• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Intercity zbuduje w Trójmieście stację końcową dla Pendolino

Maciej Naskręt
10 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Stacja Gdynia Grabówek niebawem zyska zaplecze do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino. Stacja Gdynia Grabówek niebawem zyska zaplecze do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino.

Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na projekt stacji końcowej dla pociągów Pendolino w Trójmieście. Składy, które trafią do Polski do końca 2014 r., mają być serwisowane w Gdyni Grabówku zobacz na mapie Gdyni. PKP Intercity ujawniło cenę najtańszego biletu na ten pociąg - to 49 zł.



Centrum serwisowe dla 20 składów Pendolino - EIC Premium, na warszawskim Grochowie. W Trójmieście jednak składy mają być serwisowane pod gołym niebem. Centrum serwisowe dla 20 składów Pendolino - EIC Premium, na warszawskim Grochowie. W Trójmieście jednak składy mają być serwisowane pod gołym niebem.
Szybkie połączenie kolejowe stolicy z Trójmiastem, a także Krakowem i Katowicami, wymaga nie tylko zakupu 20 szybkich pociągów Pendolino, czy remontu linii kolejowych, ale także budowy zaplecza do obsługi szybkich składów.

Stąd spółka PKP pod koniec lipca ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji przebudowy istniejącej infrastruktury kolejowej w celu utworzenia zaplecza technicznego do obsługi bieżącej taboru wagonowego i składów zespolonych na stacji Gdynia Grabówek. Ponadto dokumentacja obejmować ma również projekt infrastruktury telekomunikacyjnej dla zapewnienia łączności bezprzewodowej wi-fi na torach odstawczych.

Wizualizacja. Pociąg Pendolino w barwach PKP Intercity.

Biuro projektowe, które wygra przetarg, będzie też zobowiązane do uzyskania w imieniu PKP Intercity wszelkich wymaganych przepisami prawa decyzji i pozwoleń koniecznych do realizacji inwestycji, a także do pozyskania pozwolenia na użytkowanie.

Przeczytaj: Pendolino z Trójmiasta do Warszawy. Więcej pytań niż odpowiedzi

Zamawiający wymaga, aby całość zamówienia została zrealizowana w terminie nie dłuższym niż 300 dni kalendarzowych liczonych od dnia podpisania umowy.

- Inwestycję chcemy podzielić na etapy, tak by pierwsza część prac objęła przystosowanie stacji postojowej Grabówek do pełnienia obsługi końcowej naszych nowych składów zespolonych, tj. przed grudniem 2014 r. Wstępnie koszt inwestycji szacujemy na ok. 15 mln zł netto - mówi Trojmiasto.pl Beata Czemerajda z PKP Intercity.

Przewoźnik do budowy stacji końcowej zagospodaruje będące jego własnością tory odstawcze zobacz na mapie Gdańska, na których kilkadziesiąt lat temu bieg kończyły składy ciągnięte przez parowozy, czyli tuż za dzisiejszą lokomotywownią PKP Intercity. Stoi tam jeszcze kilka budynków, które wykorzystywane były do obsługi dawnych pociągów - m.in. węglarnia. Stąd też składy Pendolino, gdy zaczną regularnie kursować do Trójmiasta, a ma być to pod koniec 2014 r., będzie można podziwiać m.in. od strony ul. Janka Wiśniewskiego.

Niestety prace serwisowe Pendolino w Gdyni Grabówku będą wykonywane pod gołym niebem. Planowana inwestycja nie zakłada wykonania nowej lokomotywowni, do której wjeżdżałyby nowoczesne składy. Utrzymanie techniczne pociągów ma odbywać się Centrum Serwisowym w Warszawie na Grochowie.

49 zł - to cena najtańszych biletów na polskie Pendolino

Przejazdy tym pociągiem możliwe będą za półtora roku. A już w najbliższy poniedziałek 12 sierpnia pociąg pojawi się we Wrocławiu. Przyjeżdża na testy, po których uzyska polski certyfikat bezpieczeństwa.

Pociąg kategorii EIC Premium rozpocznie kursowanie od grudnia 2014 r. Najniższa cena biletów to 49 zł. Na przejazd tym pociągiem będą obwiązywały zniżki ustawowe, tak więc pasażerowie, którzy mają do nich prawo, np. studenci mogą pojechać jeszcze taniej. 35 proc. pasażerów PKP Intercity to osoby korzystające z ulg ustawowych.

- Pociągi kategorii EIC Premium będą dla każdego. Sprzedaż biletów będzie bazowała na dynamicznym systemie sprzedaży, tak więc nie będzie jednej sztywnej taryfy, a ceny zaczynające się od 49 zł będą zależały od np. terminu zakupu, godziny przejazdu, popytu czy trasy - mówi Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych.

Opinie (190) 5 zablokowanych

  • Najtańszy bilet za 49?

    Pewnie ulgowy z Gdyni do Sopotu.

    • 3 0

  • Prezentacja dla Angolów?

    To na PKP jeździ się lewą stroną? Za taką gów...ą prezentację należało strzelić focha i w ogóle nie negocjować z deb...mi. Wzięli filmik z lat 90-tych i wcisnęli PKP jako materiał reklamowy. Płakać się chce. Kto tam dowodzi? Ściąć mu łeb!

    • 3 0

  • testy pociągu na polski certyfikat ....

    no to tylko w Pl
    a może lepiej by zrobił producenta Pendolino czy nasze tory się nadają na takie "fury"

    • 2 0

  • żaden skład nie pojedzie 200km/h ponieważ trzeba by było zmienić CAŁĄ infrastrukturę energetyczną

    • 5 0

  • Pseudolino.

    nie dość, że bez wahadła to jeszcze w Polsce mogliby zamówić całkiem dobrze skład np. z PESY, od której zresztą kupują Włosi.

    • 4 0

  • Nazwa stara - od 1985 roku. Jakby nie dotyczyło to naszego kraju

    to na pewno byś tego nigdy nie napisał. A inni zwroty podobne lub identyczne z naszymi wulgaryzmami powinni wycofać z użycia. Szwedzi powinni natychmiast zmienić nazwę pewnej podmiejskiej dzielnicy Sztokholmu - przetłumacz sobie z polskiego na szwedzki na googlowym translatorze jej nazwę - Królewski Zakręt (Łuk, Krzywa) - Kungens ...

    • 1 0

  • 49 zł ???

    ostatnio jechałem do warszawy polskim busem za 12 zł

    • 2 1

  • Pendolino pochodzi od włoskiego słowa pendolo (wahadło) (1)

    i oznacza pociąg Z WYCHYLNYM PUDŁEM! PKP w swym geniuszu zamówiło pociągi bez takiego rozwiązania, więc to co będzie jeździć po polskich torach TO NIE JEST PENDOLINO! Przestańcie wreszcie robić ludziom wodę z mózgu!

    • 5 0

    • To mniej pretensje do producenta - do koncernu ALSTOM

      (producenta m.in. francuskich TGV - ich flagowego produktu od lat 70-tych XX w.). Wersję nie wychylną też określają mianem Pendolino (hiszpańskie RENFE też takie mają jak wynika z Wikipedii). A dlaczego tak jest to wiedzą właśnie producenci.

      • 0 0

  • a gdzie PESA, NEWAG??? Polscy producenci???.... (2)

    wystarczy poszperac w necie. nasze pociagi maja porownywalne parametry, a sa kilku...nastokrotnie tansze. na nasze tory i tak pendolino przez kilkananascie lat nie wykorzysta max mozliwosci.
    za to marnotrastwo zaplacimy MY. za pendolino i rolexa

    • 7 0

    • Pesa i Newag gonią Alstom. Zakup Pendolino był bez sensu? (1)

      • 2 0

      • .

        Od piątku nowa polska lokomotywa Gama Marathon, którą wyprodukowała bydgoska Pesa, zacznie ciągnąć na próbę pociągi pasażerskie PKP Intercity, m.in. TLK Norwid z Gdyni do Krakowa i EIC Panorama z Warszawy do Wrocławia. To kolejny etap eksploatacji nadzorowanej, która poprzedza wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego o homologację nowego taboru. W ubiegłym tygodniu Gama zakończyła testy w spółce cargo Lotos Kolej, w której przejechała prawie 7 tys. km. Przewoźnik nie zgłosił producentowi żadnych usterek.

        Przy pomocy Gamy Pesa chce wywrócić do góry nogami rynek lokomotyw, który w Polsce po 1989 r. zamarł, z czego skorzystali skwapliwie globalni producenci: Siemens sprzedawał eurosprintery dla PKP Intercity, a Bombardier (właściciel PaFaWagu) lokomotywy TRAXX dla PKP Cargo i Lotos Kolei. O krok za prezesem Pesy Tomaszem Zaboklickim jest właściciel zakładu ZNLE Gliwice Zbigniew Jakubas, który kończy testy statyczne lokomotywy Griffin. Jak wczoraj usłyszeliśmy, w ciągu najbliższych dni mają ruszyć testy Griffina na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa, a od kwietnia będzie go sprawdzać na trasie PKP Cargo. Jak usłyszeliśmy, ZNLE ma w zanadrzu projekt wersji Griffina, która ma osiągać prędkość do 200 km/h.

        Newag 31WE - pierwszy polski pociąg, który przekroczył barierę dużych prędkości (ZDJĘCIA)

        Jak informuje portal Rynek Kolejowy, we wtorek tuż po północy podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej pociąg 31WE nowosądeckiego Newagu rozpędził się do 201,4 km/h. Rekordową prędkość osiągnął na odcinku między Psarami a Górą Włodowską. Testy dwóch pierwszych pojazdów 31WE zamówionych przez Koleje Dolnośląskie rozpoczęły się w nocy z soboty na niedzielę. Na zdjęciu: pociąg NEWAG 31WE na testach w Instytucie Kolejnictwa w ośrodku eksploatacji toru doświadczalnego w Bychowie.

        Wyniki testów to przełomowy moment dla Polski. Zgodnie z kryteriami Międzynarodowego Związku Kolei (UIC), prędkość 200 km/h to wielkość uznawana za granicę kolei dużych prędkości na liniach zmodernizowanych. Na zdjęciu: pociąg NEWAG 31WE na testach w instytucie kolejnictwa w ośrodku eksploatacji toru doświadczalnego w Bychowie.

        Elektryczny zespół trakcyjny 31WE jest w całości produkowany w Polsce. Niskopodłogowy pociąg składa się z czterech członów o łącznej długości 70 metrów. Montaż pierwszego modelu zakończono w grudniu 2012 roku, a w styczniu 2013 roku odbyły się jego pierwsze testy w Żmigrodzie. Prędkość eksploatacyjna 31WE wynosi 160 km/h. Na zdjęciu: kabina maszynisty w pociągu 31WE

        31WE należy do rodziny normalnotorowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Newag Impuls. W skład tej grupy pociągów wchodzi także model 35WE. Pojazdy różnią się od siebie ilością członów. 31WE jest krótszy o dwa człony od sześcioczłonowego 35WE. Na zdjęciu: pociąg Newag 31WE

        Pociągi 31WE powstały na zamówienie Kolei Dolnośląskich dostawa pięciu składów ma nastąpić w 2013 roku. Koszt zamówienia sięga 100 mln złotych. Na zdjęciu: pociąg Newag 31WE na testach w Instytucie Kolejnictwa w ośrodku eksploatacji toru doświadczalnego w Bychowie.

        Zgodnie z zapowiedziami Kolei Dolnośląskich, pierwsze dwa pociągi mają wyjechać na tory już w kwietniu, a pozostałe trzy w czerwcu tego roku. Nowe składy mają kursować na linii Wrocław Węgliniec. Na zdjęciu: pociąg Newag 31WE na testach w Instytucie Kolejnictwa w ośrodku eksploatacji toru doświadczalnego w Bychowie.

        Newag to po bydgoskiej PESIE drugi największy producent taboru kolejowego w Polsce. Spółka z Nowego Sącza zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego. Obecnie zatrudnia 1300 osób. Od 2008 w skład grupy Newag wchodzą również Zakłady Naprawcze Lokomotyw. Na zdjęciu: pociąg NEWAG 31WE na testach w Instytucie Kolejnictwa w ośrodku eksploatacji toru doświadczalnego w Bychowie.

        zobacz więcej galerii

        Griffin będzie kolejnym debiutem w kolejowej stajni Zbigniewa Jakubasa, po tym jak w ubiegłym tygodniu wyprodukowany przez nowosądecki Newag pociąg elektryczny Impuls rozpędził się na Centralnej Magistrali Kolejowej do ponad 201,4 km/h. Ten rekord też ma się przełożyć na nowe zamówienia.

        Polscy producenci stawiają pod znakiem zapytania sens zakupu przez PKP IC 20 składów Pendolino od Alstomu. Na CMK osiągnęliśmy nieosiągalną dotąd dla polskiego pociągu prędkość i zweryfikowaliśmy zastosowane w pojeździe rozwiązania techniczne. W czasie przejazdu wszystkie urządzenia zachowały się poprawnie, a dynamika trakcyjna pociągu była prawidłowa. Jeśli w przyszłości pojawi się zamówienie od polskiego przewoźnika na skład rozpędzający się do 200 km/h i więcej, podejmiemy, to wyzwanie mówi Józef Michalik z Newagu.

        >>> Polecamy: Pendolino po polsku: zamiast 250 będzie tylko 100 km/h

        Producenci przyznają, że Pendolino to zupełnie inna generacja pociągu, który jest w stanie rozpędzić się do 250 km/h, ale w Polsce z powodu stanu infrastruktury i tak nie pojedzie szybciej niż 200. Za 20 pociągów Pendolino PKP Intercity zapłaci 1,6 mld zł (bez kosztów serwisu). Z kolei pięć składów Impuls Newagu kosztowało Koleje Dolnośląskie 81 mln zł.

        Pendolino będzie nową jakością na polskich torach. O zaletach pociągu decyduje nie tylko maksymalna prędkość, lecz także m.in. przyspieszenie, niezawodność i komfort podróżowania powiedział DGP Henri Poupart-Lafarge, prezes Alstom Transport.

        • 5 0

  • Dlaczego minister Nowak kupił Pendolino? (1)

    • 7 0

    • odpowiedź

      Bo Nowak dostał łapówkę w postaci zegarków, bo rządowe patałachy wolą przepłacać, bo jakiś prezes i wszyscy pośredniczący w transakcji to znajomi rządowego patałacha i dostaną premię, bo za kasę z UE na remont kolei byliśmy zmuszeni do kuna pendolino... Wymieniać dalej...

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane