• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkingowy pat we Wrzeszczu. ZTM zawiesza przystanek

Maciej Korolczuk
21 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (159)
W niedzielę, 19 marca, ZTM do odwołania zawiesił funkcjonowanie przystanku Nad Stawem. W niedzielę, 19 marca, ZTM do odwołania zawiesił funkcjonowanie przystanku Nad Stawem.

Zarząd Transportu Miejskiego zawiesił funkcjonowanie przystanku autobusowego we Wrzeszczu, bo autobusy nie mogły przejechać wąskim odcinkiem ul. BiałejMapka, przy której - równolegle do jezdni - parkują kierowcy. Na razie nie wiadomo, kiedy autobusy wrócą na swoją stałą trasę, bo dobrego rozwiązania nie widać.



Co powinien zrobić ZTM?

Autobusy linii 149 kursowanie zaczynają przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, a następnie jadą przez Strzyżę i Oliwę na Przymorze i wracają do Wrzeszcza. Jednym z ostatnich przystanków jest przystanek "Nad Stawem" na ul. Kilińskiego.

Od niedzieli przystanek jest jednak zawieszony, o czym w Raporcie poinformowali nasi czytelnicy. Dziękujemy za przesłaną wiadomość.

Problemem jest zbyt wąski odcinek ul. Białej od Kilińskiego do Wajdeloty. Problemem jest zbyt wąski odcinek ul. Białej od Kilińskiego do Wajdeloty.

13:23 19 MARCA 23

Brak przejazdu autobusów na Białej (7 opinii)

Zawieszenie obsługi przystanku "Nad Stawem" 01 przez linię 149
Z powodu braku przejazdu dla autobusów na ul. Białej, linia 149 do Wrzeszcza PKP od dnia 19.03.2023 r. od godz. 12:38 do odwołania kursuje z pominięciem przystanku "Nad Stawem" 01.

Czy wreszcie Policja/ Straż Miejska weźmie sie za to porządnie?
Jak nie umieją parkować to chyba zostanie zakaz parkowania na tym odcinku.
Zawieszenie obsługi przystanku "Nad Stawem" 01 przez linię 149
Z powodu braku przejazdu dla autobusów na ul. Białej, linia 149 do Wrzeszcza PKP od dnia 19.03.2023 r. od godz. 12:38 do odwołania kursuje z pominięciem przystanku "Nad Stawem" 01.

Czy wreszcie Policja/ Straż Miejska weźmie sie za to porządnie?
Jak nie umieją parkować to chyba zostanie zakaz parkowania na tym odcinku.
Zobacz więcej


Jak się okazuje, ZTM do odwołania wyłączył go z użytkowania z powodu braku przejazdu dla autobusów krótkim odcinkiem ul. BiałejMapka. Chodzi o fragment od ul. Kilińskiego do wiaduktu kolejowego, gdzie kierowcy parkują swoje auta.

Garaże na sprzedaż w Trójmieście



  • Wąskim gardłem, przez które nie mogą przejechać autobusy, jest krótki odcinek ul. Białej między Kilińskiego a Wajdeloty.
  • Sama ulica jest wąska - z jednej strony ogranicza ją chodnik, z drugiej mur oporowy przy nasypie kolejowym.
  • Wystarczy jedno niewłaściwie zaparkowane auto, by autobusy musiały jechać inną trasą. Nie pomaga nawet częsta obecność w tym miejscu patroli policji z komisariatu na Białej.
I choć parkowanie jest tam legalne i dozwolone, to wystarczy jedno nieprawidłowo zaparkowane auto, by w wąskim gardle utknęły autobusy komunikacji miejskiej.

Problem jest znany Zarządowi Transportu Miejskiego od dawna i był już kilkukrotnie omawiany na komisji ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarówno z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, jak i Strażą Miejską czy Policją. Na nic zdały się nawet częste patrole tej ostatniej - z racji obecności komisariatu przy tej samej ulicy.

Pod uwagę brane są co najmniej trzy rozwiązania.

  • zakaz parkowania
  • zwężenie chodnika
  • ustawienie słupków uniemożliwiających parkowanie




I jak słyszymy w ZTM, żadne z nich nie jest satysfakcjonujące. Na zakaz parkowania i słupki mogą nie zgodzić się mieszkańcy, nie chcąc stracić miejsc postojowych. Z kolei zawężenie chodnika zabierze przestrzeń pieszym.

Wreszcie - na "odpuszczeniu sprawy" i pozostawieniu jej tak jak teraz - tracą pasażerowie komunikacji miejskiej, bo obecnie autobusy jadąc ul. Kościuszki, nie skręcają w lewo w Kilińskiego i dalej w ul. Białą, lecz jadą prosto i do dworca PKP docierają, zjeżdżając na wiadukcie al. Żołnierzy Wyklętych w ul. Dmowskiego przy Galerii Bałtyckiej. Innej alternatywy nie ma, bo układ ulic w rejonie Wajdeloty i Białej jest układem ulic jednokierunkowych.

