• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddają rowerzystom pas dla samochodów

Michał Sielski
11 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa. Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa.

W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.



Czy to rozwiązanie spowoduje duże korki?

Tak jak pisaliśmy już w lutym, pas rowerowy zostanie wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Będzie przebiegał na jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Osobna sygnalizacja dla rowerzystów

Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.

Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni. Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.

Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie

To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie GdyniAbrahama zobacz na mapie Gdyni (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.

Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.

- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.

Opinie (629) 3 zablokowane

  • Najbardziej durnowata "inwestycja" wszech czasów!!!

    Tylko skończony debil mógł to wymyślić w takim miejscu gdzie jest duże natężenie ruchu!

    • 16 4

  • Hańba! Zniewaga! (2)

    Jak można tak bezcześcić miejsce uświęcone przez Przenajświętszy Samochód?!

    • 8 16

    • (1)

      jeszcze świętszy jest twój rower z pedałami ;)

      • 4 4

      • A twój samochód ich nie ma ?

        • 0 0

  • Idiotyzm (1)

    Za mało korków w centrum?

    • 18 1

    • wsiadaj na rower !

      dołącz do nas !

      • 2 2

  • hahaha

    niedługo całe trójmiasto będzie nasze! blacharzom zostaną same jednopasmówki! :) dzyń dzyń!

    • 3 13

  • lllllll (3)

    Nie ubliżając , rowerzyści już i tak zachowują się jak święte krowy. Droga rowerowa na Janka Wiśniewskiego często jest ignorowana, jadą ulicą, a na skrzyżowaniu z Energetyków to już w ogóle się dzieje. Nie dość , że ignorują światło czerwone to nie potrafią czytać znaku i jadą pod prąd zamiast przejechać na drugą stronę ulicy zgodnie z oznaczeniami. Skręcając w Energetyków trzeba mieć oczy dookoła głowy bo nigdy nie wiadomo czy nie wyskoczy jakiś rowerzysta skąd nie powinien. Teraz jeszcze osobny pas w centrum.....

    • 12 3

    • Nie ma drogi rowerowej na Janka Wiśniewskiego. (1)

      Więc oddaj prawo jazdy na najbliższym komisariacie, skoro nie znasz znaków.

      • 1 3

      • dobrze :ścieżka rowerowa, lepiej? Sens pozostaje taki sam, rowerzyści jeżdża pod prąd ignorując znaki i światła ( rowerek na czerwonym polu )

        • 1 0

    • No, a może ta ścieżka jest źle oznakowana (uprzeszam, że nie znam Gdyni)? W Pruszczu jest droga rowerowa oznaczona tylko znakiem drogowym, ale tylko z 1 str., więc jak jedziesz z drugiej, a nie znasz terenu to nawet nie wiesz, że powienieneś po niej jechać. Mało tego, jest część dróg, która kiedyś była ścieżką, ale potem przemianowali to na chodnik, tyle, że znaki poziome zostały. Ba... ostatnio jakis geniusz na Długich Ogrodach przemalował od nowa te znaki nową bialutką farbą, mimo że drogi rowerowej tam nie ma.

      • 0 1

  • rowerzyści ponad wszystko (2)

    oddajmy im obwodnicę Trójmiasta i tak ciągle jest na niej korek :)))))

    • 18 0

    • (1)

      Jest korek, bo od samego początku pownniśmy projektować takie drogi z 4 lub nawet 8 pasami po jednej stronie. Nie ma sie co łudzić, samochodów będzie tylko przybywać.

      • 1 2

      • dokładnie i tego nie zmienimy a budując drogi rowerowe (co popieram) tylko potęgujemy problemy już istniejące.

        Drogi rowerowe TAK ale nie kosztem kierowców

        • 0 2

  • Śmieszna decyzja (1)

    Nie rozumiem polityki rządzących miastem. Jestem osoba nie do widzącą, niedawno miałam sytuację na przejściu dla pieszych z rowerem skrzyżowanie Władysława IV z Armii Krajowej na wysokości przystanków/, a mianowicie dziewczyna coś wymamrotała czy mogę zejść ze ścieżki rowerowej, a tam takiej nie ma przez ulicę, nawet jest zakaz przejazdu, co prawda są jakieś dziwne pasy i przygotowane światła, ale to trwa dosyć długo, a teraz uruchamiają nową ścieżkę. Zastanawiam się jak nasi włodarze chcą przygotować na taką okoliczność osoby niewidome oraz niedowidzące. Poza tym rowerzyści nic sobie nie robią z zakazu jeżdżenia po chodnikach ul. Świętojańskiej, którzy stwarzają dość duże zagrożenie czasami dla pieszych.

    • 11 5

    • niedowidzącą piszemy łącznie geniuszu gramatyki. Gdybyś był niedowidzący to byś wiedział jak to się pisze, bo w każdym wniosku do i od lekarza czy ZUS-u takie słowo się pojawia.

      • 2 1

  • a parkowanie? (4)

    a czy nasi kochani pomysłodawcy projektu pomyśleli o parkowaniu?, mieszkam w tym rejonie, z parkowaniem jest tragedia, a jak jeszcze wprowadzą równoległe parkowanie to będzie masakra, gdzie jako mieszkaniec, płacący abonament parkingowy, mam parkować swój samochód?
    Ważniejsze jest żeby rowerki miały gdzie jeździć?, mnie kiedyś uczono, że rowerem to się normalnie po ulicy tej dla samochodów jeździ i przepisów ruchu drogowego przestrzega.

    • 12 1

    • miejsce do zaparkowania to nie prawo człowieka (1)

      Kazdy może sobie wykupić miejsce w garażu podziemnym. Póki co na 3 maja chodniki sa notorycznie zastawione przez auta i ciężko przejść nawet pieszo.
      Dobra decyzja !

      • 5 4

      • Bo miasto nie dba o podstawowa rzecz. Parkingi. Ile tych rowerów człowieku jeździ? W łeb si stuknijcie.

        • 2 2

    • A do tej pory parkowaleś na tym pasie, że się teraz plujesz?

      • 1 4

    • gdyby wśród blacharzy nie było tyle agresywnego bydła to można by było spokojnie jeździć ulicami, ale jak mnie ktoś mija na 10cm to pitolę i będę walczył o drogi rowerowe

      • 5 3

  • Bzzzzzduraaaaa

    • 7 3

  • Fakt, zrobienie w Gdyni czegoś sprawdzonego w Gdańsku jest przedstawiane jako nowatorskie i rewolucyjne pociągnięcie... Siła propagandy.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane