- 1 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (69 opinii)
- 2 Pozostałości baterii mającej bronić portu (55 opinii)
- 3 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (23 opinie)
- 4 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (127 opinii)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (350 opinii)
- 6 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (85 opinii)
Odlotowe (?) Trójmiasto
Czy 120 tysięcy pasażerów którzy przewinęli się przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku to dużo czy mało? W porównaniu z pierwszym kwartałem ub. r. to wynik prawie o połowę lepszy. Jednak inne lotniska przeżyły jeszcze większy boom.
- Lotnisko w Katowicach zawdzięcza swój ogromny rozwój WizzAirowi, który uczynił z niego swoją główną bazę w Polsce - tłumaczy Aleksander Janiak, szef Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Poza tym w aglomeracji Krakowsko-Katowickiej mieszka ok. 5 mln ludzi. To dwa i pół raza więcej niż w Trójmieście.
Analitycy rynku pytani o powody szybkiego rozwoju portów lotniczych, jak mantrę powtarzają: tanie linie lotnicze. Jednak port lotniczy w Trójmieście jest najlepszym dowodem na to, że interesy z tanimi przewoźnikami nie zawsze się udają.
Latająca z Gdańska do Oslo Air Lithuania, tani przewoźnik z Litwy, ogłosił właśnie, że ostatni lot odbędzie się 20 czerwca. Potem połączenie do stolicy Norwegii nie będzie już obsługiwane. - Mam wrażenie, że małe i średnie tanie linie lotnicze nie zawsze zachowują się profesjonalnie - Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk starannie dobiera słowa, najwyraźniejn nie chcąc nikogo urazić. - Denim Airways i Air Lithuania niewiele zrobiły by pasażerowie dowiedzieli się o ich działalności.
Pierwsza linia wycofała się z Gdańska jeszcze przed uruchomieniem lotów do Berlina i Augsburga. Litewski przewoźnik pojawił się w Gdańsku pod koniec marca. Wytrzymał niecałe trzy miesiące.
- Ryanair od połowy maja wszędzie informuje o nowym połączeniu z Gdańska do Londynu, które ruszy dopiero we wrześniu. Dzięki temu pasażerowie będą mogli uwzględnić je w swoich planach - przekonuje Tomasz Kloskowski.
Z kolei Aleksander Janiak uważa, że przyczyną niepowodzeń tych przewoźników może być wybór niezbyt atrakcyjnych kierunków. - Wiadomo, że ludzi latają w interesach, do pracy albo na wakacje. Skandynawia nie jest zbyt popularnym celem w żadnej z tych kategorii,. Wyjątkiem jest bardzo popularne połączenie do Kopenhagi, która jednak pełni funkcję regionalnego węzła komunikacyjnego - twierdzi szef PROT. - Choć z drugiej strony połączenia promowe ze Skandynawią mają się całkiem dobrze.
Bez wątpienia ruch na lotnisku w Gdańsku byłby sporo wyższy gdyby nie doszło do kuriozalnego sporu ze Strażą Graniczną. WizzAir planował obsługiwać Gdańsk połączeniem z Katowic do Sztokholmu. Dzięki międzylądowaniu, pasażerowie z Gdańska zyskaliby połączenie do obu tych miast. Niestety, Straż Graniczna stwierdziła, że jeden lot nie może mieć zarówno charakteru krajowego, jak i międzynarodowego. - Absurd takich regulacji jest tym większy, że oba kraje należą do Unii Europejskiej - denerwuje się Tomasz Kloskowski.
Opinie (68)
-
2005-06-10 00:01
"Straż Graniczna stwierdziła, że jeden lot nie może mieć zarówno charakteru krajowego, jak i międzynarodowego"
To jest właśnie to... Zadać urzędnikom do rozwiązania ponadstandardowy problem. W najlepszym razie - będzie on rozwiązany po długim czasie, a w gorszym - wcale. Bo się nie da...
Ale, jak to mówił prezes POL-INVEST w 'Poranku kojota': "A jak czegoś nie da się zrobić, potrzebny jest ktoś, kto o tym nie wie. Przyjdzie, i to zrobi". I to nie dotyczy tutaj wyłącznie kierownictwa Straży Granicznej...
Po prostu, najwyraźniej istniejący stan rzeczy odpowiada władzom portu lotniczego i miasta. Ale winni są inni - przewoźnicy, którym nie zależy na klientach i gnuśna SG...- 0 0
-
2005-06-10 00:04
A na zdjęciu samolot SAS, tylko w jakim kontekście??
Na zdjęciu mamy A321 Scandynawskich Linii Litniczych. Tylko ogon marnie zakamuflowany. Ale takie maszyny nie latają i narazie nie będą latały do Gdańska...
- 0 1
-
2005-06-10 00:16
Szkoda że ten "cudowny artykuł" nie wspomina
Ze oprócz Warszawy, Katowic, Krakowa i właśnie Gdańska
wszystkie inne porty lotnicze poniosły straty w pasażerach.
np Łódź spadek 64% spadek a Rzeszów 25%
no ale nie ma to jak rzetelność dziennikarska
prawda jest taka mamy pewne 4 miejsce ze stralym wzrostem- 0 0
-
2005-06-10 00:42
Gdyby szanowny pan Stąporek
chciał rzeczywiście oddać aktualny stan, zapewne wspomniałby, że lotnisko w Rębiechowie NIGDY nie będzie mogło się równać z portami Kr-Balice i Ka-Pyrzowice z prostej przyczyny. Lotnisko Gd-Rębiechowo obsługuje region o promieniu 100 km zamieszkujący przez 2 miliony ludzi, analogicznie, porty w Krakowie i Katowicach obsługują przeszło 8 milionów. Poza tym lotnisko w Rębiechowie bije na głowę lotniska w Poznaniu, Wrocławiu, nie wspominajac o Łodzi, Rzeszowie, Bydgoszczy czy Szczecinie. Ale po co o tym wspominać, dla pana redaktora najważniejsze są "rozgrywki ligowe". Ciekawe, którą ligę dziennikarską reprezentuje redaktor Stąporek?
- 0 0
-
2005-06-10 01:50
Potrzebują propozycje na połączenia?
A co z lotami do Paryża, Kolonii, Barcelony, Milanu albo Rzymu? Niech jakis samolot lata do Chorwacji, gdzie coraz więcej Polaków wybiera sie latem na urlop.
To są płączenia , które mogłyby konkurować z przewozami autokarowymi, ja osobiście wolałbym Do Szwecji albo Danii popłynąć niż polecieć, natomiast do Koloni wolałbym polecieć w 1,5h niż 15h spędzić w ciasnym autokarze.- 0 0
-
2005-06-10 06:46
tak po prawdzie to podniecacie sie tym co było jeszcze kiedy wizzaair coś planował, ale nie do końca zatem sprzedano odgrzewany kotlet
bo
z jednej strony czytam, że loty w kierunku skandynawii to nie jest to czego oczekują podróżni z naszego regionu dorzuca sie jeszcze konkurenta w postaci linii promowych żeby zaraz potem marudzić o SG i kierunku katowice-sztokholm, który to kierunek jak czytam to nie jest to czego...itd w kółko macieju
misz masz kogiel mogiel informacyjny
a jak wam mówiłem, że tanie linie nie dla gołodupców to mi nie wierzyliście
to samo z aquaparkiem tivoli i resztą cudów na kiju:)- 0 0
-
2005-06-10 07:09
a air lithuania to by sie lepiej zabrala za polaczenie Gdansk - Wilno.
no a oprocz tego to mamy polowe roku i za wczesnie na podsumowania, jeszcze nie zaczely nawet kursowac samoloty ryana.- 0 0
-
2005-06-10 07:46
Biedny Gdańsk
Trudno mieć pretensje do TANICH LINI że słabo się promuja w Gdańsku, najwidoczniej nie zależy im na tym rynku.
Mają większe obłożenie na południu karaju i tam zarabiają pieniądze.
Nie wiem po co te oskarzenia.
A my tak szczerze....
jesteśmy mimo sporych możłiwości bidni- 0 0
-
2005-06-10 07:46
belfast
a do wilna to pewnie chcesz wysyłać barterem ziemniaki??
a co z powrotem??- 0 0
-
2005-06-10 07:57
No niestety - Trójmiejskie latanie nie wychodzi!
Lotnisko wybudowane z wielkim rozmachem ... i nic!
Jak pamiętam to lotnisko we Wrzeszczu miało w okresie prosperity kilkakrotnie większy ruch, pomimo swej wielkości!
A tu wyczynki 3-ch tenorów, nadanie imienia LW /co niby miało działać jak "magnes"/... i D***A blada- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.