• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

Maciej Naskręt
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155. Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155.

Zła wiadomość: zniknie linia autobusowa 210 z centrum Gdańska na lotnisko. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu. To na razie propozycje: wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zmiany weszłyby w życie w 2015 roku.



Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę. Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę.
Światło dzienne ujrzały plany Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku w sprawie reorganizacji linii autobusowych po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia kolejowa łącząca Wrzeszcz z Osową ma być gotowa w połowie 2015 r., w tym samym mniej więcej czasie oddana do użytku będzie też linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

- To na razie wstępne założenia planowanej zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Na wiosnę zorganizujemy konsultacje społeczne z mieszkańcami w tej sprawie - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Największa rewolucja czeka pasażerów, którzy na co dzień korzystają z linii autobusowych: 131, 184210. Wszystkie mogą zostać zlikwidowane. Dwie pierwsze linie zostałyby zastąpione nowym połączeniem tramwajowym, między centrum a Siedlcami. Natomiast funkcje linii 210 miałaby przejąć linia PKM.

Czy odpowiada ci proponowany przez ZTM wstępny rozkład linii autobusowych?

- Pociągiem będzie można przejechać z centrum Gdańska koło lotniska do Osowy, czyli podobnie jak dotychczas podróżowało się autobusem linii 210 - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z centrum Gdańska do Wrzeszcza linią dalekobieżną. Na tym odcinku składy nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej z dwóch powodów.

Po pierwsze, perony kolei miejskiej mają niestandardową wysokość - 96 cm. Podłoga w składach PKM będzie wmontowana na wysokości 76 cm, stąd przy wysiadaniu pasażerowie musieliby, opuszczając wagon, dać krok w górę o 20 cm. Na przystankach dalekobieżnych takiego problemu nie ma - są one również na wysokości 76 cm. Po drugie, władze samorządu województwa, jako organizator przewozów w regionie, nie chcą w żaden sposób zakłócać rozwoju inwestycyjnego SKM-ki. Wpuszczenie kolejnych składów na linię kolejową nr 250 (SKM) spowodowałoby większe natężenie ruchu pociągów na tej linii, a to mogłoby doprowadzać do częstych perturbacji.

Wróćmy jednak do połączeń autobusowych. Dotychczasowe autobusy linii 127130, które dojeżdżają do wykonanej z płyt betonowych pętli przy ul. Jasieńskiej, zostaną skierowane do przystanku PKM Jasień. Zmieniona zostanie także trasa autobusu 142, który pojedzie przez Suchanino zamiast przez Siedlce. Skrócona też zostanie linia 183. Autobus będzie dowoził mieszkańców Niedźwiednika i Matemblewa do stacji PKM Brętowo.

Spora rewolucja w kursowaniu autobusów czeka też mieszkańców Osowy po likwidacji linii 210. Kurs 169 zostanie wydłużony do lotniska. Natomiast linia 179 ma być poprowadzona do stacji PKP Osowa przez ul. Junony.

Powinni ucieszyć się także mieszkańcy południowego Gdańska w rejonie Kowal. Autobus 155 dojedzie do przystanku PKM Jasień. To umożliwili sprawniejsze przemieszczanie się w relacji północ-południe na górnym tarasie Trójmiasta. Ponadto mieszkańców Kiełpina Górnego czeka połączenie w jedną linię - 168 - linii obecnej 168264. Dojedziemy nią do Wrzeszcza. Natomiast autobusy linii 174175 zakończą trasę nie przy Dworcu Głównym PKP, a na nowej pętli tramwajowej na Siedlcach.

Pod znakiem zapytania jest z kolei połączenie autobusowe dla mieszkańców Karczemek i Kiełpinka ze stacją PKM Kiełpinek. Z racji dość karkołomnego, bo okrężnego dojazdu ul. Szczęśliwą nie ma jednoznacznej koncepcji połączenia tych dzielnic ze stacją. Ponadto autobusy będą musiały krążyć po Węźle Karczemki, co negatywnie odbija się na liczbę pokonanych wozokilometrów.

Co ciekawe w ramach planowanych zmian wydłużona zostanie także linia 158, która łączy obecnie stację we Wrzeszczu z Nowym Portem. w 2015 r. autobusy miejskie na wspomnianej linii mają dotrzeć na Stogi.

Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego.

Władze PKM i samorządu województwa chcą pełnej integracji nowej kolei z dotychczasową komunikacją. Według wyliczeń zapewni ona nowej kolei 10,5 mln pasażerów rocznie. Gdyby jednak z jakiegoś powodu nie udało się tego dokonać, do nowych pociągów wsiądzie tylko 6,5 mln osób.

Oświadczenie władz ZTM w sprawie informacji dot. przesiadek na pętli Siedlce.

Wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.

Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.


Zobacz wstępne założenia połączeń autobusowych w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (456)

  • jeszcze podkładów nie ma :)

    Planowanie a realizacja ma zawsze etap pośredni. Tym etapem o jakim zapomniano jest zbieranie danych do planowanych zmian. Nasi biuraliści już nie noszą czerwonych krawatów ale umysły mają bardziej czerwone niż dawniej bywało. Bez chociaż podstawowych badań efektywności PKM już wiedzą jaki wpływ na przemieszczanie się mieszkańców będzie miała ta inwestycja. To się nazywa dyktatura !
    Niewątpliwie ogromny wpływ na ich koncepcje ma efektywność linii tramwajowej na Chełm i dalej. Tam faktycznie likwidacja połączeń autobusowych okazała się sukcesem, ale .. Po pierwsze taka likwidacja wymusiła szybkie wydłużenie początkowej trasy tramwajów, a to wydłużenie właściwie biegnie wzdłuż dawnych tras autobusowych. Przy PKM tego nie ma.
    Po drugie częstotliwości przystanków PKM i autobusów są nieporównywalne. Autobus , oprócz tej zalety, że tańszy, jest środkiem komunikacji bardziej osobistym, bliższym naszemu miejscu zamieszkania. Tym samym PKM tak jak metro ma za zadanie dowiezienie ludzi do punktów skąd już miejscowymi autobusami dojeżdżają całkiem blisko swoich domów. I nikt nie zaprzeczy, że Gdańsk jest bardzo rozciągnięty przestrzennie. Tego nie załatwi komunikacja w stylu PKP.

    Przy okazji, niepokoi mnie informacja, że PKM wiąże się konstrukcyjnie z systemem PKP. Nie znam przyczyn ale zakup taboru dostosowanego do wysokości peronów na 76 cm a nie na wysokość SKM wywołuje u mnie skojarzenia z aferą Wyspy Spichrzów. Tam też zawiązano spółkę celem zabudowy i ustalono w końcu takie warunki, że Miasto musiało zapłacić grube pieniądze aby chociaż pozornie odzyskać kontrolę nad tym terenem.
    W przypadku PKM logicznym się wydaje, że jeżeli coś się nazywa Podmiejska Kolej M. to musi być związane z systemem miejskim komunikacji torowej. A tutaj za pieniądze lokalne (kredyty i dofinansowanie również lokalne) tworzy się system związany z PKP czyli układem krajowym. Gdzie sens gdzie logika. No logika mówi, że ktoś z kimś zawarł układ ograniczający decydowanie miasta w tej komunikacji.

    • 6 0

  • Wszystko fajnie, ale jeśli chodzi o podróż na lotnisko z wielkimi i ciężkimi walizkami, łatwiej jest autobusem, bo mamy start z poziomu 0 i omijamy schody. Natomiast by przejść na peron PKM trzeba pokonać mnóstwo schodów. A jak wszyscy wiedzą Dworzec Główny jest świetnie przygotowany dla osób z ciężkimi bagażami, osób starszych, na wózkach inwalidzkich... Wszędzie są schody ruchome i taśmy, więc pomysł wydaje się dużym udogodnieniem!

    • 6 1

  • 184 (1)

    184 to jedyny autobus zajeżdżający w rejony ul. Zabłockiego na Morenie. I jakim cudem mamy korzystać z linii tramwajowej do Gdańska jak ona będzie leciała na drugim końcu moreny? 5 przesiadek żeby dojechać do gdańska gł. czy latanie na drugi koniec osiedla żeby skorzystać z jakiegokolwiek transportu?

    • 9 0

    • A może

      będzie jeździł 130, który po dłuższym czasie dowlecze się do przystanku PKM.

      • 1 1

  • PKM z Gdańska Głównego i oto chodziło

    Bo tu przemieszcza się najwięcej osób i tu odbywa się większość ruchu pasażerskiego. Dojazd z Centrum na Lotnisko z przesiadką we Wrzeszczu byłby totalną porażką a żeby dostać się z lotniska na Orunie można przecież przesiąść się do kursującej SKM w kierunku Pruszcza i Tczewa. PKM będzie miało jeszcze jedną korzyść bo Gdańsk zyska w końcu bezpośrednie połączenie z Kaszubami i nie wykluczone że tą trasą na Kaszuby pojadą pociągi z Tczewa i Pruszcza i na pewno będą się w Oruni zatrzymywać. Jedno co by jeszcze mogło być to okrężny tramwaj na trasie Łostowice - Chełm - Śródmieście - Siedlce - Morena - Brętowo PKM. Z pewnością przydałoby się takie połączenie , bo nic nie zapowiada się na tramwaj na Łostowickiej , co by Pętle Siedlce skomunikował z Chełmem i Łostowicami i otworzył by bezpośredni dojazd z Łostowic do PKM Brętowo bez przesiadki w Gdańsku Głównym

    • 0 3

  • Pętla w Baninie

    A co z autobusem 126? Jak się dostać do PKM Banino? jakaś masakra bez samochodu 5km do przystanku. Nie ma wzmianki nawet. ;(

    • 3 0

  • No bomba, (3)

    bede musiała zapier....ać przez pół Moreny na tramwaj zamiast autobus... Niech se 141 zlikwidują, a nie 184, który ma inną trasę!

    • 6 3

    • 142 a nie 141 (1)

      • 0 0

      • Od 142 wara

        Bo to jedyne połączenie na ul. Słowackiego z centrum Gdańska. 184 z kolei można spokojnie zlikwidować, bo ma niemalże identyczną trasę jak 130.

        130 zahaczy o ten fragment osiedla z Biedronką i liceum i po problemie.

        • 0 1

    • Co za egoista to pisał?

      Ja ci dam zlikwidować 142! Sam pieprzysz o łażeniu na drugi koniec osiedla, a chcesz odebrać autobus do Wrzeszcza mieszkańcom tamtej części blokowiska.

      • 0 0

  • Ja się pytam...

    Jak do Matarni bądź Osowej dojadą osoby który mieszkają w okolicach Płowców,Cygańskiej Góry,Suchanina,Moreny?

    • 5 0

  • Panie Naskręt

    a może jeszcze by napisać gdzie, kiedy i jak te konsultacje społeczne maja mieć miejsce?"

    • 9 0

  • 210 (4)

    przecież autobus 210 jedzie dalej, nie tylko do lotniska!!! jak dojechać dalej????

    • 9 0

    • PKM, też jedzie dalej. (2)

      • 1 0

      • Kiedyś (1)

        Może kiedyś pojedzie ale nie teraz

        • 0 2

        • Ale i tak jedzie dalej niż 210.

          • 2 0

    • 169

      • 0 0

  • Co z ulicą Zabłockiego

    Nie rozumiem usunięcia linii 184 - jedyna linia do Gdańska która odjeżdża z tej części Moreny. Trmwaj z dodatkową przesiadką nie zastąpi jej w żaden sposób

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane