• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • Tunel

    nie można zbudować krótkiego tunelu dla samochodów, podobnego do sopockiego tunelu przy domu zdrojowym? Za drogo jak zwykle?

    • 1 0

  • Tunel dla samochodów

    Tunel dla samochodów, Podwale dla ludzi

    • 2 0

  • tkanka miejska, miastotwórczy itd.

    Naskręt idź sobie na swojej wiosce zadbaj o tkankę wiejską

    • 4 2

  • Mistrzostwo głupoty albo śmierdzące interesy

    proponować przejście dla pieszych pasujące do realiów z lat 60-tych... albo głupota, albo śmierdzące interesy

    • 5 3

  • palnik

    Coś mi tu brzydko pachnie...;-( cooo inwestor wyremontowanej dawnej przychodni chce mieć leprze połączenie dla swoich przyszłych klientów...... Jestem na nie..........!!!!!!!!!!!!

    • 4 3

  • 200 metrów dalej, na Okopowej budujemy nowy tunel.... (1)

    oszołomy znowu mają problem

    • 8 2

    • 200 metrów? serio?

      bo mapa google mówi 650 m. Zasadnicza różnica w odległości.

      • 1 0

  • przywróćmy parowozy i furmanki (25)

    z całym szacunkiem dla dorobku historii... ale to poroniony pomysł.

    należy raczej dążyć do unikania takich przejść i to w takich miejscach...

    • 389 246

    • (22)

      w takich miejscach nalezy dazyc do unikania ruchu samochodow...

      • 72 22

      • Przecież od otwarcia tunelu pod Wisłą tam jest pusto! (10)

        Nawet w godzinach szczytu czeka się maksymalnie jedną zmiananę świateł przy Hucisku.

        • 22 14

        • i rozumiem że ów stan rzeczy jest twoim zdaniem niedopuszczalny i należy jak (7)

          najszybciej dążyć do stanu poprzedniego w którym był tam permanentny korek i smog

          • 20 13

          • nie, nalezy myslec o tym, aby rozne grupy spoleczne korzystaly z rozwoju (6)

            A na pewno Srodmiescie nie jest wlasciwym miejscem na eksterytorialne drogi tranzytowe.

            • 16 9

            • no tak ale jednak przyznasz że al. Zwycięstwa Podwale grodzkie i (5)

              Grunwaldzka to jeden ciąg łączący Śródmieście z Wrzeszczem, i że biegnie tym ciągiem linia tramwajowa, i że te ulice są ciągiem łączącym te części miasta i to dlatego jest tam ruch komunikacyjny, ja wiem że takie osoby jak ty mają piękną wizję brodatych rowerzystów pokonujących deptaki, ale jest to tylko wizja która fajnie wygląda na zdjęciach i to też pod warunkiem że kogoś kręcą brodaci panowie na rowerach , a tutaj jest miasto i normalny w nim ruch

              • 18 5

              • nie mam brody (4)

                z Wrzeszcza do pracy w trojmiescie jezdze rowerem albo tramwajem.

                Tu natomiast mowimu o dwoch sprawach:
                1. Swiatla i tak beda, wiec brak przejscia nie poprawia sw. Przepustowosci
                2. Ruch sie zmniejszyl po oddaniu Tunelu do uzytku. Nalezy to wykorzystac dla zrownowazonego rozwoju miasta i przywrocic namiastke normalnosci w tym miejscu.

                Nie, nie jest normalnym, aby Srodmiescie sluzylo do tranzytu i tylko 20% samochodow jadacych przez Srodmiescie mialo te czesc miasta jako swoj cel.

                Takie cos mogloby byc na jakims wezle przy obwodnicy.

                • 11 6

              • ale to władze miasta sprawiły że nikt normalny nie ma celu w tym by się w tym (2)

                Śródmieściu zatrzymywać chyba że jest turystą, to że powstanie tam dodatkowe skrzyżowanie to także nie jest prawidłowe i jest to tylko wynik władz miasta którzy są na pasku deweloperów i właścicieli centrów handlowych w tym przypadku forum radunia czy jak ma się ten moloch zwać, w każdym normalnym kraju i mieście jest tak że dzielnice są połączone ze sobą tzw ringami obwodnicami międzydzielnicowymi i omawiana ulica spełnia aktualnie tę funkcję, w krótce przestanie ją spełniać nie mając żadnej alternatywy, w związku z tym może poprostu podzielimy całe miasto na kratownicę jednokierunkowych uliczek ze skrzyżowaniami równorzędnymi przecież to takie modne i będzie fantastycznie.Prawda jest taka że ustawienie tam pasów da tylko dodatkowe korki a i prawdopodobnie wypadki i nic ponadto i ni jak się będzie miało do ożywienia tej części miasta bo ona dzięki polityce władz już dawno jest martwa a cały patent jest tylko po to by zrobić dobrze forum radunia

                PS.
                A przy węźle przy obwodnicy jak napisałeś to powinno powstać jeżeli w ogóle słynne forum radunia z towazyszącym mu skrzyżowaniem a nie w centrum miasta.

                • 9 2

              • (1)

                Czyli co powinno byc w centrum miasta ? Autostrady ? A handel biura i usługi przy obwodnicy ? Genialne ...

                • 2 3

              • a ile potrzebujesz handlu w centrum miasta? madison za daleko jest położony?

                • 3 0

              • acha i jeszcze jedno budowa

                3miasta czyli taka gdzie dzielnice są ułożone jedna z drugą wymusza to że główna arteria komunikacyjna przechodzi przez nie po koleji i można tu zaklinaż rzeczywistość ale niestety żeby dostać się dajmy na to z Biskupiej górki na Zaspę to trzeba przejechać tranzytem i innej możliwości tu nie ma bo nie każda dzielnica ma dojazd do obwodnicy a gdyby nawet tak było to było by to bez sensyu

                • 4 2

        • Znowu trzeba wydac kase. Lepej Elblaska z Zieleniakem polaczyc.

          • 0 0

        • jeżdżę tamtędy sporadycznie i raczej poza szczytem, ale chyba mam pecha!

          Stoję zarówno w stronę Zieleniaka, jak i dawnego Żaka

          • 6 1

      • zgoda (10)

        tylko wskaż jakąś alternatywę?
        Olbrzymi parking we Wrzeszczu i dojazd tramwajem?

        • 23 16

        • oplata za przejazd przez srodmiescie w wysokosci 1zl (5)

          • 13 7

          • nie ograniczajmy się, w końcu to METROPOLIA! (4)

            Od granic miasta 1 PLN za każdy 1 km przejechany autem i 20 PLN - przejechany przez cyklistę poza ścieżkami rowerowymi

            • 8 5

            • zauwaz, ze rowerzysci nie narzekaja na korki (3)

              i nie placza, ze na swiatlach, ktore i tak powstana (!) bedzie tez przejscie dla pieszych.

              Nie widzisz tu roznicy?

              W wielu miastach na swiecie istnieje platny wjazd samochodem (a nawet zakaz wjazdu samochodow do scislego centrum). Nie slyszalem o platnym wjezdzie rowerem.

              • 9 7

              • jak nie narzekają, ostatnio rowerzystka wyprzedzała autobus bo jej za wolno jechał

                albo ten filmik jak reowerzysta ze ściażki na chodnik wjechał
                a potem wskoczył na jezdnię na prędkości,
                też się pewnie gdzieś spieszył i mu za wolno wszystko było

                • 0 1

              • W kopenhadze (1)

                Są korki rowerowe

                • 8 4

              • u nas też

                każdego lata wzdłuż grunwaldzkiej na każdych światłach stoi rządek 3-10 rowerów, czekających, by ruszyć jeden za drugim. i tylko cwaniaki w rajtuzach omijają ich, by stworzyć podobną, krótszą kolumnę po drugiej stronie ścieżki, a potem agresywnie ruszają rozpychając się między tymi, co stali prawidłowo, a tymi jadącymi z przeciwka. oczywiście po drugiej stronie to samo, więc po zapaleniu zielonego robi się kocioł, a w efekcie często połowa musi się zatrzymać chwilę po ruszeniu. ale rajtuzy mają to w poważaniu, bo oni jadą na rowerze przecież. inni nie mają rajtuz, więc nie jadą na rowerach, tylko są pieszymi właściwie. a inni w rajtuzach, ok, oni są na rowerach, ale wolniejsi ode mnie. zupełnie jak cwaniactwo w samochodach, tylko mniej przepisów do złamania.
                to problem mentalności, nie pojazdu.

                • 5 2

        • Raczej wsadzić samochody pod ziemię. (3)

          Tunel by się tam przydał od Elbląskiej do Zieleniaka.

          • 35 16

          • i wydać sumę dążącą do nieskończoności tylko po to aby można było (1)

            nie tunelem przejść do dworca bo potem i tak tory i skarpa, to marnowanie pieniędzy to już prędzej było by podwale przedmiejskie od muzycznej do skrzyżowania z grodzkim w taki tunel wbić skoro miały by zostać wydane tak potężne pieniądze w takim rozwiązaniu widzę więcej pożytku

            • 9 5

            • to juz predzej dokonczyc Nowa walowa

              odpowiednio przebudowac zarowno te droge, jak 3. maja.

              • 7 1

          • aaaa...

            to się zgadzam w 100%.

            czekam na realizację.

            • 21 3

    • Chyba nie byłeś w Kopenhadze, Berlinie czy Amsterdamie...

      • 1 0

    • A ja bym wogule po jednym pasie zlikwidował, albo schował w tunel aż do aleji

      • 4 2

  • jasne

    tym tokiem myślenia to ja poproszę zaorać słowackiego, grunwaldzką,al.zwycięstwa,armii krajowej i inne dwu trzypasmowe jezdnie w Gdańsku a na-pewno będzie żyło się lepiej

    • 6 1

  • jasne

    • 0 0

  • jak tak dalej pódzie

    to jedynymi turystami w tym skorumPOwanym mieście będą byli sędziowie z TK.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane