• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Krzysztof Koprowski
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r. Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r.

Planowanie miasta to praca, która właściwie nie ma końca. Kilka dni temu w Domu Technika zaprezentowano powojenne wizje obwodnic Gdańska, zarówno istniejących, jak i planowanych.



Jak należy walczyć z korkami na ulicach?

Obwodnica często utożsamiana jest z szybką, bezkolizyjną arterią do łatwego przemieszczania się z dala od centrum miasta. Należy jednak pamiętać, że takim słowem niejednokrotnie określa się też ulice kolizyjne, lecz prowadzone w taki sposób, by zachęcić do ich wyboru zamiast węższych dróg nieprzystosowanych do dużego ruchu aut.

Pierwsza powojenna droga omijająca istniejącą wówczas tkankę miasta (a raczej ruiny) pojawiła się w tzw. planie zespołu portowo-miejskiego GD, opracowanym w latach 1946-48. W kierunkach rozwoju zaznaczono drogę łączącą od zachodniej strony Gdańsk z Gdynią. W tym samym planie zawarto również "arterię szybką" w formie współcześnie kontrowersyjnej Drogi Czerwonej.

W kolejnych latach doprecyzowano przebieg wielu dróg, które dzisiaj funkcjonują lub planuje się ich inny przebieg. Przykładowo Droga Zielona, stanowiąca domknięcie ramy drogowej Gdańska od północy miała przebiegać nie przy dzisiejszej hali Ergo Arena, a doliną ul. Reja w Sopocie. Trasa W-Z miała natomiast łączyć się z południową obwodnicą Śródmieścia przez tereny Olszynki.

- Obwodnice Gdańska przeszły ewolucje w minionym okresie w kierunku obniżki klas oraz "wypychania" tras w korytarze trudniejsze realizacyjnie na rzecz odstąpienia komunikacyjnych rezerw terenowych dla innych rodzajów zagospodarowania terenu - zwraca uwagę Jan Bogusławski, prezes Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT.

Największy spadek klas na tle głównych dróg Gdańska przeszła ulica Nowa Wałowa. W studium kierunków z 1973 r. posiadała ona status drogi "pospiesznej" z prędkością projektową 70 km/h, by w 1989 r. stać się w planach "inną ważną ulicą", a ostatecznie realizowana jest jako droga zbiorcza (niższą klasą są jeszcze drogi lokalne i dojazdowe).

Jedynymi drogami, które zrealizowano praktycznie w takim wymiarze, jak zaplanowano są obwodnice: zachodnia oraz południowa. Obie drogi w 1948 r. określano jako "autodrogi", ale w każdym kolejnym planie projektowano je jako ekspresowe i w takiej formie ostatecznie zostały zrealizowane.

Bogusławski zwraca uwagę na problemy, które utrudniają racjonalne zaplanowanie przebiegu nowych dróg i rozwoju innych form transportu - W planowaniu, programowaniu, projektowaniu i rozbudowie systemu transportowego Gdańska widać wyraźnie brak centrum planistyczno-programowego dla całego regionu obejmującego wszystkie podsystemy transportu. Właściwie brak jest w ogóle polityki transportowej, a to co się dzieje jest wypadkową starań poszczególnych grup interesów.

Nie oznacza jednak, że mamy do czynienia z całkowitym brakiem wizji, bo szkielet układu drogowego został zapisany w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a ponadto zabezpieczone są te rezerwy terenowe dla przyszłych dróg.

To, co zdaniem naukowców obecnie dławi cały układ drogowy Gdańska to położenie Śródmieścia w taki sposób, że krzyżuje się tutaj ruch niemal ze wszystkich kierunków miasta i aglomeracji. - Badania przeprowadzone w 2009 r. pokazują, że z 410 tys. podróży zewnętrznych na dobę przez Śródmieście realizowanych jest 112 tys., z czego 80 tys. w formie podróży tranzytowych, a 32 tys. do lub z Śródmieścia - informuje Maciej Berendt, specjalista w zakresie transportu i komunikacji, właściciel Biura Inżynierii Komunikacyjnej.

Nie lepiej wyglądają te dane w przypadku podróży wewnątrzmiejskich. Na 275 tys. w ciągu doby, 36 tys. to tranzyt przez Śródmieście, a 59 tys. do lub z tego obszaru. Największy ruch generują obszary południowo-zachodnie, Wrzeszcz i na zachód od Wrzeszcza oraz Dolny Taras.

- Gdyby udało się doprowadzić do likwidacji relacji przechodzących przez Śródmieście, spowodowałoby to ponad 50-procentowy spadek udziału Śródmieścia w podróżach w mieście - dodaje Berendt.

Maciej Berendt przedstawił też autorską koncepcję tego, jak mógłby wyglądać docelowy układ drogowy Gdańska. Opiera się on zasadniczo na zapisach studium. Największą obwodnicę - tzw. ramę komunikacyjną tworzyć mają: zachodnia obwodnica zobacz na mapie Gdańska - południowa obwodnica zobacz na mapie Gdańska - Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska - Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska - Nowa Spacerowa zobacz na mapie Gdańska.

Druga rama miałaby się opierać na wschodnim fragmencie na Drodze Zielonej, tunelu pod M. Wisłą, Trasie Sucharskiego oraz Trasie Słowackiego od Drogi Zielonej do ul. Potokowej, a następnie przez Górny Taras aż do ul. Świętokrzyskiej. Poszerzona Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska od tzw. Mostu Czerwonego zobacz na mapie Gdańska miałaby być prowadzona przez teren Olszynki do Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

Rama "śródmiejska" miałaby się składać natomiast z: Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska - Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska - Okopowej zobacz na mapie Gdańska - Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska - Nowej Wałowej.

- Obecnie studium przewiduje obwiednie Śródmieścia, którego klasa nie pozwala na "zdjęcie" i "przeniesienie" ruchu z Podwala Przedmiejskiego na tzw. Nową Sandomierską. Do tego dochodzi problem Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska między Węzłem UE a Nową Sandomierską. Błędne jest też założenie jednopoziomowego przecięcia torów kolejowych między Nową Sandomierską a Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - uważa Berendt.

Nie zabrakło oczywiście głosów sprzeciwu wobec realizowanej wizji ul. Nowej Wałowej. Obecny na spotkaniu przedstawiciel inicjatywy społecznej "Nie dla burzenia Stoczni Gdańskiej", Janusz Chilicki (startujący bezskutecznie w wyborach samorządowych do Rady Miasta w 2010 r. z ramienia KW Sojuszu Lewicy Demokratycznej) zwrócił uwagę na jej antymiejski charakter.

- Tu chodzi o ulicę w mieście, centrum miasta. Nie może być doktrynalnego prymatu samochodu w takim miejscu. Nowa Wałowa w swojej formie odcina Śródmieście od wody. W Toronto popełniono niegdyś taki sam błąd, ale naprawiono go budując estakady. Jesteśmy za tym, aby wyprowadzać ruch. Chcemy też, by miasto udoskonalało komunikację miejską - mówi Chilicki.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Miejsca

  • NOT Gdańsk, Rajska 6

Opinie (183) 2 zablokowane

  • OPAT będzie zbędny jak powstanie Trasa Kaszubska, czyli odcinek S6 do Lęborka

    Natężenie ruchu na odcinku od Gdyni do Redy i Wejrowa znacznie się zmniejszy.

    • 4 0

  • "Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, powstawała w 1973-2001" (4)

    Gierek to jednak był GOŚĆ, no jeszcze Szczurek z Cegielską,za dokończenie Trasy Kwiatkowskiego i rozpoczęcie Różowej i innych połączeń dzielnicowych, a rząd przez 24 lata to najgorsze co nas spotkało. Przed wojną przez ten okres wybudowano Port i Gdynię.

    A za obecnych rządów RP się sukcesywnie i z sukcesem niszczy Gdynię.

    • 7 8

    • Gdyby nie Gierek, to cała Polska jeździłaby polnymi, gruntowymi drogami!!!

      ...ale zawsze się znajdze jakiś zawzięty moherokatol który nieudolnie będzie chciał to negować ze swojej wrodzonej katolickiej zawziętości!

      • 0 0

    • OPAT buduja od 60 lat i konca nie widac

      • 2 1

    • teeeee bezstronny (1)

      Gdynia to Trasę Kwiatkowskiego budowała 35 lat!
      Teraz dla odmiany non-stop ją remontuje.

      • 5 2

      • Trasę Kwiatkowskiego budowała 35 lat!

        nie 35 lat tylko po wybudowaniu części do wtedy ul.Czerwonych Kosynierów, celowo napuszczali w imię demokracji socjalistycznej tzw. zielonych, aby nie-dopuścili do budowy bo chodziło im o inne własne inwestycje, tak jak dziś jest z OPAT-em. Faktem jest że dziś wycina się np. w Gdańsku setki drzew i to na widoku w Brzeźnie czy Zaspie i nikt nic nie wie normalne urzędnicze qui pro quo;))

        Aż prezyd. Szczurek osobiście i własnoręcznie z łopatą w dłoni przesadzał z planowanej wtedy trasy niby ginącej flory i fauny egzogeniczne i endogeniczne gatunki, wybijając tym samym fałszywe argumenty.

        • 1 5

  • OPAT czeka a GDYNIA to SPIOCHY (1)

    Ludzie Gdynianie Spichy !!! wescie sie za robote i budujcie OPAT
    Opat byl projektowany w 1946 roku od tego czasu do dzisiaj nic nie zrobiliscie

    • 5 7

    • Franka daj już spokój! Na nic Twoje lamenty!

      Jak zrobią Trasę Kaszubską, to może przyjdzie czas na Opat, chyba, że Gdynia wybuduje opat za własne pieniądze albo znajdzie hojnego sponsora ;)

      • 2 0

  • OPAT - Prezydent Szczurek nic nie zabiega o budowe OPAT - brak naciskow na sasiednie Gminy i Powiaty (1)

    OPAT tez byl zaplanowany 1948 roku i do dzisiaj nikt nic nie buduje tylko sa sobie amuzo dyskusje
    Gdynianie niespac i nieczekac tylko do roboty i budowac OPAT

    • 8 9

    • Jak wybudują Trasę Kaszubską, to może w następnej kolejności zabiorą się za opat.

      • 3 1

  • zdjęcie nr 1

    szok to 1 sze zdjęcie....
    jaki ruch ile osiedli i lasów przy obwodnicy...
    jaka zmiana na przestrzeni 40lat...

    • 0 0

  • OBWODNICA? (1)

    3 godziny z Chyloni na Chwarzno

    • 3 0

    • W takich warunkach lepiej jechać miastem, niż ekspresówką...

      Anglia ma hiper autostrady, a jak spadł w zeszłym tygodniu śnieg, to tak samo na nich stali, jak wy pod Chwarznem...

      • 3 0

  • przede wszystkim powiem wam, że dzisiaj obwodnicą jechalem do pracy ( 28 km) (1)

    przez 3 godziny i 40 minut . I tyle w tym temacie. Droga jest zaprojektowana fatalnie. Ma za duże przewyższenia. Wydawać by sie mogło, że po latach komunizmu przebije się wyzsza świadomość a tu nic Trasa Kwiatkowskiego te same przewyższenia ( bez pojęcia) , węzeł Karczemki trochę lepszy ale kto mi wytłumaczy dlaczego nie ma trzeciego pasa od Słowackiego az po zjazd w Karczemkach ? Jest 150-200 przewężenia do 2 pasów a potem aż 5 . Po co ? Tu właśnie potrzeba 3 z niezależnym pasem dla samochodóww, które jadą tylko ze Słwoackiego na Kartuską a rozjazd do Centrum handlowego wystarczyłoby rozwidlenie 100 m bezoposrednio przed skrętem ( wielu kierowców grzecznie jedzie prawym pasem a potem gwałtownie skręca w lewo, bo spostrzega, że ten pas wyprowadza ich w maliny. Po co jest ten 3 pas dla szybkich wozów, skoro skutecznie zakorkiją je samochody wwłączające się od strony rzeszcza i Złotej Karczmy ? Może zacząć się 200 m dalej .
    Jeżli do tego dodać kolizyjne właczanie się na Spacerową , Słowackiego a w Chwarznie mimo iz jest po przeróbce bezkolizyjne do Gdyni to i tak są światła i zielona strzałka. Najbardziej debilna mysl drogowa . NA Spacerowej przed zjazdem do centrum handlowego specjalnie nie zrobiono zjazdu wcześniej, aby zachowac kolizyjne włączanie się do ruchu, przez co samochody oczekujące na zjazd do Oliwy blokują pas obwodnicy stwarzając olbrzymie niebezpieczeństwo dla pozostałych uczestników szybkiego ruchu. Krótko mówiąc : tępota umysłowa inzynierów GDDKiA, przez którą cierpia każdego dnia tysiace mieszkańców naszego regionu

    • 6 2

    • Ja tylko apropos Chwarzna.

      Owszem, do Gdyni skręca się na prawy pas, podczas gdy od Wiczlina jadą lewym. Tylko że w myśl przepisów jest tam dozwolony skręt w dowolny z 2 pasów. Nikt normalny nie skręci od razu an lewy, ale debili w kraju nie brakuje. Stąd konieczne są światła i strzałka. Ewentualnie można było odseparować obie jezdnie, ale zaraz jakiś idiota by przyrąbał w taką barierę na śliskim i się pluł...

      • 0 0

  • coz tego jak jest obwodnica a dzis i tak TIRy zapodawały Al. Zwycięstwa, (1)

    napakowane kontenerami.. a policji to jak trzeba to nie ma, nie?

    • 7 1

    • może dlatego

      że obwodnica była zakorkowana a potem zamknięta, stąd te TIRy ;)

      • 1 0

  • (1)

    A ankiecie brakuje odpowiedzi: obniżyć ceny biletów na komunikacje miejską.
    Moim zdaniem gdyby ceny biletów były korzystniejsze to wielu kierowców by chętnie się przesiadło z aut do autobusów/tramwajów. Niestety w chwili obecnej bardziej opłacalne jest jechanie w pustym samochodzie przez cały Gdańsk niż płacenie co najmniej 7,20 za komunikacje miejską, wiadomo kwota jest większa jeśli ktoś chce po pracy iść np na zakupy czy coś załatwić bo czas mija.

    • 15 2

    • Dla jeżdżących codziennie cena nie jest problemem. Największym problemem jest mała częstotliwość i zatłoczenie, dlatego decydujemy się na samochody.

      • 3 0

  • Trakt Sw Wojciecha czeka na przebudowe juz 64 lata (7)

    Zadamy gruntownej przebudowy Traktu Sw Wojciecha
    Zadamy przywrocenia tramwajow na Orunie tj przywrocenia linii ktora zostala zlikwidowana.
    Nowa linia moze pojsc dolnym tarasem od Ul Lakowej

    • 21 1

    • (6)

      na Orunie była linia tramwajowa jednotorowa z mijankami. Na linie dwutorową na Trakcie jest mało miejsca , wydaje mi że lepiej wydłużyć SKM w rejon ul .Sandomirskiej i tam zrobić duży węzeł przesiadkowy do obsługi południa Gdańska.

      • 5 0

      • Tramwaj na Orunie moze pojsc z Lakowej i po Dolnym Tarasie Oruni (5)

        Tramwajna ORUNIE moze pojsc z Lakowej i po Dlonym Tarasie Oruni
        Przy Sandomierskiej byl Planowany Dowrzec Gdansk Centralny w miejsce tego torowiska wraz z wielkimi centrami handlowymi i komunikacyjnymi

        • 1 0

        • Nie Gdańsk Centralny,tylko Czerwony Most (2)

          To by były jaja, mieli byśmy dworzec Główny, Śródmieście i Centralny, nad fosą,za murami. To jeszcze zabawniej,niż Iława Miasto (położony w lesie)

          • 0 0

          • Gdansk Centralny (1)

            za 30 lat Kwartal pomiedzy Traktem Sw Wojciecha Obwodnica Poludniowa Elblaska Podwalem Przedmiejskim i Traktem Sw Wojciecha bedzie zabudowany
            Planowany Dworzec Gdansk Centralny bedzie w centrum miasta - takie sa zalozenia i co ciekawe to jest realne

            • 2 0

            • Nic mojej Oruni nie ujmując

              Centrum miasta ciąży i będzie ciążyło ku Staremu Miastu i Wrzeszczowi. Chętnie zobaczę rozkwit terenów Olszynki, Zaroślaka, Pietraszewa, ale mówienie o przesunięciu się tam "centrum" to fantazje i mrzonki.

              • 1 0

        • tramwaj na ORUNIEmoze pojsc wzdluz torow po jednej albo po drugiej stronie (1)

          Lub przy generalnej przebudowie Traktu Sw Wojciech te stare zgnite budy mozna wyburzyc i tez bedzie miejsce na tramwaj az do Sw Wojciecha lub do Pruszcza

          • 0 0

          • Orunia - nalezy tu budowac i tramwaj i skm

            Dolny Taras Oruni i Olszynki po zbudowaniu Obwodnicy Poludniowej i Trasy Sucharskigo sie rozwinie

            • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane