• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podróże koleją po Polsce będą droższe. PKP Intercity wprowadza nowe ceny biletów

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Podwyżki obejmą wszystkie kategorie pociągów, w tym Express InterCity Premium. Podwyżki obejmą wszystkie kategorie pociągów, w tym Express InterCity Premium.

Od 13 stycznia wchodzi w życie nowy cennik biletów na pociągi PKP Intercity. W górę idą opłaty za przejazdy wszystkim kategoriami składów. Z oferty wycofany zostanie bilet weekendowy, ale pojawi się oferta na dni powszednie. Utrzymane zostają promocyjne ceny biletów na wybrane relacje lub zakupione z dużym wyprzedzeniem.



Którą klasą pociągu dalekobieżnego podróżujesz najczęściej?

Kolejowa spółka PKP Intercity zmianę cen biletów uzasadnia potrzebą dostosowania wysokości opłat do rosnących kosztów działalności: w przeliczeniu na jednego pasażera wzrostu o ponad 140 proc. kosztów związanych z remontem taboru i stacji postojowych oraz podwyżką o 65 proc. cen energii trakcyjnej.

Wpływ na decyzję mają też zmiany opłat wprowadzone wcześniej przez regionalnych przewoźników, w efekcie czego - zdaniem spółki - na niektórych trasach pociągi dalekobieżne o wyższym standardzie podróży stały się tańsze od regionalnych.

Jednocześnie kolejarze podkreślają, że jest to pierwsza tak znaczna zmiana opłat od 2013 roku.

Rozkłady jazdy pociągów dalekobieżnych


Nowe ceny biletów PKP Intercity od 13 stycznia dla wybranych cen bazowych w 2. klasie. Nowe ceny biletów PKP Intercity od 13 stycznia dla wybranych cen bazowych w 2. klasie.

Wyższe ceny bazowe i większy upust progów promocyjnych



Zaktualizowana taryfa przewozowa przewiduje wzrost tzw. cen bazowych, wobec których będą stosowane nowe progi upustów dla osób kupujących bilet z dużym wyprzedzeniem lub korzystających z obniżek na wybrane relacje:
  • I próg promocyjny - 15 proc. (dotychczas 10 proc.),
  • II próg promocyjny - 30 proc. (dotychczas 20 proc.),
  • III próg promocyjny - 45 proc. (dotychczas 30 proc.),
  • Promo Plus w pociągach EIP i EIC (zmiany zależne od relacji),
  • Super Promo w pociągach EIP i EIC (zmiany zależne od relacji).

Przykładowo dla relacji Gdynia Główna - Warszawa Centralna i kategorii pociągu Express InterCity Premium, czyli składów Pendolino, stawka bazowa 2. klasy rośnie ze 150 do 169 zł.

Mniej niż obecnie zapłacimy jednak w II i i III progu promocyjnym (odpowiednio 118,30 i 92,95 zł zamiast 120 i 105 zł), a także korzystając z oferty Promo Plus (70 zamiast 77 zł). Na poziomie 49 zł została utrzymana promocyjna cena biletu w ofercie Super Promo. W I progu promocyjnym cena wzrośnie natomiast ze 135 do 143,65 zł.

Szczegółowe zestawienie zmian taryfy PKP Intercity dla wybranych cen bazowych zawarte jest w tabeli. Aktualizacja cenników obejmuje również wszystkie bilety okresowe.

Bilet Weekendowy zastąpi Multiprzejazdowy ważny od wtorku do czwartku. Bilet Weekendowy zastąpi Multiprzejazdowy ważny od wtorku do czwartku.

Zmiany w Bilecie Taniomiastowym i brak Biletu Weekendowego



Zmiany od 13 stycznia dotyczą ponadto pozostałych ofert promocyjnych PKP Intercity. Zmniejszona zostanie liczba relacji, na których obowiązuje Bilet Taniomiastowy, a także likwidacji ulega oferta Biletów Weekendowych.

W przypadku pierwszej zmiany spółka tłumaczy podjętą decyzję znaczącym skróceniem czasów przejazdów oraz poprawą warunków podróży na zmodernizowanych liniach kolejowych.

W zakresie Biletów Weekendowych PKP Intercity przekonuje, że były one wykorzystywane wbrew założeniom - głównie w szczytach przewozowych na podróże "tam i z powrotem".

Promocja na wielokrotne przejazdy w środku tygodnia



Nową ofertą od 13 stycznia - z myślą o wielokrotnych przejazdach - będą bilety "Multiprzejazd" oraz "Multiprzejazd Max". Bilety te będą obowiązywały od północy we wtorek do godz. 15:00 w czwartek i pozwolą na nieograniczoną liczbę przejazdów pociągami spółki:
  • TLK i IC w 2. klasie za 119 zł (bilet Multiprzejazd),
  • TLK i IC w 1. klasie za 159 zł (bilet Multiprzejazd),
  • TLK, IC, EIC i EIP w 2. klasie za 239 zł (bilet Mutliprzejazd Max),
  • TLK, IC, EIC i EIP w 1. klasie za 396 zł (bilet Multiprzejazd Max).

Powyższe ceny nie zawierają opłat za rezerwację miejsc oraz dopłat dla skorzystania z pociągów kategorii EIP.

Do 2030 r. PKP IC zamierza gruntownie zmodernizować tabor oraz infrastrukturę. Do 2030 r. PKP IC zamierza gruntownie zmodernizować tabor oraz infrastrukturę.

Inwestycje w tabor i infrastrukturę. Pociągiem do 250 km/h



Kolejarze wraz z komunikatem o podwyżkach przekazali informacje o rozszerzonej strategii rozwoju PKP Intercity do 2030 r. Spółka zamierza zwiększyć środki na inwestycje w tabor i infrastrukturę z poziomu 19 do 27 mld zł.

Podwojeniu ma ulec także liczba uruchamianych pociągów, zaś prędkość szlakowa na większości linii powinna być podwyższona z poziomu 120-160 km/h do 160-250 km/h, po których poruszać się będą dodatkowe nowe oraz zmodernizowane składy.

Czytaj też:

Od 1 stycznia droższe bilety metropolitalne



Zobacz lokomotywownię Gdynia Grabówek

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Opinie (204) 4 zablokowane

  • Pseudolino to był najwiekszy przekret ekipy Tuska z Nowakiem powinni je sprzedac tylko nikt nie chce kupic (2)

    bo Polacy zaplacili za niego 2 razy wiecej niz kto kolwiek róznice pewnie zgarneli POlitycy. Ale niewiele sie zmieniło nadal jestesmy w ogonie europy .Potrzebne są ogromne inwestycje które powinny isc w szybka kolej wzorem Chin !!Nie przepłacać za włoską tandetę.

    • 5 3

    • Zalosny jestes, jezdzi tych kilka skladow juz dekade bez zadnej istotnej awarii. Dzien w dzien tam i z powrotem. (1)

      • 3 1

      • Trolu a jechałes nim choc raz tym złomem .I jak widac bladego pojecia niemasz jakie są te składy i ile milionów juz wydalismy

        • 0 1

  • Bilety weekendowe były wykorzystywane na "na podróże tam i z powrotem"

    No tak, klient zapłacił za bilet i używał go (zgodnie z zasadami) tak ja uważał za stosowne. Dla kierownictwa PKP IC to już było za wiele, likwidujemy bilety weekendowe.

    Ale za to macie świetny bilet od wtorku do czwartku, w sam raz na weekendowy wypad.

    Na koniec kierownictwa PKP IC zapewne wypłaci sobie sowitą premię z publicznych pieniędzy za działania racjonalizatorskie, w końcu myślenie to bardzo ciężka praca. W PKP mają się lepiej jak za PRLu.

    • 4 1

  • ...ale ulgi dla niektórych pozostały?

    Ale ulgi dla niektórych są nadal, co? Dlaczego każdy wzrost cen głównie spoczywa na tych, co płacą 100% kwoty biletu? Możnaby skasować te ulgi - z wyjątkiem dla niepełnosprawnych i dla seniorów - ale reszta niech zapłaci 100%, to wyższe koszty się rozłożą na większą grupę i nie będzie trzeba podnosić ceny biletów dla ludzi uczciwie pracujących, którzym i tak ciężko po tych licznych podwyżkach w tym roku.

    • 1 0

  • A pluskwy będą w gratisie...

    • 2 1

  • No fajnie że podwyżki ale kiedy zakaz podróży pociągiem dalekobieżnym dla niezaszczepionych?

    Przecież segregacja musi trwać na każdej płaszczyźnie. Transportowej też!

    • 1 1

  • Dziękujemy za podwyżki naszemu kochanemu jareczkowi. (2)

    • 2 3

    • Masz rację, przejazdy koleją powinny być za darmo! Pracownicy kolei też powinni pracować za darmo!

      Ile można zaoszczędzić na etatach kasjerek/kasjerów, a do tego dodać konduktorów, zawiadowców stacji i maszynistów. Zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na podwójne ławki, rydwany i podwyżki dla włodarzy tych miast, w których są dworce kolejowe. Może lepiej zlikwidować linie kolejowe, tak jak zaczęła to robić za swoich rządów Platforma?
      Nie, nie można tego zrobić bo nie będzie tematu do ujadania na forum.
      Jak tu żyć?

      • 2 0

    • za tuska było by 500% podwyzki bo trzeba zaciskac pasa by starczyło na łapówki dla POLityków

      • 1 0

  • Logiczne, za jakość się płaci.

    • 1 0

  • Nie rozumiem

    Szybsze przejazdy, to bardziej optymalne wykorzystanie składów, czyli koszty powinny iść w dół, albo zostać na podobnym poziomie...

    • 1 0

  • W Polsce nadal niema konkurencji które tak gorliwie sie zapowiadała !!I dlatego PKP sie nie zmienia prawie wcale

    Jesli ma sie cos zmienic na lepsze to potrzeba nie 27 ale 107 miliardów w tabor i tory do szybkiej jazdy

    • 1 1

  • Multiprzejazd

    Wydaje mi się ze czas trwania i dni ważności tzw. biletu multiprzejazd dobrane są w sposób mało logiczny lub mało praktyczny.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane