

    • obwodnica metropolitarna sama w sobie będzie prawie nikomu nie potrzebna, ale wraz z A1, obwodnicą południową i trasą kaszubską będzie porządną siatką dróg szybkiego ruchu. tak się buduje drogi pod metropoliami na całym świecie. to, że u nas najpierw są domy, a później drogi to choroba, ale możliwa do wyleczenia.

      dałeś przykład to ja też dam, tyle, że na tym co już jest: jedziemy z kowal do wrzeszcza. niby krócej przez miasto ale prawie wszyscy wyskakują na obwodówkę i nadkładając 100% drogi są o połowę szybciej.

      • 3 0

  • Moim zdaniem ta obwodnica przyczyni się głównie do rozwoju gospodarczego i budowlanego okolic Trójmiasta (2)

    i dlatego jest tak ważna. Czy natomiast zlikwiduje jakieś korki. W to wątpię. Więcej niż dotychczs ludzi będzie się przemieszczać na tej trasie. Zarówno dojeżdżając do domu/pracy jak i ruch transportowy, bo dużo firm będzie się przenosić w okolice trasyy . Efekt będzie taki, że więcej średniozamożnych będzie się decydować na urokliwy domek w okolicach Żukowa, itp. I codziennie będą jeździć w te i we wte.

    • 15 2

    • +1

      dokładnie tak

      • 4 1

    • Rozwój budowlany już jest tylko teraz będzie wyburzony na rzecz metropolitalnej.

      • 0 0

  • czy tylko ja mam wrażenie (2)

    że GDDKiA to banda niedorozwojów

    • 16 6

    • popisz się swoją inteligencją - prosimy (1)

      no?

      • 0 3

      • patrz

        właśnie się popisuje ;)

        • 0 0

  • Plany pijanego drogowca (8)

    Węzeł w Lublewie od strony południa wypada za płotem szkoły, gdzie uczy się ok. 1000 dzieci. Sama trasa dzieli trakt pieszy pomiędzy Lublewem a Kolbudami, którym uczęszcza mnóstwo ludzi (w tym dzieci) i tereny, które są praktycznie wokoło zabudowane. Drogowcom pozostaje pogratulować pomyślunku.

    • 10 5

    • Po to jest płot (4)

      W trójmieście wiele szkół przylega do ruchliwych ulic i nie ma problemu.

      • 0 3

      • tia... (3)

        a jeździ się nimi 120 km/h????

        • 3 0

        • (2)

          A czy dzieciaki będą przechodzić przez płot i ładować się na na obwodnicę?

          • 0 1

          • (1)

            zakładam, że jest to możliwe, dorośli ładują się na obwodową i giną, a my mówimy o dzieci z podstawówki i gimnazjum...

            • 1 0

            • Polikwidować drogi! Nie żartuję! TU CHODZI O DZIECI!

              • 0 1

    • Wariant Lublewo

      Nie tylko szkoła. Nowy wariant zbliżył się niebezpiecznie blisko dwóch jezior - ujęć wody pitnej dla Gdańska. Niestety poprzednie Lublewskie warianty przebiegały zbyt blisko prywatnych działek Wójta i innych 'wpływowych'. Więc mamy teraz serpentynkę zamiast prostej drogi.

      • 3 0

    • Racz zauważyć, że chodnikiem na tej trasie mało kto chodzi - dzieci jeżdżą autobusami a dorośli albo autobusami albo samochodami. Wiem, bo mieszkam blisko i widzę codziennie. Poza tym, obwodnica będzie szła zapewne estakadą a nie na równi z jezdnią.

      • 1 1

    • chyba pijani mieszkańcy

      ta koncepcja to inicjatywa mieszkańców gm. Kolbudy, to oni proponują trasę okalającą Lublewo od strony południowej i zachodniej strony wsi ,tylko pogratulować geniuszu radosnej twórczości przy udziale władz gminy Kolbudy.

      • 2 0

  • do kolegi krz (1)

    który pisał o wizjach metropolii w dzienniku bałtyckim
    metropolia to ma tylko służyć do tego, żeby wyciągnąć kasę z powiatów puckiego i wejherowskiego. w zamian figę z makiem dostaną. najlepszy przykład OPAT.
    tymczasem będzie pieniądz na ECSy i inne świątynie władzy w gdańsku

    • 6 0

    • święta racja

      • 0 0

  • ciekawe :) no wiec na pocz byl CZERWONY potem dodali 5 innych i na koncu pozostanie czerwony (1)

    tyle ze kazdy mogl costam powiedziec... ;)
    ot taka to demokracja
    i o obwodnicy zukowa mozna zapomniec... PO 2 !! jest kasa?
    skad wziac ile z 3 mld?
    TA DROGATO nic innego jak BERLINKA.. zadna tam metropolitalna

    • 4 0

    • He Opat opadł/odpadł a to jest berlinka BER-MOSKWA/st PETER...zadna tam obwodnica

      • 0 0

  • To przeciez BERLINKA zadna obwodnica !! (4)

    sciema ze hoho...zadne zukowo obwodnica itp tylko BERLIN- ST PETERSBURG

    • 12 3

    • no lepiej jak pisza metropolitalna niz BERLINKA :)

      bo sie jeszcze ktos domysli ile to ma wspolnego z 3miastem ;)

      • 1 0

    • Obwodnica czy nie... (2)

      Czemu sciema? Ciesz sie,bedziesz mogl za darmo nia jezdzic,nazwa nie jest wazna.

      • 0 0

      • tak ale koledze/zance chyba chodzilo ze dla GDANSKA to tak srednio przydatna..

        to jest tranzyt i jezeli nie odbije na zachod...to slaby biznes dla 3miasta aby nia objechac stara obwodnice

        • 0 0

      • gdzie nia pojedziesz?

        wytlumacz mi jakie sa racjonalne powody omijania trojmiasta obwodnica metropolitalna ktora zaczyna sie na wezle w chwaszczynie a konczy w straszynie. przeciez to smiech na sali, ta droga nie jest dla trojmiasta ani dla okolicznych wiosek, jest dla setek tirow z rosji do niemiec i spowrotem, tylko sie glupkom wmawia ze beda z niej korzystac.

        • 1 0

  • do nie jest żadna obwodnica (2)

    Moim zdaniem to jest raczej droga dla jadących z Kaszub do Gdańska lub Gdyni a nie żadna obwodnica. Ktos jadąc z W-wy, czy Łodzi nie będzie nadrabiał tyle km jadąc na Szczecin, a już na pewno w w wariancie bordowym. Chcieli by załatwić kilka rzeczy na raz, a tak się nie da. Powinna być bliżej Trójmiasta a obwodnica Żukowa osobno. W ten sposób nie odciąży się wogóle starej obwodnicy.

    • 12 5

    • masz racje - to klony DK 7 i DK20 sprzed 4 lat

      ale nie wazne jak te droge sie nazwie, wazne zeby ja wybudowali i koniecznie po zachodniej stronie Zukowa gdyz wtedy skoncza sie korki na rondach w Zukowie i Chwaszczynie - bedzie normalny wyjazd z Gdanska i Gdyni na Kaszuby

      • 2 0

    • Mylisz się. Wszyscy pojadą nową Obwodnicą, bo po pierwsze, tak pokażą znaki, po drugie, stara obwodnica zostanie przekazana gminom i będą na niej tylko dziury i ograniczenia do 70 km/h.

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane