• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostry spór drogowców i specjalistów od ochrony środowiska o Trasę Kaszubską

Maciej Naskręt
8 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obwodnica Słupska. Jeszcze sporo czasu upłynie zanim dojedziemy tam drogą ekspresową z Trójmiasta. Obwodnica Słupska. Jeszcze sporo czasu upłynie zanim dojedziemy tam drogą ekspresową z Trójmiasta.

Już od dwu i pół roku (dokładnie od 27 miesięcy) trwa wydawanie decyzji środowiskowej dla budowy Trasy Kaszubskiej. Zdaniem Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska gdański oddział GDDKiA nie dostarcza niezbędnych dokumentów do wydania decyzji. Z kolei drogowcy przekonują, że dokumentacja jest w porządku i skarżą się, że postępowanie w RDOŚ jest przewlekłe.



Na wniosek Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku, w piątek, 5 lipca, w Warszawie odbyło się posiedzenie krajowej komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko przy Generalnym Dyrektorze Ochrony Środowiska. Komisja zajęła się oceną prawidłowości raportu oddziaływania na środowisko sporządzonego dla Trasy Kaszubskiej, czyli drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork-Obwodnica Trójmiasta.

Przypomnijmy: Trasa Kaszubska, zwana też Trasą Lęborską, to dwujezdniowa droga o długości ok. 61 kilometrów, która miałaby powstać między węzłem Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta a  Bożympolem Wielkim w powiecie wejherowskim, nieopodal Lęborka. Budowa trasy szacowana jest na ponad 4,1 mld zł. To najdroższa droga przeznaczona do budowy według Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. W przyszłości droga ma być przedłużona do Obwodnicy Słupska.

Powodem, dla którego sprawa raportu trafiła pod obrady komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko, była znacząca różnica zdań co do jakości dokumentacji przedłożonej przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ramach procesu uzyskiwania decyzji środowiskowej, którą ma wydać RDOŚ. Komisja, do której sprawa trafiła, jest ostatnim organem, który proceduralnie i merytorycznie osądza różnice i decyduje o dalszym sposobie postępowania.

Co ważne: bez prawidłowej decyzji środowiskowej inwestycja nie może się rozpocząć.

Komisja zapoznała się ze stanowiskiem RDOŚ w Gdańsku i inwestora Trasy Kaszubskiej, którego reprezentował autor raportu środowiskowego, czyli firma DHV. Komisja dokonała oceny prawidłowości przeprowadzenia wyboru wariantu drogi przez inwestora oraz oceniła jakość dokumentacji złożonej do RDOŚ w Gdańsku w ramach oceny oddziaływania na środowisko.

Kto w sporze o Trasę Kaszubską ma rację?

Jak oceniono spór między drogowcami a specjalistami od ochrony środowiska? Tego jeszcze nie wiadomo. Pewne jest, że komisja podejmie decyzję i ogłosi ją jeszcze w lipcu.

- Po przeprowadzonej dyskusji spodziewamy się, że komisja zaleci inwestorowi poprawienie dokumentacji w celu uzyskania jej spójności i poprawności oraz weryfikacji sposobu wyboru wariantu drogi - mówi Hanna Dzikowska, szefowa Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. - Natychmiast po uzyskaniu stanowiska komisji zwrócimy się do inwestora Trasy Kaszubskiej o szybkie poprawienie dokumentacji.

Przedstawiciele gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad także nie mają sobie nic w tej sprawie do zarzucenia. - Dokumentacja została przygotowana z najwyższą starannością - zapewnia Robert Marszałek, dyrektor oddziału.

Termin wydania decyzji środowiskowej nie jest określony ustawowo. Jednak dodatkowe wymogi ustalone przez komisję mogą opóźnić proces pozyskiwania dalszych decyzji i realizację całej inwestycji.

- Opóźnienie zależy od tego, jak zakończy się postępowanie przed komisją. Jeśli zaleci ona drobne zmiany w raporcie środowiskowym, postaramy się je szybko wprowadzić. Jeśli natomiast zakres poprawek w dokumentacji będzie duży, będziemy zmuszeni do ogłoszenia przetargu i wyłonienia firmy, która wprowadzi je do raportu - mówi Robert Marszałek.

Niewykluczone, że to spowoduje m.in. utratę dotacji ze środków UE na lata 2014-2020.

Miejsca

Opinie (127) 2 zablokowane

  • Problem dotyczy Lęborka (1)

    Podzielić odcinek na 3miasto-Bożepole i Bożepole-Lębork. Pierwszy budować a ewentualnie bawic się z drugim.

    • 9 0

    • dokładnie, ale szkoda że takich pomysłów z forum raczej nie wykorzystaja

      • 2 0

  • Ludzie mobilizują się podpisują petycje dla S6 na stronach głosu pomorskiego a tu urzędasy piją sobie herbatke i blokuja

    • 10 1

  • drugi onet, trojmiasto.pl zmierza w stronę rynsztoku (6)

    Sprawa rozbija się o jakieś papierowe nieścisłości, a autor nazywa to ostrym sporem, chociaż sam nie wie dokładnie o co chodzi. Tragedia i wstyd. na siłę szukanie sensacji

    • 8 5

    • racja to nie jest sensacja tylko parodia a raczej żenada!

      Jak ja bym w tym tempie pracował to bym stracił 99% klientów a urzędnik nie zostanie dłużej bo ma godz. 7-15. Poza tym korespondencja pocztowa zajmuje misiące a oni w tym czasie nic z tym nie robią.

      • 1 1

    • Widać, że nie podejmujesz żadnych odpowiedzialnych decyzji w swojej robocie. (4)

      Nie sztuka podpisać papiery jak leci. Później problemy jak z Rospudą i kto będzie odpowiedzialny? Co będziesz wtedy wypisywał tu na forum?

      • 2 0

      • Zgadzam się ale 2 lata na dycyzje to troche długo co nie? (3)

        Przecież w RDOŚ nie pracuje jeden urzędnik tylko całą trasę można podzielić na parę osób.

        • 1 0

        • Teraz spójrz na to tak (2)

          Dostajesz d*powate papiery z Gdaki. Wiadomo, że jest cisnienie na tę drogę i myslą (GDDKIA), że im to przejdzie. RDOS nie będzie nadstawiał za nich tyłka, bo potem jak UE sprawdzi, ekolodzy się włączą i trzeba będzie zwracać kasę (np. według tu postulujących urzędnik z własnej) to będzie ból i szukanie kozła. A wiadomo, że całe te analizy są takie żeby wyszło co chcę.

          • 3 1

          • Wiem że GDDiKA Gdańsk jest kiepskim oddziałem (1)

            Ale czasami mam wrażenie że brakuje dobrej woli z 2 stron - czyli wzywanie do uzupełnień możnaby czasmai zamienić na szybki telefon "doślijcie mi to i to" a tak każda taka akcja spowalnia całość od 2 - 4 tyg.

            Mimo wszystko i tak wina stoi po stronie GDDKiA.

            • 1 0

            • jaka dobra wola

              na wpisanie poprawek beda rozpisywac kolejny przetarg

              • 0 0

  • Dyrekcja RDOŚ Gdańsk i GDDKiA do wymiany za tą parodie

    czy Ci ludzie nie mają rzadnej odpowiedzialności???

    • 7 1

  • ....porażający jest brak możliwości porozumiewania się i rozwiązywania problemów, (1)

    nie tylko w tej ale i w większości spraw w tym kraju. Ludzie, czy wy nie zdajecie sobie sprawy że takim tokiem działania szkodzicie wszystkim? Nie wystarczy jedynie zakomunikować drugiej stronie o problemach czy oczekiwaniach, trzeba jeszcze siąść, porozmawiać, wykazać się odrobiną woli rozwiązania problemu, a potem wstać i zabrać się do pracy! Czy to jest aż tak skomplikowane?! ...ręce opadają, 4 lata i wielka d...pa, ....wstyd. Z resztą do kogo ta mowa, przecież " ...im ten miś jest droższy, tym my jako konsultanci...." prawda?

    • 3 1

    • Za takie podejście w urzędach dostaje się po łbie.

      Pracowałem parę lat temu w tzw. administracji i za wychylanie się, aby szybciej i sprawniej załatwiać sprawy, dostawałem ustne upomnienia (!), brak podwyżek i tzw. nagród. Było to dla mnie całkowicie niezrozumiałe. Dla typowych naszych urzędników najważniejsze jest posiadanie tzw. d*pokryła. Dlatego utrudniają wszytko, jak tylko to możliwe i zawsze czekają z decyzją do końca ustawowego terminu.. Wśród nich nie ma prawa uchować się ktoś, kto próbuje cokolwiek ułatwić lub przyspieszyć.
      Nie muszę tłumaczyć, że po kilku latach opierania się mobingowi, w końcu musiałem odejść z tej pracy. Brak awansów, pomimo powiększania kwalifikacji, i coraz mniejsze wynagrodzenie w stosunku do innych w końcu pomogły w podjęciu decyzji.

      • 3 1

  • Miejsce terrorystów mieniących się ekologami jest w pierdlu !! (2)

    Ekoterroryzm powinien być karany tak samo jak faszyzm i komunizm.

    • 12 8

    • Głupcze!

      Biedny jesteś....

      • 2 4

    • Bezpodstawne nazywanie kogoś terrorystą

      też jest karalne.
      Obecnie ekolodzy zdecydowanie lepiej znają się na prawie niż domorosłe pseudobiznesmeny działające bezprawnie metodą faktów dokonanych.

      • 2 3

  • A tymczasem w zachodniopomorskim

    Artykuł z Głosu Szczecińskiego:
    www.gs24.pl

    Tam można było w 5,5 miesiąca wydać decyzję

    • 7 0

  • po...eby

    i tyle

    • 5 1

  • no i świetnie komu są potrzebne drogi projektowane przez totalnych idiotów projektujących węzły autostradowe w środku miasta

    • 8 1

  • Z tego portalu już się wypisuję! (1)

    Głupkowaty portal dla głupkowatych forumowiczów.

    • 9 7

    • Jak odejdziesz to się polepszy

      Wimieniu wszystkich dziękuje.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane