• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca duże zmiany w parkowaniu

Maciej Korolczuk
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania.

Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.



To już pewne. Jeszcze przed wakacjami w ścisłym centrum Gdańska kierowcy będą parkować swoje auta w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP).

Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.

Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.

Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku



Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.

- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.

Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.

Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.

Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska. Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania



Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.

Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.

Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).

Strefa Płatnego Parkowania



Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • za drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.


Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).

Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.

Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.

Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.

Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.

Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.

Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • A co to za dziwna mapka ? (2)

    W tej Śródmiejskiej strefie parkowania jest również Główne Miasto
    To znaczy że będziemy mogli parkować na Długiej ?
    Hura. Nareszcie.

    • 18 6

    • Co za i**ota (1)

      i**ota

      • 3 2

      • mapka za trudna ?

        • 3 0

  • Stać mnie.

    Może nie będę musiał długo szukać miejsca blisko restauracji.

    • 0 5

  • A lenie niech płacą :)

    • 1 4

  • Brawo Rada Miasta, brawo Piotr Grzelak!!! (1)

    ŚSPP jest wytyczona idealnie. Opłaty powinny być nieco większe i mam nadzieję, że w przyszłym roku stawki urosną do ustawowych 10 PLN/h . Pozwoli to zasilić budżet Miasta i przeznaczać 65% tych wydatków na tereny zielone i infrastrukturę , której mieszkańcy oczekują.

    Jeszcze raz brawa za 1 krok z wyprowadzenia ruchu poza ścisłe Śródmieście! Teraz kolej na obalenie chęci budowy parkingów kubaturowych na Starym Mieście... To faktycznie się wyklucza, ale oby nie było to paradoksem i działaniem na korzyść inwestora, który takie opłaty mógłby pobierać... Oj wtedy będzie nagana i Rady Miasta wymiana....

    • 4 19

    • a teraz wez chusteczke i wytrzyj po sobie te biale plamy

      • 2 0

  • Niemcy zbudowali kolej z Gdanska Glownego do Brzezna i Nowego Portu a Polacy zdewastowali (3)

    Sa jeszcze stacje Nowe Szkoty, Kolonia, Brzezno. Teraz duzo sie buduje w Brzeznie i Letnicy wiec bedzie coraz wiecej potencjalnych pasazerow. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.

    • 28 1

    • Niestety stacji Nowe Szkoty już nie ma

      • 3 0

    • Tam jedzie tramwaj. (1)

      Może dłużej ale koszty utrzymania kilka razy mniejsze.

      • 1 5

      • tramwaj jezdzi takze miedzy Gdanskiem Glownym i Oliwa

        • 5 1

  • W centrum powinno byc 10zl za godzine i laweta do kazdego na chodniku czy trawniku

    • 8 8

  • Troszkę chaotyczny i niepełny artykuł

    a co z mieszkańcami nowej strefy ŚSPP: będzie dla nich abonament? Ile kosztuje? Czy już wykupiony roczny abonament mieszkańca będzie ważny? Piszecie o mieszkańcach SPP, ale nic o sytuacji mieszkańców nowej ŚSPP...

    • 4 1

  • ten Grzelak naprawdę myśli że gdańszczanie to głupcy! (1)

    Ty się zarozumialcu wybierz najpierw do tego Berlina i zobacz jak to tam funkcjonuje łącznie z komunikacją miejską i metrem.
    - Metro w Berlinie? pierwszy raz słyszę!

    • 13 5

    • Jeżeli myśli że gdańszczanie to głupcy to ma rację.

      Ostatnie wybory całkowicie to potwierdziły.

      • 2 5

  • dlaczego? (1)

    motocykle nie płacą , przecież zajmują całe miejsce parkingowe. I powtarzające się pytanie o opłaty przez mieszkańców. tu już ,zadne tłumaczenie o niby komunikacji miejskiej się kupy nie trzyma ,parking w miejscu zamieszkania ,pod domem klatka itp przynajmniej dla jednego samochodu powinien być bezpłatny. Miasto nie powinno pasożytować na swoich mieszkańcach w tak oczywisty sposób.jeszcze kilka takich uchwał i stracę zaufanie do radnych i prezydentów.

    • 9 5

    • Bardzo ...

      ... dobrze że płacić będziesz za samochód, nawet jeden.
      Na jednym miejscu zajmowanym przez samochód, mieści się 3 lub 4 motocykle.
      Jeśli nie widzisz różnicy w ilości zajmowanych metrów kwadratowych przez te pojazdy, to za to zapłacisz. Nawet powinieneś jeszcze więcej zapłacić, bo przecież rząd Ci dopłaca, za to że żyjesz. Więc kasę masz.

      • 1 2

  • Parking

    Dlaczego nie wybudowano jeszcze parkingu przy Długich Ogrodach. I nie pozwolić na wjazd do śródmieścia i by pieniądze

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane