• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferty na elektryczne autobusy dla Gdyni

Krzysztof Koprowski
10 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). W przetargu wpłynęły oferty m.in. od dostawcy autobusów Mercedes, które w wersji elektrycznej były testowane w Gdyni w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Gdynia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty na autobusy standardowej długości oraz dwie na autobusy przegubowe. Część ofert mieści się w zakładanym budżecie, choć o wyborze dostawców zdecyduje również szereg rozwiązań technicznych.



Czy rodzaj napędu pojazdów komunikacji miejskiej ma dla ciebie znaczenie?

O ogłoszonym przetargu na zakup szesnastu standardowych i ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych pisaliśmy w listopadzie 2020 roku.

Cieszył się on dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych dostawców, którzy złożyli ponad 200 zapytań i propozycji w zakresie rozwiązań technicznych m.in. wyświetlaczy, sposobu ładowania pojazdów czy defibrylatorów automatycznych, w które będą wyposażone pojazdy.

Ostatecznie wpłynęły oferty od trzech podmiotów. Zgodnie z zapisami przetargu wykonawcy mogli składać oferty osobno na autobusy standardowej długości (ok. 12 m) i "przegubowce" (ok. 18 m).

W zakresie szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o.- 46 385 169,60 zł
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł
  3. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 47 224 128 zł

W części przetargu dotyczącej ośmiu autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



  • Solaris, podobnie jak EvoBus, złożył oferty na autobusy standardowej długości oraz przegubowe. Na zdjęciu pojazdy tego producenta podłączone pantografami w trakcie ładowania.
  • Elektryczny Solaris testowany w Gdyni w 2019 r.

Identyczne okresy gwarancji, zdecydują pozostałe kryteria



Wszyscy oferenci uwzględnili w swoich propozycjach siedmioletni okres gwarancji na konstrukcję autobusów oraz ośmioletni w zakresie magazynów energii (akumulatorów).

Zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, przewidział na realizację I części zamówienia (autobusy standardowe) - 49 041 656,96 zł brutto oraz II części zamówienia (autobusy przegubowe) - 29 557 594,66 zł brutto.

O ostatecznym wyborze dostawcy pojazdów zdecydują (kryteria dotyczą obu typów autobusów):
  • najniższa cena - 53 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
  • zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
  • system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
  • rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
  • rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
  • rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
  • zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
  • systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.

Producenci doskonale znani pasażerom w Trójmieście



Warto zwrócić uwagę, że pojazdy marki Solaris oraz Mercedes-Benz (ich dostawcą na rynek polski jest EvoBus) są doskonale znane mieszkańcom Gdyni i pozostałych miast Trójmiasta.

Ponadto elektryczny Mercedes był testowany na ulicach Gdańska i Gdyni w lutym 2020 r., zaś Solarisy od wielu lat stanowią główny trzon taboru trolejbusowego. "Elektryk" tego producenta również był testowany w Gdyni - w lipcu 2017 r.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



  • Elektryczny autobus SOR Libchavy.
  • Solbus z napędem CNG testowany w Gdyni w 2012 r.

Czeska propozycja nietestowana w Trójmieście



SOR Libchawy to natomiast czeski producent taboru autobusowego, którego pojazdy były produkowane także w Polsce na licencji udzielonej zakładom w Solcu Kujawskim. Wyprodukowano wówczas autobusy pod marką Solbus, które w niewielkiej liczbie były eksploatowane w Trójmieście przez przewoźnika Warbus oraz w wersji ze sprężonym gazem ziemnym CNG testowano w Gdyni.

Przypomnijmy, że wszystkie nowe autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.

Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje


Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    I jeszcze Większe lusterka !!!? Oby was pogieło. Czas na kamery. Te lustra nie mają racji bytu w mieście gdzie latarnie, tymczasowe ogrodzenia i znaki drogowe stawia się na skraju jezdni....jak chce.
    Błaaaagam kto to będzie zdejmował przed każdym myciem pojazdu?!

    • 6 8

    • Kamery, elektronika (1)

      Wszystko jest super dopóki działa. Jak taka kamerka nawali to autobus w trasę już nie wyjedzie. Z "analogowymi" lusterkami raczej takiego problemu nie ma.

      • 1 1

      • Ale lusterko wielkości szafy i odsunięte od pojazdu pół metra jest większą udręką dla wszystkich. .

        • 0 0

  • Dziwne kalkulacje (5)

    Mając gotową ogromną infrastrukture dla elektrycznych trolejbusów która z powodzeniem funkcjonuje od wielu lat po co pakować grube miliony w tony paskudnych akumulatorów. Gdzie tu ochrona środowiska i oszczednosc budzetowych czyli naszych pieniedzy hmmm

    • 26 3

    • tak i na każdej trasie masz trakcje dla trolejbusów (3)

      pomyśl o witominie, chwarznie i innych lokalizacjach bez kabli

      • 2 5

      • Gdyńskie trajtki mogą już teraz obsługiwać (1)

        długie trasy poza trakcją. Elektryczne autobusy - to brzmi bardzo atrakcyjnie, ale czy to aby nie kosztowny gadżet dla ludu, który ma utrwalać w gdynianach poczucie, że mieszkają w nowoczesnym i niezwykłymi mieście. Każdy kto zna Gdynię i ją kocha, wie, że niestety tak nie jest...

        • 11 1

        • oczywista linia PR

          i to za pieniądze z Unii.
          Jednak utrzymanie już z Unii nie będzie...
          Ale linia wykonana, premia zaliczona.

          • 4 1

      • Tam też jeżdżą szelkoloty, ino bezprzewodowe. Coś jak wifi, niby nie ma a jest.

        • 6 0

    • Myśle ze w Gdyni słowo oszczędność nie przychodzi nikomu z urzędników do głowy

      • 5 1

  • (1)

    Tylko nie MAN!!!

    • 6 5

    • Człowieku poczytaj artykuł mann nie złożył oferty

      • 3 1

  • (1)

    Jak zwykle tylko narzekanie ... to już jest zapisane w kulturze narodu

    • 7 8

    • nie w kulturze...

      w doświadczeniu.
      Bo zawsze ktoś wśród "swoich" się znajdzie, co chce nas na siłę wydymać i nakazuje być zadowolonym...

      • 2 0

  • Brawa dla Gdyni

    To się nazywa wykorzystanie dotacji unijnych. W takich sytuacjach jest sprawdzenie wydatkowania dotacji, a nie tak jak w Gdańsku zero dotacji i autobusy w leasingu za kupę kasy bez opcji wykupu...ale tego nikt nie sprawdzi.Za 6 lat kolejny leasing, a pieniędzy brak na drogi i chodniki, które naprawia się z B.O.

    • 4 6

  • Dziurawe drogi lepiej zróbcie! (4)

    Drogi zróbcie a potem myślcie o autobusach elektrycznych. Dziura na dziurze. Wstyd

    • 11 5

    • Wolałbym, żeby zrobili drogi bez dziur... (1)

      • 1 0

      • I fotoradary przed i za każdym skrzyżowaniem.

        Dziurawe jezdnie, działają lepiej od progów zwalniających.

        • 2 0

    • To są widoczne postępy badań nad drogami typu asfaltless.

      • 0 0

    • a dasz piniondze?

      • 2 2

  • A gdzie sancity 12LFE?

    • 3 1

  • 250km i ładowanie a energia z węgla. (1)

    nic więcej.

    • 8 4

    • Wczoraj po południu farmy wiatrowe w Polsce dostarczyły do sieci największą w historii moc 5,7 GW, a wraz z pozostałymi odnawialnymi źródłami energii (wodą i biomasą) w sumie 7,2 GW. W tym czasie wszystkie elektrownie i elektrociepłownie na węgiel kamienny i brunatny musiały ograniczyć swoją produkcję do zaledwie 8 GW. Kolejne 1,5 GW mocy pochodziło z gazu ziemnego, a 1 GW z importu wynika ze wstępnych danych Polskich Sieci Elektroenergetycznych.

      W sumie udział węgla w zapotrzebowaniu na moc spadł w niedzielne popołudnie do ok. 45%, a w samej krajowej produkcji do 48%. To najniższy poziom w historii polskiej elektroenergetyki. Przypomnijmy, że jeszcze na początku lat 90. Udział węgla w dostawach elektryczności był bliski 100%.

      Węgiel kamienny i brunatny odpowiadały wczoraj za mniej niż połowę generacji energii elektrycznej zaledwie przez 9 godz., ale jest to wyraźny sygnał zmian, jakie dokonują się w polskim miksie energetycznym. Dzieje się to za sprawą rosnącej liczby elektrowni wiatrowych, gazowych i fotowoltaicznych (wczoraj generacja prądu ze słońca dochodziła do 1 GW). Cały 2020 rok węgiel także zamknie rekordowo niskim udziałem w okolicach 70%.

      Wysokienapiecie

      • 1 1

  • Rozwój elektrycznych autobusów czyli zmierzch trolejbusów? (1)

    Przynajmniej w takiej formie jaką znamy. Bez sieci trakcyjnej jedynie ładowanie w paru punktach. Dla przeciętnego pasażera nie będzie różnicy między trolejbusem a autobusem

    • 5 1

    • Siec jest tez magazynem

      energii.

      • 3 0

  • Ładowanie (2)

    Mam taka uwage dotyczaca ustawiania autobusow podczas ładowania, żeby może nie stały jeden obok drugiego ponieważ przypadku zapalenia sie jednego pozar moze przemieścic sie na pojazsy stojace wokół. Jakie sa skutki stania samochodow w rzedzie widzielismy podczas pozaru furgonetek.

    • 5 9

    • Tak

      A przyczyną pożaru furgonetek było ich ładowanie oraz stanie w rzędzie. Logiczne. Buhahaha

      • 1 5

    • ok, dzięki z info

      skoro tak mówisz, to nie będziemy ich tak stawiać

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane