• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PG myśli dla Airbusa

msz
3 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Nad nowym, przyjaznym środowisku modelem samolotu pracują między innymi naukowcy z PG. Nad nowym, przyjaznym środowisku modelem samolotu pracują między innymi naukowcy z PG.
Inżynierowie z Politechniki Gdańskiej biorą udział w projekcie, który ma zaowocować nowym typem bardziej niezawodnego i ekonomicznego samolotu.

Politechnika Gdańska jako jedyna uczelnia z nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej została zaproszona do udziału w międzynarodowym projekcie MOET More Electric Commercial Aircraft.

Zespół składający się z ponad 60 uczelni i firm z 14 krajów UE, pracuje nad nowym samolotem komercyjnym, który w większym niż dziś stopniu korzystałby z energii elektrycznej.

- Idea "bardziej elektrycznego" samolotu polega na zastąpieniu urządzeń o zasilaniu pneumatycznym i hydraulicznym przez urządzenia elektryczne. Dzięki temu zamiast trzech różnych systemów wytwarzania i dystrybucji energii: pneumatycznego, hydraulicznego i elektrycznego, wystarczy system elektroenergetyczny - opowiada dr hab. inż. Janusz Nieznański, wraz z prof. Piotrem Chrzanem koordynujący politechniczny zespół. - Korzyści z zastosowania rozwiązań elektrycznych są oczywiste. Samolot jest bardziej niezawodny, spadają koszta jego eksploatacji, ogranicza się emisję szkodliwych substancji.

Koordynatorem projektu jest Airbus. W konsorcjum projektowym siły połączyli naukowcy i potentaci przemysłu lotniczego, jak m.in. Rolls-Royce, SAAB, Alenia czy Eurocopter. Budżet kończącego się w 2009 roku projektu wynosi 75 mln euro i jest pokrywany w połowie przez Komisję Europejską.

Weź udział w seminarium

Seminarium, podsumowujące pierwszy etap realizacji europejskiego projektu MOET, odbędzie się w dniach od 3 do 5 lipca w gmachu Politechniki Gdańskiej przy ul. Gabriela Narutowicza 11/12. Początek seminarium we wtorek o godz. 9.30 w Auli PG. W tym samym miejscu 4 lipca (w środę) w godz. 14.00-16.00 odbędzie się otwarta prezentacja Doliny Lotniczej, czyli stowarzyszenia przedsiębiorców przemysłu lotniczego z południowo-wschodniej Polski.
msz

Miejsca

Opinie (77) ponad 10 zablokowanych

  • PG myśli dla Airbusa

    Jestem pod wrażeniem, mam nadzieję ,że doczekam przyjemności korzystania z tych nowinek

    • 0 0

  • szansa

    Po to jest się studentem/inżynierem/naukowcem, żeby podejmować szansę, jeśli się nadarza. To jest szczyt negatywności i abnegacji, żeby namawiać do nieuczestniczenia w projekcie, bo w przyszłości może teoretycznie doprowadzić do drenażu mózgów. Równie dobrze można powiedzieć: dzisiaj nie wychodzę z domu i zostaję w łóżku, bo świat jest niedobry i niebezpieczny i można zginąć w wypadku drogowym.

    Drenaż mózgów jest wynikiem zacofania i dokonuje się na masową skalę bez jakichkolwiek projektów z koncernami. Młodzi ludzie po studiach albo zaraz po maturze nie widzą perspektyw i jadą w świat, żeby wykonywać takie prace, którymi brzydzą się mieszkańcy krajów bogatych. Takie projekty jak ten z Airbusem dają nadzieję na złapanie kontaktu z nowoczesną technologią i zmniejszenie zacofania.

    • 0 0

  • gratulacje dla prof. Nieznańskiego!!!!

    Panie Profesorze, graluluję

    • 0 0

  • emie

    "polski know-how " a co jest polskeigo w noł-hał?
    I co rozumiesz pod pojęciem "polski know-how"?

    • 0 0

  • idiotyzm?

    do jakiej wypowiedzi odnosi sie mosiek skoro powyzej jest tez podpis m. :)

    • 0 0

  • do Xp

    sa silniki piezoelektryczne i nad takimi pracuje lotnictwo - najlepszy stosunek masy do mocy

    • 0 0

  • niezawodnosc...

    "Korzyści z zastosowania rozwiązań elektrycznych są oczywiste. Samolot jest bardziej niezawodny, spadają koszta jego eksploatacji, ogranicza się emisję szkodliwych substancji"

    Wlasnie duze firmy motoryzacyjne rezygnuja z hamulcow elektrycznych na rzecz elektrohydrauliczych. Chyba ta uwaga odnosnie niezawodnosci nie byla przemyslana.

    Apropos samolotow: Ciekawe czym zastapionoe zostana silowniki hydrauliczne? Przeciez nie maja obecnie odpowiednikow w postaci silownikow elektrycznych o zblizonej szybkosci i sile przy malej masie i gabarytach.

    • 0 0

  • bzdury

    Witam

    Kto zaryzykuje zmiane hydraulicznych i pneumatycznych systemow sterowania ? Kto sie podpisze pod tym ze jest to niezawodne i bezpieczne ?

    • 0 0

  • ...

    Wydaje mi się, że inwestują ale nie w polski know-how tylko wdrażanie zakupionych rozwiązań. Oczywiście 100 $ od intela na laboratoria PG to jest coś, ale tak naprawdę tylko na tle polskiej mizerii w nakładach na naukę. Jeśli chodzi o dolinę lotniczą to jest to rzeczywiscie przykład krajowego konsorcjum nauki i przemysłu tyle tylko, ze 95% projektów realizowanych w ramach grantów w tym projekcie nigdy nie zostanie zrealizowanych w praktyce.

    Sa oczywiście jaskółki w tej tematyce, chociażby detektor flutteru opracowany w Krakowie (ale firma jest praktycznie prywatna) a urzadzenie pewnie zostanie i tak kupione właśnie przez Airbusa.

    • 0 0

  • do wypowiedzi powyżej

    Masz rację ale:
    firmy na wybrzeżu o które pytałeś: chociażby Lotos i Intel w najbliższym sąsiedztwie. Dużo inwestują w naukę.

    Nie jest tak, że nigdzie się nic nie dzieje. Przykładem o którym się nie mówi jest Rzeszowskie Zagłębie Lotnicze, duży klaster przemysłu lotniczego, udało im się nawet stworzyć własne klasy i kierunki kształcenia, pod firmy. Produkują między innymi ... silniki do F-16, nie naszych, dla USA.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane