• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne wagony Intercity na trasach z Trójmiasta

Krzysztof Koprowski
11 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Wszystkie zmodernizowane wagony są bezprzedziałowe, drugiej klasy.
  • Wszystkie zmodernizowane wagony są bezprzedziałowe, drugiej klasy.
  • Wszystkie zmodernizowane wagony są bezprzedziałowe, drugiej klasy.

PKP Intercity oficjalnie dokonało odbioru 83 zmodernizowanych wagonów. Z nowych składów mogą korzystać także mieszkańcy Trójmiasta, podróżujący m.in. do Szczecina, Olsztyna, Poznania czy Wrocławia. Kontrakt z bydgoską Pesą wart jest prawie 312 mln zł i został rozszerzony o kolejne wagony.



Umowę na modernizację 83 wagonów typu 111A-20 spółka PKP Intercity podpisała z Pesą Bydgoszcz i zależnymi od niej Zakładami Napraw Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" w kwietniu 2018 r.

W związku z epidemią koronawirusa obawiasz się podróży koleją?

Po ponad dwóch latach zakończono realizację kontraktu wartego prawie 312 mln zł, a do ruchu wprowadzono zdecydowaną większość odnowionych wagonów.

W przypadku tras realizowanych z, do lub przez Trójmiasto są to:
  • IC Albatros: Szczecin - Trójmiasto,
  • IC Żuławy oraz IC Gryf: Szczecin - Trójmiasto - Olsztyn,
  • IC Stoczniowiec oraz IC Bachus: Zielona Góra - Trójmiasto,
  • IC Lednica: Poznań - Trójmiasto.
  • IC Pomorzanin: Wrocław - Trójmiasto.

Rozkłady jazdy pociągów SKM oraz dalekobieżnych



Klimatyzacja, lepszy zasięg telefonów, zamknięty obieg toalety



Wszystkie zmodernizowane wagony są klasy 2. Ich wnętrze zostało zaaranżowane w formie bezprzedziałowej z 72 miejscami siedzącymi.

Pasażerowie mają do dyspozycji gniazda elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja objęła także instalację klimatyzacji, monitoringu oraz wzmacniaczy sygnału sieci komórkowych. Wszystkie toalety są przebudowane na system z zamkniętym obiegiem.

Numery foteli, półek, symbole w toaletach oraz przyciski oznaczono dodatkowo alfabetem Braille'a.

Wkrótce kolejne 42 zmodernizowane wagony



Na dostawie 83 wagonów nie kończy się współpraca PKP Intercity z Pesą przy modernizacji taboru. W kwietniu 2018 r. rozszerzono umowę o kolejne 42 wagony (za ok. 158 mln zł), które zostaną dostarczone przewoźnikowi w drugiej połowie tego roku. Kolejowa spółka nie podała jeszcze, na jakie trasy zostaną one skierowane.

Modernizacja taboru jest realizowana dzięki wsparciu unijnemu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w ramach którego PKP Intercity otrzymała na ten cel ok. 140 mln zł.

Opinie (262) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    A wózki pewnie starego typu?

    • 4 3

    • Bredzisz!!!!

      • 0 2

    • Niestety tak. (1)

      Po regeneracji ale stare na klockach.

      • 2 0

      • W dodatku głośno się toczą...

        • 1 0

  • Polak potrafi! (4)

    Jak się okazuje w Polsce potrafią produkować wagony o przyzwoitym standardzie. Aż żal patrzeć, że np. kupione zostało Pendolino, na dodatek w najbardziej oszczędnej wersji. Kot jechał, to wie. WC mniejsze niż w samolotach, ciasno. Jak się powiesi kurtkę, a w niektórych porach roku takowe się zakłada, to zajmuje połowę szerokości fotele pod oknem.
    Z całą pewnością decydent zakupu Pendolino, nie podróżuje tymi składami.

    • 18 4

    • Decydent jeździ rządową limuzyna. Może to rozbija limuzyny....

      • 1 0

    • Nie podróżuje

      Nie podróżuje bo dziś przy klepali mu 3 m w areszcie

      • 2 1

    • To nie są nowe wagony - tylko stare po remoncie i modernizacji. A co do Pendolino - jak na razie polskie zakłady nie potrafią takich pociągów wyprodukować.
      WC - a co Ty chcesz w WC robić? Tańczyć?

      • 3 3

    • Pendolino jest 100 razy lepsze niż ten remontowany złom

      A Pesa dart którym się tak pisiory zachwycały teraz stoi głównie na bocznicach

      • 2 4

  • Porażka (2)

    To tylko reklama. Ja w lipcu jechał pociągiem itc do Opola to wiele do życzenia okna które ciągle się otwierały i drzwi tak samo a toalety to powinny być chyba na pieniądze to może wyglądały jakoś

    • 8 8

    • A w szkole Ty się uczył???

      • 0 0

    • Na tej trasie nie jeżdżą wagony opisane w artykule.

      • 3 0

  • (7)

    Tyle lat ,tyle zmian rozkładów jazdy,a połączenia bezpośredniego Gdynia -Lublin jak nie było tak nie ma. Dlaczego.Przecież z jednej strony wielkie trójmiasto ,z drugiej duże miasto Lublin. Ktoś powie przecież można jechać z przesiadką w W-wie.Można tylko często po przyjeździe do Lublina b.wiele osób jedzie dalej /Zamość ,Chełm, Hrubieszów/.po południu czy wieczorem nie ma tam też połączeń.
    Nie byłem zwolennikiem komuny ale jako starszy człowiek pamiętam że z Gdyni były 2 połączenia do Zamościa!! i dwa do Lublina. No cóż teraz jest postęp ,mamy pendolino ,IC, a nie mamy połączeń z pięknym regionem /Roztocze/ Lubelskim

    • 17 6

    • Kiedyś było. Może 40 lat temu....

      • 0 1

    • a co jest w Lublinie? (2)

      ruina na ruinie

      • 4 7

      • (1)

        Chyba dawno tam nie byłeś. Lublin to bardzo przyjemne i ciekawe miasto.

        • 5 3

        • i ma lotnisko i do Radomia blisko

          • 2 1

    • Jest jedno bezpośrednie połączenie

      Jednak mało atrakcyjne dla niektórych, gdyż jedzie się 10 godzin w nocy, przez pół Polski.

      • 2 0

    • Do Lublina masz sporo połączeń z przesiadką 15-20 minut, czas przejazdu 6 - 7 godzin. Co jest konkurencyjne w porównaniu z samochodem.
      A co do połączeń lokalnych - tu podziękuj władzom tamtejszego województwa.

      • 2 2

    • Kto jeździ do Lublina? Są tacy?

      • 6 8

  • wszystko spoko (1)

    tylko dlaczego bezprzedziałowe...

    • 11 1

    • Taka moda. Ponoć niektórzy lubią...

      • 4 0

  • Nowoczesne to jest pendolino. Chociaż to i tak nie szczyt jezeli chodzi o obecnie dostępne technologie (6)

    Tu mamy nic innego jak wyremontowany złom

    • 53 53

    • (5)

      Co Ci nie pasuje w tych wagonach? Jedyne co to mogli dać nowe wózki na tarczach, resztę masz zrobioną na normalnym europejskim poziomie.

      • 17 7

      • (1)

        To kolejny marudzący dla zasady - który zapewne nawet pociągami nie jeździ.

        • 14 7

        • mogły być przedziały, a nie kurnik

          bardziej przytulnie się jedzie, a przy koronawirusie mniejsze szanse na zarażenie całego wagonu

          • 2 3

      • W Hiszpani pociągi jeżdzą nawet 350 km/h (2)

        a są niewiele bogatsi od nas.

        • 3 9

        • Bo to mądrze zarządzany kraj. (1)

          U nas gdyby tylko więcej pieniędzy przeznaczono na kolej to zaraz by się zrobił lament że po co inwestować w kolej zamiast budować autostrady. Taka jest u nas mentalność ludzi. Przed hiszpanskimi kolejami rzeczywiscie chylę czoła.

          • 3 6

          • W Hiszpanii kolej to studnia bez dna

            Jedynie Madryt-Barcelona jest na granicy opłacalności.
            W Polsce w skali całego kraju kolej sama się utrzymuje, a my w podatkach płacimy tylko za bilety ulgowe i modernizacje.
            Polska kolej jest sporo lepsza od hiszpańskiej i kilka pustych pociągów AGV tego nie zmienią.

            • 5 7

  • Nowoczesne wagony z lag 80

    • 4 3

  • Ciekawe, czy PESA też tak zawaliła terminy, jak z gdańskimi tramwajami! (1)

    Czemu nikt nie zapytał?

    • 35 23

    • A kto ma pytac? PKP jest panstwowe, a PESA jest na panstwowej kroplowce. Musza im generowac zamowienia, zeby byli w stanie oddac kase.

      • 9 3

  • Kiedy nowe wagony SKM z Gda wo wiejerowa?

    • 2 3

  • Kolej jak autobus

    Znikają przedziały i to bardzo smutne , nowe wagony to jak autobus na szynach , nie dla mnie... Brak składów sypialnych a nawet przedziałów coraz mniej , jazda w takim kołchozie bez przedziałów jest bardzo męcząca.

    • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane