• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP szuka inwestorów dla gdyńskiego Międzytorza

Patryk Szczerba
9 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić. Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić.

PKP S.A., właściciel ponad 14 hektarów terenów tzw. Międzytorza w Gdyni, chce do końca roku znaleźć inwestorów gotowych we współpracy ze spółką zbudować w tym miejscu m.in. biura, mieszkania, a także galerię handlową. Na te ruchy z nadzieją patrzy miasto, choć nadal dla działki nie został uchwalony plan miejscowy.



Czy na Międzytorzu w ciągu pięciu lat zaczną się inwestycje?

Według szacunków PKP SA w całej Polsce ma ponad 100 tys. hektarów gruntów i około 100 tys. nieruchomości. Wiele nie nadaje się do przekształceń lub są to działki pod torami. Zdarzają się jednak miejsca, które w szybki sposób mogą ulec transformacji w tętniące życiem rejony. Trwa poszukiwanie inwestorów do partnerstwa przy zagospodarowaniu terenów w Krakowie, Wrocławiu i właśnie Gdyni.

O zabudowie działki zlokalizowanej przy ul. Polskiej, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni mówi się od lat. W dobrej lokalizacji, przy zabudowaniach mieszkalnych, w niedalekiej odległości od dworca ma stać się w przyszłości "strefą prestiżu", która mogłaby uzupełnić inne miejsca przeznaczone na inwestycje deweloperskie w śródmieściu, czyli działki po Dalmorze zobacz na mapie GdyniStoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni.

Chętni do partycypacji w inwestycjach na 14,5 hektarowej działce mogą zgłaszać się po odbiór memorandum informacyjnego do końca lutego. To podstawa do składania ofert i ewentualnej współpracy. Po otrzymaniu koncepcji mają się odbyć rozmowy z wybranymi deweloperami. Inwestor ma zostać wybrany jeszcze w tym roku. W założeniu ma to być jedna firma. Spółka jako podmiot państwowy nie chce bowiem, jak mówią jej przedstawiciele, działać przeciw względom publicznym.

- Zagospodarowaniem terenu zainteresowanych jest kilka podmiotów, działających w skali ogólnopolskiej oraz międzynarodowej. Skłaniamy się ku opcji, aby przedsięwzięcie prowadził jeden inwestor. Nie wykluczamy jednak możliwości realizacji kilku równoległych inwestycji, prowadzonych przez odrębne podmioty na tym terenie. Ostateczny sposób realizacji będzie zależny od złożonych ofert - opowiada Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA.

Choć woli zagospodarowania Międzytorza nie brakuje także po stronie miasta, wciąż nie ma planu miejscowego, obejmującego teren, na którym planowane są inwestycje. Co ciekawe, kilka lat temu proponowano utworzenie tam pętli autobusowej. Od półtora roku trwa jego opracowywanie. Póki co, pozostaje więc analiza dość ogólnego studium, które zgadza się z koncepcjami PKP, przewidując w tym miejscu m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Urzędnicy przyznają, że są gotowi na ustępstwa w przypadku konkretnej propozycji ze strony spółki i inwestorów, jednak nie za wszelką cenę.

- Okolica musi być lepiej skomunikowana. Konieczne jest chociażby przekazanie nam gruntów pod nowe inwestycje drogowe. Czekamy na konkretne propozycje ze strony spółki, będącej w przeważającej części właścicielem terenu. Jest progres, ponieważ rozmawiamy od niedawna z konkretnym zespołem planistów. Liczę, że merytoryczna dyskusja doprowadzi do dobrego finału - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miasto liczy przede wszystkim na przejęcie terenów, które pozwolą spokojnie myśleć o budowie ul. Nowej Węglowej zobacz na mapie Gdyni i przedłużeniu ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Trasy mają powstać w części za unijne pieniądze w ciągu najbliższych kilku lat. Póki co, trwa ich projektowanie.

- Nie może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli budować infrastrukturę w miejscu zajętym przez dewelopera, wykupując ziemię i ponosząc dodatkowe nakłady budowlane. Kluczem jest odpowiedni balans pomiędzy interesami miasta i właścicieli. Infrastruktura drogowa jest w interesie obydwu podmiotów - dodaje Stępa.

Według szacunków spółki cała inwestycja może być warta nawet 900 mln zł.

Opinie (102) 5 zablokowanych

  • Po PKP można się jedynie spodziewać opóźnień

    • 2 0

  • zrozum to

    Moim skromnym zdaniem to miejsce ma swój urok, nawet niejeden. Mieszkam 3 minuty drogi od tego rejonu i szczerze pisząc - jest tam tak miło i spokojnie.. w sam raz żeby przejść się na spacer, czuć miłą atmosferę, z dala od miejskiego zgiełku.. Gdyby w naszym mieście były jakieś parki, miejsca gdzie można jako tako wypocząć na świeżym powietrzu.. to byłoby po prostu fajnie. Z upływem czasu : coraz więcej biurowców, hoteli, banków, sklepów z kawą i jedzeniem za kosmiczne ceny.. świat szklanych domów.. i te wszystkie miejsca są wypełnione ludźmi sztucznymi aż do szpiku kości, pustych i przemądrzałych egoistów. A więc PODSUMOWUJĄC - to miasto było piękne i miało piękny klimat, TERAZ jest bezpłciowym zabudowanym po brzegi miastem bez charakteru. smutno mi.. rzadko idę się przejść na spacer.

    • 1 2

  • Póki co, trwa ich projektowanie (2)

    więc należy dopilnować, aby oferta handlowa, rekreacyjna a zwłaszcza publiczna transportowa wyglądała w tym miejscu jak najlepiej i Gdynia City Center była "Główną" nie tylko z nazwy, ale prestiżu i obejmowało oprócz Galerii, hotelów, barów, restauracji i kawiarni, na kilku poziomach. Jak juz tu nie raz pisałem właściwe dla tego miejsca rozwiazania transportowe pod ziemia i parkingowe.
    Miasto musi byc bardzo dumne z tego, co uda się tam stworzyć w GCC i wierzymy, że ten doskonały projekt zmieni oblicze centrum miasta jako cenrum logistyki. Dlatego musimy mieć tu doskonałych najemców i znakomitych połączeń komunikacyjnych, wodą , ladem i powietrzem, który nie tylko zapewni mieszkańcom i gościom-turystom komfortowe warunki do zrobienia zakupów i spędzenia wolnego czasu.

    Nie tylko doskonała w tym miejscu lokalizacja oraz dostępność nie tylko do Trójmiasta Center, jak i również wspaniali mieszkańcy, bogata oferta handlowa będzie na pewno to nowa jakość na mapie nie tylko Pomorza, ale i Polski, którą zapewne docenią mieszkańcy i odwiedzający miasto goście z całego świata.

    Kiedyś tym miejscem była zainteresowana i inwestowaniem firma TriGranit w rozwoju istniejących stacji kolejowych i przebudowie ich w nowe, ekscytujące, tętniące życiem centra miejskie, jak WestEnd City Center w Budapeszcie Brakuje nam tam także nowego terminalu autobusowego s kilkunastama stanowiskami PKS, prywatnego transportu, taxi, .. i przystankami trolejbusowymi, zapewni połączenia komunikacyjne i skupienie transportu publicznego w jednym miejscu - ale ciagle zbyt długo się go projektuje. Ponadto nowe drogi, parking rowerowy połączony z siecią nowych ścieżek rowerowych i łatwy dojazd do centrum, podziemny tunel pod torami i peronami jako łącznik z Morska.

    • 4 15

    • Toż to trzepnięta Aśka

      • 3 2

    • Cokolwiek bierzesz człowieku, nieźle ryje mózg

      Może zmień już dilera.

      • 8 4

  • Strefa prestiżu ??? Domy pomiędzy torami, portem a stocznią ? To ma być prestiż ?!? Potem tym prestiżowcom hałas z pobliskich firm będzie przeszkadzał i każą zaorać port i pozostałe resztki miejsc pracy w przemyśle w Gdyni

    • 4 1

  • Marzenia o wielkości (1)

    Jak czytam coś o gdyńskich strefach prestiżu, to... chyba nie muszę kończyć.
    Miastem portowym rządzą teraz szczury lądowe nie czujące biznesu morskiego, ale za to z przerostem megalomańskiej wielkości.

    • 29 5

    • Całe Trójmiasto uważa się za metropolię godną Nowego Jorku czy Londynu :))

      A od lat nie potrafią jednego, wspólnego biletu stworzyć, żenada

      O przepraszam, stworzyli jeden na wszystko za 220 zł miesięcznie, czyli przeważnie droższy niż paliwo do auta

      • 6 1

  • wszystko byle nie galeria handlowa (5)

    a nie można po prostu terenu otowrzyc i niech sobie ludzie na dziko parkują??

    A nie... przecież w takiej sytuacji nie będzie okazji do smarowania....

    • 36 13

    • Odkąd mam prawo jazdy nie byłem w centrum :) (4)

      Właśnie przez płatne parkowanie, życzę powodzenia w utrzymaniu Świętojańskiej, takich ja ja leniwych i biednych jest dużo więcej

      • 7 2

      • leniwy i biedny i tak na swietojanskiej niczego nie kupi (3)

        Jesli Cie nie strac na parkowanie w miescie, to widocznie nie stac cie na samochod w miescie. Moze lepiej kupic miesieczny....

        • 3 5

        • Pomału mnie nie stać na paliwo ale mam opcje (2)

          Rzucam palenie, potem montuję gaz. Jeżeli dalej będzie mi brakować to robię wypad z kraju. Od ponad 10 lat nie schodzę godzinowo poniżej etatu i ŻĄDAM chociaż głupiego samochodu.

          A za parking i tak nie zapłacę, może latem odwiedzę centrum rowerem bo komunikacją na pewno nie

          • 3 3

          • zapomniales jednak, ze samochod juz w Polsce nie jest wyznacznikiem pozycji spolecznej (1)

            co innego jakis dobry samochod (luksusowy, sportowy, czy custom). Byle jakis Golf nie ma innej wartosci niz uzytkowa. Szczegolnie, jesli uzytkowosc z powodu brakow funduszy jest tak ograniczona.

            • 1 0

            • Tak jak piszesz, nie inaczej

              Dlatego żądam !!! Coś za tą harówę się należy. Może kiedyś stać mnie będzie na miejsce płatne, kto wie. Póki co jeżdżę na benzynę bo diesel mi klekocze a gaz pachnie kuchenką gazową ale niestety za dużo wymagam, niebawem będę miał kuchenkę. Aż się rzygać chce

              • 3 0

  • wybudujcie LODOWISKO

    Gdynia musi miec lodowisko

    • 4 0

  • (5)

    proponuję stworzyć tam Park coś jak Park Oliwski w Gdańsku, dobrze utrzymany , byłby dla Gdyni jak nowojorski Central Park

    • 54 6

    • Żaden developoer i galeria się na to w życiu nie zgodzą (2)

      Gdyby NYC był w Polsce to już dawno w Central parku stałby market a dookoła 3 piętrowe bloki

      • 14 3

      • popatrz sobie jak wyglada taki NYC w google mapach chocby (1)

        masz wielki park, a po za tym - jedna wielka betonowa pustynia.

        Ludzie, wezcie sie juz uspokujcie z tym "zachodem". Na tym wielbionym przez Was "zachodzie" tez nie wszystko jest idealnie. Wiele rzeczy w NYC nie chcialbys implementowac na polskim gruncie.

        Wszsycy narzekaja na galerie handlowe, ale jakos ciagle pelne. Schizofrenia.

        • 4 2

        • Wystarczy mi tylko jedna rzecz z Zachodu: ZAROBKI

          Galerie pełne, schizofrenia, zgadzam się. 90 % "klientów" błąka się po nich bez najmniejszego zakupu, na zachodzie by już dawno padły ale tu utrzymują się dzięki dziadowskim wynagrodzeniom.

          • 7 0

    • Park się nie przyjmie bo nie ma w pobliżu wody,lepiej zrobić tam ulicę czerwonych latarni jak w Amsterdamie albo w Hamburgu

      • 4 0

    • Niby absurdalne, ale

      podoba mi się ten pomysł :)

      • 14 2

  • To tam se budujta szczury fora kultury, łoter fronty, szczy tałery i co tam tylko wymyślicie w UM. (1)

    Centrum zostawcie barbarzyńcy przestrzenni w spokoju!!! Zobaczcie jak na zachodzie burzą beton w centrach, spójrzcie na Sopotu, jaki teraz ekhm "prestiż" mają - wielkie kloce hoteli, nic dla mas...

    • 14 5

    • Dla mas jest niedaleko BIEDRONKA

      • 2 0

  • GALERIA HANDLOWA (4)

    No jakby tam posawili następną galerię handlową, to by była jakaś kpina. I strzał w łeb rivierze która i tak nie ciągnie finansowo, tak jak powinna.

    • 22 0

    • I bardzo dobrze, niech padnie. (2)

      Zbudowali takie straszydło, i to prawie w centrum miasta, dzięki debilnemu Szczurkowi. Osobiście pozostaję przy Galerii Bałtyckiej i Klifie.

      • 10 1

      • Tam nawet nie ma gdzie usiąść,Galeria bałtycka o wiele ładniejsza

        • 7 0

      • Nie ta lokalizacja na riWiere

        Hangary buduje się obok lotnisk, najbliższe w Kosakowie / Babich Dołach

        • 5 2

    • no przecie było wiadome, że riwjera zdechnie

      ludziom nagle kasy nie przybyło, wręcz odwrotnie tylko podwyżki opłat, zwolnienia z pracy redukcje... a ruskie aż tak masowo nie przyjeżdża a jak zapytasz, to się obrażają bo to dla nich jakiś wstyd jechać do nas na zakupy, dziwne są. A mimo działań miasta napędzających klientów dla riwjejry (przeniesienie znanych imprez z centrum iasta na to zadoopie) nie przynosi rezultatów.

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane