• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

Maciej Naskręt
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155. Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155.

Zła wiadomość: zniknie linia autobusowa 210 z centrum Gdańska na lotnisko. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu. To na razie propozycje: wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zmiany weszłyby w życie w 2015 roku.



Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę. Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę.
Światło dzienne ujrzały plany Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku w sprawie reorganizacji linii autobusowych po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia kolejowa łącząca Wrzeszcz z Osową ma być gotowa w połowie 2015 r., w tym samym mniej więcej czasie oddana do użytku będzie też linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

- To na razie wstępne założenia planowanej zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Na wiosnę zorganizujemy konsultacje społeczne z mieszkańcami w tej sprawie - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Największa rewolucja czeka pasażerów, którzy na co dzień korzystają z linii autobusowych: 131, 184210. Wszystkie mogą zostać zlikwidowane. Dwie pierwsze linie zostałyby zastąpione nowym połączeniem tramwajowym, między centrum a Siedlcami. Natomiast funkcje linii 210 miałaby przejąć linia PKM.

Czy odpowiada ci proponowany przez ZTM wstępny rozkład linii autobusowych?

- Pociągiem będzie można przejechać z centrum Gdańska koło lotniska do Osowy, czyli podobnie jak dotychczas podróżowało się autobusem linii 210 - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z centrum Gdańska do Wrzeszcza linią dalekobieżną. Na tym odcinku składy nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej z dwóch powodów.

Po pierwsze, perony kolei miejskiej mają niestandardową wysokość - 96 cm. Podłoga w składach PKM będzie wmontowana na wysokości 76 cm, stąd przy wysiadaniu pasażerowie musieliby, opuszczając wagon, dać krok w górę o 20 cm. Na przystankach dalekobieżnych takiego problemu nie ma - są one również na wysokości 76 cm. Po drugie, władze samorządu województwa, jako organizator przewozów w regionie, nie chcą w żaden sposób zakłócać rozwoju inwestycyjnego SKM-ki. Wpuszczenie kolejnych składów na linię kolejową nr 250 (SKM) spowodowałoby większe natężenie ruchu pociągów na tej linii, a to mogłoby doprowadzać do częstych perturbacji.

Wróćmy jednak do połączeń autobusowych. Dotychczasowe autobusy linii 127130, które dojeżdżają do wykonanej z płyt betonowych pętli przy ul. Jasieńskiej, zostaną skierowane do przystanku PKM Jasień. Zmieniona zostanie także trasa autobusu 142, który pojedzie przez Suchanino zamiast przez Siedlce. Skrócona też zostanie linia 183. Autobus będzie dowoził mieszkańców Niedźwiednika i Matemblewa do stacji PKM Brętowo.

Spora rewolucja w kursowaniu autobusów czeka też mieszkańców Osowy po likwidacji linii 210. Kurs 169 zostanie wydłużony do lotniska. Natomiast linia 179 ma być poprowadzona do stacji PKP Osowa przez ul. Junony.

Powinni ucieszyć się także mieszkańcy południowego Gdańska w rejonie Kowal. Autobus 155 dojedzie do przystanku PKM Jasień. To umożliwili sprawniejsze przemieszczanie się w relacji północ-południe na górnym tarasie Trójmiasta. Ponadto mieszkańców Kiełpina Górnego czeka połączenie w jedną linię - 168 - linii obecnej 168264. Dojedziemy nią do Wrzeszcza. Natomiast autobusy linii 174175 zakończą trasę nie przy Dworcu Głównym PKP, a na nowej pętli tramwajowej na Siedlcach.

Pod znakiem zapytania jest z kolei połączenie autobusowe dla mieszkańców Karczemek i Kiełpinka ze stacją PKM Kiełpinek. Z racji dość karkołomnego, bo okrężnego dojazdu ul. Szczęśliwą nie ma jednoznacznej koncepcji połączenia tych dzielnic ze stacją. Ponadto autobusy będą musiały krążyć po Węźle Karczemki, co negatywnie odbija się na liczbę pokonanych wozokilometrów.

Co ciekawe w ramach planowanych zmian wydłużona zostanie także linia 158, która łączy obecnie stację we Wrzeszczu z Nowym Portem. w 2015 r. autobusy miejskie na wspomnianej linii mają dotrzeć na Stogi.

Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego.

Władze PKM i samorządu województwa chcą pełnej integracji nowej kolei z dotychczasową komunikacją. Według wyliczeń zapewni ona nowej kolei 10,5 mln pasażerów rocznie. Gdyby jednak z jakiegoś powodu nie udało się tego dokonać, do nowych pociągów wsiądzie tylko 6,5 mln osób.

Oświadczenie władz ZTM w sprawie informacji dot. przesiadek na pętli Siedlce.

Wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.

Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.


Zobacz wstępne założenia połączeń autobusowych w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (456)

  • jak dzieki temu dojade w 10 minut do centrum to beda ja jezdzil, inaczej nie zobaczycie 1 zl hehe

    • 1 0

  • to gdzie tu q... projekty i szacowanie kosztów

    przy przetargach ?????????????????????????????

    • 0 0

  • www.ztm.gda.pl o "knocie" redaktorka N. (1)

    Prezentacja, na której oparł się Autor pisząc swój artykuł, została przygotowana przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku na potrzeby spotkania z wąską grupą Radnych Miasta Gdańska zasiadających w merytorycznych komisjach Rady Miasta, w dniu 14 października 2013 r. Prezentacja ta stanowi jedynie fragment większego docelowego dokumentu. Bez dodatkowych informacji wyjaśniających, prezentacja, na której bazuje Autor artykułu, jest bezużyteczna.

    Wstępny harmonogram projektu zmian funkcjonowania komunikacji miejskiej ZTM Gdańsk przewiduje opracowanie dokumentu, opisującego kompleksowo modyfikacje gdańskiego układu komunikacyjnego. Dokument ten dopiero wiosną 2014 r. zostanie przedstawiony mieszkańcom, Radom Osiedli i Radnym Miasta Gdańska w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych.

    Zdanie w leadzie artykułu, cyt. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu, nie wynika z zarysu koncepcji zmian w ofercie przewozowej ZTM Gdańsk. Jest to więc tylko i wyłącznie interpretacja własna Autora. Zakres działalności ZTM Gdańsk nie obejmuje funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, stąd też nasza instytucja nie jest uprawniona do wypowiadania się w jej zakresie.

    Nie jest prawdą zdanie, cyt. Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego, wiadomo jedynie tyle, że pasażerowie jadący z Moreny będą musieli przesiadać się do tramwaju w kierunku centrum właśnie na Siedlcach. Jest to spekulacja Autora, mówiąca o tym, że Pasażerowie jadący z Piecek-Migowa będą musieli przesiadać się do tramwajów w kierunku Centrum. Nigdy taka propozycja nie wyszła od ZTM w Gdańsku, wręcz przeciwnie: wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.

    Treść zdania, cyt. Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z Wrzeszcza do centrum Gdańska linią dalekobieżną. Składy, jadąc do Gdańska, z dwóch powodów nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej - bez podania źródła w artykule o komunikacji ZTM, w którym cytuje się Dyr. Sebastiana Zomkowskiego, może sugerować, że jest to koncepcja ZTM, a tak nie jest.

    Należy zapytać Autora o źródła wykorzystane przez pisaniu artykułu. Dziennikarz powinien konfrontować uzyskane informacje, tymczasem artykuł pt. (...) jest oparty o zaledwie fragment prezentacji, bez uwzględnienia całości i zawartych w niej wszelkich aspektów, dodatkowo wypowiada się w nim zaledwie jedna osoba. Rzetelność dziennikarska nakazywałaby skonfrontować zarówno wynikające z tekstu tezy, jak i wypowiedź Dyr. Sebastiana Zomkowskiego przynajmniej z merytorycznym przedstawicielem PKM, o Urzędzie Marszałkowskim już nie wspominając. Tymczasem próżno szukać tu zarówno innych rozmówców, jak i jakiejkolwiek próby głębszej analizy tematu, tak ważnego z punktu widzenia Pasażera.

    • 3 3

    • Najprościej

      Po setkach negatywnych komentarzy nagle okazuje się, że to tylko "wstępne założenia".
      Jak dla mnie to zasłona dymna. Miało być cacy, mieszkańcy się oburzyli i nagle "to nie my, to oni"...
      Żenada...

      • 3 0

  • Likwidacja 210 - degeneracja

    Linia 210 zapewnia JEDYNE bezpośrednie połączenie Osowej z: KLUKOWEM, FIROGĄ, MATARNIĄ, PIECKAMI, SUCHANINEM, STARYM MIASTEM, GŁÓWNYM MIASTEM, ORUNIĄ

    90% Osowej do przystanku 210 ma max ok 500 metrów, do stacji PKMu średnio będzie ok. 1,5 km

    ... i jeszcze jedno obecnie 41% w sondażu uważa, że zmiany utrudnią poruszanie po Gdańsku. Niech żyje PKM!!!
    Droga do obecnej stacji nie posiada chodnika :)

    Koszt obecnie 3 zł, planowany koszt dojazdu wg fanatyków PKMu do Gdańska Głównego 8,70 zł z przesiadką. Na Suchanino 11,70 oraz dwie przesiadki. Kogoś tutaj pogięło. ROTFL

    Aby zapewnić powodzenie PKMki jej fanatycy zlikwidują 169, 171 oraz 179 jak to nie pomoże będzie lufa przy skroni. Życzę powodzenia.

    • 8 0

  • wszystko przez badziewską kolej.

    Linia 210 jest bardzo potrzebna,,,,nie wiem co za ,,Mimota,, to wymyśliła,żeby tą linię likwidować.A może by tak do szkoły i pouczyć się życia codziennego a nie idiotyzmy wprowadzać.Ten to powinien dostać za taki pomyśł ,,JOBLA ,, Najpierw jakiś idiota wymyślił kolej a drugi chce likwidować dochodową linię 210 ,no Brawo ,Brawo za myślenie główką Kubusia Puchatka, bo rozumu nie macie za grosz.

    • 9 1

  • Gdańszczanie !!! (1)

    Jak długo jeszcze pozwolicie robić z siebie bezradny motłoch nie mający nic do gadania: zardzewiały ECS, stadion, muzeum II-ej wojny światowej, autobusy poupychane na przystankach w centrum dla wygody kolejnego dewelopera, PKM, pęczniejący majątek Budynia itd itd. Jak długo jeszcze???!!!

    • 8 0

    • Jeszcze dwa lata, no może trzy, ok?

      • 0 0

  • kiełpino górne i sasiednie dzielnice pominiete

    Kiełpino Górne, Karczemki, Kiełpinek i kokoszki zostaly pominiete w dostepie do PKM. Absurdem jest prowadzenie lini 168 do wrzeszcza gdzie dojezdzac ma PKM i rezygnacja z dotychczasowego polaczenia do Gdańska Glownego. Gdzie jest sens w tym zeby zarowno kolej jak i autobus prowadzily rownolegle do Wrzeszcza. To nieekologiczne. Poza tym odcina te dzielnice od kolei metropolitarnej i latwego dojazdu do osowej czy Gdyni. To jakas bzdura... na ksrtuskiej polnocnej jest miejsce przygotowane pod zjazd wlasnie w kierunku kolejki i moglby tam jechac autobus co 10 min. zbierajacy np ludzi z kiełpina górnego, kielpinka karczemek , kokoszek , co na to fimy Leroy i Decathlon moglyby sie dorzucic? Poza tym zalatwilo,by to dojazd do nowej szkoly i pozniej gimnazjum dla mlodziezy z gornego tarasu. Ktos kto planuje linie autobusowe jest chyba calkowicie oderwany od rzeczywistości panujacej w lokalnych spolecznosciach. Proponuje rowniez by PKM dojezdzalo do stacji Gdansk Srodmiescie

    • 4 1

  • No to jeśli już tak, to niech zaczyna swój bieg z nowo powstającej stacji Gdańsk Śródmieście...

    Wtedy sensownie będzie.

    • 1 0

  • a ja..

    a se hulam rowerkiem, wszędzie blisko,,, coby mnie tylko nie skasowali...

    • 1 0

  • Co za kretyni!

    Mnie jako mieszkańca Niedźwiednika razi fakt że chcą skrócić linie 183 do tej zasr*nej pętli. Teraz jadę do Gdańska 15-20 min (zależy przy jakim "obrocie") ale i tak nie jest źle bo nie mam żadnych przesiadek. Przez tą głupią kolej (nie wiem komu potrzebną tak naprawdę) wydłużą czas podróży. W ogóle te fajfusy nie dbają o Niedźwiednik - 136 autobus jadący do Wrzeszcza jeździ RAZ na godzinę w łikendy, a w dni powszednie w godzinach szczytu "aż" dwa razy na h. Poza tym te jełopy tak poustawiali połączenia że np wsiadając z "dołu" niedźwiednika (bo chcąc wjechać na samą górę) czyli z przystanku Potokowa masz np. jeden autobus po drugim w odstępie 5 min a dalej przez 30 min NIC! BRAWA KRETYNI Z ZTM ZA FAJNE POŁĄCZENIA NA NIEDŹWNIEDNIK! Teraz to jeszcze wszystko sie utrudni!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane