• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostry spór drogowców i specjalistów od ochrony środowiska o Trasę Kaszubską

Maciej Naskręt
8 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obwodnica Słupska. Jeszcze sporo czasu upłynie zanim dojedziemy tam drogą ekspresową z Trójmiasta. Obwodnica Słupska. Jeszcze sporo czasu upłynie zanim dojedziemy tam drogą ekspresową z Trójmiasta.

Już od dwu i pół roku (dokładnie od 27 miesięcy) trwa wydawanie decyzji środowiskowej dla budowy Trasy Kaszubskiej. Zdaniem Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska gdański oddział GDDKiA nie dostarcza niezbędnych dokumentów do wydania decyzji. Z kolei drogowcy przekonują, że dokumentacja jest w porządku i skarżą się, że postępowanie w RDOŚ jest przewlekłe.



Na wniosek Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku, w piątek, 5 lipca, w Warszawie odbyło się posiedzenie krajowej komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko przy Generalnym Dyrektorze Ochrony Środowiska. Komisja zajęła się oceną prawidłowości raportu oddziaływania na środowisko sporządzonego dla Trasy Kaszubskiej, czyli drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork-Obwodnica Trójmiasta.

Przypomnijmy: Trasa Kaszubska, zwana też Trasą Lęborską, to dwujezdniowa droga o długości ok. 61 kilometrów, która miałaby powstać między węzłem Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta a  Bożympolem Wielkim w powiecie wejherowskim, nieopodal Lęborka. Budowa trasy szacowana jest na ponad 4,1 mld zł. To najdroższa droga przeznaczona do budowy według Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. W przyszłości droga ma być przedłużona do Obwodnicy Słupska.

Powodem, dla którego sprawa raportu trafiła pod obrady komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko, była znacząca różnica zdań co do jakości dokumentacji przedłożonej przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ramach procesu uzyskiwania decyzji środowiskowej, którą ma wydać RDOŚ. Komisja, do której sprawa trafiła, jest ostatnim organem, który proceduralnie i merytorycznie osądza różnice i decyduje o dalszym sposobie postępowania.

Co ważne: bez prawidłowej decyzji środowiskowej inwestycja nie może się rozpocząć.

Komisja zapoznała się ze stanowiskiem RDOŚ w Gdańsku i inwestora Trasy Kaszubskiej, którego reprezentował autor raportu środowiskowego, czyli firma DHV. Komisja dokonała oceny prawidłowości przeprowadzenia wyboru wariantu drogi przez inwestora oraz oceniła jakość dokumentacji złożonej do RDOŚ w Gdańsku w ramach oceny oddziaływania na środowisko.

Kto w sporze o Trasę Kaszubską ma rację?

Jak oceniono spór między drogowcami a specjalistami od ochrony środowiska? Tego jeszcze nie wiadomo. Pewne jest, że komisja podejmie decyzję i ogłosi ją jeszcze w lipcu.

- Po przeprowadzonej dyskusji spodziewamy się, że komisja zaleci inwestorowi poprawienie dokumentacji w celu uzyskania jej spójności i poprawności oraz weryfikacji sposobu wyboru wariantu drogi - mówi Hanna Dzikowska, szefowa Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. - Natychmiast po uzyskaniu stanowiska komisji zwrócimy się do inwestora Trasy Kaszubskiej o szybkie poprawienie dokumentacji.

Przedstawiciele gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad także nie mają sobie nic w tej sprawie do zarzucenia. - Dokumentacja została przygotowana z najwyższą starannością - zapewnia Robert Marszałek, dyrektor oddziału.

Termin wydania decyzji środowiskowej nie jest określony ustawowo. Jednak dodatkowe wymogi ustalone przez komisję mogą opóźnić proces pozyskiwania dalszych decyzji i realizację całej inwestycji.

- Opóźnienie zależy od tego, jak zakończy się postępowanie przed komisją. Jeśli zaleci ona drobne zmiany w raporcie środowiskowym, postaramy się je szybko wprowadzić. Jeśli natomiast zakres poprawek w dokumentacji będzie duży, będziemy zmuszeni do ogłoszenia przetargu i wyłonienia firmy, która wprowadzi je do raportu - mówi Robert Marszałek.

Niewykluczone, że to spowoduje m.in. utratę dotacji ze środków UE na lata 2014-2020.

Miejsca

Opinie (127) 2 zablokowane

  • czemu dodana mapa jest tak beznadziejnie obrócona i się nie da poprawić tylko sowę trzeba robić :/ albo niech ktoś mi powie jak się obraca bo nie mogę znaleźć tej opcji

    • 0 0

  • ankieta... trochę zawinił (1)

    "trudno powiedzieć, każdy z urzędów trochę zawinił"

    TROCHĘ??? K... nie trochę - zawinili jak tylko mogli najbardziej - 2,5 roku czekają na nie wiadomo co... nikomu nie zależy widać i wszystko mają w d..

    Jak bym w firmie 2,5 roku załatwiał potrzebne rzeczy... już by mnie 250 razy wyje...

    I dotyczy to obu stron, a jeszcze bardziej tego co jest nad nimi...bo tego bajzlu nikt jak widać nie kotnroluje.

    • 5 1

    • GDDiKA Gdańsk to porażka nawet na mazurach więcej działają

      • 0 0

  • Administracja potyka się o własne nogi...

    GDDKiA jest agencją rządową - nadzór sprawuje Minister Transportu
    RDOŚ jest agencją rządową - nadzór sprawuje Minister Środowiska
    Szefem ministrów jest Premier, który powołuje szefów zarówno GDDKiA jak i GDOŚ.

    W normalnym kraju wystarczyłoby jedno polityczne spotkanie, na którym Premier poleciłby, że podwładni mają się dogadać i wyrobić w 60 dni. Punto.

    • 10 0

  • głupia gadanina (2)

    wiadomo że nie wybudują tej drogi więc po co ta awantura i opłacanie głupkowatych urzędników. droga nie będzie budowana. tak samo jak obwodnica metropolitalna. te dwa głupie projekty jakoś są sprzeczne w chwaszczynie. zdaje się że projekt trasa kaszubska nie uwzględnia projektu obwodnica metropolitarna. to nawet jak będzie decyzja środowiskowa i to i tak nic nie zbudują bo trzeba będzie projekt zmieniać aby dostosować do tej drugiej obwodnicy której też nie zbudują bo jest bez sensu i nie ma na takie bzdury kasy. po co dwie obwodnice i jakiś wielki węzeł w chwaszczynie? pytam się. po co?

    • 5 4

    • A na hel z trójmiasta w wakacje jeździsz? Ta trasa ma odciążyć Rumie Redę Gdynię z pojazdów udających się w kierunku Słupska, co ma zmniejszyć natężenie ruchu w tych miastach.

      • 3 1

    • Obwodnice metro i S6 można by połączyć wypuszczając S6 z węzła karczemki na Żukowo/Kartuzy

      taniej i szybciej

      • 0 0

  • niech Dzikowska od razu się przyzna

    że chodzi o zlecenie dla jego znajomych na dodatkowe opracowania...

    układ mafijny...

    • 9 1

  • Nur fur wagen

    ACHTUNG,
    Należy niezwłocznie zastosować ostateczne rozwiązanie - całkowitą likwidację zła, czyli:
    ochrony środowiska i komunikacji publicznej

    • 2 2

  • niezadowolony

    nie lubię kaszubów bo serwują stare ryby

    • 1 4

  • Skandal, że RDOś tak postępuje.

    Ciekawe czy tak samo RDOś analizował dokumenty składane przez inwestora centrum handlowego we wrzeszczu.

    • 3 2

  • Dziewczyny z okolic Bożepola

    wreszcie w cywilizowanych warunkach będą mogły pracować - Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP).

    • 3 2

  • Ponad 4 miliardy, sporo.

    Ciekawe jak będzie z jakością? Mam nadzieję, że chociaż z 5 lat wytrzyma bez remontów?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane