• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia jednak bez Nowego Traktu?

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Miejscy urbaniści chcą, by prowadzący do centrum miasta Trakt Św. Wojciecha posiadał po dwa pasy w każdym kierunku. Miejscy urbaniści chcą, by prowadzący do centrum miasta Trakt Św. Wojciecha posiadał po dwa pasy w każdym kierunku.

Ważą się losy Nowego Traktu Św. Wojciecha, czyli drogi wzdłuż torów kolejowych od Obwodnicy Południowej Gdańska zobacz na mapie Gdańska do ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Prezydent miasta polecił urbanistom zrewidować plany i wykorzystać w maksymalnym stopniu istniejący przebiegu Traktu.



Nowy Trakt ma przebiegać wzdłuż torów kolejowych. Nowy Trakt ma przebiegać wzdłuż torów kolejowych.

Czym skutkować będzie budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha?

Nowy Trakt Św. Wojciecha ma być, zdaniem miejskich urbanistów, panaceum na przeciążenie istniejącej ulicy, a ponadto stanowić element szerokiej czteropasmowej arterii prowadzącej z Południowej Obwodnicy i Pruszcza Gdańskiego prosto do centrum miasta. Dodatkowo wzdłuż niej planuje się lokalizacje obiektów produkcyjno-usługowych. Szacunkowy koszt realizacji całej drogi wyniósłby ok. 62 mln zł.

Okazuje się, że ta wizja może jednak nie doczekać się realizacji.

- 4 lutego prezydent Paweł Adamowicz, po zapoznaniu się z uwagami mieszkańców Oruni zgłoszonymi podczas spotkania z planistami, polecił opracowanie koncepcji wykorzystującej w maksymalnym stopniu istniejący przebieg Traktu św. Wojciecha oraz bezkolizyjnego połączenia dwóch części Oruni rozdzielonej linią kolejową - informuje Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Urzędnicy jednak podkreślają, że niekoniecznie oznacza to rezygnację z nowej drogi. Nie jest to również równoznaczne z pomysłem podtrzymania i modernizacji na formę bezkolizyjną przejazdu przez tory kolejowe w rejonie ul. Gościnnej, co w dalszym stopniu kumulować będzie ruch aut w centralnej części dzielnicy i w obrębie kościoła pw. św. Jana Bosko.

Czytaj też: Historia kościoła przy ul. Gościnnej w Gdańsku

- Odpowiedź na to, czy zmieniona zostanie lokalizacja pokonania torowiska kolejowego, będzie możliwa dopiero po opracowaniu przez Biuro Rozwoju Gdańska nowej koncepcji drogowej - tłumaczy Dobrowolska.

Pewne jest natomiast, że nadal będzie forsowany jednolity pod względem funkcji fragment południowej Oruni, bowiem taki zapis znajduje się w nadrzędnym dokumencie planistycznym, czyli studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska.

Nowy projekt układu drogowego Oruni ma być przedstawiony mieszkańcom już w marcu br.
Zagrywka polityczna czy świeże spojrzenie na planowanie przestrzenne?
Skierowanie do ponownego opracowania projektu planu zagospodarowania dla Oruni budzi natychmiastowe skojarzenie z równie kontrowersyjnym dokumentem dla Brzeźna. Takie działanie bez wątpienia nosi znamiona przedwyborczej kampanii politycznej prezydenta, który dopiero teraz zaczął słuchać mieszkańców Gdańska, podczas gdy przez całą kadencję nie przejmował się protestami dot. sfery planowania, dopuszczając m.in. do możliwej rozbudowy Galerii Bałtyckiej i powstania kolejnego molocha handlowego przy dworcu we Wrzeszczu lub przy kreowaniu zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

Nie ukrywam, że jestem niezmiernie ciekaw, jak z tej sytuacji wybrnie Biuro Rozwoju Gdańska - instytucja zdominowana przez fanatyków motoryzacji i ciągłego "udrażniania" miasta, po to, by potem walczyć z problemem nadmiaru aut i brakiem miejsc parkingowych. Czy BRG skaże swoimi wizjami Orunię na dalszą degradację czy może dostrzeże ogromny potencjał sąsiadującej linii kolejowej, która mogłaby przenieść ruch przy dojazdach z Pruszcza Gdańskiego? Nie należy wykluczać też przedstawienia koncepcji, która z góry jest nierealna i nieakceptowalna - po to, by dalej promować pomysł Nowego Traktu Św. Wojciecha.

Miejsca

Opinie (127) 3 zablokowane

  • Za Piecewską kiedy się weźmiecie?

    • 2 0

  • tutaj przyznaje rację prezydentowi

    nowa ulica wiele nie wniesie, a warto popracować nad jej przepustowością. Sąmiejsca gdzie można skrzyzowania przrobić na częsciowo bezkolizyjne, poprawić światła..

    • 0 3

  • trakt sw wojciecha

    jak zwykle budyniowi ,nie pasuje,zbiera kase na swoje kolejne wybory,/oby nie przeszedl/niech postoi tak w korkach codziennie i wytlucze sie na tych wybojach to moze by zmienila zdanie,

    • 2 2

  • (8)

    aha, to fajnie

    • 20 10

    • nie ruszajcie

      tylko baru nesca. najlepsza miejscówka w trójmieście na weekend, czasami ciężko ze stolikiem ale przynajmniej już selekcję przechodzę bez problemów. kiedyś były z tym problemy ale to już przeszłość. Cały Sopot wysiada przy nesce, nie wspominając o ile jest bezpieczniej.

      • 3 0

    • za coś trzeba spłacac kredyty na ecs, baltic arene, halę sportową, teatr elżbietański (2)

      i parę innych zbytków :( sama obsługa tych kredytów to pewnie 100 mln zł rocznie przez 20 lat, do tego utrzymanie obiektów....

      • 8 7

      • (1)

        Zwrócić. uwagę na fakt, że obiekty kultury nigdy nie przynoszą dochodów i zawsze są sponsorowane i tak teatr jak i ECS są w moim przekonaniu całkowicie chybione, bo nie spełnią funkcji, dla których zosptaly zbudowane. Naotomiast hala przynosi już dochód, a stadion niedługo będzie. Nie wszystko na raz. Łatwo jest ciągle marudzić .
        Do pana redaktora - nasza "ulicówka" jest bardzo trudna komunikacyjnie jak większość tego typu miejscowości, ze wsiami włącznie, więc miasto należy udroniać i to bez dwóch zdań. Ilość miejsc to trochę inne zagadnienie - przez UM zaniedbane. Nie chcę nikogo oczerniać, ale w sprawie parkingów śmierdzi mi kasiorą.

        • 2 2

        • dokladnie

          wjazd do Gdanska od strony Orunii to jest ulicowka z moze XIV wieku - w ogole nie zmieniona, po prostu antyk. Jesli chcemy od tej strony unowoczesnic miasto to trzeba podejmowac smiale decyzje o nowych inwestycjach a nie konserwowac przedmiescia w stanie sprzed wiekow.

          • 3 1

    • Byle do wyborów.

      Jak je wygramy to banici z przegranego rządu przetrwają u nas ciężkie czasy aż się pisiorów wygoni.

      • 1 2

    • bezsensowna inwestycja

      przydałby się remont traktu ale budowanie nowej drogi to bezsens totalny bo ona nie rozwiąże zupełnie korków jakie tam powstają, bo jedyny korek jaki powstaje tworzy się przed okopową a ta droga nie rozwiązuje wąskiego gardła w tym miejscu. Dużo bardziej sensowne bybyło zrobienie remontu sandomierskiej tak żeby ludzie mogli dojechać tamtędy do dolnego miasta to wtedy ci co tam pracują a jest tam dużo urzędów i firm nie korkowali by skrzyżowania na okopowej byłoby to z korzyścią dla wszystkich.

      • 18 2

    • tylko dlaczego chcą rozwiązania droższe zamiast tańszych? (1)

      Poszerzenie istniejącej drogi i jej naprawa jest (i zawsze będzie) tańsza i skuteczniejsza, niż wybudowanie nowej drogi obok! Mam na myśli tylko koszta samych prac i materiałów. O kosztach odszkodowań za grunty po których ma biec nowa droga nawet nie wspomnę.

      • 6 3

      • Remont to jedno, a poprawa przejezdnosci drugie, a o to drugie tu chodzi.

        • 5 1

  • Brak wizji.

    Jestem przekonana, że w Urzędzie Miasta Gdańska "wizjonerzy" pracują jak architekci z filmu "Poszukiwany, poszukiwania" - są w stanie przesunąć jezioro palcem - kto oglądał ten wie o czym piszę. Anka

    • 7 0

  • Zwezic ta droge, zrobic porzadne, osobne drogi rowerowe, tramwaj, trawniki, szeroki chodnik.

    • 4 4

  • paranoid android (2)

    To nienormalne żeby dzień w dzień 5 km do centrum jeździć 45 minut w korku.
    Całe szczęście mam to już za sobą, ale współczuję. W południowych dzielnicach Gdańska koniecznie trzeba dalej rozbudowywać infrastrukturę, bo przez ostatnie 10 lat nawalono tam bloków, a zapomniano o drogach.

    No i poprawić sygnalizację na skrzyżowaniu Armii z Havla.
    Zbudowali nową drogę i przez debilną decyzje o likwidacji przejazdu bezkolizynego mamy dalej podobne korki.

    Czy tym miasem zacznie w końcu ktoś myślący o mieszkańcach zarządać, a nie tylko o swoich finansach.

    Banda nierobów. grrrrr

    • 8 5

    • 5km - 50 min piechota, 20 min. rowerem. Nie wiem po co siedzisz w samochodzie??? Nie mowiac juz, ze z Havla jest tramwaj. Tramwajem do centrum ok 20min.

      • 1 1

    • Tam nigdy nie było przejazdu bezkolizyjnego.

      • 0 0

  • Po co nowy trakt??? (2)

    Maślaki (z rejestracją GDA) i tak wszystko zakorkują. Możecie poszeżać, przebudowywać, kombinować. Dopóki maślakom nie zabroni się wyjeżdżania na ulice zawsze będą korki.

    • 3 8

    • biedne dziecko

      musiałeś wypaść mamie jak piła pod sklepem.

      • 2 1

    • wal sie na ryj

      • 1 1

  • Piotr

    Ja proponuję panu Adamowiczowi zastanowić się nad dzielnicą Olszynka gdzie odbywa sie ruch jak na autostradzie, tiry, dostawcze auta i miasto jeszcze uruchomiło autobus. Jeżdżę tą drogą do pracy i widzę jak dzieci przechodzą przy pędzących samochodach pseudo drogą gdzie czasami trzeba zjechać na dziurawe pobocze, A swoja drogą dziury w drogach na Oruni to już kpina tak jak i tunel przy ul Rejtana wyrzucone pieniądze w błoto i siedlisko narkomanów i menelstwa.

    • 4 0

  • Nowt Trakt?

    No i skonczyly sie marzenia o rozladowaniu korkow na Trakcie. Czyli, jak to u nas...

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane