• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Michał Stąporek
28 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Zaznaczono podział na dwa odcinki, które będą budować konsorcjum Mirbud-Kobylarnia (od południowej obwodnicy Gdańska do Żukowa wraz z obwodnicą tego miasta) i Budimex (z Żukowa do Chwaszczyna). Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Zaznaczono podział na dwa odcinki, które będą budować konsorcjum Mirbud-Kobylarnia (od południowej obwodnicy Gdańska do Żukowa wraz z obwodnicą tego miasta) i Budimex (z Żukowa do Chwaszczyna).

Ponad 1,1 miliarda złotych kredytu udzieli Europejski Bank Inwestycyjny na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Trasa ma powstać do 2025 r.



Najlepszy sposób finansowania budowy dróg to:

EBI udzieli kredytu w wysokości 240 mln euro na budowę 32-kilometrowej drogi, mającej połączyć węzeł PołudnieMapka - na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska - z węzłem ChwaszczynoMapka, powstającym w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej.

Dodatkowo z kredytu sfinansowana zostanie także 7-kilometrowa obwodnica Żukowa.

Budowę OMT finansuje państwo za pośrednictwem Krajowego Funduszu Drogowego



Kredyt z EBI zasili Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), zarządzany przez państwowy Bank Gospodarstwa Krajowego. Finansuje on budowę i przebudowę dróg krajowych w Polsce, w tym przede wszystkim autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic miast.

Umowę w tej sprawie podpisano w czwartek, 28 października, podczas konferencji Impact'21 w Poznaniu.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta


Wiceprezes EBI Teresa Czerwińska tak skomentowała podpisanie umowy:

- Nowa droga zlikwiduje wąskie gardła w rejonie Trójmiasta na istniejącej zatłoczonej obwodnicy, co pozwoli na lepszy przepływ ruchu i poprawi jakość życia i jakość powietrza w trzech miastach. Jest to kolejny już projekt w ciągu ostatniej dekady wspierany w dużej części przez EBI, który przyczyni się, w ramach inicjatywy UE, do modernizacji polskich dróg jako integralnej części sieci transeuropejskiej łączącej Morze Bałtyckie z Adriatykiem.
Z kolei Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu BGK, polskiego banku rozwoju, stwierdziła:

- Budowa obwodnicy Trójmiasta zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży dla mieszkańców regionu oraz turystów. Usprawni również międzynarodowe połączenie tranzytowe będące częścią Transeuropejskiej Sieci Dróg.

Dwa odcinki i dwaj wykonawcy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej



Przypomnijmy: umowy z wykonawcami na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej podpisano w kwietniu tego roku. Łącznie koszt prac wyniesie prawie 1,5 mld zł. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa finansowana jest z budżetu państwa.

Wykonawców jest dwóch, bo prace podzielono na dwa zadania.

16-kilometrowy odcinek od węzła Gdańsk-Południe do Żukowa wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa zbuduje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Otrzymają za to 777 mln zł.

16,3-kilometrowy odcinek z Żukowa do Chwaszczyna zbuduje Budimex. Firma otrzyma za to ponad 715 mln zł.

Budowa OMT ruszy prawdopodobnie w przyszłym roku, bo od podpisania umów wykonawcy opracowują dokumentację projektową, uzyskują opinie, uzgodnienia i decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Opinie (213) 1 zablokowana

  • pucka chylonska tunel lub wiadukt (1)

    powinno wystarczyć niech robią PILNE

    • 5 0

    • Polnocna

      Poludniowa...

      Na Puckiej posadzic buraki.

      • 0 1

  • (1)

    Unia pożyczyła gdzieś kasę i teraz pożyczy jà nam. A ile wynosi prowizja unii ?

    • 2 2

    • Unia drukuje kase

      Decyzjami jej urzednikow. A na urzednikow zawsze mozna wplynac. Zarabia ten, kto te wplywy posiada a koszty pojawiaja sie tam, gdzie wplywowy nie straci.
      Taka legalna piramida...

      • 1 1

  • I tak wszyscy będą jeździli obecną obwodnicą (23)

    Kto będzie jeżdził dookoła jeśli może pojechać prosto i krócej. Jedyne sensowne rozwiązanie to dołożyć po dwa pasy w każda stronę do istniejącej drogi

    • 43 136

    • Jeden pas (7)

      Wystarczyłby tak naprawdę jeden pas i różnica w przepustowości byłaby ogromna, co zresztą widać na odcinku obok Auchan. Od wielu lat się trąbi na temat poszerzenia aktualnej obwodnicy, ale oni wolą zapłacić grubą kasę za drogę, która oznacza oranie sporych obszarów lasu (np. koło Lublewa) i która została fatalnie zaprojektowana, jeśli chodzi o przebieg (przede wszystkim końcówka).

      • 13 16

      • Poczytaj opracowania, istnieją badania inżynierów

        Które dowodzą, ze jeżeli dołożymy dodatkowy pas to tylko przez jakiś czas będzie lepiej, potem ruch na lepszym odcinku się wyrównuje i jest jeszcze gorzej.

        • 13 6

      • Przy Auchan też często jest korek, więc dużo to nie zmieni...

        • 7 2

      • (3)

        Kolejny geniusz. To jest właśnie Polska. Fryzjerzy znają się na wszystkim.

        • 15 2

        • tak,znają się na wszystkim (2)

          rozmawiają z wieloma różnymi ludźmi, raczej z wyższej półki, bo dbałość o skórę głowy nie jest pierwszą potrzebą życiową. Poznają różne opinie, różne punkty widzenia.
          Specjaliści rozmawiają wyłącznie ze sobą i to raczej wypacza ich widzenie świata.

          • 3 12

          • hehe (1)

            A gdzie siedzą ludzie na tych wyższych półkach ?

            • 3 1

            • u fryzjera?

              Tak jak wszyscy, na fryzjerskim fotelu... ;)

              • 3 0

      • Jak sobie wyobrażasz korki na czas poszerzania Obwodnicy. Przesuwający się cyrk jaki teraz jest na Karwinach. Tylko potrwa ze 3 lata.... :/

        • 5 1

    • nie wiem dlaczego masz tyle minusów (5)

      skoro taka jest prawda - droga ma być niby głównie dla tranzytu, ale kto będzie jechać 20km więcej, żeby się znaleźć w Chwaszczynie? - to by miało sens, gdyby OMT się kończyła w Słupsku a nie w Chwaszczynie, gdzie i tak trzeba się będzie wbić na starą S6...
      TIRy nie będą nadkładać 20km płatnej dla nich drogi, by potem stać w korku w Chwaszczynie
      osobówki poruszają się głównie wschód - zachód, do i z Gdańska/Gdyni a nie północ - południe...
      droga dla nikogo tak naprawdę - taki Miś na miarę tych czasów

      • 12 15

      • to droga dla suburbiów i posiadłości

        rozlanych na peryferiach. Taki był model luksusu, który teraz stoi w korkach. Więc to raczej droga osiedlowa, lobbowana przez ościenne gminy i gdańskich emigrantów, którzy tam się przenieśli.

        Gospodarczo droga ma niewielkie znaczenie, bo nie obsługuje żadnego z intensywnie eksploatowanych kierunków. Może być zaczątkiem dla bardziej południowej alternatywy S6 i materializacji "korytarza", z którego to powodu pięć lat ludzie się wzajemnie wybijali...
        Obecnie bardzo by pomógł w rozwoju i udostępnieniu południowych regionów województwa.

        • 4 2

      • Przecież będzie taka opcja, że będą skręcać na słupsk i lębork i nie będą wjeżdzac na węzeł karwiny (1)

        • 8 0

        • na pewno nie miejcowi

          to alternatywa dla regionów pólnocno - wschodnich. Tylko że te regiony generują praktycznie żaden ruch na tym kierunku (zachodnim).
          Wschód i południe nie pojedzie przez okolice Gdańska, bo po co?

          • 1 3

      • (1)

        @DMQ raczej ta nowa obwodnica ma ściągnąć ruch ze starej obwodnicy , który jedzie od Suwałk po Szczecin i ma ominąć trójmiasto.A mieszkąńcy dalej będą korzystać z dotychczasowej obwodnicy

        • 0 0

        • w jaki sposób może ściągnąć ten ruch, skoro kończy się w miejscu, gdzie

          trzeba znów zjechać na starą S6?
          ruchu lokalnego też nie widzę - nikt nie będzie nadrabiał 3-5km, żeby wjechać na wjazd/zjazd - lokalnie jest sporo zwykłych dróg, ogrom jest niedawno wyremontowanych (tzw. schetynówek)

          • 2 2

    • wy nie rozumiecie po co jest ta droga

      • 9 1

    • W każdy weekend jeżdżę na Kaszuby południowe także nie będę jeździł stara obwodnicą bo to mój kierunek. Chyba rozwialem twoje wątpliwości.

      • 4 2

    • ewentualne dołożenie pasów ruchu bez paraliżu miasta jest możliwe kiedy będzie obwodnica metropolitalna to po pierwsze po drugie ruch tranzytowy będzie mógł spokojnie pójść nową obwodnicą + trasa kaszubska i pyk lądują za lęborkiem. po trzecie obwodnica metropolitalna oznacza dodatkowy bodziec rozwoju dla miast na zachód

      • 11 4

    • Co za przenikliwość myśli. Jesteś piekarzem, taksówkarzem, czy może murarzem. A jeżeli masz wyższe wykształcenie to się tym nie chwal.

      • 2 3

    • Świetnmy pomysł. Rezerwa terenowa się znajdzie. Tylko te korki w trakcie budowy... ;]]]]]]

      • 0 0

    • Nie wszyscy.

      Po pierwsze obwodnica obecna nie ma nawet pobocza, jest droga ekspresowa w drodze wyjątku. Po powstaniu prawdziwej drogi ekspresowej będzie na obecnej przywrócony status drogi krajowej z ograniczeniem 100km/h. To już sprawi, że szybciej dojedzie się nowa droga. Do tego cały tranzyt będzie tam obowiązkowy. Lekko 30% ruchu przejdzie od razu z obwodnicy trójmiasta na nowa drogę. A z czasem coraz więcej ludzi się przekona. Ponadto jadący południowa obwodnica, a jadący do Gdyni i dalej w większości wybiorą nowa drogę. Dziś zjazd z południowej obwodnicy to 5-8 minutowy korek. Wybierając drogę prosto, przejedzie się zgodnie z przepisami w tym czasie 10 do 16 km.

      • 4 1

    • A jak niby fizycznie dołożyć ten pas?

      Prowadzenie prac i zamknięcie choćby jednego pasa spowoduje paraliż tej drogi. Jedyna szansa aby prowadzić na niej jakieś większe prace, to mieć alternatywę w postaci Obwodnicy Metropolitalnej i na nią przekierować ruch.

      • 3 1

    • tak i nie

      Zgadzam się że na obwodnicy powinno być więcej pasów drogowych jest niestety tylko jedno ALE wąskie jednopasmowe zjazdy które i tak się zatykają ... .

      • 0 0

    • Ari

      Widać że nie masz pojęcia co piszesz. Ta droga to będzie mega odciążeniem dla obecnej obwodnicy tak więc jest to korzyść dla całego trojmiadta

      • 3 2

  • Ach gdyby w mieście budowano tak jak przy obwodnicy ekrany przed każdą wolnostojącą chałupą nie wspominając o kamienicach i blokach mieszkalnych. Tramwaj przejeżdża co 6 minut 20 metrów od mojego śniadania trzęsąc poranną kawę. Ale niech budują - spokojniejsze świnie to zdrowsze mięso, żujące w ciszy krowy dają bielsze mleko.

    • 2 2

  • Może UE dofinansuje nam tunel pod pachołkiem?

    i dokończenie drogi zielonej. To jest bardzo potrzebna dla Gdańska

    • 1 2

  • Ogólnie to szok jak Chwaszczyno zostanie (2)

    przeorane drogami, będzie więcej węzłów drogowych niż zabudowy mieszkaniowej:)

    • 5 0

    • Mówisz o wschodniej części Chwaszczyna i tych tanich działkach na Rewerendy... Jak się skończy budowa OMT to znowu na rondzie będzie spokój a i cisza przy drodze 20 wróci...

      • 0 0

    • Ceny nieruchomości podskoczą do góry na tyle, że nikomu to nie będzie wadziło:)

      • 0 0

  • Ankieta-dodaje punkt 4-Z wkasnych srodkow miasta i Uni.

    Ale ..budzet pusty..przez lata postaraly sie o to kolejne Rady Miasta wydajace wplywy do budzetu bez rozwijania spolek i przedwzieziec przynoszacych miastu duze wplywy a przejadajac kolejne srodki na inwestycje kanalizacyjne warte miliardy,sprzedajac maszynki do robienia pieniedzy takie jak wodociagi,takie jak 30 milionow na spolki zewnetrzne sprawdzajace bilety,i wiele wiele innych..Jak w uderzenie pysk bylo wywalanie naszych pieniedzy setki tysiecy zl na przejscie nadziemne dla wlasciciela Forum..I co ?I co my mieszkancy mozemy z tym zrobic?Glosowac na budzet obywatelski?Przeciez to na waciki gdy prawdziwa kasa przechodzi w glosowaniach na konkretne wydatki pod kolesi deweloperow.Wolne zarty.Nieszczescie polega na tym ,ze mamy rozkradanie Polski i durnym zarzadzaniem na szczeplu lokalnym i krajowym.Durnie w samorzadach ,durnie w rzadzie,-albo raczej ludzie bezrefleksyjni i pazerni.

    • 1 2

  • ciekawe

    ale szkoda że ta obwodnica nie jest prowadzona bardziej równolegle do obecnej. To co się przyśpieszy na niej, straci się dojeżdżając i zjeżdżając z niej.

    • 1 0

  • Wolny Gdansk-bylby drugim Luxemburgiem, (1)

    Ze swoja waluta ,ze swoja rafineria ze srodkami pozastajacymi w budzecie lokalnym i zarzadzanym przez gdanskich patriotow a nie deweloperskie kukielki.A tak mamy zadluzenie miasta ,zadluzenie kraju.Podobno wojna kasuje wszystkie dlugi.Mam nadzieje ,ze nie.

    • 2 8

    • Gdansk zbudowal rafinerie?

      Typowe myslenie, osiasc na cudzym majatku.
      Czasy handlu zbozem dawno minely i juz w 18/19w Gdansk byl prowincjonalna dziura, z krorej ludzie wyjezdzali.
      Centra aktywnosci gospodarczej sie przesuwaja i konsoliduja a Gdansk i caly nasz kraj jest daleko poza tymi procesami.
      I jeszcze dlugo tak bedzie, jesli nie na stale.
      Turystyka zdewastuje i wyjalowi teren, tak jak Sopot zmieniony w alkoholowy dystrybutor...

      • 3 1

  • Zamiast drugi tor do Słupska dołożyć, kolej do Bytowa i sierakowic puścić to robią coś, co jeszcze mocniej rozleje gdańsk

    Leczenie otyłości przez popuszczenie pasa....

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane