• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • Rady:

    - bilet normalny 2 zł, ulgowy 1zł (prostota)
    - karnety max.po 4 bilety (tyle najczęściej trzeba)
    - bilety miesięczne w prostych do zapamiętania cenach 50, 60, 70 itp. a nie 37, 92
    - biletomaty
    - możliwość zrobienia na stronie zkm przerwy w biletach okresowych, gdy ktoś wie, że nie będzie korzystał w ciągu np.kilku dni
    - tak jak ktoś pisał przemyśleć trasy lepiej, a nie 4 przesiadki z Pogórza, do Małego Kacku
    - słuchanie rad kierowców, by usprawnić komunikację

    Ponadto, gdy ktoś jeździ na gapę:
    - kara 300zł minimum
    - wypad z autobusu na następnym przystanku a nie dojazd do końca trasy (przejdzie się piechotą to może dotrze)
    - jak się tłumaczy, że dostał już mandat i jedzie inna linią bez biletu, kolejny mandat

    Innymi słowy. Uczciwych i stałych 'klientów' traktowac po ludzku. A oszukierów karać i pieniądze sie znajdą.

    • 9 0

  • niegdyś emeryci płacili 50% za przejazd..

    ale miasto jest bogate, no i emeryci to poważna siła wyborcza.

    • 1 3

  • Prawie zawsze....

    oszczędzają kosztem najdłuższych tras. Komunikacja między dzielnicami często wymusza przesiadki i wydłużenie czasu podróży. To jest oszczędzanie kosztem pasażera.

    • 9 0

  • Czy ktoś z tych jęczących pisowców zapoznał się w ogóle ze zmianami ? (3)

    Przeczytałam dokument i gołym okiem widać, że te zmiany są praktycznie znikome i nie dotkną ludzi z największych dzielnic.

    • 1 19

    • zapoznałem sie i myślę ze twój rozumek nie obejmuje tego bo jest umieszczony poniżej pleców Moze przemyślisz to jak są kosmetyczne to skąd te 3 mil oszczędności które maja byc uzyskane Wiec trollu weź zabaweczki i do piaskownicy

      • 3 1

    • Skoro są znikome, to czemu te oszczędności (3 mln zł) nie wprowadzono już wcześniej??? To jest niegospodarność! (1)

      • 10 1

      • To źle świadczy o zkm gdynia

        Co za ekonomiści pracują w zkm Gdynia?

        • 7 0

  • Po moim trupie...

    Dziś cały dzień rozmawialiśmy o tym ze znajomymi.To jest jakiś absurd.Ludzie,czy wy widzicie co robicie?
    Albo nasze autobusy zostają tak jak zostać mają,albo Gdynianie emigrują i wprowadzą anarchię!!!!!!!

    • 9 0

  • To jest dywersja, zapewne z Gdańska (1)

    przecież wiadomo, że we wszelkich rankingach Gdyńska komunikacja to wzór do naśladowania

    • 8 3

    • Ja bym stawiał że to wina złej UE ;p

      • 4 1

  • Brawo!!! (3)

    To z pewnością zachęci mieszkańców do pozostawienia samochodów i korzystania z komunikacji miejskiej.
    Przy następnej zmianie proponuję pozostawić jedną linię, która jeżdżąc w kółko, będzie raz na dwa tygodnie zabierać wybranych pasażerów z wylosowanego przystanku.

    • 35 0

    • najlepszy komentarz jaki tu przeczytałam :))))) (1)

      uśmiałam się do łez, chociaż to co wyprawiają z nami włodarze wcale śmieszne nie jest.

      drogi autorze tego komentarza - dziękuję ci za tę chwilę :)

      • 6 0

      • proszę bardzo :)

        • 2 0

    • Uśmiałem się ale weź tak już nie pisz bo jeszcze tak zrobią ;)

      • 4 0

  • Może czas na zmiany w zarządzie skoro jest coraz gorzej. (9)

    Gdyńska komunikacja kiedyś była w latach 90 XX wieku wzorem do naśladowania
    a teraz jest jedną z gorzej zarządzana w średniej wielkości miasta.
    Jednak mają dobry PR gdzie rzecznik prasowy wmawia bajki typu dlaczego nie potrzebne są biletomaty w Gdyni gdyż jak to określił "dzięki temu nawiązuje się wieź między kierowcą o pasażerem".
    Niestety z roku na rok jest coraz gorzej, coraz mniej pasażerów korzysta w Gdyni z komunikacji o czym dyrektor woli przemilczeć i nikt nie publikuje danych.

    • 131 11

    • coraz mniej pasażerów, bo coraz więcej aut

      • 0 1

    • zrobić tak jak Biedroń w Słupsku (2)

      pogonić darmozjadów i niech pracują za normalne pieniądze ew. średnią krajową

      • 20 1

      • zdecydowanie TAK !!!

        • 3 1

      • średnia krajowa

        zarabiamy mniej niż średnia krajowa...

        • 7 9

    • PR to jedno... (1)

      ... ale problemem jest też milion-pińcet linii (jakby jakość zależała od ilości linii), z których każda ma po 3 kursy dziennie - np. 104/128/196/228, czy teraz 103/182/282. Potem idzie się na przystanek i zanim doczyta wszystkie opcje, to zdąży już uciec autobus. W Gdyni jest chyba 15-20 sensownych linii - reszta to jakieś efemerydy. Zresztą 190 (dawniej co 15/20 minut) już do nich dołączyła, 180 także... ale w sumie należy pamiętać, że 78% gdynian poparła cięcia, więc nie bardzo rozumiem o co to pyszczenie. JEST-SU-PER :(

      • 15 1

      • "Potem idzie się na przystanek i zanim doczyta wszystkie opcje, to zdąży już uciec autobus. " - jestes jakis uposledzony w plynnym czytaniu?

        "W Gdyni jest chyba 15-20 sensownych linii - reszta to jakieś efemerydy." - chyba rozumiem logike: ja nie uzywam = nikt nie uzywa. KL miara wszechrzeczy.

        "że 78% gdynian poparła cięcia, więc nie bardzo rozumiem o co to pyszczenie. " - te dane to z d*p...y czy sufitu?

        • 4 9

    • Czas na zmiany ale w zarządzie miasta

      • 10 1

    • tego starego trupa olgierda w prędzej zmumifikują niż odejdzie

      • 9 2

    • Więż?polega na pisaniu donosów,a z strony ZKM prowadzenie działań represyjno nękających w stosunku do pracowników komunikacji.

      • 23 3

  • komunikacja (1)

    ten palant co podpisał to to niech sam jeździ komunikacją wożą ludzi jak bydło temperatura na zewnątrz plusowa a kierowcy robią w pojazdach sał-ne itp

    • 17 2

    • 141 z Obłuża aż do Zespołu Szkół na Morskiej jest przepełniony i jest w nim zawsze gorąco. Do 103 rano na Obłużu nawet nie ma co wsiadać - pęka w szwach.

      • 6 0

  • Więcej szkół filmowych i kolejek na Kamionkę. (1)

    Panie Prezydencie, dopiero teraz??? Rozdmuchane wydatki przez ostatnie lata (o lotnisku nawet nie wspomnę), może temu powinien się przyjrzeć np. NIK?

    • 118 8

    • bardzo ładnie postąpiłeś, że

      o lotnisku nawet nie wspomniałeś...

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane