• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrol w korkach

Ilona Truszyńska
15 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
– Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę. – Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę.
Trakt św. Wojciecha, ulice Słowackiego, Kartuska, Jabłoniowa czy Łostowicka w Gdańsku. Nie ma dnia, aby nie tworzyły się tutaj gigantyczne korki. Postanowiliśmy pojechać w najbardziej newralgiczne punkty miasta i przekonać się, jaka jest przyczyna oraz co można zrobić, by uniknąć stania w korkach.

Korki w Trójmieście są:

Na wspólny patrol umówiliśmy się z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska, odpowiedzialnym w mieście za drogi. W trasę wyruszyliśmy po godz. 8 rano, razem z setkami gdańszczan jadącymi do pracy i szkoły.

- Jest tragicznie, cały Gdańsk zakorkowany, siedemnaście lat takich korków nie widziałem - słyszymy o godz. 7 w poniedziałek w Auto Pilocie na antenie Radia Gdańsk. - Warto odłożyć poranny wyjazd do pracy - dodaje Sebastian Kwiatkowski, prowadzący serwis informacyjny tego dnia.

Na pierwszy ogień idzie ul. Słowackiego. - Nieraz stałem tu w korku nawet godzinę - denerwuje się Jerzy Bongowski, mieszkaniec Wrzeszcza.

Projekt przebudowy ul. Słowackiego jest już gotowy, jednak nie ma źródła finansowania. - Staramy się przekształcić ją w drogę krajową i namówić Hossę [dewelopera, który przy tej ulicy wybuduje duże osiedle mieszkaniowe - przyp. red.], by partycypowała w rozbudowie - tłumaczy Maciej Lisicki. - Prowadzimy już wysiedlenia mieszkańców po lewej stronie [jadąc Słowackiego do góry, w stronę lotniska - dop. red.], która będzie poszerzona do czterech pasów. Nikt przecież nie ma wątpliwości, że ta przebudowa musi się odbyć. W górnym odcinku, który kilka lat temu został wyremontowany, nie ma już kłopotów z korkami.

Jednym ze skrótów, z którego korzystają kierowcy, by ominąć korek na Słowackiego jest ul. Ogrodowa. - Ta ulica ma stosunkowo dobrą nawierzchnię, poniewż ostatnio została trochę ulepszona - mówi Lisicki. - O takich drogach w mieście wielokrotnie informowaliśmy, jednak lepiej, jeśli o skrócie wie umiarkowana liczba ludzi, bo wtedy jest on prawdziwy.

Kolejną ulicą słynącą z gigantycznych korków jest trakt św. Wojciecha. - To droga krajowa, za jej poszerzenie odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Lisicki. - Myślę, że lekkie podcięcie kanału Raduni pomogłoby w przebudowie ulicy.

Ulica Łostowicka choć krótka, to rzadko kiedy można przejechać nią bez kłopotu. - Tutaj problemem jest kwestia wyburzeń i wykupów gruntów. Jeśli to wszystko dojdzie do skutku najpierw zostanie wyremontowane skrzyżowanie na dole, później u góry, a na końcu środek ulicy - tłumaczy Lisicki.

Wśród zakorkowanych ulic Gdańska prym wiodą ulice Jabłoniowa i Kartuska. Ta pierwsza zostanie odciążona dopiero wówczas gdy pojawi się trasa W-Z. - Ul. Kartuska do niedawna była trzecią, na której było najwięcej wypadków - mówi Lisicki. - Na środkowym pasie wprowadziliśmy więc naturalne przeszkody, dzięki którym nie można wyprzedzać na trzeciego, a za to piesi są bardziej bezpieczni.

Od 2008 r. Gdańsk chce przeznaczać na inwestycje (w większości drogowe) nawet pięciokrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu, czyli miliard złotych rocznie (wraz z funduszami z Unii Europejskiej).

Tristar na pomoc

Maciej Lisicki uważa, że na korki nie ma reguły, raz one są, a raz ich nie ma. Dodaje także, że woli stać w korkach i widzieć, że coś się remontuje niż widzieć, że nic się nie dzieje. - Jeśli wprowadzimy w całym Trójmieście system Tristar (komputerowe sterowanie systemu światłami w mieście), to wówczas na pewno coś się zmieni - mówi.

Taki system ma kosztować Trójmiasto 200 mln zł, o pieniądze miasta będą się starać w Unii Europejskiej. System ten będzie reagował na sytuację na ulicach Trójmiasta. Ma zapewnić wzrost przepustowości nawet o 30 procent. Wiodąca w projekcie ma być Gdynia. - Na ul. Morskiej w Gdyni przeprowadzana jest już mała próba - gdy pojazd uprzywilejowany, np.: trolejbus, zbliża się do świateł to system reaguje - mówi Lisicki. - Politechnika Gdańska przygotowuje już studium wykonalności dla całego Trójmiasta. Chcemy, by to zadanie było wykonane przed Euro 2012.
Echo MiastaIlona Truszyńska

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • wysepki na kartuskiej to 'czopy' ,na jabłoniowej w ogole nie ma jakiegokolwiek pobocza ,więc spadaj do rowu,a ścieżki rowerowe,które sie buduje jako środkowy pas chodnika dla pieszych to pomysł jakiegoś szalonego gumisia-no ale cóż powiedzieć gdy ich w ogóle brak?aha:i dziękuję wszystkim za WYSOKIE krawężniki...i więcej takich gumisiowych pomysłów życzę 'mądrym głowom'
    zapomniałam dorzucić jeszcze jeden 'skarbik':czteromiesięczny objazd na ulicy swietokrzyskiej ,bo tyle trzeba czasu do przekopania stumetrowego odcinka,na ktorym i tak sie nic nie zmieni bo za jakiś czas kostki chodnikowe sie wykrzywią ,asfalt sie zroluje a przepustowość ulicy nadal jest taka sama ,choc mieszkańców przybyło(nowe osiedla)

    • 0 0

  • do mały rokers

    w Gdańsku od wielu, wielu lat mamy władze PO,
    może w końcu czas coś z tym zrobić!
    URNA twoja mać!

    • 0 0

  • kartuska - za to powinien ktos pojsc siedziec!!!!

    co za matol zezwolil na budowe takiego scierwa??? bylo w miare dobrze a teraz??? 5x wieksze korki! no i oczywiscie jak jeszcze jakis autobus czy ciezarowka sie rozkraczy na ktoryms pasie, wtedy trzeba pod prad... BRAWO!

    • 0 0

  • "Uważam, że ok 10% kroków powodują sami kierowcy, którzy w nich stoją. Przez zostawianie odległości po 30m między samochodami i jazdę na luzie (w celu zaoszczędzenia paliwa ?) Nie myślą o tym, że przez ich powolne ruszanie, kilkadziesiąt metrów za nimi inni kierowcy nie mogą wjechać lub zjechać ze skrzyżowania."

    Zgadzam się. Wiele ludzi jeździ tragicznie, ślamazarnie. I nie chodzi tu o łamanie przepisów i jeżdżenie po ulicach z prędkością światła, tylko racjonalniejsze wykorzystywanie miejsca między samochodami, czy przede wszystkim szybsze ruszanie ze świateł. Jeżdżę codziennie do pracy i krew mnie zalewa jak muszę się wlec za niektórymi flegmatykami.

    • 0 0

  • co do łostowickiej

    przy niej mieszkają ludzie którzy postawili nielegalnie domy mieszkalne na ogródkach działkowych.. aletego jest problem z przebudową..

    ..dla mnie osobiście za to ze nielegalnie tam mieszkają na własne życzenie nie ma znaczenia zę nie mieliby gdzie mieskzać po wysiedleniu.
    DOBZRE IM TAK ZROBIĆ BO HAMÓWĘ ODWALAJĄ I JESZCZE PRZY WYKUPIE OD NICH ZIEM IM COŚ NIE PASUJE.

    FRAJERZY NA BRUK !!

    • 0 0

  • to nie jest sposob na korki !!

    niech bedzie mniej takich remontow jak do tej pory a za te pieniadze pozadne inwestycje typu tunele , mosty, wysepki inteligentne swiatla itpp. za wiele nie zmienia, za kolejne 5 lat przybeda na drogi kolejne tysiace aut i zrealizowane inwestycje nie zmiennia postaci rzeczy czyli cholernych korkow ktore nie pozwalaja takim firmom jak moja sie rozwijac!!

    • 0 0

  • mydlenie oczu

    remonty, o których mowa a artykule nie sprawią,ze korki znikną.aby radykalnie wyeliminować zjawisko zatoru na drodze potrzeba nowych dróg!!Obwodnica południowa+droga czerwona+via hanseatica i moze jakos da sie po miescie jezdzic...

    • 0 0

  • Wina przed wszystkim naszych urzednikow.

    Nie rozumiem czemu miasto wyraza zgode na budowe nowych osiedli, czy centrow handolwych nie zmieniaja w pierwszej kolejnosci przepustowosci ulic. Galeria Bałtycka to jeden z przykładow , kiedy nowa nawierzchnia i jeden dodatkowy pas dla zjezdzajacych ze skrzyzowania ma usprawnic ruch. Chca nam zamydlicz oczy ze cos sie dzieje, bo nic sie dobrego nie dzieje GDZIE SA PRAWDZIWE INZYNIERSKIE ROZWIAZANIA TULENE, WIADUKTY MOSTY, SKRZYZOWANIA BEZKOLIZYJNE !! wymiana starej nawierzchni nie zmieni znaczaco przepustowosci ulicy , zreszta produkujemy sie na takim forum a i tak nas wsztscy maja w nosie

    • 0 0

  • oby tylko system Tristar w końcu naprawdę był "inteligentny"...

    ... ponieważ na razie nie znam osoby, która byłby z niego zadowolona. Kierowcy na Morskiej i tak stoją na światłach przy braku nadjeżdżających z poprzecznych dróg. Rowerzyści muszą wjechać na chodnik, by nacisnąć guzik przy światłach, ewentualnie pieszy musi w tym samym celu wejść na ścieżkę. Za to palmę pierwszeństwa w złym rozwiązaniu komunikacyjnym na Morskiej dzierży krzyżówka przy Kauflandzie, gdzie natężenie samochodów jadących do/z tegoż obiektu jest względnie małe, ale światło przez absolutną większość czasu dla pieszych i rowerzystów jest czerwone.

    Żeby rozwiać wątpliwości - nie jestem przeciwnikiem "inteligentnego" Tristara - wręcz przeciwnie. Ale niech będzie rzeczywiście inteligentny, ponieważ na razie ludzie mają na pomniejszych przejściach i przejazdach sygnalizację w poważaniu:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane