• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paliwowy falstart

Ewelina Broś
23 września 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
W okolicy osiedla Jelitkowski Dwór w Gdańsku Zaspie działa pięć stacji benzynowych. W obawie przed hałasem i zanieczyszczeniem mieszkańcy nie zgadzają się na budowę kolejnej, przy ul. Jana Pawła II. Wczoraj próbowali przekonać do swoich racji trójmiejskie media zwołując konferencję przed Urzędem Wojewódzkim. Jak twierdzi Zofia Gosz, radna mieszkająca na Zaspie, miasto wydało inwestorowi informację o warunkach zabudowy cztery miesiące przed uchwaleniem przez radę planu zagospodarowania terenu.

W ubiegłym tygodniu mieszkańcy Zaspy rozmawiali z samorządowcami. Jak zapowiadali na spotkaniu, nie zrezygnowali z walki o czyste powietrze i spokój, które mają zostać zakłócone według nich budową stacji paliw. Na konferencję przed siedzibą wojewody przyszło kilku mieszkańców, radna Gosz oraz działacze LPR. Zgromadzeni nie krzyczeli, nie oflagowali urzędu, nie agitowali przez megafon. Zamiast tego przynieśli materiały naukowe o hałasie i ochronie środowiska oraz pięciolitrowy pojemnik z wodą koloru żółtego i napisem: woda do picia po wybuchu na stacji paliw.

- Budowę kolejnej stacji paliw w obszarze nadmorskim, w pobliżu osiedla ekologicznego i ujęcia wody uważam za skandal - powiedział "Głosowi" Mieczysław Mroczkowski, mieszkaniec z ul. Czarny Dwór. - Stacja Lotosu ma być całodobowa, ma posiadać własną kotłownię olejową i świadczyć usługi typu mycie samochodów, możliwość zrobienia zakupów. Stanie niemal pod oknami naszych domów.

Jak powiedziała Zofia Gosz, budowa przez grupę Lotos stacji przy ulicy Jana Pawła II stwarza wielorakie zagrożenie. - Normy emisji tlenku azotu i pyłów były w Gdańsku dwa lata temu na poziomie siedemdziesięciu procent dopuszczalnej normy. Od 2001 roku liczba samochodów w naszym mieście wzrosła - oznajmiła radna. - Do tego dochodzi hałas i zagrożenie zanieczyszczenia wody pitnej. Dodatkowym niebezpieczeństwem jest przebiegająca nad działką linia sieci energetycznej.

Budowę stacji benzynowej na Zaspie przewidywały plany zagospodarowania przestrzennego sprzed kilku lat, później działkę przeznaczano na obiekt Makro Cash & Carry i mieszkalnictwo. Na sesji 28 sierpnia rada uchwaliła plan zagospodarowania dla dzielnicy Zaspa. Decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania działki przy ul. Jana Pawła II grupa Lotos otrzymała cztery miesiące wcześniej.

- Jestem zaskoczony - stwierdził Bogdan Oleszek, przewodniczący Rady Miasta Gdańska. - Sądziłem, że zgodę wydaje się dopiero po zatwierdzeniu przez radnych planów odnośnie danego terenu. Jeśli miasto wydało zgodę, stało się to rzeczywiście trochę za wcześnie.
Głos WybrzeżaEwelina Broś

Opinie (126)

  • Rzeźniś ma racje

    Paliwo w Trójmieście jest jednym z najdroższych w regionie. Proponuje pojechać do Chojnic i zobaczyć ile kosztuje na Aralu, Preemie czy Statoilu.

    • 0 0

  • przepraszam

    ale gdzie w Chojnicach jest Preem i Statoil ???

    • 0 0

  • Podać dokładne namiary?

    • 0 0

  • JAgula

    Tak własnie, tylko wyjechać z tej wsi zima nie jest tak prosto.
    Ale to jakby odzielny temat.
    Mam nadzieje ,że po wczorajszej rozmowie nie obraziłas sie na mnie.
    ;)

    • 0 0

  • Moby Dick

    Spokojnie. Ja jestem człowiekiem pokojowym i choć czasem lubię sie podroczyć, to nie obrażam sie na tych których lubię :))
    A co do wsi, to myślę, że w życiu każdego przychodzi taki moment, kiedy jest zmęczone szybkim życiem w mieście i stresem z tym związanym. Wtedy marzy sie taki sielankowy spokój jak na wsi.
    Wszystko ma swoje uroki.

    • 0 0

  • JAgula, czemu jesteś taka brzydka?

    • 0 0

  • Eh ekonomiści.

    Narzekacie, że paliwko pod nosem rafinerii jest droższe niż na stacjach oddalonych od Trójmiasta 100-150 km. Chciałoby się od razu dodać to nielogiczne bo koszty transoportu... Otóż nie. Producenci i dystrybutorzy kierują się po prostu rynkową zasadą. Popyt roście rośnie cena. Popyt spada spada cena. Taka stacja w Chojnicach sprzedaje 10x mniej niż w Trójmieście i tam niska cena ma pobudzić popyt. Ot i cała tajemnica.

    • 0 0

  • swoją drogą to wydawało mi się ze na tamtym terenie ma być infrastruktura tego nowego osiedla
    nie wiedziałam że do niej ma się też zaliczyć stacja benzynowa

    • 0 0

  • olis

    gdyby było jak mówisz, to zasada ta działałaby w całej Polsce i tak czym większe miasto tym proporcjonalnie rosła by cena (to Twój tok rozumowania)

    To powiedz mi czemu np. we Wrocławiu cena też jest niższa niż u nas, podobnie w Poznaniu??

    • 0 0

  • JAgula

    W 3-4 zdaniach mam ci opisać zasady strategii cenowej Lotosu ? Nie wiem, nie pracuję tam. Co do Wrocławia i Poznania może chodzi o konkurencję z Orlenem. Każdy obszar ma swoją specyfikę cenową jak sądzę i zależy od liczby stacji konkurencyjnych.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane