• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • tylko Obwodnica Metropolitalna poprawi sytuację

    Szkoda pieniędzy na odcinkowy pomiar prędkości. na tej drodze jest po prostu za ciasno. 80000 i więcej pojazdów na dobę. zmniejszenie prędkości spowoduje jesCze więksE zatory.
    Tylko metropolitalna jest nadzieją. Ale w systemie PPP jest to nierealne znaleźć prywaciarza który ma 2 mld i wyłoży je w systemie bez punktów poboru opłat. Jest to zwykłe mydlenie oczu ciemnemu ludowi i udawanie że procedura wciąż trwa.

    • 7 1

  • odstępy między pojazdami

    • 5 0

  • pomiar (1)

    audi r-8 600 kucy bramki -chylonia 10 minut w nocy i wszystko w temacie

    • 1 3

    • Trabant ver 2 , 0 kluczy bramka - watiatkowo-Chylonia 8 min przy zacmieniu słońca i co?

      • 2 0

  • Owczarnia - lotnisko

    Na tym odcinku zawsze jest spowolnienie, więc po co tu pomiar?

    • 8 0

  • Nic nie zmieni

    To nic nie zmieni. W godzinach szczytu kiedy jest najwiecej wypadków to nie prędkość jest powodem a natężenie ruchu i zbyt bliskie odległości. Lewym pasem często jedzie się ledwo 100 na godzinę, bo wszyscy chcą wyprzedzić tych z prawego pasa którzy jadą albo ciężarówkami albo wolą jechać po prostu wolniej - zapewne z różnych powodów od niskich umiejętności lub strachu itp. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem wydaje się poszerzenie obwodnicy do 3 pasów, jednak na jak długo to wystarczy?

    • 2 0

  • Polskie drogi

    Polski głupi lud jak zwykle za kamerami, patrolami i wszystkimi innymi zaradczymi g*wnami, zamiast za podstawa problemu systemu czyli złym szkoleniem albo raczej anty szkoleniem kierowców. Dziwne że jeżdżąc w Niemczech np. Trasa Düsseldorf-Duisburg, pełnym budów, trzech pasów w ruchu jednym za drugim od 4 rano, jakoś jest mniej wypadków. W Polsce zaraz Janusz podniosą wina samochodów starych, a drugi januszofpozie, a gdzie tam panie, móje passeratti miało przegląd nie za wódkę 5 lat temu, tu nic nie trzeszczy nic nie poka. Ba tutaj można nawet jeździć po alkoholu a mniej wypadków. Ale cóż poradzić, trzeba było wyjechać jak lud za głupi żeby złączke dwuch pasów ogarnąć. Tak samo jak że popis to te same komunistyczne ryje od 30 lat.

    • 5 0

  • Myśleć przyszlosciowo

    Proponuję ustawić zaj tzn wielkie proce w różnych częściach siedmiomiasta od Wejha po Pruszcz. Każdy by wjeżdżał na platformę i naciskal w ukochanym telefonie dzielnicę ladowania. Wystrzal zloma co 10 sek... Opcja lądowania zależna od wykupionego abonamentu. Kwestia ustalenia pulapow przelotu dla miast..

    • 1 1

  • Plany plany

    Najbardziej śmieszy wypowiedź "w planach jest"... Węzeł szadólki i kowale powinien mieć już dawno konkretną datę przebudowy !

    • 5 0

  • A może tak pomyśleć nad rozbudową obwodnicy do 3 pasów, (1)

    większe kary do wykorzystywania lewego pasa do ciągłej jazdy jak i karać kierowców którzy zwalniają podczas wypadku którzy by chcieli porobić zdjęcia z wydarzeń z przeciwnej strony obwodnicy.

    • 6 0

    • jak dobudujesz trzeci pas to będą pędzić 200km/h i będą jeszcze większe karambole. Polak nie potrafi normalnie jechać, większość musi się ścigać.

      • 0 0

  • Różnica będzie taka, że samochody będą poruszać się z metrowym odstępem 120 km/h zamiast 160.
    Tutaj potrzeba wybudować trzy pasy, zrobić bezpieczniejsze zjazdy i zacząć egzekwować bezpieczną odległość.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane