• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP szuka inwestorów dla gdyńskiego Międzytorza

Patryk Szczerba
9 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić. Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić.

PKP S.A., właściciel ponad 14 hektarów terenów tzw. Międzytorza w Gdyni, chce do końca roku znaleźć inwestorów gotowych we współpracy ze spółką zbudować w tym miejscu m.in. biura, mieszkania, a także galerię handlową. Na te ruchy z nadzieją patrzy miasto, choć nadal dla działki nie został uchwalony plan miejscowy.



Czy na Międzytorzu w ciągu pięciu lat zaczną się inwestycje?

Według szacunków PKP SA w całej Polsce ma ponad 100 tys. hektarów gruntów i około 100 tys. nieruchomości. Wiele nie nadaje się do przekształceń lub są to działki pod torami. Zdarzają się jednak miejsca, które w szybki sposób mogą ulec transformacji w tętniące życiem rejony. Trwa poszukiwanie inwestorów do partnerstwa przy zagospodarowaniu terenów w Krakowie, Wrocławiu i właśnie Gdyni.

O zabudowie działki zlokalizowanej przy ul. Polskiej, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni mówi się od lat. W dobrej lokalizacji, przy zabudowaniach mieszkalnych, w niedalekiej odległości od dworca ma stać się w przyszłości "strefą prestiżu", która mogłaby uzupełnić inne miejsca przeznaczone na inwestycje deweloperskie w śródmieściu, czyli działki po Dalmorze zobacz na mapie GdyniStoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni.

Chętni do partycypacji w inwestycjach na 14,5 hektarowej działce mogą zgłaszać się po odbiór memorandum informacyjnego do końca lutego. To podstawa do składania ofert i ewentualnej współpracy. Po otrzymaniu koncepcji mają się odbyć rozmowy z wybranymi deweloperami. Inwestor ma zostać wybrany jeszcze w tym roku. W założeniu ma to być jedna firma. Spółka jako podmiot państwowy nie chce bowiem, jak mówią jej przedstawiciele, działać przeciw względom publicznym.

- Zagospodarowaniem terenu zainteresowanych jest kilka podmiotów, działających w skali ogólnopolskiej oraz międzynarodowej. Skłaniamy się ku opcji, aby przedsięwzięcie prowadził jeden inwestor. Nie wykluczamy jednak możliwości realizacji kilku równoległych inwestycji, prowadzonych przez odrębne podmioty na tym terenie. Ostateczny sposób realizacji będzie zależny od złożonych ofert - opowiada Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA.

Choć woli zagospodarowania Międzytorza nie brakuje także po stronie miasta, wciąż nie ma planu miejscowego, obejmującego teren, na którym planowane są inwestycje. Co ciekawe, kilka lat temu proponowano utworzenie tam pętli autobusowej. Od półtora roku trwa jego opracowywanie. Póki co, pozostaje więc analiza dość ogólnego studium, które zgadza się z koncepcjami PKP, przewidując w tym miejscu m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Urzędnicy przyznają, że są gotowi na ustępstwa w przypadku konkretnej propozycji ze strony spółki i inwestorów, jednak nie za wszelką cenę.

- Okolica musi być lepiej skomunikowana. Konieczne jest chociażby przekazanie nam gruntów pod nowe inwestycje drogowe. Czekamy na konkretne propozycje ze strony spółki, będącej w przeważającej części właścicielem terenu. Jest progres, ponieważ rozmawiamy od niedawna z konkretnym zespołem planistów. Liczę, że merytoryczna dyskusja doprowadzi do dobrego finału - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miasto liczy przede wszystkim na przejęcie terenów, które pozwolą spokojnie myśleć o budowie ul. Nowej Węglowej zobacz na mapie Gdyni i przedłużeniu ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Trasy mają powstać w części za unijne pieniądze w ciągu najbliższych kilku lat. Póki co, trwa ich projektowanie.

- Nie może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli budować infrastrukturę w miejscu zajętym przez dewelopera, wykupując ziemię i ponosząc dodatkowe nakłady budowlane. Kluczem jest odpowiedni balans pomiędzy interesami miasta i właścicieli. Infrastruktura drogowa jest w interesie obydwu podmiotów - dodaje Stępa.

Według szacunków spółki cała inwestycja może być warta nawet 900 mln zł.

Opinie (102) 5 zablokowanych

  • Był konkurs na Międzytorze dla studentów ! (1)

    Chyba 15 lat temu był super konkurs dla studentów.na pomysł na Międzytorze .Gdzie to się podziało ?
    Grali wszyscy z całej Polski. Były obłędne , ciekawe pomysły !
    Też robiłem .A nagrody- to nie była wtedy gruba kasa , tylko kilo jabłek , albo czapka śliwek.. No ale jak boskie Słońce Gdyni coś wymyśli do planu , to skończy się na gdyńskim moderniżmie ( o Jezu ! ) i deweloperce produkcji planistów i konkursach kolesi Stępy .
    gratulacje - była sobie fajna Gdynia ........
    Mogła być jeszcze fajniejsza.

    • 19 2

    • Gdzie więc to się podziało..........gdzie te projekty ?

      • 3 0

  • Żałosne, żałosne, żałosne !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    Zlikwidować, zaorać, unicestwić. To się nazywa postęp.
    BŁAZENADA SZCZURKA, STĘPY, SZWABSKIEGO, GUCIA i wszystkich którzy swoje łapska przykładają do tych likwidacji.
    Najpierw stocznie, potem Dalmor, teraz zaplecza komunikacyjne dla Portu Gdynia i pomniejszych zakładów przeładunkowych, a wszystko w imię STREFY PRESTIZU, wyimaginowanych cholernyc...szklanych domów.
    A w d*p.....sobie ten prestiż wsadźcie Barany.

    Nie miałbym nic przeciwko budowaniu takiej Stefy Prestiżu, gdyby wszystkie ważne zakłady produkcyjne naszego miasta funkcjonowały dziś jak należy i zatrudniały wszystkich bezrobotnych tego miasta i okolic. Ale tak nie jest.

    Miasto Gdynia, miasto portowe ludzi morza, miasto od morza i dla morza, stworzone przez Wendę, Kwiatkowskiego i innych naprawdę Wielkich tego miasta usiłujecie przewrócić do góry nogami. Zamiast przywrócić do działania wielkie polikwidowane zakłady produkcyjne, usiłujecie zlikwidować ich zaplecza. W taki sposób, by już nigdy do pierwotnych swych roli nie powróciły.

    Mało tego, po sąsiedzku są jeszcze funkcjonujące mniejsze stocznie, Port Gdynia, przystanie promowe, a trochę dalej terminale kontenerowe, etc,
    a oni chcą zlikwidować wszystkie niezbędne kolejowe kanały przeładunkowe, transportowe i dystrybucyjne. Obecna władza miasta jest przekleństwem naszych czasów.
    Wszyscy niby są przeciwnikami TIR-ów na drogach, ale likwiduje się miejsca możliwego załadunku kontenerów na wagony, likwiduje się miejsca oczekiwania składów wagonów (bocznice) przeznaczonych do załadunku materiałów sypkich. Jak to możliwe? To chyba nie dzieje się w Gdyni, to chyba sen........?

    Władze miasta na siłę lansują developerkę i turystykę na obszarach, które lat temu uznane zostały za wybitnie przemysłowe, nie dając stałym mieszkańcom miasta zupełnie nic w zamian.
    Bo kto niby będzie kupował te super mieszkania? Kto niby będzie najmował te super biura? Kto niby będzie korzystał z tej super oferty kulturalnej, luksusowych marin i innego bogactwa jakie będzie dawała Strefa Prestiżu?
    Kto ??? Oni, Bezrobotni Mieszkańcy Gdyni, będący bez zakładów pracy, bez pieniędzy, najęci jako pokojówki i boye hotelowi w tych super przybytkach.

    Żadnych mieszkań, żadnych biur, żadnej developerki na terenach o przeznaczeniu wybitnie przemysłowym.

    • 31 4

    • Święta racja.

      Najpierw wielka rozpierducha, a potem, no właśnie ?
      Co będzie potem ? Czy Ktoś wie ???
      Gdynia i PKP jadą ramię w ramię. Jedni i drudzy niezbyt rozgarnięci

      • 2 1

  • proponuje sprowadzic do Gdyni produkcje grafenu !

    park najnowszych tech.

    • 4 0

  • a gdzie bedzie dolina krzemowa w Gdyni ?

    • 5 1

  • Leniwe władze Gdyni (2)

    Dla działki nie ma miejscowego planu... Jak nie ma planu zagospodarowania to trudniej sprzedać, a jeśli nawet to za mniejsze pieniądze bo nie ma planu.

    • 11 3

    • (1)

      Poluzuj kokardy,dziewczynko. Jesli nie ma planu zagospodarowana to mozna go zrobic pod katem nabywcy - oczywiscie w granicach rozsadku. Wiet teraz ten grunt jest bardziej atrakcyjny,niz mial by byc przeznaczony na park..

      • 3 3

      • Nieprawda - kupujesz grunt z 'niepewnoscia' - masakra z punktu widzenia inwestora. Gdynia nie ma pieniedzy na plany, nic nie robi, ale ciagle mowi o 'strefie prestizu'

        • 4 1

  • Biedronka - to prestiż !

    • 1 1

  • w PKP rządzą id...ci (7)

    Taki taren blisko portu., z wylotami w każdym kierunku, szkoda gadać że tam żaden .. w tym PKP nie myśli

    Tam powinno powstać centrum logistyczne z całą infrastruktura kolejową i drogową dla TIR

    Chętnie zajmę się takim projektem i wiem że zacznie przynosić miliony

    • 41 7

    • PKP to jeszcze większy beton niż władze naszego miasta (1)

      Tam niestety pracują już totalne dno,
      czego najlepszym przykładem jest rzi gdynia i ich najnowsze przedsięwzięcie pt. Modernizacja linii e65 gdynia-warszawa.

      perony (zły materiał, zła wysokość, złe odprowadzenie wody) , zadaszenia (no comments), materiały użyte do przebudowy całego zespołu stacyjnego, zbyt cienkie sieci trakcyjne ze słabej stali, ekrany dźwiękochłonne nieprzezroczyste i zbyt wysokie,
      i jeszcze całkiem długa lista błędów.

      • 10 2

      • Sorry, miał być plus.

        • 6 1

    • Tak, w centrum miasta zbuduj centrum logistyczne które nikomu nie kest potrzebne

      bo Port ma wciąż mnóstwo terenów na wschodzie które zresztą zabudowuje. Ja bym jeszcze puścił pociągi towarowe i tiry Świętojańską

      • 8 5

    • (1)

      mogę Ci po blokiem postawić terminal kontenerowy, ciekawe po jakim czasie powiesisz się na wysięgniku dźwiga.

      • 4 10

      • tam nie ma bloków

        • 14 1

    • Kiedyś ktoś powiedział: PERŁY PRZED WIEPRZE. I to jest dobra ilustracja tego powiedzenia.

      • 10 0

    • Rządzą urzędnicy,

      a decyzje są "polityczne".

      • 10 0

  • Jestem za tym, aby teren za symboliczną złotówkę sprzedać Lidlowi. Stanisławowi Lidlowi.

    • 4 2

  • kolejna galeria ..... (1)

    chyba was poj... do reszty

    • 12 1

    • No żesz kur....mać, no chyba ich pop............

      Masz w pełni rację. Tereny przemysłowe, a Szczur chce tam galerię handlową budować. Niech On sobie ten swój łeb przebuduje.......
      I to był mój Prezydent. Matko, co z nim się stało, Kto Jego tak poprezstawiał. Pani ś.p. F.Cegielska chyba nie wierzy temu co z góry widzi..........żal.

      • 1 0

  • taaak, brawo

    no i gdzie będziecie trzymać wagoniki.
    już i tak co jakiś czas cała polska i okolice są zastawione "łódkami", "tirami", czyżby jeszcze ich było za mało??!!
    no chyba że w dalszej perspektywie macie zamiar zamknąć port
    gratuluję pomysłowości
    nie pozdrawiam, skończyłem

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane