• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • Błąd (29)

    Tymczasowo jest mniejszy ruch dzięki tunelowi pod Wisła ale to minie wraz z migracja mieszkańców poza centrum. Niebawem wrócą korki w to miejsce. Zamiast przejść na ziemnych, zadbajcie o czystość tuneli. Alternatywnie proponuję zrobić przejazdy samochodów pod powierzchnią w miejscach przejsc dla pieszych żeby ruch się nie korkował (jak w Sopocie)

    • 122 60

    • podaj jeszcze skad wziac pieniadze na te wasze tunele dla samochodow wszedzie? (7)

      Ponoc taki biedny narod. Ponoc wszyscy na "smieciowkach" i na nic ich nie stac, ale jak inwestycja publiczna to oczekuja 5-ciu gwiazdek i diamentowych wykonczen na krawezniku.

      Jesli ktos decyduje sie wyprowadzac z miasta to jest jego problemem, ze bedzie stal w korku. Niech wybiera lokalizacje, gdzie ma albo tramwaj albo pociag. Nie nalezy obciazac budzetu tym, ze ktos ma ochote zamieszkac wsrod lak i lasow.

      • 8 9

      • nie wszędzie, (3)

        tylko w newralgicznych miejscach. do tego tunel w rzucie drogi istniejącej jest prosty i tani (stosunkowo), bo upraszczając: wykopujemy dziurę o przekroju jezdni, zalewamy betonem i kładziemy jezdnie z odpływami. od góry nasuwamy (lub nie) większe lub mniejsze płyty, po których będą chodzić ludzie i jeździć samochody na wysokości skrzyżowań. na pewno wyjdzie taniej, niż 1,5 km tunelu pod rzeką czy pagórkiem:D

        • 4 2

        • konretniej - jakie koszty? (2)

          ile za to mozna zbudowac przedszkoli? Ile kilometrow tramwaju? Czy nie daloby sie puscic za te pieniadze SKM do Pruszcza na wydzielonych torach (ile mniej samochodow, gdyby z Pruszcza jezdzila SKM co 10 minut przez caly dzien)

          itp. itd.

          Zawsze ma sie za malo zasobow, bo potrzeby ludzkie sa nieograniczone (podstawy ekonomii). Stad nalezy optymalizowac ich wykorzystanie. Wybudowanie bardzo drogiego tunelu niczego nie rozwiaze w dluzszej perspektywie, bo ludzie, ktorzy dzisiaj uznawali, ze "e, nie chce mi sie stac w korku - przejde sie na pociag" uznaja: "o, nie ma korkow - pojade".

          Przyklad: tzw. Nowa Slowackiego (Zolnierzy Wykletych).

          • 0 1

          • zrezygnować z tunelu pod Pachołkiem - zaoszczędzoną kasę wydać w mieście, a nie pod lasem

            właśnie newralgiczne punkty (np. centrum lub zakończenia dolotówek z obwodnicy) są decydujące o korkach. Za mało jest wiaduktów pod torami - przydałoby się połączenie Abrahama z Hynka by z Zaspy dało się prosto przedostać do biurowców w Oliwie.

            • 0 0

          • lol

            przeglądam te posty i widzę, ze pod każdą moją wypowiedzią (i podobną do mojej) zadajesz to samo pytanie- obsesja jakaś? już wyżej odpisałem, ale w sumie mogę jeszcze raz: skad mam wiedzieć jakie koszty? na pewno niższe, niż cała masa innych inwestycji drogowych, które mają miejsce. do tego to byłoby działanie dla pieszych, nie dla samochodów- kierowcom obojętne, czy stoją pod ziemią, czy na ziemi, wręcz pewnie preferują stan obecny. odwracając paranoję: przedstaw jakieś badania, które potwierdzą, że trójpasmowa arteria jak grunwaldzka jest lepsza dla miasta niż dwupasmowa pod ziemią. o.
            a fragment o skm do pruszcza to jakiś żart? czemu miasto ma finansować dojazd innym gminom? to zadanie dla samorządu województwa.
            uwielbiam faszystów antysamochodowych- żadnych inwestycji zwiazanych z ruchem samochodów, nawet, jeśli są korzystne dla innych uczestników ruchu.

            • 1 0

      • ziew... (2)

        po pierwsze - ja mieszkam w we wrzeszczu. Do pracy mam 3,8 km więc zwisa mi czy są czy nie ma korków. W przeciwieństwie do niektórych komentujących, potrafię widzieć dalej niż czubek własnego nosa. Wole też żeby miasto nie stało w ciągłym korku i na siłę uszczęśliwiało rowerzystów i pieszych, mimo że sam nim często jestem.
        Teksty o śmieciówkach to jakaś chyba głupia prowokacja albo gorzkie żale. Szkoda komentować.

        • 11 4

        • Przeczytaj jeszcze raz, tym razem ze zrozumiem... (1)

          Ulatwiona wersja: niby bieda, ale inwestycje jak w Dubaju.

          • 4 4

          • Heh

            Chyba jednak to ty nie rozumiesz. W trójmieście nie ma biedy, chyba że na własne życzenie lub w wyniku tragedii.

            • 2 3

    • Samochody do tuneli - jak najbardziej (11)

      problem w tym że okazałoby się że wszystkie ulice powinny być pod ziemią. A może to jest dobry pomysł...

      • 23 3

      • nim zaczniemy go oceniac - podaj prosze zrodlo finansowania (3)

        nie ma. No to nie ma sensu rozpatrywac, czy dobry czy zly.

        • 5 7

        • jeśli jest finansowanie na całą masę głupot (2)

          typu audyty, projekty, sterylizacje, czy studium uwarunkowania wysokopodmorskiego plaży, to na sensowne rozwiązanie, które polepsza przestrzeń miasta a nie uderza ani w kierowców, ani w pieszych jest z pewnością warte sfinansowania. na pewno powinno się pojawic wcześniej niż tunel pod pachołkiem (wcale nie jestem jego przeciwnikiem)czy nowa jabłoniowa- przyda się większej ilosci mieszkańców, a przecież wyjdzie taniej:)

          • 3 1

          • czyli jak twoja zona kupi sobie szminke za 200zl (na co nie bylo miejsca w waszym budzecie) (1)

            to ty biegniesz po wiertarke udarowa za 2000zl?

            Brawo. Doskonala mysl ksiegowa.

            • 2 3

            • moja żona kupuje sobie na co ma ochotę

              i nic Ci do tego. mi też nie, zarabiamy oboje, tak długo jak nie wydajemy dużych pieniędzy, to chyba nie jest to problem.
              nie znam się na wiertarkach udarowych, ale są takie za 2000? bo 200zł za szminkę to chyba niedużo? za to gdybym używał wiertarki do zarabiania lub nie mógł czegoś bez niej w domu zrobić, może taką bym kupił. choć raczej zapłaciłbym fachowcowi za wszystko, czego nie da się zrobić wkrętarką za 500zł i pożyczoną udarówką za połowę tej ceny:)
              z drugiej strony: załóżmy na chwilę, że moja żona nie lubi się malować i kupuje co miesiąc szminkę za 200 zł, bo jej koleżanki tak robią. za to potrzebujemy kupić odkurzacz za 2000 (na pewno lepiej, niż wiertarkę za tą kwotę) i nie mamy na to pieniędzy. z pewnością usiadłbym z żoną i porozmawiał, czy nie warto, by się wstrzymała na 10 miesięcy z tymi szminkami, których nie używa, by kupić ten odkurzacz. o budżecie się rozmawia.

              • 0 0

      • no właśnie nie wszystkie, (1)

        ale podwale/zwycięstwa/grunwaldzką w okolicach najważniejszych skrzyżowan warto by wkopać pod ziemię i przykryć choć odcinkowo płytami. a nawet, jeśli nie, to kładka nad taką ulicą będzie w poziomie chodnika.

        • 3 1

        • podasz koszty?

          Co z kwestia stania w korku w takim tunelu?

          Czy miasto ma wydawac 50% budzetu na drogi, abyscie wreszcie zrozumieli, ze to droga donikad?

          • 0 0

      • imho (4)

        bardzo dobry pomysł ;) niestety kosztowny. Niemniej, takie tunele dla aut z naziemnymi kładkami dla pieszych bardzo fajnie byłyby w tym miejscu.

        • 12 1

        • Kladki przerabiane na Zaspie (3)

          Pamietajmy, ze miasto buduje sie dla wszystkich. Nie dla 20-30 letniego mezczyzny, ale dla 8-latka, 80-latka, czlowieka na wozku i z wozkiem.

          • 12 2

          • kładka nad ulicą wkopaną na kilka metrów (1)

            w głąb ziemi byłaby na poziomie chodnika.

            • 3 1

            • czyli chcecie zrobic wielkie rowy?

              podacie jakies konkrety jak mialoby to dzialac i jak to sfinansowac?

              PS. Skoro jest tak niezbedne i kierowcy MUSZA tedy jezdzic, rozumiem, ze wprowadzenie oplaty za 1zl za przejazd nie bedzie problemem?

              Czy moze - zgodnie z prawem popytu i podazy - z drogami jest jak z brzydka prostytutka: za darmo moze znajdzie "klienta", ale jak trzeba zaplacic to juz nie ma szans.

              • 1 1

          • Nie kumasz idei.

            Puszczamy ruch aut w tunelu, górą idzie ruch pieszy. Jak w Sopocie na monciaku. Nikt nie musi chodzić po schodach a ruch jest dalej płynny jak poprzednio. Do tego teren można lepiej zagospodarować

            • 8 0

    • a wiec przyznajesz, ze nie ma sensu budowac nowych drog, bo tylko zwiekszaja liczbe samochodow? (5)

      Skoro kazde rozwiazanie drogowe w koncu zostanie zaprzepaszczone z powodu zwiekszenia liczby aut, to moze nalezy dazyc do tego, aby ludzie, ktorzy nie chca korzystac z samochodu mieli taka mozliwosc.

      Chocby przyjemny spacer 20-minutowy, bez koniecznosci wchodzenia do tuneli.

      • 7 9

      • problemem (1)

        większości faszystów antysamochodowych i samochodowych jest to, ze nie rozumieją, że jedni i drudzy mają częściowo rację. drogi trzeba rozbudować do dwóch pasów i lewo/prawoskrętów by zwiększyć płynność (czasem trzy pasy na bardzo obciążonych ulicach- jak grunwaldzka- by zmieścić większą ilość pojazdów od skrzyżowania do skrzyżowania, zanim to z tyłu się zakorkuje). natomiast powyżej tej ilości rozbudowa ulic zwykle nie ma sensu i faktycznie zwiększa tylko ilość samochodów. wszyscy zachłystujący się likwidowaniem i zwęzaniem ulic w duzych miastach an zachodzie nie zauważają, że zwykle docelowy jest właśnie wskazany przeze mnie układ oraz tego, że w dużych miastach większość ulic zbiorczych już jest minimum dwupasmowa, więc nie borykają sie one z naszym problemem ulic jednopasmowych.

        • 1 2

        • W Londynie kazda dwupasmowa droga w centrum ma buspas

          • 0 0

      • (2)

        moim zdaniem, należy te drogi które mamy, utrzymać w dobrym stanie i nie pogarszać przejazdu nimi. I nie chodzi mi tu tylko o indywidualny ruch samochodowy ale też o komunikację miejską. Na tych światłach i przed przejściami dla pieszych będą się też przecież zatrzymywały autobusy.

        • 7 1

        • ale rozumiesz, ze te swiatla MUSZA powstac z powodu zmian drog dla samochodow (1)

          nie dla pieszych.

          Chodzi o to, ze jesli juz MUSZA powstac i na pewno powstana, to zeby inni ludzie, niz tylko kierowcy, takze na tym zyskali.

          Powstal tunel drogowy od PKP do Torunskiej i stad te swiatla.

          • 3 2

          • Lel

            Ale wcale w tym miejscu nie muszą powstać żadne światła ani skrzyżowania. Więc nie trzeba tam również robić przejścia które spowalnia ruch.

            • 2 1

    • a co mnie obchodzi migracja? (2)

      mamy ulatwiac tym, co podatki odprowadzaja gdzie indziej?

      • 12 6

      • no pewnie ;) (1)

        nic cie nie obchodzi migracja i korki w mieście spowodowane nią też cie pewnie wcale nie obchodzą.

        • 3 1

        • no mnie nie interesuja

          mieszkam w miescie i samochodu w godzinach szczytu staram sie unikac jak tylko moge. SKM/PKM/tramwaj/rower/pieszo.

          Mozna. Sprawdzone.

          Aha, od razu dla tekstow: lodowke tez wieziesz rowerem? Nie. Po lodowke pojade w sobote po poludniu, kiedy korkow nie ma, albo zamowie transport do domu i niech mi ja przywioza o porze, kiedy nie beda stac 2h w korku. Takze do szpitala babcie odwioze karetka, nie rowerem. Chodzi o to, aby samochody wykorzystywac wtedy, gdy to ulatwia zycie i nie utrudnia go innym. A nie ciagle

          Stare powiedzenie: jak trzymasz w reku mlotek, wszystko wydaje sie byc gwozniem. Samochodem nie nalezy rozwiazywac wszystkich potrzeb komunikacyjnych, bo na to, aby kazdy o kazdej porze korzystal z samochodu nie ma miejsca.

          • 0 0

  • zabawne jest porównywanie do sytuacji z 1960 roku - pół wieku temu nie było tylu samochodów

    trzeba inżynierskich, bezkolizyjnych rozwiązań może to być obniżenie jezdni, jakieś kładki. Na światłach we Wrzeszczu traci się co najmniej 2 minuty - tysiące ludzie tracą czas.

    • 1 0

  • A jka pamiętam

    A jak pamiętam, przy któryśm z remontów dworca planowano drugie przejście podziemne. Miało połączyć drugą nitką hall główny z przystankami tramwajowymi. Zbliża się kolejny remont więc możnaby o tym pomyśleć.

    • 2 0

  • Męczący jest ten redaktor (2)

    i drugi Koprowski z tymi swoim tematami.

    • 9 5

    • Tak

      • 0 0

    • Zgodzisz się raz

      to wszędzie zasypią podziemne tunele w imię "Upłynniania ruchu pieszych"...

      • 2 1

  • Chcecie autostrad w centrum miasta?!

    Opanujcie się ludzie! Nie dajcie się spychać do podziemi. Będzie ulewa, zaleje, nie będzie jak przejść. Matki z dziećmi, rodzice z wózkami, osoby starsze, osoby niepełnosprawne, osoby chore - każde zejście i wejście do tunelu to dla nich problem. Bądźmy bardziej ludzcy. Korki są winą zbyt wielu samochodów na drogach, nie przejść dla pieszych. Pieszy też człowiek! Chcecie sobie w Gdańsku zrobić Szanghaj? Żeby się nie dało przejść z punktu A do punktu B, bo wszystko poprzecinane ulicami bez przejść? Im więcej przywilejów będą miały samochody, tym więcej ludzi będzie wybierali ten środek transportu. W końcu utoniemy w spalinach, korkach, hałasie, smrodzie. Całe miasto zamieni się w ulice i parking. Każdy skrawek zieleni. Zastanówcie się jak chcecie żeby wyglądało nasze miasto! Jedno przejście można zrobić i kierowcy buntuja się jakby to uderzało w nich. A to przecież po prostu ułatwienie dla mieszkańców. Dla ludzi! DLA NAS wszystkich.

    • 2 4

  • Jestem na tak!

    Przypominam, że miasta są dla ludzi, a nie dla samochodów. W aglomeracjach, które są bardziej przyjazne pieszym, żyje się po prostu lepiej. D

    • 2 4

  • Katastrofa zły pomysł zatoruje centrum które i tak w godzinach jest zatkane

    • 4 2

  • przy okazji (7)

    Grunwaldzką w Oliwie przy pętli też można by puścić w tunelu i Opata Rybickiego też (lub Opata całkowicie zamknąć dla ruchu jak będzie już tunel pod pachołkiem)

    • 61 14

    • ja jestem za wpuszczeniem na tym odcinku całej tej przelotówki w tunel (4)

      i uwolnienie biednych ludzi i czworonogów i ptaków od tego syfu/jazgotu/huku/brudu tych śmierdzących samochodów. Niech ludzie wreszcie odetchną.
      Ludzie na powierzchnie a te blachy pod ziemię dusić samych siebie.

      • 14 3

      • czyli rozumiem, ze wjazd do tunelu bedzie platny (3)

        a poza tunelem zakaz jazdy samochodom?

        Skoro jest taki niezbedny, to na pewno kierowcy chcieliby go sfinansowac. Dlaczego emerytna i uczen maja finansowac tunel (koszmarnie drogi!) kierowcom samochodow (ktorzy najwidoczniej reprezentuja bogatsza czesc spoleczenstwa).

        • 4 6

        • z płatnego nikt w polsce nie skorzysta. (2)

          1) nie aż tak 'koszmarnie' drogi, to zwykła dziura w ziemi przykryta płytą, nie prawdziwy tunel:)
          2)emeryt nie finansuje nic z wyjątkiem składki zdrowotnej (a vat płacą wszyscy)
          3)uczeń nie finansuje zwykle nic, bo każde pieniądze, które wyda dostaje od rodziców.
          4) uczniowi i emerytowi też się przyda taki tunel- będą mogli przejść na drugą stronę ulicy nie patrząc się na ruch uliczny- emerytowi będzie łatwiej niż z kładką/tunelem i zawsze będzie pierwszy, a uczeń nie będzie musiał odrywać wzroku od ekranu telefonu:D
          5)ogólnie to trochę ładniej będzie wyglądało niż obecnie;)

          • 4 2

          • nadal nie podales zrodel finansowania (1)

            Jesli kierowcy sa pasozytami, ktorzy oczekuja, ze ktos im wybuduje i oni za darmo beda korzystac, to ja zadam darmowej komunikacji miejskiej.

            Nie tylko budowa drog kosztuje, ale takze ich utrzymanie i remonty. Co wiecej istnieje tu koszt alternatywny. Uwaga: dlaczego na osiedlach budowanych przez prywatnych inwestorow nie buduje sie drog 3-pasmowych? A, no by to zajmuje teren, ktory moze zarabiac.

            Najzabawniejsze jest to, ze kierowcy bardzo czesto odwoluja sie do hasel wolnosciowych. Jednak w kwestii swoich samochodow to czysty socjalizm. Slabe

            • 1 1

            • prawdę mówiąc źródła finansowania niewiele mnie obchodzą.

              a Ty zupełnie nie rozumiesz, o czym piszę.
              1)finansowanie może się odbyć z tej samej puli, co tunel pod martwą wisłą, planowany pod motławą, czy pachołkiem. prosty odkrywkowy wykop jest siłą rzeczy tańszy od prawdziwego tunelu. nie jestem ekonomem, nie moja broszka.
              2) nie piszę tego z perspektywy kierowcy, tylko pieszego. owszem, samochodem czasem tamtędy jeżdżę, ale zwykle o takich porach, gdy z przejazdem problemu nie mam i z punktu widzenia kierowcy obecne rozwiązanie jest dobre. z punktu widzenia pieszego- tragedia. proponowane przeze mnie rozwiązanie jest lepsze dla pieszych niż choćby dziesięć przejść, bo zakłada, że pieszy będzie chodził w poziomie chodnika bez przeszkód i oczekiwania na zielone. z punktu widzenia kierowcy rozwiązanie jest po prostu obojętne z potencjalną niewielką możliwością zmniejszenia korków. sytuacja win-win.
              3) przede wszystkim to rozwiązanie poprawia wygląd miasta+ dodatkowa powierzchnia w centrum, więc i miastu powinno na tym zależeć
              4)na drogach osiedlowych nikt nie buduje 3pasmówek bo to głupota- zbyt mały ruch, argument ad absurdum.
              5) nic nie pisałem o hasłach wolnościowych i preferuję ograniczanie ruchu samochodowego, zwłaszcza parkowania. ale ROZSĄDNE, nie: 'zlikwidujmy wszystko, jak leci!'
              widzę, ze ktoś tu ma uprzedzenia do samochodów jak nasz rząd do...wszystkiego właściwie..

              • 0 0

    • a co z Potokiem Oliwskim przecinającym pod ziemią Grunwaldzką?

      Puścić go górą? :D

      • 2 0

    • oby tamten idiotyczny tunel nigdy nie powstal

      • 9 15

  • Uwolnić stare miasto! Proponuję! (2)

    Budowę powierzchniową/odkrywkową (bez użycia drogiego sprzętu jak przy tunelu pod Martwą Wisłą) tunelu. Przy czym budowę podzielić na 2 etapy - 2 nici tunelu.
    Pierwszy etap.
    Budowa tunelu od ul. Okopowa do błędnika przy Zieleniaku w kierunku Wrzeszcza. w osi przebiegającej dzisiaj jezdni. W większym okresie budowy nie potrzebne by było zamykanie ruchu tramwajów.
    Co z korkami?
    Należy odwrócić kierunek jazdy na istniejącym odcinku od Okopwej do Błędnika. Reorganizacja ruchu.
    Ruch w kierunku przeciwnym odbywał by się po ul 3go maja. Można rozważyć tymczasowe poszerzenie i udostępnienie jednego pasa BUSom dalekobieżnym.
    Drugi etap. Budowa drugiej nici. Ruch w kierunku wrzeszcza odbywałby się nowo powstałym odcinkiem tunelu. w Przeciwną nadal 3go maja.
    Ruch tramwajowy nie musiałby zostać wstrzymany. Być może tylko na krótki okres. W grę wchodzi przeniesienie ruchu tram. na 3go maja.

    Finalnie na powierchni powstała by tylko jednopasmowa droga, częściowo wyłożona kostką dla miejskich BUSów, TAXI i służb. W najbardziej obłożonym miejscu czyli pod Dworcem Głównym zwiększyć ilość przystanków tramwajowych po dwa w oba kierunki. (przykład Opera Bałtycka w jednym kierunku). Całość terenu zagospodarować zielenią, ozdobnymi drzewami. Wpuścić ryksze. Wyłożyć kostkę. Zamontować ozdobne imitujące lampy oliwne latarnie. Wykonać ścieżki rowerowe. Zrobić z tego miejsca deptak i miejsce do spacerów. Miejsce atrakcyjne turystycznie i przyjemne dla mieszkańców.
    Proste. budowa mogłaby trwać nawet a może i tylko 2,5 roku.
    Nie przesadzajmy, że to droga inwestyca, bo bardzo opłacalna, a tunel wykopany a nie wydrążony nie powinien wywindować kosztów do niebotycznych kwot.

    • 5 3

    • (1)

      I zrobić napowietrzne linie kolejki miejskiej a ruch samochodowy na etsakadach.

      • 1 1

      • Popieram

        Właśnie o to chodzi, żeby pozbyć się ruchu na powierzchni i estakad w powietrzu...
        W sumie nie takie rozwiązania powstawały w innych miastach. A w wielu miejscach takie rozwiązanie jest stosowane, dlaczego nie w pięknym, zabytkowym Gdańsku...
        Uważam, że mogło by to zmienić miasto nie do poznania. Poza robotami budowlanymi i ograniczeniem ruchu aut w centrum miasta(co jest trendem światowym), w sumie te rozwiązanie nie ma więcej minusów.
        A kolejka na górę gradowa i tak kiedyś powstanie. ;)

        • 0 0

  • WASZ pomysł? (1)

    Jaj sobie Naskręt nie rób, bo o to przejście toczy się od lat debata, zgłoszono nawet projekt do tegorocznego Budżetu Obywatelskiego, jednak miasto go uwaliło.

    Ja wiem, że od lat kradniesz tematy ze skaja, ale zachowaj odrobinę przyzwoitości i chociaż udawaj, że to nie jest Twój pomysł.

    • 16 1

    • prawda

      pamiętam

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane