• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • A może by tak dobudować trzeci pas i szybciej budować kolejne drogi, tak by rozładować ruch? Samochodów nie ubędzie, nie oszukujmy się, że inny rodzaj transportu stanie się konkurencyjny. Trzeba budować, budować i jeszcze raz budować

    • 11 2

  • Bzdura

    Polska to chyba jedyny kraj, w którym zaburzenia psychiczne oraz percepcji próbuje się leczyć ograniczeniami prędkości :)

    • 10 2

  • Ograniczanie prędkości na tej drodze to wyłącznie leczenie objawowe

    Podobnie, jak montowanie "leżących policjantów" na ulicach w mieście, gdzie dozwolone jest 50 km/h.
    Trzeba nauczyć kierowców przestrzegania obecnej prędkości i trzymania bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu. Fakt, nauczyć tego można jedynie batem, czyli srogimi karami.

    • 6 4

  • Trojmiasto jest tak oblegane ze piranne korki to juz norma

    • 5 1

  • Utrzymywanie odpowiedniego odstępu kończy się tym, że ktoś Ci w ten odstęp z prawego pasa wjeżdża i Cię najczęściej zmusza do hamowania. I jaki tu sens?!

    • 20 1

  • Super

    Nie muszą taeho robić przecież tam w ciągu dnia 70 km/h się nie przekracza czasami nawet 30 km /h się jedzie
    Niech nie udawaja że coś robia . Lepiej o parkingu jakims pomysla na obwodnicy bo nawet niema gdzie stanąć żeby żarówkę wymienic

    • 4 1

  • Obwodnica się dusi

    I to jest problem, ta droga to byłą dobra w latach 70-80tych a nie przy takim natężeniu ruchu, tylko rozładowanie ruchu pomoże, bo zawsze będą wariaci, którzy pędzą nie tylko na obwodnicy. Zobaczcie co się dzieje na odcinku z obwodnicy w Chwarznie do centrum. Krótki odcinek i jak tylko skończą się korki nikt tam nie jedzie 7o a większość 100 i więcej, co dzień to widzę. A zdrowego rozumu nic nie zastąpi,żadne ograniczenia, bo jazda na zderzaku, to nagminne.

    • 9 2

  • Prędkość dostowuje się do warunków jazdy, natezenia ruchu w danym momencie. Jaki jest sens ograniczenia do 100 np. w nocy?!

    • 10 3

  • Ograniczenia nic nie pomogą (1)

    Ludziom brakuje wyobraźni i rozumu

    • 12 3

    • Warto wprowadzić ograniczenie bo

      Ludziom brakuje wyobraźni i rozumu

      • 3 2

  • Odcinkowy pomiar prędkości

    Dziwię się , że przy tylu zdarzeniach nie zamontowano tego systemu. Wyeliminowało by to tych kretynów co metr za autem jadą i wymuszają zmianę pasa

    • 12 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane