- 1 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (89 opinii)
- 2 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (97 opinii)
- 3 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (68 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (61 opinii)
- 5 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (38 opinii)
- 6 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (419 opinii)
Politechnika Gdańska jako jedyna uczelnia z nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej została zaproszona do udziału w międzynarodowym projekcie MOET More Electric Commercial Aircraft.
Zespół składający się z ponad 60 uczelni i firm z 14 krajów UE, pracuje nad nowym samolotem komercyjnym, który w większym niż dziś stopniu korzystałby z energii elektrycznej.
- Idea "bardziej elektrycznego" samolotu polega na zastąpieniu urządzeń o zasilaniu pneumatycznym i hydraulicznym przez urządzenia elektryczne. Dzięki temu zamiast trzech różnych systemów wytwarzania i dystrybucji energii: pneumatycznego, hydraulicznego i elektrycznego, wystarczy system elektroenergetyczny - opowiada dr hab. inż. Janusz Nieznański, wraz z prof. Piotrem Chrzanem koordynujący politechniczny zespół. - Korzyści z zastosowania rozwiązań elektrycznych są oczywiste. Samolot jest bardziej niezawodny, spadają koszta jego eksploatacji, ogranicza się emisję szkodliwych substancji.
Koordynatorem projektu jest Airbus. W konsorcjum projektowym siły połączyli naukowcy i potentaci przemysłu lotniczego, jak m.in. Rolls-Royce, SAAB, Alenia czy Eurocopter. Budżet kończącego się w 2009 roku projektu wynosi 75 mln euro i jest pokrywany w połowie przez Komisję Europejską.
Seminarium, podsumowujące pierwszy etap realizacji europejskiego projektu MOET, odbędzie się w dniach od 3 do 5 lipca w gmachu Politechniki Gdańskiej przy ul. Gabriela Narutowicza 11/12. Początek seminarium we wtorek o godz. 9.30 w Auli PG. W tym samym miejscu 4 lipca (w środę) w godz. 14.00-16.00 odbędzie się otwarta prezentacja Doliny Lotniczej, czyli stowarzyszenia przedsiębiorców przemysłu lotniczego z południowo-wschodniej Polski.
Miejsca
Opinie (77) ponad 10 zablokowanych
-
2007-07-03 07:35
aijo
:) EiA
- 1 0
-
2007-07-03 07:54
gratulacje!!
Jestem absolwentką :-),brawo , wielkie gratulacje !!!
- 0 0
-
2007-07-03 08:04
W takim razie
Gratulacje dla absolwentki!
Ale co skonczyłaś tamże?- 0 0
-
2007-07-03 08:18
Do ANA
pieniadze dla badaczy nie pochodza z Twoich czesnych za studia - bo za takie grosze nikomu nie chcialoby sie ruszyć głowa, lecz z Unii Europejskiej (a kwoty nie sa wcale małe)
- 0 0
-
2007-07-03 08:43
do Pana gazi
A na wykształcenie i utrzymanie uczelni to skąd idą jak nie z publicznych finansów miasta, ze skarbu państwa itd?
To są własnie podatki Czy firma Airbus płaci je w Polsce?
Z takim podejściem nigdy nie podniesiemy tej gospodarki
Lepiej pomyśl zanim się ucieszysz lub zaprzeczysz mi
Wydoić łatwo / wyszktałcić trudniej.- 0 0
-
2007-07-03 08:44
dobre i to
Jak dla mnie bomba, ale szukając dziury w całym, to wolałbym aby sponsorował to BOEING a nie jakis tam arbuz :)
- 0 0
-
2007-07-03 09:16
GłUPOTA I EGOIZM
Głupota i egoizm studentów, zarówno tych biorących w tym udział jak i ucieszonych oraz także rektora pilotujacego to jest porażajaca ale i żenująca ze wszechmiar..
Polactwo i brak szacunku dla swojego środowiska i gospodarki,
To dzięki takiej działności nie mamy co liczyć na dobre zatrudnienie we własnym kraju i swoim własnym języku. Takie przypadki jak opisany powyżej tylko pogłębiają tą sytuacje.
Wszędzie tylko głupie, żenujace zachwyty - Polactwo. Może już czas je odrzucić jeśli w kraju mam być normalniej. Nie tylko ciągłe protesty społeczne, na których także tracimy.- 0 1
-
2007-07-03 09:45
Greenpeace wzywa rząd Polski do poparcia idei ustanowienia natychmiastowego moratorium na zmniejszenie gazów cieplarnianych i nie niszczenie m.in.osłony ozonowej przez samoloty.
- 0 0
-
2007-07-03 09:56
dobrze i źle
cieszę się, żę gdańska uczelnia bierze udział w takim projekcie, ale nie mogę oprzeć się wrażeniu, że znowu 37,5M EUR publicznych unijnych pieniędzy zostanie zmarnowane. tak się z reguły kończą inwestycje finansowane przez państwo, w tym przypadku UE. czemu nie pozostawić rozwoju techniki lotniczej w rękach prywatnych na zasadach wolnego rynku??? oni też mogą się zwrócić do uczelni po pomoc. a napewno lepiej zadbają o (swoje) pieniądze.
- 0 0
-
2007-07-03 10:24
EiA EiA EiA - Go Go Go
Pozdrowienia dla Profesoró EIA :) oby mieli wyrozumiałość na obrnach dla spożnialskich .
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.