• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrol w korkach

Ilona Truszyńska
15 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
– Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę. – Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę.
Trakt św. Wojciecha, ulice Słowackiego, Kartuska, Jabłoniowa czy Łostowicka w Gdańsku. Nie ma dnia, aby nie tworzyły się tutaj gigantyczne korki. Postanowiliśmy pojechać w najbardziej newralgiczne punkty miasta i przekonać się, jaka jest przyczyna oraz co można zrobić, by uniknąć stania w korkach.

Korki w Trójmieście są:

Na wspólny patrol umówiliśmy się z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska, odpowiedzialnym w mieście za drogi. W trasę wyruszyliśmy po godz. 8 rano, razem z setkami gdańszczan jadącymi do pracy i szkoły.

- Jest tragicznie, cały Gdańsk zakorkowany, siedemnaście lat takich korków nie widziałem - słyszymy o godz. 7 w poniedziałek w Auto Pilocie na antenie Radia Gdańsk. - Warto odłożyć poranny wyjazd do pracy - dodaje Sebastian Kwiatkowski, prowadzący serwis informacyjny tego dnia.

Na pierwszy ogień idzie ul. Słowackiego. - Nieraz stałem tu w korku nawet godzinę - denerwuje się Jerzy Bongowski, mieszkaniec Wrzeszcza.

Projekt przebudowy ul. Słowackiego jest już gotowy, jednak nie ma źródła finansowania. - Staramy się przekształcić ją w drogę krajową i namówić Hossę [dewelopera, który przy tej ulicy wybuduje duże osiedle mieszkaniowe - przyp. red.], by partycypowała w rozbudowie - tłumaczy Maciej Lisicki. - Prowadzimy już wysiedlenia mieszkańców po lewej stronie [jadąc Słowackiego do góry, w stronę lotniska - dop. red.], która będzie poszerzona do czterech pasów. Nikt przecież nie ma wątpliwości, że ta przebudowa musi się odbyć. W górnym odcinku, który kilka lat temu został wyremontowany, nie ma już kłopotów z korkami.

Jednym ze skrótów, z którego korzystają kierowcy, by ominąć korek na Słowackiego jest ul. Ogrodowa. - Ta ulica ma stosunkowo dobrą nawierzchnię, poniewż ostatnio została trochę ulepszona - mówi Lisicki. - O takich drogach w mieście wielokrotnie informowaliśmy, jednak lepiej, jeśli o skrócie wie umiarkowana liczba ludzi, bo wtedy jest on prawdziwy.

Kolejną ulicą słynącą z gigantycznych korków jest trakt św. Wojciecha. - To droga krajowa, za jej poszerzenie odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Lisicki. - Myślę, że lekkie podcięcie kanału Raduni pomogłoby w przebudowie ulicy.

Ulica Łostowicka choć krótka, to rzadko kiedy można przejechać nią bez kłopotu. - Tutaj problemem jest kwestia wyburzeń i wykupów gruntów. Jeśli to wszystko dojdzie do skutku najpierw zostanie wyremontowane skrzyżowanie na dole, później u góry, a na końcu środek ulicy - tłumaczy Lisicki.

Wśród zakorkowanych ulic Gdańska prym wiodą ulice Jabłoniowa i Kartuska. Ta pierwsza zostanie odciążona dopiero wówczas gdy pojawi się trasa W-Z. - Ul. Kartuska do niedawna była trzecią, na której było najwięcej wypadków - mówi Lisicki. - Na środkowym pasie wprowadziliśmy więc naturalne przeszkody, dzięki którym nie można wyprzedzać na trzeciego, a za to piesi są bardziej bezpieczni.

Od 2008 r. Gdańsk chce przeznaczać na inwestycje (w większości drogowe) nawet pięciokrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu, czyli miliard złotych rocznie (wraz z funduszami z Unii Europejskiej).

Tristar na pomoc

Maciej Lisicki uważa, że na korki nie ma reguły, raz one są, a raz ich nie ma. Dodaje także, że woli stać w korkach i widzieć, że coś się remontuje niż widzieć, że nic się nie dzieje. - Jeśli wprowadzimy w całym Trójmieście system Tristar (komputerowe sterowanie systemu światłami w mieście), to wówczas na pewno coś się zmieni - mówi.

Taki system ma kosztować Trójmiasto 200 mln zł, o pieniądze miasta będą się starać w Unii Europejskiej. System ten będzie reagował na sytuację na ulicach Trójmiasta. Ma zapewnić wzrost przepustowości nawet o 30 procent. Wiodąca w projekcie ma być Gdynia. - Na ul. Morskiej w Gdyni przeprowadzana jest już mała próba - gdy pojazd uprzywilejowany, np.: trolejbus, zbliża się do świateł to system reaguje - mówi Lisicki. - Politechnika Gdańska przygotowuje już studium wykonalności dla całego Trójmiasta. Chcemy, by to zadanie było wykonane przed Euro 2012.
Echo MiastaIlona Truszyńska

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy remont Huciska?

    obecnie są kacze oczka, a co będzie po wyborach???
    wiocha z jedną dziurawą ulicą i rondem Hucisko wiecznie remontowanym

    • 0 0

  • Slowackiego (2)

    Otworzyć drogę leśną do Matemblewa!

    • 0 0

    • vw (1)

      droga jest otwarta, na Mszę dojedziesz:)

      • 0 0

      • vw

        Wolę autobusem i potem na piechotę. Samochody zosatwmt przed lasem. Tak będzie lepiej dla wszystkich.
        Pozdrawiam

        • 0 0

  • vw

    Absolutnie zły pomysł. Dróg leśnych się nie otwiera. Las nie dla samaochodów. Dla samochodów są drogi normalne.

    • 0 0

  • a aa

    a ja myslalam ze to pilkarze beda patrolowac i okorki - buty chodzi:) mnie korki nie interesuja. rowerem jezdze.

    • 0 0

  • przejscia na Kartuskiej

    czepiacie sie, ze piesi przechodza na czerwonym. Ja tez przechodze, bo na "yntelygentnych" swiatlach na zielone dla pieszych czeka sie baaaardzo dlugo (po wcisnieciu guzika). A co do komunikacji miejskiej - mam samochod, ale na codzien jezdze tramwajem i zyje;)

    • 0 0

  • mya

    Gratuluję. Coraz więcej rozsądnych ludzi. A co do świateł, to zapraszam na ul. Świętojańską w Gdyni. Nazrekasz na Gdańsk, ale to w Gdyni zobaczysz szczyt antyrozsądku jeśli chodzi o swiatła.

    • 0 0

  • jedyny sposób

    Najlepszy i jedyny sposób na korki to rower mi dojazd z Chełmu do Głównego rowerem zajmuje 10 minut a autobusem 25 , choć ścieżek brakuje to itak rowerem jest najszybciej przedostać się z Chełmu do Oliwy niż blachosmrodem, a co do Kartuskiej o nie nadaje się ona do jazdy nawet rowerem , brak ścieżki na całej jej długości a chodniki są katastrofalne dobre dla trialowców , schody i krawęzniki mogą nawet zabić a jadąc jezdnią też można zginąć szczególnie przy Auchan , o mało tam nie zostałem staranowany przez kretyna z OLSZTYNA

    • 0 0

  • inteligencja urzędników

    Ni ma co robić sobie nadzieję na poprawę sytuacji. Jeżeli projekt powstaje u naszych wspaniałych naukowców z PG. Panowie naukowcy zainteresowani sa tylko robieniem kasy w swoich prywatnych firemkach. Moim zdaniem to skandal, żeby w Katedrze Inżynierii Drogowej istniało tyle firm prywatnych Panów doktorów i ... Do tego wszystkiego mamy bardzo "inteligentnych" urzędników... pracujących jednocześnie na PG i w swoich prywatnych firmach.

    • 0 0

  • :-P

    "Czy ktoś potrafi mi wytłumaczyć skąd biorą się regularne ostatnio korki na Kartuskiej na odcinku obwodnica-Jasień w stronę Gdańska?
    Jeszcze niedawno w "normalnym" ruchu ten odcinek w kierunku Gdańska jechało się ok. 10-20 min, teraz dochodzi do 1,5h (np. w okolicy godz. 16-17."

    -Bo na Świętokrzyskiej jest wahadełko, kto może to się ratuje innymi drogami... ;-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane