• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Krzysztof Koprowski
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r. Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r.

Planowanie miasta to praca, która właściwie nie ma końca. Kilka dni temu w Domu Technika zaprezentowano powojenne wizje obwodnic Gdańska, zarówno istniejących, jak i planowanych.



Jak należy walczyć z korkami na ulicach?

Obwodnica często utożsamiana jest z szybką, bezkolizyjną arterią do łatwego przemieszczania się z dala od centrum miasta. Należy jednak pamiętać, że takim słowem niejednokrotnie określa się też ulice kolizyjne, lecz prowadzone w taki sposób, by zachęcić do ich wyboru zamiast węższych dróg nieprzystosowanych do dużego ruchu aut.

Pierwsza powojenna droga omijająca istniejącą wówczas tkankę miasta (a raczej ruiny) pojawiła się w tzw. planie zespołu portowo-miejskiego GD, opracowanym w latach 1946-48. W kierunkach rozwoju zaznaczono drogę łączącą od zachodniej strony Gdańsk z Gdynią. W tym samym planie zawarto również "arterię szybką" w formie współcześnie kontrowersyjnej Drogi Czerwonej.

W kolejnych latach doprecyzowano przebieg wielu dróg, które dzisiaj funkcjonują lub planuje się ich inny przebieg. Przykładowo Droga Zielona, stanowiąca domknięcie ramy drogowej Gdańska od północy miała przebiegać nie przy dzisiejszej hali Ergo Arena, a doliną ul. Reja w Sopocie. Trasa W-Z miała natomiast łączyć się z południową obwodnicą Śródmieścia przez tereny Olszynki.

- Obwodnice Gdańska przeszły ewolucje w minionym okresie w kierunku obniżki klas oraz "wypychania" tras w korytarze trudniejsze realizacyjnie na rzecz odstąpienia komunikacyjnych rezerw terenowych dla innych rodzajów zagospodarowania terenu - zwraca uwagę Jan Bogusławski, prezes Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT.

Największy spadek klas na tle głównych dróg Gdańska przeszła ulica Nowa Wałowa. W studium kierunków z 1973 r. posiadała ona status drogi "pospiesznej" z prędkością projektową 70 km/h, by w 1989 r. stać się w planach "inną ważną ulicą", a ostatecznie realizowana jest jako droga zbiorcza (niższą klasą są jeszcze drogi lokalne i dojazdowe).

Jedynymi drogami, które zrealizowano praktycznie w takim wymiarze, jak zaplanowano są obwodnice: zachodnia oraz południowa. Obie drogi w 1948 r. określano jako "autodrogi", ale w każdym kolejnym planie projektowano je jako ekspresowe i w takiej formie ostatecznie zostały zrealizowane.

Bogusławski zwraca uwagę na problemy, które utrudniają racjonalne zaplanowanie przebiegu nowych dróg i rozwoju innych form transportu - W planowaniu, programowaniu, projektowaniu i rozbudowie systemu transportowego Gdańska widać wyraźnie brak centrum planistyczno-programowego dla całego regionu obejmującego wszystkie podsystemy transportu. Właściwie brak jest w ogóle polityki transportowej, a to co się dzieje jest wypadkową starań poszczególnych grup interesów.

Nie oznacza jednak, że mamy do czynienia z całkowitym brakiem wizji, bo szkielet układu drogowego został zapisany w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a ponadto zabezpieczone są te rezerwy terenowe dla przyszłych dróg.

To, co zdaniem naukowców obecnie dławi cały układ drogowy Gdańska to położenie Śródmieścia w taki sposób, że krzyżuje się tutaj ruch niemal ze wszystkich kierunków miasta i aglomeracji. - Badania przeprowadzone w 2009 r. pokazują, że z 410 tys. podróży zewnętrznych na dobę przez Śródmieście realizowanych jest 112 tys., z czego 80 tys. w formie podróży tranzytowych, a 32 tys. do lub z Śródmieścia - informuje Maciej Berendt, specjalista w zakresie transportu i komunikacji, właściciel Biura Inżynierii Komunikacyjnej.

Nie lepiej wyglądają te dane w przypadku podróży wewnątrzmiejskich. Na 275 tys. w ciągu doby, 36 tys. to tranzyt przez Śródmieście, a 59 tys. do lub z tego obszaru. Największy ruch generują obszary południowo-zachodnie, Wrzeszcz i na zachód od Wrzeszcza oraz Dolny Taras.

- Gdyby udało się doprowadzić do likwidacji relacji przechodzących przez Śródmieście, spowodowałoby to ponad 50-procentowy spadek udziału Śródmieścia w podróżach w mieście - dodaje Berendt.

Maciej Berendt przedstawił też autorską koncepcję tego, jak mógłby wyglądać docelowy układ drogowy Gdańska. Opiera się on zasadniczo na zapisach studium. Największą obwodnicę - tzw. ramę komunikacyjną tworzyć mają: zachodnia obwodnica zobacz na mapie Gdańska - południowa obwodnica zobacz na mapie Gdańska - Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska - Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska - Nowa Spacerowa zobacz na mapie Gdańska.

Druga rama miałaby się opierać na wschodnim fragmencie na Drodze Zielonej, tunelu pod M. Wisłą, Trasie Sucharskiego oraz Trasie Słowackiego od Drogi Zielonej do ul. Potokowej, a następnie przez Górny Taras aż do ul. Świętokrzyskiej. Poszerzona Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska od tzw. Mostu Czerwonego zobacz na mapie Gdańska miałaby być prowadzona przez teren Olszynki do Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

Rama "śródmiejska" miałaby się składać natomiast z: Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska - Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska - Okopowej zobacz na mapie Gdańska - Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska - Nowej Wałowej.

- Obecnie studium przewiduje obwiednie Śródmieścia, którego klasa nie pozwala na "zdjęcie" i "przeniesienie" ruchu z Podwala Przedmiejskiego na tzw. Nową Sandomierską. Do tego dochodzi problem Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska między Węzłem UE a Nową Sandomierską. Błędne jest też założenie jednopoziomowego przecięcia torów kolejowych między Nową Sandomierską a Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - uważa Berendt.

Nie zabrakło oczywiście głosów sprzeciwu wobec realizowanej wizji ul. Nowej Wałowej. Obecny na spotkaniu przedstawiciel inicjatywy społecznej "Nie dla burzenia Stoczni Gdańskiej", Janusz Chilicki (startujący bezskutecznie w wyborach samorządowych do Rady Miasta w 2010 r. z ramienia KW Sojuszu Lewicy Demokratycznej) zwrócił uwagę na jej antymiejski charakter.

- Tu chodzi o ulicę w mieście, centrum miasta. Nie może być doktrynalnego prymatu samochodu w takim miejscu. Nowa Wałowa w swojej formie odcina Śródmieście od wody. W Toronto popełniono niegdyś taki sam błąd, ale naprawiono go budując estakady. Jesteśmy za tym, aby wyprowadzać ruch. Chcemy też, by miasto udoskonalało komunikację miejską - mówi Chilicki.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Miejsca

  • NOT Gdańsk, Rajska 6

Opinie (183) 2 zablokowane

  • panowie! (11)

    przypominam że Gdańsk jest niewielkim, zaledwie 400 tys miastem - nie potrzebuje tylu obwodnic!!!
    dla tranzytu zdecydowanie wystarczą te już istniejące - zachodnia i południowa, a za ułamek kwoty planowanej na budową autostrad wewnątrzmiejskich stworzyć doskonałą komunikację publiczną
    - doskonałą, czyli czystą, szybką, niezawodną,
    skm, tramwaj i główne trasy autobusowe co 5min, reszta max co 15, wygodne przesiadki (a nie drałowanie na drugą stronę megaskrzyżowań z 6-zmianami świateł), przemyślana lokalizacja przystanków (obecnie bolączką naszych przystanków jest to, że często są tak położone, że wszyscy mają daleko), porządne połączenia międzydzielnicowe a nie tylko do/z centrum
    - i wtedy wydając dużo mniej pieniędzy okaże się że wcale nie potrzebujemy tylu nowych dróg estakad, wysp centralnych, tuneli i ekranów a zyskamy prawdziwie przyjazne czyste i bezpieczne miasto

    • 111 41

    • mylisz inwestorów

      OM ma być budowana przez GDDKiA, a organizacja komunikacji miejskiiej i dróg leży w zakresie obowiązków miasta. GDDKiA planuje strategicznie w skali kraju, a miasto na dużo mniejszym tylko swoim obszarze.

      • 2 0

    • ehh marzenia...

      • 0 0

    • DROGI TEŻ POTRZEBUJEMY, BO ZA PARĘ LAT Z 400TYŚ ZROBI SIĘ 800TYŚ. (3)

      • 3 16

      • (2)

        wg GUS w 2030r Gdańsk będzie liczył 360 tys (to mniej niż ... Bydgoszcz)
        reszta wyprowadzi się za miasto zachęceni przez władze, które zadłużając się niemiłosiernie wybudowało doskonałe drogi dojazdowe ale wylało dziecko z kąpielą bo pozbyło się znacznej części lepiej sytuowanych mieszkańców
        spłata kredytów obciąży pozostałych gdańszczan

        • 13 4

        • Problem w tym, że opracowania GUS same się wykluczają

          Główne założenia to odpływ ludzi z miasta na tereny koło miast i odpływ ludzi z małych miast i wsi do dużych miast.
          GUS sporo zakłada na podstawie meldunku, a nie realnych mieszkańców. Bo w Gdańsku wedle meldunku jest trochę ponad 400tyś, a tak naprawdę mieszka ponad 500tyś. Sam mam bardzo sporo znajomych co są pomeldowani po za Gdańskiej, a wynajmują tu mieszkania.

          Po drugie wystarczy spojrzeć na ilość oddawanych nowych mieszkań w Gdańsku i w jego okolicach. Jasno widać, że w okolicach oddaje się dużo mniej mieszkań i domów. Potem wystarczy przejechać się po nowo oddanych osiedlach w celu szukania nowego mieszkania i nagle się okazuje, że wbrew opiniom nie ma dużego wyboru. Bo większość deweloperów dostosowało się do rynku i oddaje mniej niż planowało 2 lata temu, ale i tak w dalszym ciągu jest to spora ilość.

          • 7 2

        • w tym samym 2030 roku Twoja Gdynia będzie liczyć niecałe 150 tys

          Czyli Sopot wkrótce ją wyprzedzi.

          • 6 11

    • To znaczy, której obwodnicy nie potrzebuje?

      Ja nie widzę potrzeby dla ringu z drogą zieloną.
      Potrzebny jest dojazd z tunelu pod Martwą Wisłą do Słowackiego i jakaś bardzo miejska droga w miejscu Czarnego Dworu. Tranzytu wzdłuż morza nam nie potrzeba.

      • 11 5

    • nie zapominaj o komunikacji pieszej i rowerowej

      transport publiczny ma wiele zalet ale nigdy nie zapewnia podróży w relacji "drzwi-drzwi". Samochód też zapewnia to w coraz gorszym stopniu, ale są tacy, którzy mają trudności z zauważeniem tej prostej prawdy.

      • 10 4

    • Dokładnie! Dlatego teraz powinien być ruch ze strony miasta i wykorzystać to co już mamy. ZDiZ powinien powprowadzać Bus-Pasy na całym szlaku od Lotu po Dworzec Główny i w drugą stronę to samo kosztem prawego pasa. Z autostrad przydałaby się jeszcze tylko Nowa Świętokrzyska i remont ciągu Małomiejska-Podmiejska z dobudową linii tramwajowej w ciągu tychże ulic i Traktu św. Wojciecha. Przydałby się remont linii na Stogi i stworzenie pętli autobusowej przy Akademii Muzycznej (skrócenie linii 106, 112, 138, 166, 178, 186 i 212 i przesiadka głównie na linię 9 która powinna jeździć co 15 minut. Mamy pole do popisu. Kolejna sprawa pętla Siedlce. Aż prosi się o przebudowę (realizacja zadania tramwaj na Migowo) i tez skrócenie do niej linii autobusowych (142, 167, 168, 174, 175, 183, 367) Po co autobusy dublują tramwaje? W Centrum zostałyby tylko linia z Oruni, Pruszcza, Suchanina i kilka dowozówek (np. 120, 123) bo one nie maja alternatywy. Reszta ma.

      • 13 3

    • w sumie racja.

      • 7 3

    • heh

      jak już to niemalże pół milionowym (ok. 470 tyś)

      • 4 2

  • zaorać Grunwaldzką, poco w takim grajdołku tyle ulic

    • 2 3

  • Stawiać na tramwaje i nowe PESY !!! Więcej Pesy!!!

    • 7 0

  • Co tydzień jeżdżę obwodnica południową, jest fan-ta-stycz-na!!! Brawo Budyń!!! (13)

    • 128 59

    • jaka zasługa budynia?!. Jak ksiądz odprawi mszę to też jego zasługa?

      Psi obowiązek a nie bravo.

      • 6 1

    • Ja jeżdżę codziennie południową (1)

      i dojeżdżam do domu o połowę czasu mniej.

      • 24 0

      • jaaaa też codziennie jeżdże obwodnicą

        ...i zawsze zdanżam :)

        • 6 0

    • wyższe bezrobocie sposobem na odkorkowanie dróg

      • 3 2

    • Zburzyć obwudnicę (2)

      Obwudnice należy zburzyć. Na zachodzie odchodzi się od tego. Tak samo jak od podziemnych przejść dla pieszych! Jak to mówiła babcia: śpisz się powoli.

      • 13 19

      • Zburzone...

        ...to Ty chyba miałeś dzieciństwo. Bałwan.

        • 13 3

      • Hahahaha

        • 9 1

    • (2)

      BUDYŃ jej nie wybudował!!!
      Nie wybudował tego też Gdańsk!!!
      Wybudowało to Gddkia!!
      Ale najważniejsze to kto przecina wstęgę..........
      Za kariery Budynia Gdańsk wybudował Łostowicką (ok 3 lata na 1km drogi)...

      • 62 11

      • Ty młotku (1)

        A al.Havla, WZ, Sucharskiego i Slowackiego to pewno same się wybudowały. Podobnie jak tramwaje na Chełm i Łostowice oraz wkrótce rozpoczęta linia na Piecki-Migowo?

        • 25 17

        • tak, w nagrodę idź i postaw mu loda, najlepiej takiego z 3 kulek

          • 14 17

    • a co Budyń ma z POG wspólnego?

      • 19 5

    • Budyń z tym nie ma nic wspólnoge ciapku

      lolimo

      • 24 8

    • to nie zasluga budynia

      on tam jeszce sie kiedys promowal przy tej ion westycji, to go pozniej wysmiali, ze to nie jego zasluga a sobie przypisuje

      • 61 10

  • Popieram obwodnice, ale nie rozumien sensu budowy obwodnicy metropolitarnej... (10)

    Dla ludzi z malutkiego Żukowa budować taką drogę? kto będzie tam jeszcze jeździł.
    Tutaj jest potrzebna porządna droga w stronę Słupska a nie na okoliczne wioski dla których buduje się PKM.

    • 63 26

    • Zgadzam sie w pelni z zalaczonym na planie Gdanska projektem obwodnic miasta. (7)

      Nie rozumiem jednak kompletnie zamyslu wladz Pomorza co do kwestii budowy nikomu dzis niepotrzebnej Obwodnicy Metropolitarnej. Nie rozumiem argumentu za budowa obwodnicy typu: mamy 100% przyrost ludnosci na obszarach pozamiejskich. Kiedys mieszkalo 5 tysiecy, teraz jest juz prawie 10 tysiecy. A coz to za roznica pytam, przy tak malej liczbie ludnosci.

      Mamy inne bardzo pilne potrzeby, jak:
      1. Odkorkowanie Zukowa, codziennie w szczycie ok. 30-60 minut stania (konieczna budowa malej Obwodnicy miasta na krajowej 20 Gdynia-Koscierzyna)
      2. Odkorkowanie krajowej 6 na odcinku Gdynia-Reda, w sezonie letnim codziennie blisko 2 godzinna przprawa przez 15 kilometrow (pilna budowa OPAT)
      3. Odkorkowanie zjazdu obwodnicy w ul. Morska w Gdyni (konieczna budowa skrzyzowania bezkolizyjnego)

      • 11 7

      • w gdyni to d*py mieszkaja OPAT byl zaprojektowany w 1946 roku i nic nie zrobiliscie

        • 3 1

      • A czy zdajesz sobie sprawę, że OM ma właśnie spełniać m.in. rolę obwodnicy Żukowa,o której piszesz? (2)

        Może warto zastanowić się nad budową tego odcinka wcześniej,niż pozostałych

        • 2 3

        • nie warto (1)

          Ty nie masz chyba pojecia co sie dzieje na Morskiej w Gdyni od Obwodowej do Redy. Tam wszystko stoi od lat i naprawde nie wiem na co Marszalek itp. czekaja.
          We wspomnianym Zukowie mala 3km obwodnica by problem rozwiazala, ale to co sie dzieje w Rumi i Redzie....Bog (Struk) o nich zapomnial chyba......

          • 2 4

          • Mam pojęcie i popieram budowę OPATa jak najszybciej

            Ale to dwie różne sprawy. OM i TK chce budować Gdaka. OPAT powinna wybudować Gdynia i województwo pomorskie (jako kontynuację DW468). A Gdańsk akurat z tym nie ma nic wspólnego...

            • 5 2

      • (1)

        niby masz, rację, ale popatrz, gdy budowano obwodnicę w 70 to też nie była jakoś potrzebna, a po kilku latach już bez niej nie byłoby życia.

        • 9 3

        • to co ja mam przez to rozumiec.......

          .....ze lepiej teraz wydawac kase ktorej nie ma,
          na cos czego nie ma, uscislajac budowac drogi ekspresowe na obszarach niezamieszkanych.
          Uwazam, ze jednak znacznie lepszym pomyslem jest dawanie zyjacym ludziom tego czego oczekuja i przwde wszystkim potrzebuja. Nalezy wybudowac wreszcie OPAT odciazajac polnocna Gdynie, Rumie, Rede.
          Tam juz mieszkaja ludzie i maja wielki problem....

          • 2 3

      • a ja koniecznie proponuję 1 autobus

        na każde 40 samochodów osobowych marki VW z lat 80 XX w

        • 4 1

    • "Dla ludzi z malutkiego Żukowa budować taką drogę? '

      dlatego aby ukarać Gdynię że nie rządzi w niej PO i nie ma niemieckich korzeni.

      Gdy przyjdzie zastawić za długi woj. pomorskie to jak by to wyglądała tak wyspa polskości dobrze skomunikowana i rządzona?

      • 2 7

    • potrzebna, bo teraz każdy kaszub

      ma swojego 30 letniego VW, a PKSów co raz mniej.
      Tylko dlaczego ma to być zmartwienie tych z miasta ?

      • 8 10

  • Budowanie obwodnic wewnętrznych to bzdura! (4)

    Zobaczcie co sie dzieje w miastach, w których ruch odbywa się po pierścieniach. Totalne korki!
    Potrzeba stworzyć wiele ciągów równoległych i poprzecznych, łączących całe Trójmiasto.
    Układ drogowy typu "tarcza strzelecka" nie sprawdza się! Czy my nie możemy uczyć sie na błedach innych? Musimy koniecznie sami się przekonać o takim błędnym założeniu?
    Obwodnice tranzytowe (dla ruchu omijającego Trójmiasto) jak najbardziej, ale nie obwodnice wewnętrzne w mieście! To doprowadza do całkowitego zapętlenia sie ruchu.

    • 6 8

    • W Hamburgu jest kilka ringow i jezdzi sie po miescie wspaniale - Wy polaki macie zawsze problem ale to Wy sami jestescie (3)

      Polacy to sami dla siebie sa wielkim Problemem
      W Hamburgu jest kilka Ringow i Swietne Oznakowanie Drog ze nie trzeba GPS

      • 4 3

      • Którym Hamburgu?

        Ja tak nie widzę ani jednego ringu...

        • 0 1

      • Czemu myślisz głupawymi stereotypami ? (1)

        Wszyscy Polacy ? A może mnie ten problem nie obchodzi ? A poza tym może jestem mixem - czyli tylko jedno z moich rodziców jest Polakiem ? Mało mixów chodzi po świecie ? Jeszcze to - Polacy to złodzieje samochodów - wszyscy ? Ja znam wielu którym ukradziono nie byle jakie auta, tu nad Wisłą.
        Jeszcze uwaga co do street view - boicie się czegoś że nawet budynki ze starówek znane z pocztówek są na tej aplikacji zasłaniane (właśnie w Hamburgu) ? Prawie cała Europa, w tym bogata Norwegia nie mają tajemnic. Czy do końca jesteście Europejczykami (ludźmi), czy dalej tylko Niemcami ?
        Co do Hamburga - nie ma korków ? Jak jestem w jakimś dużym mieście niemieckim, to jeszcze nigdy nie trafiłem na to aby nie było korków. Więc ringi za bardzo nie pomagają. A z Hamburga po 18.00 wyjeżdżałem na E20 ze 2 godziny. A stacja Shella przy Amsinckstrasse miała problemy z przyjęciem mojej karty kredytowej (kilka dni wcześniej skandynawskie portale kartowe od Bergen i Uppsala po Vejle tych problemów nie miały).
        Pozdrawiam !
        Ps. mój dziadek - pół Polak, pół Niemiec (po matce z kolonii niemieckiej która współutworzyła świetność Łodzi) nie miał skrupułów i walił do niemieckich współrodaków i później bolszewików w walce o Niepodległość Polski w latach 1914 - 1920. To tak na marginiesie Kay !

        • 2 1

        • e wy kradniecie nasze niemieckie auta

          polacy sa na zebrach w Niemczech i na kradziezy

          • 0 1

  • 4 Pasmowa Ul Wita Stwosza i 4 Pasmowa AL Wojska Polskiego - Slepe Ulice (2)

    W Oliwie polaczyc ul Wita Stwosza z ul Opata Jacka Rybickiego RONDEM
    We Wrzeszczu na skrzyzowaniu Al Grunwaldzkiej i Al Wojska Polskiego zrobic RONDO
    Przez tory zrobic nowy most i Al WP polaczyc z Al JP II

    • 5 2

    • Nie da sie "bo nie". Wita to teraz długi parking.

      • 2 1

    • w przedpokoju se zrób rondo, żebyś nie musiał wstecznego używać przy wyjeździe z chaty

      • 2 2

  • Dlaczego 4 pasmowa Ul Wita Stwosza jest nie wykozystana dla ruchu samochodowego (2)

    Ul Wita Stwosza moze odkorkowac OLIWE i odciazyc Al Grunwaldzka

    • 3 2

    • kros za tym stoi (1)

      pewnie zaprzyjazniona klika rzadzaca

      • 0 1

      • masz nieaktualną wiedzę

        .
        Wita Stwosza obecnie jest dwupasmowa, boczne pasy są pozajmowane jako parking. SM, drogówka i władze mówią oficjalnie, że tak ma być, skoro już tak jest.

        Co więcej, pasy zewnętrzne zostaną zamienione na drogi rowerowe na części Wita, a jej Oliwski początek będzie miał ograniczenie 30km. Parkujące samochody zostaną wywalone na bok, gdzie zamiast rachitycznych trawniczków będzie betonowy parking.

        I wszyscy będą garować, nikt nie będzie zadowolony. Kierowcy nie pojeżdżą, rowerzyści będą mieli ruską ruletkę samochodów przekraczających LEGALNIE drogę dla rowerów by dotrzeć do parkingu, a zaparkować i tak nie będzie gdzie.

        A najprostsze rozwiązanie, zakaz parkowania, wywalenie samochodów na podwórka (ew. preferencyjne dopuszczenie budowy piętrowych parkingów przez prywatnych inwestorów), puszczenie rowerzystów wspólną drogą z samochodami nie da się nawet postulować, bo w konstytucje jest ponoć wpisane prawo do parkowania na drodze przy samym domu, HGW gdzie, ale ponoć jest.

        • 3 0

  • (3)

    Znów cudowne plany, konferencje itd. JA widze problem zupełnie gdzie indziej. Miasto rozpełza się niekontrolowanie w różnych kierunkach. NA peryferyjnych osiedlach każdy dorosły członek rodziny musi mieć samochód. Nawet najlepsza komunikacja miejska tego nie powstrzyma (może jedynie ograniczyć skalę problemu). Zaraz za nowymi osiedlami pojawia się presja na budowę nowych dróg. Jednocześnie na bardzo dobrze skomunikowanych terenach nic się nie dzieje. Dla mnie idealnym przykładem jest teren między Hallera a Marynarki Polskiej. Teren ma dostęp do dobrej infrastruktury drogowej, do komunikacji miejskiej o położeniu blisko nad morzem nie wspomnę. Obecnie są tam ogródki działkowe i niezagospodarowana ziemia. Takich terenów jest w Gdańsku o wiele więcej.
    Zdają sobie sprawę że ziemia na tych terenach jest droższa ale czy koszt ciągnięcia nowych dróg i linii tramwajowych nie jest o wiele droższa?

    • 14 0

    • gdansk sie i tak wyludnia (2)

      w ratuszu tajemnica poliszynela jest ze z 470 tys jeszcze w 2006r , w 2012r stalo sie juz tylko 420 tys, a w kolejne 6 lat pozniej w 2018r bedzie po raz pierwszy od 100 lat 380 tys .... masakra

      • 3 0

      • No tak, samo miasto się wyludni, ale trzeba brać pod uwagę pojęcie tak (1)

        zwanego zespołu miejskiego

        • 3 2

        • Ale czy to jest dobre?

          Ok jest to jakaś koncepcja ale czy w warunkach trójmiejskich jest słuszna? w większości przypadków powoduje ona upadek centrum (szczególnie że w Gdańsku klasycznego centrum nie ma). Wymogiem koniecznym zespołu miejskiego jest powstanie sprawnej sieci komunikacyjnej gdzie przy osiowym układzie trójmiasta jest kosztowne i trudne do zrealizowania. Procesy deurbanizacyjne będą się narastać ale moim zdaniem miasto nie powinno ułatwiać tego procesu. Osobiście położyłbym nacisk na budowanie klimatu dla procesów reurbanizacyjnych szczególnie że każdy mieszkaniec uciekający z gminy to realnie mniejsze pieniądze dla budżetu. Dodatkowo osoby z ościennych gmin i tak będą korzystały z infrastruktury miejskiej bo kto zabroni im np. jazdy po miejskich drogach czy poruszania się dofinansowywaną przez miasto komunikacją publiczną

          • 6 0

  • Trakt św. Wojciecha (5)

    Wyremontujcie i przywróćcie tramwaj. Spadek korków o 25% murowany a przez co? Utnie się linie autobusowe+kilku chętnych znajdzie się na taką km. Tramwaj=większy komfort, poczucie bezpieczeństwa bo jedzie po tym samym co zwykle szlaku. Autobus= tłoczny, mały i niekomfortowy bo rzuca na dziurach ktre kierowca stara się ominąć.

    • 90 8

    • ORUNIA ORUNIA ORUNIA - walcz o swoje (1)

      Orunianie to nic nie dbaja i nic nie walcza o swoja dzielnice
      Wladza zrobila tu syf i ten syf tak tu pokutuje na Mieszkancach

      • 7 0

      • tak, bo zawsze winna władza

        ale jak coś się uda, to moja zasługa.

        Jak Ci farba w pokoju odpada płatami to też winisz polityków?

        • 6 4

    • wybudujcie drogę rowerową wzdłuż potoku Oruńskiego od Niepołomickiej (2)

      do wału nad Kanałem Raduni i dokończcie remont tego kanału tak by można rowerem dojechać bez przeszkód do centrum Gdańska. To dużo tańsze niż budowa tramwaju, który ma alternatywę w postaci SKM do Pruszcza.

      • 6 5

      • (1)

        może dla Pruszcza SKM to alternatywa, dla Oruni niekoniecznie. U nas potrzebny jest tramwaj najlepiej do samego św. Wojciecha. Kolej może i jest szybka ale ma za mało przystanków i nie każdemu opłaca się nią jeździć. Przykład: połączenie Orunia Gościnna - Stogi. Kolej miesięczny (nie wiem ile kosztuje) + ZTM miesięczny na wszystkie linie. Czyli i tak sam ZTM się opłaca. Orunia-Oliwa PKP dla mnie to zależne od stawki ale i tak częściej (ale o wiele wolniej) kursuje komunikacja ZTM.

        • 12 3

        • Problemem jest brak włączenia SKM w taryfę ZTMu.

          • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane