- 1 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (52 opinie)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (301 opinii)
- 3 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (44 opinie)
- 4 Nocna komunikacja do poprawki (48 opinii)
- 5 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (129 opinii)
- 6 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (323 opinie)
Od czerwca duże zmiany w parkowaniu
Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.
Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.
Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.
Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku
Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.
- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.
Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.
Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania
Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.
Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:
- 5,50 zł,
- drugą - 6,60 zł,
- trzecią - 7,90 zł,
- czwartą i kolejne - 5,50 zł.
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.
Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.
Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).
Strefa Płatnego Parkowania
Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:
- 3,90 zł,
- za drugą - 4,60 zł,
- trzecią - 5,50 zł,
- czwartą i następne - 3,90 zł.
Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).
Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.
Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.
Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.
Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.
Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.
Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.
Opinie (491) ponad 20 zablokowanych
-
2020-02-27 13:23
A co to za dziwna mapka ? (2)
W tej Śródmiejskiej strefie parkowania jest również Główne Miasto
To znaczy że będziemy mogli parkować na Długiej ?
Hura. Nareszcie.- 18 6
-
2020-02-27 15:26
Co za i**ota (1)
i**ota
- 3 2
-
2020-02-27 16:27
mapka za trudna ?
- 3 0
-
2020-02-27 16:26
Stać mnie.
Może nie będę musiał długo szukać miejsca blisko restauracji.
- 0 5
-
2020-02-27 16:24
A lenie niech płacą :)
- 1 4
-
2020-02-27 15:39
Brawo Rada Miasta, brawo Piotr Grzelak!!! (1)
ŚSPP jest wytyczona idealnie. Opłaty powinny być nieco większe i mam nadzieję, że w przyszłym roku stawki urosną do ustawowych 10 PLN/h . Pozwoli to zasilić budżet Miasta i przeznaczać 65% tych wydatków na tereny zielone i infrastrukturę , której mieszkańcy oczekują.
Jeszcze raz brawa za 1 krok z wyprowadzenia ruchu poza ścisłe Śródmieście! Teraz kolej na obalenie chęci budowy parkingów kubaturowych na Starym Mieście... To faktycznie się wyklucza, ale oby nie było to paradoksem i działaniem na korzyść inwestora, który takie opłaty mógłby pobierać... Oj wtedy będzie nagana i Rady Miasta wymiana....- 4 19
-
2020-02-27 16:22
a teraz wez chusteczke i wytrzyj po sobie te biale plamy
- 2 0
-
2020-02-27 14:33
Niemcy zbudowali kolej z Gdanska Glownego do Brzezna i Nowego Portu a Polacy zdewastowali (3)
Sa jeszcze stacje Nowe Szkoty, Kolonia, Brzezno. Teraz duzo sie buduje w Brzeznie i Letnicy wiec bedzie coraz wiecej potencjalnych pasazerow. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.
- 28 1
-
2020-02-27 16:11
Niestety stacji Nowe Szkoty już nie ma
- 3 0
-
2020-02-27 14:40
Tam jedzie tramwaj. (1)
Może dłużej ale koszty utrzymania kilka razy mniejsze.
- 1 5
-
2020-02-27 15:54
tramwaj jezdzi takze miedzy Gdanskiem Glownym i Oliwa
- 5 1
-
2020-02-27 16:05
W centrum powinno byc 10zl za godzine i laweta do kazdego na chodniku czy trawniku
- 8 8
-
2020-02-27 15:55
Troszkę chaotyczny i niepełny artykuł
a co z mieszkańcami nowej strefy ŚSPP: będzie dla nich abonament? Ile kosztuje? Czy już wykupiony roczny abonament mieszkańca będzie ważny? Piszecie o mieszkańcach SPP, ale nic o sytuacji mieszkańców nowej ŚSPP...
- 4 1
-
2020-02-27 15:14
ten Grzelak naprawdę myśli że gdańszczanie to głupcy! (1)
Ty się zarozumialcu wybierz najpierw do tego Berlina i zobacz jak to tam funkcjonuje łącznie z komunikacją miejską i metrem.
- Metro w Berlinie? pierwszy raz słyszę!- 13 5
-
2020-02-27 15:54
Jeżeli myśli że gdańszczanie to głupcy to ma rację.
Ostatnie wybory całkowicie to potwierdziły.
- 2 5
-
2020-02-27 15:34
dlaczego? (1)
motocykle nie płacą , przecież zajmują całe miejsce parkingowe. I powtarzające się pytanie o opłaty przez mieszkańców. tu już ,zadne tłumaczenie o niby komunikacji miejskiej się kupy nie trzyma ,parking w miejscu zamieszkania ,pod domem klatka itp przynajmniej dla jednego samochodu powinien być bezpłatny. Miasto nie powinno pasożytować na swoich mieszkańcach w tak oczywisty sposób.jeszcze kilka takich uchwał i stracę zaufanie do radnych i prezydentów.
- 9 5
-
2020-02-27 15:49
Bardzo ...
... dobrze że płacić będziesz za samochód, nawet jeden.
Na jednym miejscu zajmowanym przez samochód, mieści się 3 lub 4 motocykle.
Jeśli nie widzisz różnicy w ilości zajmowanych metrów kwadratowych przez te pojazdy, to za to zapłacisz. Nawet powinieneś jeszcze więcej zapłacić, bo przecież rząd Ci dopłaca, za to że żyjesz. Więc kasę masz.- 1 2
-
2020-02-27 15:46
Parking
Dlaczego nie wybudowano jeszcze parkingu przy Długich Ogrodach. I nie pozwolić na wjazd do śródmieścia i by pieniądze
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.