• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie wracają do komunikacji miejskiej

Maciej Korolczuk
6 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Z miesiąca na miesiąc pasażerowie sukcesywnie wracają do korzystania z transportu zbiorowego w Gdańsku. Z miesiąca na miesiąc pasażerowie sukcesywnie wracają do korzystania z transportu zbiorowego w Gdańsku.

Z miesiąca na miesiąc poprawia się frekwencja w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Jeszcze w styczniu 2021 r. z transportu zbiorowego korzystało 8,1 mln osób miesięcznie. Od tamtej pory sprzedaż biletów i napełnienie w pojazdach stale rośnie. W czerwcu liczba pasażerów przekroczyła 10,2 mln. Dla porównania - przed pandemią, w analogicznym okresie - z komunikacji korzystało o 2,5 mln osób więcej.



Jak pandemia wpłynęła na korzystanie przez ciebie z komunikacji miejskiej?

Początek roku szkolnego oznacza nie tylko bardziej dokuczliwe korki w mieście, ale także większy tłok w komunikacji miejskiej. Ten drugi aspekt może jednak cieszyć.

Komunikacja miejska w Gdańsku z miesiąca na miesiąc odrabia bowiem pandemiczne straty i choć do stanu sprzed pandemii - zarówno pod względem sprzedaży biletów, jak i frekwencji w pojazdach - jeszcze wiele brakuje, to - jak pokazują dane Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku - idzie ku lepszemu.

Aby sprawdzić, jak obecnie wygląda frekwencja w pojazdach, pod lupę wzięliśmy pierwsze półrocza z trzech ostatnich lat: z 2019 r. - ostatniego "normalnego", 2020 - już z szalejącą pandemią i lockdownami oraz z 2021 r. - czasu powolnego powrotu do normalności.

Liczba pasażerów w gdańskiej komunikacji miejskiej w pierwszych półroczach w latach 2019-2021. Liczba pasażerów w gdańskiej komunikacji miejskiej w pierwszych półroczach w latach 2019-2021.

22 mln straty na biletach w Gdańsku



Najgorzej było w kwietniu 2020 r., gdy z autobusów i tramwajów skorzystało zaledwie 3,7 mln pasażerów. Dla porównania - rok wcześniej - pasażerów było o ponad 10 mln więcej. Choć w tym roku wynik z wiosny ubiegłego roku udało się podwoić, to nadal tylko połowa liczby pasażerów ze stanu sprzed pandemii.

Zdecydowanie lepsze były już kolejne miesiące, gdy straty z miesiąca na miesiąc udało się nadrabiać szybciej. W maju liczba pasażerów przekroczyła 9 mln, a miesiąc później było ich już ponad 10,2 mln. Z poprawy frekwencji w autobusach i tramwajach cieszy się ZTM w Gdańsku, ale podkreśla też, że odrabianie strat jeszcze potrwa.

07:50 2 WRZEśNIA 21

Tłum pasażerów w pociągach PKM (64 opinie)

Przepełnione składy PKM w kierunku Gdańska Głównego - przystanek PKM Jasień.

W środku tłok, nie ma mowy o zachowaniu jakiegokolwiek dystansu wewnątrz. Część pasażerów nie może wejść i czeka na kolejne, opóźnione pociągi. W tych godzinach pociągi powinny kursować max co 10 minut.
Przepełnione składy PKM w kierunku Gdańska Głównego - przystanek PKM Jasień.

W środku tłok, nie ma mowy o zachowaniu jakiegokolwiek dystansu wewnątrz. Część pasażerów nie może wejść i czeka na kolejne, opóźnione pociągi. W tych godzinach pociągi powinny kursować max co 10 minut.
Zobacz więcej


- Pandemiczny rok 2020 przyniósł znaczny spadek liczby pasażerów, natomiast wyraźnie widzimy tendencję wzrostową od wiosny 2021 r. Wiąże się to m.in. z powrotem do pracy stacjonarnej oraz ze zmniejszeniem liczby osób pozostających w kwarantannie lub izolacji. I choć aktualnie nadal napełnienie pojazdów komunikacji miejskiej odbiega od stanu z 2019 r., to obserwujemy sukcesywny wzrost liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej - mówi Zygmunt Gołąb z ZTM w Gdańsku.
Pasażerowie na nowo przekonują się do komunikacji także z powodu optymistycznych wyników badań, z których wynika, że korzystając z transportu miejskiego, który stale jest wietrzony i dezynfekowany, trudniej o zakażenie koronawirusem, niż w przypadku przebywania w innych zamkniętych pomieszczeniach.

O tym, że sytuacja w komunikacji - powoli, ale jednak - wraca do normy, świadczy też zniesienie limitów w pojazdach. Jeszcze w czerwcu weszły w życie przepisy znoszące limit 75 proc. maksymalnej liczby miejsc siedzących i stojących.

Warto jednak pamiętać, że nadal w pojazdach komunikacji miejskiej obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa.

Miejsca

Opinie (209)

  • Tramwaje to podstawa (1)

    Powinna zostać zwiększona ilość tramwai oraz częstotliwość ich kursowania. Nie wszędzie autobus ma buspas żeby ominąć korek, a tramwaj mimo oczekiwania na światłach ma potem pustą drogą do kolejnego przystanku. Dodatkowo należałoby zgrać ze sobą lepiej przesiadki bo często czas oczekiwania na kolejny środek komunikacji utrudnia lub zniechęca do korzystania z niej.

    • 14 1

    • Bus pasów brakuje i dlatego autobusy stoją przeciwnie powinny zostac zlikwidowane tramwaje zastapione autobusami

      a torowiska buspasami

      • 1 4

  • Lada chwila strajk motorniczych i kierowców więc luzik

    • 15 0

  • Jak ceny ubera wrócą do tych z przed sezonu letniego to znowu ilość podróżujących komunikacja miejska spadnie.

    • 11 1

  • (1)

    Jeździłam wiele lat i dziękuję - non stop przeziębienia, opóźnienia, awarie. Tłumy, że nie można wsiąść, coraz droższe bilety. Wolę stać w korkach - sama, w cieple mimo, że trochę do tego dopłacam... Nie jeździłabym nią nawet gdyby była darmowa w obecnym kształcie i rozkładach gdzie nagle jadą trzy tramwaje w odstępie minuty a potem 10 min nie jedzie nic.

    • 26 4

    • Mam podobne wrazenia. Jezdzilem komunikacja cwierc wieku i mam nadzieje, ze juz mnie zycie do tego nie zmusi. Wole isc do pracy na pieszo, rowerem albo samochodem. Nawet jesli jest drozej i dluzej, choc zwykle jest taniej i szybciej.

      • 6 1

  • Jeden bilet na wszystko (5)

    Ja dalej chce kupic jeden i ten sam bilet, ktorym moge pojechac skm, zkm, czy PKM na terenie trojmiasta. Takie rozwiazania funkcjonuja w innych krajach, u nas turysta nie ma pojecia co robi, system jest skomplikowany. Moja propozycja przyniesie oszczednosc finansowa, oszczednosc czasu, a przede wszystkim podniesie komfort podrozowania mieszkancom.

    • 18 0

    • Warszawa już dawno tak zrobiła (3)

      Ale u nas "niedasie"

      • 5 1

      • (2)

        Ale u nas to kupa miast musi się dogadać i to jest problem

        • 1 1

        • W Warszawie... (1)

          ...też musiało się dogadać kilka samorządów

          • 3 0

          • Trójmiasto to 3 miasta,niech się dogadają,po co okoliczne wioski...

            • 0 0

    • takie coś funkcjonuje

      nazywa się biletem metropolitalnym.
      Ma, niestety, kilka wad...
      Jest trudnodostępny, nie ma go w automatach i prawie 2,5 raza droższy, niż warszawski analog.
      Przyczyna jest prosta, każdy z przewoźników bierze swoje i dokłada się za obsługę. Bo faktycznie nie jest to wspólna taryfa a suma ofert poszczególnych przewoźników.

      • 4 0

  • Nie wracamy

    Dopóki szuria z sanepidu próbuje zadusić ludzi w pomieszczeniach zamknietych

    • 6 4

  • Zastanawiam się, gdzie jest straż miejska, gdzie jest policja aby ścigać ludzi bez masek w komunikacji miejskiej. (2)

    Straż miejską usprawiedliwiam, ci są od mandatów dla parkującychi i ściganie starszych osób sprzedających pietruszkę. Tam gdzie trzeba naprawdę interweniować - nie ma ich. Po prostu miękkie pałki. Ale policja mogłaby częściej pokazywać się w kolejkach i autobusach.

    • 15 17

    • (1)

      Wszyscy juz widza od dawna, ze nie ma zadnej epidemii. Policjanci tez to widza. Czasem musza polapac ludzi bez masek bo gora daje taki rozkaz, zeby zrobic pokaz sily.

      • 2 4

      • To ty jeszcze pokazu siły nie widziałeś!

        • 1 0

  • (1)

    Głupie te firmy, że karzą ludziom wracać do biur, większość prac biurowych można ogarnąć online a na miejscu pojawić się 1-2 w tygodniu

    • 15 3

    • Nie wiem jak w innych dziedzinach ale w IT wiele firm juz nie wroci do stacjonarnej pracy. Dominuje model pracy hybrydowej ale znalezienie pracy w 100% zdalnej tez nie stanowi takiego problemu jak kiedys. Wielu pracownikow jawnie deklaruje, ze jesli ktos ich zagoni do biura wbrew ich woli to zmienia prace. Jest ich tak wielu, ze nie mozna tego zignorowac twierdzac, ze na ich miejsce jest setka innych.

      • 2 2

  • Tanie domeczki, będą na przystankach koreczki

    • 8 3

  • Jeśli to koniec plandemi to po co strasyć tymi przymusowymi szczypawkami ?

    i paszportami , prze , kemkartą

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane