• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostry spór drogowców i specjalistów od ochrony środowiska o Trasę Kaszubską

Maciej Naskręt
8 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obwodnica Słupska. Jeszcze sporo czasu upłynie zanim dojedziemy tam drogą ekspresową z Trójmiasta. Obwodnica Słupska. Jeszcze sporo czasu upłynie zanim dojedziemy tam drogą ekspresową z Trójmiasta.

Już od dwu i pół roku (dokładnie od 27 miesięcy) trwa wydawanie decyzji środowiskowej dla budowy Trasy Kaszubskiej. Zdaniem Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska gdański oddział GDDKiA nie dostarcza niezbędnych dokumentów do wydania decyzji. Z kolei drogowcy przekonują, że dokumentacja jest w porządku i skarżą się, że postępowanie w RDOŚ jest przewlekłe.



Na wniosek Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku, w piątek, 5 lipca, w Warszawie odbyło się posiedzenie krajowej komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko przy Generalnym Dyrektorze Ochrony Środowiska. Komisja zajęła się oceną prawidłowości raportu oddziaływania na środowisko sporządzonego dla Trasy Kaszubskiej, czyli drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork-Obwodnica Trójmiasta.

Przypomnijmy: Trasa Kaszubska, zwana też Trasą Lęborską, to dwujezdniowa droga o długości ok. 61 kilometrów, która miałaby powstać między węzłem Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta a  Bożympolem Wielkim w powiecie wejherowskim, nieopodal Lęborka. Budowa trasy szacowana jest na ponad 4,1 mld zł. To najdroższa droga przeznaczona do budowy według Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. W przyszłości droga ma być przedłużona do Obwodnicy Słupska.

Powodem, dla którego sprawa raportu trafiła pod obrady komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko, była znacząca różnica zdań co do jakości dokumentacji przedłożonej przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ramach procesu uzyskiwania decyzji środowiskowej, którą ma wydać RDOŚ. Komisja, do której sprawa trafiła, jest ostatnim organem, który proceduralnie i merytorycznie osądza różnice i decyduje o dalszym sposobie postępowania.

Co ważne: bez prawidłowej decyzji środowiskowej inwestycja nie może się rozpocząć.

Komisja zapoznała się ze stanowiskiem RDOŚ w Gdańsku i inwestora Trasy Kaszubskiej, którego reprezentował autor raportu środowiskowego, czyli firma DHV. Komisja dokonała oceny prawidłowości przeprowadzenia wyboru wariantu drogi przez inwestora oraz oceniła jakość dokumentacji złożonej do RDOŚ w Gdańsku w ramach oceny oddziaływania na środowisko.

Kto w sporze o Trasę Kaszubską ma rację?

Jak oceniono spór między drogowcami a specjalistami od ochrony środowiska? Tego jeszcze nie wiadomo. Pewne jest, że komisja podejmie decyzję i ogłosi ją jeszcze w lipcu.

- Po przeprowadzonej dyskusji spodziewamy się, że komisja zaleci inwestorowi poprawienie dokumentacji w celu uzyskania jej spójności i poprawności oraz weryfikacji sposobu wyboru wariantu drogi - mówi Hanna Dzikowska, szefowa Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. - Natychmiast po uzyskaniu stanowiska komisji zwrócimy się do inwestora Trasy Kaszubskiej o szybkie poprawienie dokumentacji.

Przedstawiciele gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad także nie mają sobie nic w tej sprawie do zarzucenia. - Dokumentacja została przygotowana z najwyższą starannością - zapewnia Robert Marszałek, dyrektor oddziału.

Termin wydania decyzji środowiskowej nie jest określony ustawowo. Jednak dodatkowe wymogi ustalone przez komisję mogą opóźnić proces pozyskiwania dalszych decyzji i realizację całej inwestycji.

- Opóźnienie zależy od tego, jak zakończy się postępowanie przed komisją. Jeśli zaleci ona drobne zmiany w raporcie środowiskowym, postaramy się je szybko wprowadzić. Jeśli natomiast zakres poprawek w dokumentacji będzie duży, będziemy zmuszeni do ogłoszenia przetargu i wyłonienia firmy, która wprowadzi je do raportu - mówi Robert Marszałek.

Niewykluczone, że to spowoduje m.in. utratę dotacji ze środków UE na lata 2014-2020.

Miejsca

Opinie (127) 2 zablokowane

  • Ponad 4 miliardy, sporo.

    Ciekawe jak będzie z jakością? Mam nadzieję, że chociaż z 5 lat wytrzyma bez remontów?

    • 4 2

  • Budujcie OPAT OPAT OPAT (2)

    OPAT budujcie OPAT

    • 4 8

    • niesttety trasa kaszubska jest drogą bardziej strategiczna (1)

      a tyle pieniedzy nie mamy.

      Wystarczy juz bubel logistyczny czyli metropolitarna

      • 2 1

      • Najwazniejsza trasa jest opat a nie jakas trasa kaszubska/leborska

        Opat opat opat opat opat opat opat opat opat opat opat

        • 0 0

  • a ja się pytam kto pozwolił na wycinkę i budowę drogi reda-zbychowo!

    środek lasu, piękne krajobrazy i co?łajno!środkiem lasu budują drogę!

    • 6 1

  • ale bzdury wypisujecie

    każdy urzędnik ma termin, tylko trzeba wziąć pod uwagę, że jak są braki w dokumentacji, a urzędnik o nie wzywał to wstrzymuje się termin postępowania, a że GDDKiA nie uzupełnia braków to niech się nie dziwi że wszytko stoi w miejscu, po drugie GDDKiA myśli że skoro budujemy drogi to nic innego się nie liczy, najchętniej cwaniaki po trupach by szli omijając przepisy, a przecież to o ludzi chodzi ta droga gdzieś ma przebiegać, jakieś tereny przecinać komuś pod oknem iść, a może dom wyburzyć może by warto trochę inne spojrzenie mieć ludziska

    • 5 3

  • jak mam iść do urzędu coś załatwić to mam ostrą sraczkę

    dostałem pozwolenie na budowę ze starostwa pomimo braku planu zagospodarowania przestrzennego a teraz każą mi wstrzymać budowę i się pytają czy ją zgłaszałem bo nic nie wiedzą.

    • 8 0

  • Hanna Dzikowska

    gdyby mieszkała wzdłuż trasy to by nie robiła problemów, głeboka komuna w tym Urzędzie, stracimy przez ciebie dotacje! 3 LATA ! I nie ma na to przepisu , chory kraj , JAROSŁAWIE wróć i zrób tam porzadek poprosze.

    • 1 6

  • węzeł w Luzinie (1)

    80% Wejherowa bedzie jechać do LUZINA przez GOWINO , dlaczego budujecie wezeł w Luzinie powinien być w MILWINIE . Zablokujecie takimi decyzjami całe LUZINO, to zła koncepcja.

    • 3 1

    • i dobrze! Sama patologia i buraki w tej wiosce.

      • 0 2

  • Kolejna obwodnica (3)

    pod którą wytnie się lasy, zdewastuje krajobraz i która pozwoli zabudować śmieciowymi osiedlami domków jeszcze odleglejsze od miasta tereny. W tym kraju buduje się na hura ale potem nikt nie pamięta, że te wszystkie nowe drogi będą nas kosztować w utrzymaniu ogromne pieniądze. Nie każdy pieniądz wydany na infrastrukturę jest korzystny czego przykład lotniska w Kosakowie. Trasa Kaszubska spowoduje tylko jeszcze większe korki w mieście bo jeszcze większa ilość ludzi wyprowadzi się za miasto skuszona niską ceną ziemi. Tam będą płacić podatki a w mieście zostawiać spaliny. Nie tędy droga.

    • 7 10

    • to w niemczech poszli by już z torbami przy Twoich założeniach (1)

      odsyłąm do mapy jaka jest siatka autostrad w Niemczech

      • 3 1

      • niemcy maja wieksza gestosc zaludnienia

        niemcy maja 357 tys km2 I 80 mln obywateli polska 312 i 36-38 mln. stad potrzebna jest wieksza gestosc siatki autostrad . spojrzyj na zdjecia satelitarne niemiec to zobaczysz jak zwarta i porzadna jest tam zabudowa miast i wsi .I porownaj to ze zdjeciami satelitarnymi polski (trojmiasta )

        • 0 0

    • Z rozkoszą kupiłbym drogą ziemię w mieście. Ale banki kręcą nosem.

      Naprawdę wielu chciałoby tego. Ale na bezrybiu i rak ryba. Banki dają psie pieniądze i odsetki astronomiczne. Więc mamy mały wybór. Załatw jakiś fundusz dopłat dla chcących kupić mieszkanie w mieście tak aby kosztowało tyle ile kawalerka w Bździochach Dolnych. Tak łatwo jest potępiać mieszkających za miastem. Ale z analizować to już za wiele. Zielsko zasłania oczy.

      • 0 0

  • Proponuję ...

    ... zakaz jazdy drogami szybkiego mruchu dla wszystkich maniaków od ochrony środowiska.

    • 3 4

  • kto mi wytłumaczy pojęcie ;- "Droga expresowa" ...

    jak co kawałek radar , to gdzie ten expres ? - takie drogi to tylko w rzeszy niemieckiej i w reszcie ełropy

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane