- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (164 opinie)
- 2 Zakaz "energetyków" dla dzieci tylko w teorii (145 opinii)
- 3 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (97 opinii)
- 4 Ograniczają koszenie zieleni, ale nie wszędzie (61 opinii)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (75 opinii)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (78 opinii)
Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej
Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.
Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.
Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.
- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.
Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta
Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.
W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.
W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.
- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.
Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.
- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.
Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.
Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.
Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.
Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.
W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.
Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)
- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Opinie (258) 10 zablokowanych
-
2015-03-25 18:40
Rady:
- bilet normalny 2 zł, ulgowy 1zł (prostota)
- karnety max.po 4 bilety (tyle najczęściej trzeba)
- bilety miesięczne w prostych do zapamiętania cenach 50, 60, 70 itp. a nie 37, 92
- biletomaty
- możliwość zrobienia na stronie zkm przerwy w biletach okresowych, gdy ktoś wie, że nie będzie korzystał w ciągu np.kilku dni
- tak jak ktoś pisał przemyśleć trasy lepiej, a nie 4 przesiadki z Pogórza, do Małego Kacku
- słuchanie rad kierowców, by usprawnić komunikację
Ponadto, gdy ktoś jeździ na gapę:
- kara 300zł minimum
- wypad z autobusu na następnym przystanku a nie dojazd do końca trasy (przejdzie się piechotą to może dotrze)
- jak się tłumaczy, że dostał już mandat i jedzie inna linią bez biletu, kolejny mandat
Innymi słowy. Uczciwych i stałych 'klientów' traktowac po ludzku. A oszukierów karać i pieniądze sie znajdą.- 9 0
-
2015-03-25 18:12
niegdyś emeryci płacili 50% za przejazd..
ale miasto jest bogate, no i emeryci to poważna siła wyborcza.
- 1 3
-
2015-03-25 17:59
Prawie zawsze....
oszczędzają kosztem najdłuższych tras. Komunikacja między dzielnicami często wymusza przesiadki i wydłużenie czasu podróży. To jest oszczędzanie kosztem pasażera.
- 9 0
-
2015-03-25 15:50
Czy ktoś z tych jęczących pisowców zapoznał się w ogóle ze zmianami ? (3)
Przeczytałam dokument i gołym okiem widać, że te zmiany są praktycznie znikome i nie dotkną ludzi z największych dzielnic.
- 1 19
-
2015-03-25 17:54
zapoznałem sie i myślę ze twój rozumek nie obejmuje tego bo jest umieszczony poniżej pleców Moze przemyślisz to jak są kosmetyczne to skąd te 3 mil oszczędności które maja byc uzyskane Wiec trollu weź zabaweczki i do piaskownicy
- 3 1
-
2015-03-25 15:54
Skoro są znikome, to czemu te oszczędności (3 mln zł) nie wprowadzono już wcześniej??? To jest niegospodarność! (1)
- 10 1
-
2015-03-25 16:12
To źle świadczy o zkm gdynia
Co za ekonomiści pracują w zkm Gdynia?
- 7 0
-
2015-03-25 17:21
Po moim trupie...
Dziś cały dzień rozmawialiśmy o tym ze znajomymi.To jest jakiś absurd.Ludzie,czy wy widzicie co robicie?
Albo nasze autobusy zostają tak jak zostać mają,albo Gdynianie emigrują i wprowadzą anarchię!!!!!!!- 9 0
-
2015-03-25 16:24
To jest dywersja, zapewne z Gdańska (1)
przecież wiadomo, że we wszelkich rankingach Gdyńska komunikacja to wzór do naśladowania
- 8 3
-
2015-03-25 16:35
Ja bym stawiał że to wina złej UE ;p
- 4 1
-
2015-03-25 09:51
Brawo!!! (3)
To z pewnością zachęci mieszkańców do pozostawienia samochodów i korzystania z komunikacji miejskiej.
Przy następnej zmianie proponuję pozostawić jedną linię, która jeżdżąc w kółko, będzie raz na dwa tygodnie zabierać wybranych pasażerów z wylosowanego przystanku.- 35 0
-
2015-03-25 13:58
najlepszy komentarz jaki tu przeczytałam :))))) (1)
uśmiałam się do łez, chociaż to co wyprawiają z nami włodarze wcale śmieszne nie jest.
drogi autorze tego komentarza - dziękuję ci za tę chwilę :)- 6 0
-
2015-03-25 16:30
proszę bardzo :)
- 2 0
-
2015-03-25 14:41
Uśmiałem się ale weź tak już nie pisz bo jeszcze tak zrobią ;)
- 4 0
-
2015-03-25 06:20
Może czas na zmiany w zarządzie skoro jest coraz gorzej. (9)
Gdyńska komunikacja kiedyś była w latach 90 XX wieku wzorem do naśladowania
a teraz jest jedną z gorzej zarządzana w średniej wielkości miasta.
Jednak mają dobry PR gdzie rzecznik prasowy wmawia bajki typu dlaczego nie potrzebne są biletomaty w Gdyni gdyż jak to określił "dzięki temu nawiązuje się wieź między kierowcą o pasażerem".
Niestety z roku na rok jest coraz gorzej, coraz mniej pasażerów korzysta w Gdyni z komunikacji o czym dyrektor woli przemilczeć i nikt nie publikuje danych.- 131 11
-
2015-03-25 16:20
coraz mniej pasażerów, bo coraz więcej aut
- 0 1
-
2015-03-25 07:57
zrobić tak jak Biedroń w Słupsku (2)
pogonić darmozjadów i niech pracują za normalne pieniądze ew. średnią krajową
- 20 1
-
2015-03-25 13:09
zdecydowanie TAK !!!
- 3 1
-
2015-03-25 08:37
średnia krajowa
zarabiamy mniej niż średnia krajowa...
- 7 9
-
2015-03-25 11:59
PR to jedno... (1)
... ale problemem jest też milion-pińcet linii (jakby jakość zależała od ilości linii), z których każda ma po 3 kursy dziennie - np. 104/128/196/228, czy teraz 103/182/282. Potem idzie się na przystanek i zanim doczyta wszystkie opcje, to zdąży już uciec autobus. W Gdyni jest chyba 15-20 sensownych linii - reszta to jakieś efemerydy. Zresztą 190 (dawniej co 15/20 minut) już do nich dołączyła, 180 także... ale w sumie należy pamiętać, że 78% gdynian poparła cięcia, więc nie bardzo rozumiem o co to pyszczenie. JEST-SU-PER :(
- 15 1
-
2015-03-25 12:53
"Potem idzie się na przystanek i zanim doczyta wszystkie opcje, to zdąży już uciec autobus. " - jestes jakis uposledzony w plynnym czytaniu?
"W Gdyni jest chyba 15-20 sensownych linii - reszta to jakieś efemerydy." - chyba rozumiem logike: ja nie uzywam = nikt nie uzywa. KL miara wszechrzeczy.
"że 78% gdynian poparła cięcia, więc nie bardzo rozumiem o co to pyszczenie. " - te dane to z d*p...y czy sufitu?- 4 9
-
2015-03-25 11:02
Czas na zmiany ale w zarządzie miasta
- 10 1
-
2015-03-25 10:06
tego starego trupa olgierda w prędzej zmumifikują niż odejdzie
- 9 2
-
2015-03-25 06:37
Więż?polega na pisaniu donosów,a z strony ZKM prowadzenie działań represyjno nękających w stosunku do pracowników komunikacji.
- 23 3
-
2015-03-25 10:32
komunikacja (1)
ten palant co podpisał to to niech sam jeździ komunikacją wożą ludzi jak bydło temperatura na zewnątrz plusowa a kierowcy robią w pojazdach sał-ne itp
- 17 2
-
2015-03-25 15:37
141 z Obłuża aż do Zespołu Szkół na Morskiej jest przepełniony i jest w nim zawsze gorąco. Do 103 rano na Obłużu nawet nie ma co wsiadać - pęka w szwach.
- 6 0
-
2015-03-25 06:34
Więcej szkół filmowych i kolejek na Kamionkę. (1)
Panie Prezydencie, dopiero teraz??? Rozdmuchane wydatki przez ostatnie lata (o lotnisku nawet nie wspomnę), może temu powinien się przyjrzeć np. NIK?
- 118 8
-
2015-03-25 15:01
bardzo ładnie postąpiłeś, że
o lotnisku nawet nie wspomniałeś...
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.