- Problem został przedstawiony na komisji ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zaproponuje, jaką zmianą organizacji ruchu rozwiązać problem blokujących samochodów - wskazuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.

Zbyt wąski przejazd dla autobusów, pozostawiany przez zaparkowane samochody, to problem, który występował wcześniej m.in. na ul. Smoluchowskiego w Gdańsku. Zbyt wąski przejazd dla autobusów, pozostawiany przez zaparkowane samochody, to problem, który występował wcześniej m.in. na ul. Smoluchowskiego w Gdańsku.

Podobna sytuacja na TrubadurówMapkaSmoluchowskiegoMapka



To nie pierwszy przypadek, kiedy ZTM w odpowiedzi na brak przejazdu jest zmuszony zawiesić przystanek i zmieniać autobusom trasę przejazdu.

Podobnie było w 2019 r. na ul. Trubadurów, gdzie na zbyt wąskiej drodze zaparkowane auta uniemożliwiały funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Po naszej interwencji Gdański Zarząd Dróg i Zieleni poinformował, że do znaku zakazu zatrzymywania się dodana zostanie informacja o odholowaniu niewłaściwie stojących pojazdów. Problemu to jednak nie rozwiązało. Gdy na trasę zaczęli narzekać sami kierowcy autobusów, ZTM wycofał je z wąskiego przejazdu i od tamtej pory pasażerowie korzystają z przystanków albo przy Operze Bałtyckiej albo na węźle Kliniczna.

Z kolei w 2018 r. zbyt ciasny przejazd uniemożliwiał kursowanie autobusom na leśnym odcinku ul. Smoluchowskiego. Po wielu skargach od kierowców autobusów i dziesiątkach mandatów dla parkujących wystawianych przez straż miejską drogowcy uporządkowali kwestię parkowania, instalując słupki i tworząc miejsca postojowe na poboczu.

Miejsca

Opinie (159) 5 zablokowanych

  • Ja widzę proste rozwiązanie. (6)

    Po prawej stronie, przy murze oporowym linii SKM jest wąski chodnik, którym i tak nikt nigdy nie chodzi. Miejsca postojowe należy umieścić przy prawek krawędzi jezdni, samochody mogą wtedy parkować jednym kołem na krawężniku albo na tym wąskim wybrukowanym pasie. Przy lewej krawędzi pozostanie pas do jazdy i nie trzeba będzie zwężać chodnika, który faktycznie służy pieszym. Wiąże się to z niewielkimi nakładami na zmianę oznakowania i organizacji ruchu ale powinno rozwiązać problem.

    • 60 27

    • I właśnie zmobilizowałeś grupę pieszych do przyklaśnięcia słupkowaniu i strefie płatnego parkowania (2)

      Gratuluję bezmyślności.

      • 6 16

      • Nie widzę związku. (1)

        Ani jednego słupka nie trzeba stawiać a SPP to temat zupełnie niepowiązany.

        • 10 5

        • Jak się wkurza pieszych

          Zabierając im chodnik bo rzekomo niepotrzebny, to się ma już na stałe głos antyparkingowy w konsultacjach społecznych

          • 3 0

    • Ja widzę proste rozwiązanie.

      Chyba łatwiej zwęzić autobus. Jest krótszy niż najkrótsza ulica.

      • 10 4

    • Ono Ci sie tylko wydaje proste, zgadnij czemu.

      A tak naprawde pogorszyloby sytuacje, bo przy lewym krawezniku to nawet ladnie tam parkuja, kierowcy autobusow nie maja prawa narzekac, zdjecia nie klamia. A przy prawym krawezniku bylby koszmar, wiekszosc nie umialaby prawidlowo zaparkowac nawet bez tej sciany 30 cm obok.

      • 3 1

    • A jakby z SKM zrobić metro? Jechałaby sobie pod ziemią to nie zajmowałaby tam tyle miejsca. Wtedy to i 6 autobusów, parking i matdki z wózkami obok siebie by się zmieściły.

      • 3 0

  • Zorro

    Ludzie zrobili się tak leniwi że przejście 200-300 metrów jest dla nich przeszkodą albo wyzwaniem

    • 1 5

  • Polska patologia drogowa w pigułce

    Samochodziarze blokują drogą a konsekwencje tego ponoszą użytkownicy zbiorkomu. Opłaca się rozpychać w przestrzeni, o ile robisz to w samochodzie. Bezczynność samorządu w tym temacie jest porażająca. Najgorsze jest to, że to nie jest kwestia wykonalności ale braku woli u naszej władzy. Oni po prostu faworyzują ruch samochodowy i nawet do głowy im nie przyszło, aby pociągać ich do odpowiedzialności. Ba! W polskich miastach od wielu lat legitymizuje się bezprawie samochodowe i wspiera się w tym kierowców. Blokujesz drogę autobusom? Proszę bardzo, teraz będziesz miał całą jazdnię dla siebie! Rozjeżdżasz zieleń i parkujesz tam samochod? Proszę bardzo, teraz tam zrobimy ci parking z kosteczki bauma! Itp., itd.

    • 9 5

  • Państwo z kartonu. Od zarządzających państwem, miastem czy czymkolwiek oczekiwałbym:

    1. Zidentyfikowania problemu. Na przykład: autobus powinien mieć przystanek przy centrum handlowym żeby obsłużyć ludzi tam przychodzących. Ulica z zaparkowanymi samochodami jest zbyt wąska na sprawny przejazd autobusu.

    2. Znalezienia możliwych rozwiązań. Na przykład: zmienić trasę autobusu; zakazać parkowania na ulicy; poszerzyć jezdnię kosztem chodnika.

    3. Możliwie najlepszego pogodzenia (często sprzecznych) interesów różnych zainteresowanych. Na przykład: kierowcy potrzebują miejsc parkingowych - może w pobliżu da się stworzyć takie? Mieszkańcy / przechodnie potrzebują chodnika - może da się stworzyć alternatywną drogę dla pieszych?

    4. Po wybraniu rozwiązania, skutecznego zakomunikowania. Z jednej strony ogólna kampania informacyjna (media itp.), a równocześnie czytelny komunikat na miejscu - np. tablica ze zdjęciem autobusu przeciskającego się między zaparkowanymi samochodami + napis "kierowco, ułatw przejazd komunikacji publicznej" oraz wymagane przepisami oznakowanie - zakaz zatrzymywania z możliwością odholowania.

    5. Skutecznej egzekucji. Jeśli ktoś mimo informacji i formalnego zakazu jednak zaparkuje, to w ciągu 15 minut od zgłoszenia powinien zostać odholowany. Jeśli w międzyczasie spowoduje opóźnienie autobusu, to ZTM powinien mieć to opóźnienie wycenione i obciążyć sprawcę tym kosztem.

    • 7 0

  • (1)

    a może tu jest największy problem: "Innej alternatywy nie ma, bo układ ulic w rejonie Wajdeloty i Białej jest układem ulic jednokierunkowych"
    ta moda na tworzenie ulic jednokierunkowych, która zapanowała w gdańsku kilka dobrych lat temu niczemu nie służy poza sztucznym tworzeniem problemów w poruszaniu się po mieście. Proponuję tutaj poszukać rozwiązania - zresztą nie tylko w tym przyppadku

    • 4 5

    • To są zbyt waskie ulice na ruch dwukierunkowy

      Poza tym ruch dwukierunkowy zabiera wszystkie miejsca postojowe

      • 4 1

  • (1)

    Co to znaczy, że mieszkańcy się nie zgodzą. Parkują na drodze publicznej opłacanej z naszych podatków która ma służyć wszystkim mieszkańcom. Masz samochód to zorganizuj sobie płatne miejsce parkingowe.

    • 7 5

    • Mieszkańcy nie mają nic przeciwko zakazaniu parkowania w tym miejscu

      Oni tam samochodów nie stawiają

      • 1 0

  • Skandaliczne, żeby zawieszać komunikację publiczną dla wygody kilku kierowców.

    • 9 3

  • Zamiast parkowania wprowadzić kontrapas dla rowerów. (4)

    I będzie miejsce dla pieszych, rowerzystów i do przejazdu dla samochodów i do przejazdu dla autobusów i jeszcze da się wygospodarować skrawek terenu na zieleń, może kilka drzew. Tak należy zrobić!

    • 46 61

    • a w zamian likwidacja drogi rowerowej na Wyspańskiego celem stworzenia tam nowych miejsc parkingowych (2)

      Tak należy zrobić!

      • 14 17

      • warto poznać pojęcie tzw. odwróconej piramidy zrównoważonej mobilności (1)

        miasto powinno dbać po pierwsze o komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych, następnie innych niezmotoryzowanych (czytaj: rowerzystów), następnie pasażerów komunikacji zbiorowej, komfort parkowania samochodów prywatnych to ostatnie miejsce na tej liście.

        • 14 5

        • Niby racja

          Tylko kiedy rowerzyści zadbają o komfort pieszych i przestaną wymuszać pierwszeństwo na chodnikach? Kiedy rowerzyści nauczą się albo raczej zaczną respektować przepisy? chociażby przeprowadzanie rowerów przez przejścia lub nie wozić się ulicą gdy obok ścieżka rowerowa. Kiedy rządzący wprowadzą obowiązkowe OC dla rowerzystów i możliwość ich identyfikacji przez np tablice rejestracyjne?

          • 3 2

    • Dobre.

      I jeszcze donice z kwiatami po obu stronach :)

      • 10 1

  • Niedasizm

    Czyli najlepiej zawiesić funkcjonowanie przystanku

    • 2 0

  • lawety - pojawienie sie ich w miescie zmienia radykalnie myslenie kierowcow

    zle parkowanie nie moze byc priorytetem dla zlikwidowania komunikacji miejskiej

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane