• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • jędrek

    To co tiry wyprawiają na obwodnicy to masakra,za nic mają zakaz wyprzedzania

    • 10 0

  • Żadne ograniczenie...

    ...nie zmieni liczby wypadków.....chyba ze do 0km/h....
    Tylko mentalność kierowców; Odpowiedni dystans pomiedzy autami, rozglądanie się, przewidywanie.
    Niedługo będziemy jeździć po autostradach 50km/h bo tak bezpieczniej....a jak będzie gapa to i tak wypadek spowoduje.

    • 8 2

  • Błędne myślenie...

    ... jakby kiedykolwiek ograniczenie prędkości zmusiło takiego gamonia do zredukowania prędkości... Państwo powinno się wziąć za kierowców bo to oni stanowią problem a nie ograniczenia prędkości... zwiększać patrole policji na takich odcinkach i zdecydowanie zwiększyć kary na bardziej dotkliwe... W końcu jak próśb słuchać nie chcą to trzeba kijem do głowy wbić... Mam tylko jedno zasadnicze pytanie, dlaczego zatrudniając się do pracy jako kierowca musiałem przejść psychotesty a jak zdawałem prawko to już nie ? Gdzie tu logika ?

    • 15 2

  • To nic nie ma (1)

    Banda egoistów ustaliła już własny kodeks drogowy.

    • 5 2

    • Prawda,róbta co chceta każdy ma swój kodeks,czyli jak mi pasuje.

      • 1 0

  • Odcinkowy pomiar prędkości

    Również jestem tego zdania, że wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości w dużym stopniu przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na obwodnicy. Swoją drogą zawsze mnie to fascynowało, jak na prostej drodze, gdzie wszyscy jadą w tym samym kierunku, gdzie nie ma skrzyżowań, może dochodzić do wypadku.
    Oczywiście to sarkazm ;)

    • 4 7

  • Powinno być normalnie do 90 km na godz i będzie spokój.

    • 3 6

  • Nic to nie da

    ...120 jest będzie 100 km/h .Nic to nie zmieni trzeba dotrzeć do ludzi czyli mandatami bo ludzie mają głęboko w d... e znaki wiem bo sam dużo jeżdżę i widzę co się dzieje. Wieczny pośpiech gonitwa korposzczorow

    • 5 5

  • Wprowadzić na obwodnicy strefę zamieszkania.

    • 6 3

  • Moje doświadczenie mówi, że na odcinku gdyńskim wprowadzenie ograniczenia nic nie dało.
    I tak wszyscy jadą minimum 120km/h, a wypadki jak był tak są.
    Niestety policja jest nastawiona, jedynie na kierowców przekraczających prędkość,
    a nie na tych rozmawiających prze telefon, piszących maile, jadących 60km/h drogą ekspresową, jadących lewym pasem przez 15km, włączających się do ruch z prędkością 50km/h i jadących na światłach dziennych nocą.

    • 20 1

  • ograniczenia? tak ale wjazdu tych z gwe gka gst gks. wiesniaki poczuja dwa pasy i rąb! jakby sie z choinki zerwali i wolnosci poczuli a po swoich wiejskich jednopasmowkach grzecznie gesiego pomykaja.

    • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane