• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie wracają do komunikacji miejskiej

Maciej Korolczuk
6 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Z miesiąca na miesiąc pasażerowie sukcesywnie wracają do korzystania z transportu zbiorowego w Gdańsku. Z miesiąca na miesiąc pasażerowie sukcesywnie wracają do korzystania z transportu zbiorowego w Gdańsku.

Z miesiąca na miesiąc poprawia się frekwencja w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Jeszcze w styczniu 2021 r. z transportu zbiorowego korzystało 8,1 mln osób miesięcznie. Od tamtej pory sprzedaż biletów i napełnienie w pojazdach stale rośnie. W czerwcu liczba pasażerów przekroczyła 10,2 mln. Dla porównania - przed pandemią, w analogicznym okresie - z komunikacji korzystało o 2,5 mln osób więcej.



Jak pandemia wpłynęła na korzystanie przez ciebie z komunikacji miejskiej?

Początek roku szkolnego oznacza nie tylko bardziej dokuczliwe korki w mieście, ale także większy tłok w komunikacji miejskiej. Ten drugi aspekt może jednak cieszyć.

Komunikacja miejska w Gdańsku z miesiąca na miesiąc odrabia bowiem pandemiczne straty i choć do stanu sprzed pandemii - zarówno pod względem sprzedaży biletów, jak i frekwencji w pojazdach - jeszcze wiele brakuje, to - jak pokazują dane Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku - idzie ku lepszemu.

Aby sprawdzić, jak obecnie wygląda frekwencja w pojazdach, pod lupę wzięliśmy pierwsze półrocza z trzech ostatnich lat: z 2019 r. - ostatniego "normalnego", 2020 - już z szalejącą pandemią i lockdownami oraz z 2021 r. - czasu powolnego powrotu do normalności.

Liczba pasażerów w gdańskiej komunikacji miejskiej w pierwszych półroczach w latach 2019-2021. Liczba pasażerów w gdańskiej komunikacji miejskiej w pierwszych półroczach w latach 2019-2021.

22 mln straty na biletach w Gdańsku



Najgorzej było w kwietniu 2020 r., gdy z autobusów i tramwajów skorzystało zaledwie 3,7 mln pasażerów. Dla porównania - rok wcześniej - pasażerów było o ponad 10 mln więcej. Choć w tym roku wynik z wiosny ubiegłego roku udało się podwoić, to nadal tylko połowa liczby pasażerów ze stanu sprzed pandemii.

Zdecydowanie lepsze były już kolejne miesiące, gdy straty z miesiąca na miesiąc udało się nadrabiać szybciej. W maju liczba pasażerów przekroczyła 9 mln, a miesiąc później było ich już ponad 10,2 mln. Z poprawy frekwencji w autobusach i tramwajach cieszy się ZTM w Gdańsku, ale podkreśla też, że odrabianie strat jeszcze potrwa.

07:50 2 WRZEśNIA 21

Tłum pasażerów w pociągach PKM (64 opinie)

Przepełnione składy PKM w kierunku Gdańska Głównego - przystanek PKM Jasień.

W środku tłok, nie ma mowy o zachowaniu jakiegokolwiek dystansu wewnątrz. Część pasażerów nie może wejść i czeka na kolejne, opóźnione pociągi. W tych godzinach pociągi powinny kursować max co 10 minut.
Przepełnione składy PKM w kierunku Gdańska Głównego - przystanek PKM Jasień.

W środku tłok, nie ma mowy o zachowaniu jakiegokolwiek dystansu wewnątrz. Część pasażerów nie może wejść i czeka na kolejne, opóźnione pociągi. W tych godzinach pociągi powinny kursować max co 10 minut.
Zobacz więcej


- Pandemiczny rok 2020 przyniósł znaczny spadek liczby pasażerów, natomiast wyraźnie widzimy tendencję wzrostową od wiosny 2021 r. Wiąże się to m.in. z powrotem do pracy stacjonarnej oraz ze zmniejszeniem liczby osób pozostających w kwarantannie lub izolacji. I choć aktualnie nadal napełnienie pojazdów komunikacji miejskiej odbiega od stanu z 2019 r., to obserwujemy sukcesywny wzrost liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej - mówi Zygmunt Gołąb z ZTM w Gdańsku.
Pasażerowie na nowo przekonują się do komunikacji także z powodu optymistycznych wyników badań, z których wynika, że korzystając z transportu miejskiego, który stale jest wietrzony i dezynfekowany, trudniej o zakażenie koronawirusem, niż w przypadku przebywania w innych zamkniętych pomieszczeniach.

O tym, że sytuacja w komunikacji - powoli, ale jednak - wraca do normy, świadczy też zniesienie limitów w pojazdach. Jeszcze w czerwcu weszły w życie przepisy znoszące limit 75 proc. maksymalnej liczby miejsc siedzących i stojących.

Warto jednak pamiętać, że nadal w pojazdach komunikacji miejskiej obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa.

Miejsca

Opinie (209)

  • No i ci którzy chcą uzasadnić tzw 4 falę będą teraz mieli powód (3)

    • 20 18

    • No i ci co chcą się bawić w 4 falę będą robić to samo co Macron we Francji i Draghi we Włoszech. Na jesień zabronią ludziom rozsądnym, unikającym pseudoszczepień wstępu do komunikacji miejskiej. Potem wprowadzą Kennkartę zwaną dla niepoznaki "paszportem" dla wszystkich "wyszczepieńców", by ich śledzić gdzie łażą i z kim się spotykają, a potem pozamykać na tzw kwarantannie ich najbliższych krewnych lub znajomych i z powrotem wymuszać większy obrót w handlu internetowym. Na koniec będą nam wszystkim wmawiać, że sami tego chcemy i zlikwidują nam handel/gastronomię i hotelarstwo stacjonarne. Bo jedyne o co im chodzi to wypompowanie z naszych portfeli całej gotówki i zastąpienie jej fatamorganą zwaną kryptowaluta. Kolejny krok to likwidacja bankomatów, filli bankowych i instytucji państwowych. Skrócenie tygodnia pracy do zatrudniania na godziny czyli na umowach o dzieło. Kogo się da, wywalą na bezrobocie zasłaniając się tzw. Nowym Ładem lub pandemią, lub długami w Brukseli, lub jeszcze czymś innym.
      Kogo się jeszcze da, to wymordują dawkami "przypominającymi" zwanymi dla niepoznaki "wzmacniającymi". Tutaj ich fokus zdecydowanie skierowany jest na starych, lub schorowanych. Tych chcą się pozbyć najszybciej, bo ludzie ci są dla nich zbędnym wydatkiem i hamulcem dla totalnej digitalizacji. Szczególnie ci, którzy z zasady nienawidzą internetu są tej bandzie przestępców solą w oku, więc zrobią wszystko, by ich wymordować lub popchnąć do samobójstwa z rozpaczy. Ale najpierw chcą im różnymi szykanami zabrać majątek rodzinny, budowany czasami ciężką pracą od wielu pokokeń. Czy są jeszcze jakieś wątpliwości lub pytania? To proszę się zainteresować źródłem tej polityki czyli WHO i ludźmi, którzy ich tzw. "rekomendacje" wprowadzają w życie.

      • 7 1

    • Żadnego związku z tym, że 3/4 ludzi nie nosi już masek w sklepach... (1)

      • 5 1

      • A po co nosić, to nic nie daje...

        • 4 4

  • pasazerowie wracaja do komunikacji miejskiej?!!

    Wracaja, bo musza.
    Firmy oglaszaja powrot do biur,szkoly do nauczania stacjonarnego, to mus dojechac.
    Nie ma to zadnego zwiazku z checiami a tym bardziej, z zadowoleniem z korzystania z tego srodka komunikacji.

    • 44 1

  • Nowa świętokrzyska za 15lat

    Najpierw miał być tramwaj potem bus pas a teraz musimy czekać jeszcze 15lat...

    • 10 3

  • 129 kiedy wroci ta linia???

    I dlaczego 262 nie jezdzi caly dzień tylko w tzw szczycie? Kiedy kierowcy przestana byc chamscy?

    • 15 7

  • Jazda za kare ta smierdzaca kominikacja

    • 13 4

  • Jesli bilet miesiwczny musi kosztowac 600 ziko zeby sie oplacalo to niech tyle kosztuje. (1)

    Mam dosc doplacania do transportu z moich podatkow. Do mojej benzyny nikt jakos nie dopłaca a zalewam auto często.

    Janusz z Zaspy

    • 18 29

    • Nawet nie wiesz jak bardzo się mylisz.. .

      • 10 2

  • To kiedy wprowadzą jeden wspólny bilet na Trójmiasio

    • 18 0

  • Jak to? Nie boją się czwartej fali?

    • 10 5

  • Kto może to omija to drogie smierdzace badziewie

    • 26 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane