• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inżynier punktuje złą organizację prac na węźle Wielki Kack

Bartek
18 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
aktualizacja: godz. 14:24 (18 października 2022)
  • Weekendowe prace na obwodnicy na wysokości węzła Wielki Kack. Zdaniem naszego czytelnika jest tam miejsce, by objazd miał po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
  • Weekendowe prace na obwodnicy na wysokości węzła Wielki Kack.

- Gołym okiem widać, że na nitce do Gdyni jest wystarczająco dużo miejsca na dwa pasy w obie strony i zwężenie nie było konieczne - uważa pan Bartłomiej, inżynier i kierownik budów drogowych. Przy okazji wymienia też inne błędy w organizacji prac na węźle Wielki KackMapka w ramach budowy Trasy Kaszubskiej. Oto jego przemyślenia:



Uważasz, że można było lepiej zaplanować prace na węźle Wielki Kack?

Aktualizacja, godz. 14:24



Stanowisko przedstawicieli Gdańskiego Oddziału GDDKiA ws poniższego artykułu

1. Zdarza się, że w czasie procesu realizacyjnego nie można przerwać lub ograniczyć prowadzonych prac i trzeba je po prostu dokończyć, zdając sobie sprawę z utrudnień, jakie generują.

2. W przypadku jednej jezdni głównej na węźle Gdynia Wielki Kack nie można zmieścić czterech, nawet wąskich pasów ruchu. Problem byłby z barierami, ekranami oraz odpowiednim zapasem miejsca przy nich, tak by bezpiecznie mógł się tam odbywać ruch pojazdów.

3. Na początku tej budowy założyliśmy, że Obwodnica Trójmiasta musi mieć co do zasady po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Wyjątkowo pozwalaliśmy ją zawęzić w porze nocnej oraz incydentalnie, tak jak w przypadku prac, które obecnie trwają. Te utrudnienia są ostatnimi utrudnieniami tak dolegliwymi dla kierujących pojazdami i skończą się dziś w nocy.

Porównanie prac remontowych warstwy ścieralnej nawierzchni między węzłami Gdańsk Południe a Kowale do budowy nowej konstrukcji jezdni i nawierzchni jest nieporozumieniem. To są skrajnie różne zakresy prac budowlanych.

4. Sytuacja, w której doszło do zamknięcia nie jednego pasa, a zwężone były obie jezdnie, była jedna. Wykonawca prac został zgodnie z zapisami kontraktu za nie ukarany.



Chciałbym zachęcić do debaty nt. organizacji ruchu podczas budowy węzła Wielki Kack, ale też podczas wykonywania innych prac drogowych na głównych arteriach Trójmiasta.

Z wykształcenia jestem inżynierem budownictwa, pracującym w zawodzie od niemal 10 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem na największych budowach w kraju, a obecnie jestem kierownikiem projektu na budowach o skali 50-100 mln zł.

Codziennie - podobnie jak tysiące innych osób - dojeżdżam obwodnicą do pracy. Od razu warto zaznaczyć, że do lokalizacji, w której pracuję, nie da się w rozsądnym czasie dojechać komunikacją miejską z północy Trójmiasta.

Umowa na wykonanie Trasy Kaszubskiej została podpisana 26.03.2018. Wykonawca miał według niej 34 miesiące na wykonanie prac. Termin ten nie uwzględnia okresów zimowych 15 grudnia - 15 marca. Łatwo więc policzyć, że czas na budowę minął w 2021 r.

13:36 29 PAźDZIERNIKA 22 (aktualizacjaakt. 16:37)

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (21 opinii)

Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu
Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu


Nadzór robót uważam za niedostateczny



Wiele razy byliśmy informowani o planowanej przejezdności na niektórych odcinkach Trasy Kaszubskiej - m.in. w grudniu 2021 oraz czerwcu 2022, co odwoływane było w ostatniej chwili (np. 3-4 tygodnie wcześniej).

Tak późne informowanie o kolejnych niedotrzymanych terminach świadczy o skandalicznym poziomie nadzoru przez zamawiającego [GDDKiA - dop. red.], który w przypadku dużych opóźnień powinien w sytuacji być rozeznany z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

O korkach wywoływanych przez prace stale informują nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia.

W niedzielę jechałem dwa razy. Rano i wieczorem. Walce stały w tych samych miejscach.

I właśnie na zamawiającym i nadzorze chciałbym się skupić. Z własnego doświadczenia, jako wykonawca, wiem, że w pierwszej kolejności staram się organizować roboty tak, żeby ograniczyć koszty własne, za cenę tymczasowej wygody użytkowania obiektu lub trudniejszej organizacji pracy przez mojego zamawiającego. Za to płaci mi pracodawca.

Dopiero gdy inwestor wyrazi swoją dezaprobatę (a inwestorzy robią to zawsze, gdy ma to dla nich znaczenie) planowana organizacja prac zaczyna uwzględniać jego wygodę i potrzeby, a ja ponoszę wyższe koszty. To praktyka powszechna i oczywista.

Tą samą drogą podczas budowy idzie wykonawca węzła Wielki Kack.

Nadzór robót przez zamawiającego, działającego w naszym imieniu, uważam za niedostateczny. Podam tylko kilka przykładów:

Przykłady złej organizacji prac na węźle Wielki Kack

  1. W zeszłym tygodniu przedłużające się prace związane z frezowaniem nawierzchni sparaliżowały Trójmiasto. Dlaczego wiec - mając doświadczenia z drugiej nitki, frezowanej wcześniej, znając wydajność sprzętu w tej konkretnej lokalizacji oraz mając wszelkie niezbędne przedmiary - nikt nie zdecydował np. o 1 w nocy o ograniczeniu zakresu prac i dokończeniu ich kolejnej nocy. Przecież już wtedy musiało być widoczne opóźnienie. Czy dlatego, że to podnosiłoby koszty wykonawcy, który dłużej musiałby utrzymywać zmobilizowany sprzęt?
  2. Obecnie - i ktoś wydał na to zgodę - zamknięte jest po jednym pasie w każdym kierunku i tak będzie do środy. Gołym okiem widać, że na nitce do Gdyni jest wystarczająco dużo miejsca na dwa pasy w obie strony i zwężenie nie było konieczne. Jeżeli ktoś mógłby nagrać to z drona, mielibyśmy wszyscy świetną okazję do sprawdzenia, czy na pewno urzędnicy rzetelnie wykonują swoją pracę.
  3. Czemu wykonawcy - który ma opóźnienia, więc zależy mu na uniknięciu kar i łatwo go zmobilizować do pewnych zachowań lub narzucić rozwiązania organizacyjne - wydawana jest zgoda na prace w dzień? Nie trzeba daleko szukać, żeby zorientować się, że frezowanie i wykonanie nowej nawierzchni na odcinku Straszyn - Kowale wykonywane było nocą na przestrzeni kilku dni.
  4. W trakcie realizacji występowały sytuacje, w których informowani byliśmy o zamknięciu pasa w jednym kierunku, a zamykano po jednym pasie w obie strony, gdyż wykonawca potrzebował więcej miejsca. Czy ktoś w ogóle weryfikuje w naszym imieniu te plany, czy są one wykonywane na chybił-trafił?

Często w komentarzach ludzie na tym portalu piszą, "że musi być gorzej, żeby było lepiej". Powyższe przykłady pokazują, że wcale nie musi. Może być lepiej pomimo znacząco mniejszych utrudnień.
Bartek

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (196) 7 zablokowanych

  • W Darmostanie, pardon, Lechistanie, wszystko opiera się o najniższą cenę kontraktową z przetargu.

    Są zaawansowane i finezyjne metody realizacji projektów, ale zwyczajnie kosztują więcej niż te najtańsze. Więc inwestor publiczny, którego wąż w kieszeni jest jak największy boa z amazońskiej dżungli, szuka najtańszych ofert.

    • 0 1

  • Wszyscy co planują remonty

    Wszyscy co planują remonty powinni zacząć używać mózgu. Całe miasto codziennie zakorkowane bo oni planują prace i pracują pare godzin. Zamiast robić to 24/7 to nie tak jak w innych krajach albo w nocy żeby w ciągu dnia ułatwić przejazd.

    • 2 1

  • korki to są w L.A.

    • 0 2

  • takie głosy to jest typowe "zrobi się panie kerowniku" myślenie z PRL

    jeszcze wiele lat potrzeba by ludzie zrozumieli że są przepisy i procedury których należy się trzymać ... i niech każdy zajmie się tym czego się nauczył i nie pouczał

    • 0 3

  • Koszty mieszkańców Gdyni

    Decyzje podejmowane przez Polaqua są oczywiste, mają sluzyc interesowi wykonawcy. Niestety nikt nie mysli o kosztach zwyklych ludzi. A są one ogromne liczac na szybko. Zakladajac ze z powodu korków cierpia tylko mieazkancy 3 dzielnic Dabrowa, wielki Kack i Karwiny , przyjmujac do obliczen sredni czas stania w korkach 1 godzine w ciągu 10 dni sa to koszty spoleczne rzędu 4 Mln zł. Przykre jest to ze nikt o tym nie mysli...

    • 2 2

  • ooo specjaliści się odpalili ....

    w ogóle zróbmy od razu 8 pasów ... dramat

    • 2 1

  • Kolejny `specjalista` (1)

    Robić i nie zwracać uwagi na szczekaczy!

    • 3 37

    • Koedy oni ani nie zwracają uwagi, ani nie robią.

      • 3 0

  • Amatorzy

    Zarowno wykonawca jak i nadzor ze strony GDDKiA to obustronna kompletna amatorszczyzna. Temu na prawde powinien sie ktos przyjrzec i odpowiedzialni za to ludzie poniesc konsekwencje. Bo to sie tam dzieje przekracza wogole ludzkie pojecie. Mowiac o jakiejs zlej organizacji to juz dajemy im duzego plusa. Bo tam nie ma zandej organizacji. A nadzoru inwestorskiego rowniez. Wolna amerykanka wykonawcza. Juz rok czasu opoznienia, i widzac to szalone tempo to jeszcze z jedne rok ta budowa potrwa. Ze strony nadzoru zadnej reakcji. A teraz przypomnijmy sobie jaka byla walka i plucie na firme z Italii na obwodnicy Czestochowy. Gdzie glownym utrudniajacym bylo GDDKiA. Cale stado trolli bylo uruchomione. I efekt taki, ze jeszcze nie jest skonczone, i kosztowalo kilka razy tyle co chcieli Wlosi. A chodzilo tylko o dogadanie sie jak w cywilizowanym kraju na temat rekompensaty za surowce, ktore podrozaly znaczaco. Wlochow odsunieto, czekamy na proces przed sadem arbitrazowym, na pewno przegramy, wydano ponad 2 razy tyle a tam dalej nie jest skonczone. A co w Gdyni - jak wspomnialem. Nadzor jakby nie istnial. jak pamietam zglaszanie opoznienia z powodu zimy, ktora jeszcze nawet nie nadeszla, a defakto na budowie od wakacji nic sie nie dzialo i to byla przyczyna. Jakie tam sa uklady? Czemu wykonawcy nie usunieto? I kazdy dzien budowy to kolejny dzien poslizgu rowniez. Organizacji brak. Nadzoru nad inwestycja brak.

    • 3 2

  • masakra (3)

    Takiego burdelu jak tam nie było od lat w Gdyni..Ciekawe czy ktos za to beknie...Pewnie nie

    • 96 3

    • Uśmiechnij się jesteś w Gdyni (1)

      • 3 2

      • Uśmiechnij się jesteś w wariatkowie

        • 0 1

    • jak nie jak tak? tysiące ludzi bekają od kilku lat a pan mówisz że nikt... ;-)

      • 6 6

  • Zerwać tą skandaliczna umowę (1)

    I rozpisać przetarg który wygra firma która wykona to szybciej! ;) umowa była źle zrobiona, ci ludzie się znają, nie zgzekwuja kar i przedłużają

    • 3 0

    • a co zostało do zrobienia?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane