• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrol w korkach

Ilona Truszyńska
15 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
– Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę. – Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę.
Trakt św. Wojciecha, ulice Słowackiego, Kartuska, Jabłoniowa czy Łostowicka w Gdańsku. Nie ma dnia, aby nie tworzyły się tutaj gigantyczne korki. Postanowiliśmy pojechać w najbardziej newralgiczne punkty miasta i przekonać się, jaka jest przyczyna oraz co można zrobić, by uniknąć stania w korkach.

Korki w Trójmieście są:

Na wspólny patrol umówiliśmy się z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska, odpowiedzialnym w mieście za drogi. W trasę wyruszyliśmy po godz. 8 rano, razem z setkami gdańszczan jadącymi do pracy i szkoły.

- Jest tragicznie, cały Gdańsk zakorkowany, siedemnaście lat takich korków nie widziałem - słyszymy o godz. 7 w poniedziałek w Auto Pilocie na antenie Radia Gdańsk. - Warto odłożyć poranny wyjazd do pracy - dodaje Sebastian Kwiatkowski, prowadzący serwis informacyjny tego dnia.

Na pierwszy ogień idzie ul. Słowackiego. - Nieraz stałem tu w korku nawet godzinę - denerwuje się Jerzy Bongowski, mieszkaniec Wrzeszcza.

Projekt przebudowy ul. Słowackiego jest już gotowy, jednak nie ma źródła finansowania. - Staramy się przekształcić ją w drogę krajową i namówić Hossę [dewelopera, który przy tej ulicy wybuduje duże osiedle mieszkaniowe - przyp. red.], by partycypowała w rozbudowie - tłumaczy Maciej Lisicki. - Prowadzimy już wysiedlenia mieszkańców po lewej stronie [jadąc Słowackiego do góry, w stronę lotniska - dop. red.], która będzie poszerzona do czterech pasów. Nikt przecież nie ma wątpliwości, że ta przebudowa musi się odbyć. W górnym odcinku, który kilka lat temu został wyremontowany, nie ma już kłopotów z korkami.

Jednym ze skrótów, z którego korzystają kierowcy, by ominąć korek na Słowackiego jest ul. Ogrodowa. - Ta ulica ma stosunkowo dobrą nawierzchnię, poniewż ostatnio została trochę ulepszona - mówi Lisicki. - O takich drogach w mieście wielokrotnie informowaliśmy, jednak lepiej, jeśli o skrócie wie umiarkowana liczba ludzi, bo wtedy jest on prawdziwy.

Kolejną ulicą słynącą z gigantycznych korków jest trakt św. Wojciecha. - To droga krajowa, za jej poszerzenie odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Lisicki. - Myślę, że lekkie podcięcie kanału Raduni pomogłoby w przebudowie ulicy.

Ulica Łostowicka choć krótka, to rzadko kiedy można przejechać nią bez kłopotu. - Tutaj problemem jest kwestia wyburzeń i wykupów gruntów. Jeśli to wszystko dojdzie do skutku najpierw zostanie wyremontowane skrzyżowanie na dole, później u góry, a na końcu środek ulicy - tłumaczy Lisicki.

Wśród zakorkowanych ulic Gdańska prym wiodą ulice Jabłoniowa i Kartuska. Ta pierwsza zostanie odciążona dopiero wówczas gdy pojawi się trasa W-Z. - Ul. Kartuska do niedawna była trzecią, na której było najwięcej wypadków - mówi Lisicki. - Na środkowym pasie wprowadziliśmy więc naturalne przeszkody, dzięki którym nie można wyprzedzać na trzeciego, a za to piesi są bardziej bezpieczni.

Od 2008 r. Gdańsk chce przeznaczać na inwestycje (w większości drogowe) nawet pięciokrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu, czyli miliard złotych rocznie (wraz z funduszami z Unii Europejskiej).

Tristar na pomoc

Maciej Lisicki uważa, że na korki nie ma reguły, raz one są, a raz ich nie ma. Dodaje także, że woli stać w korkach i widzieć, że coś się remontuje niż widzieć, że nic się nie dzieje. - Jeśli wprowadzimy w całym Trójmieście system Tristar (komputerowe sterowanie systemu światłami w mieście), to wówczas na pewno coś się zmieni - mówi.

Taki system ma kosztować Trójmiasto 200 mln zł, o pieniądze miasta będą się starać w Unii Europejskiej. System ten będzie reagował na sytuację na ulicach Trójmiasta. Ma zapewnić wzrost przepustowości nawet o 30 procent. Wiodąca w projekcie ma być Gdynia. - Na ul. Morskiej w Gdyni przeprowadzana jest już mała próba - gdy pojazd uprzywilejowany, np.: trolejbus, zbliża się do świateł to system reaguje - mówi Lisicki. - Politechnika Gdańska przygotowuje już studium wykonalności dla całego Trójmiasta. Chcemy, by to zadanie było wykonane przed Euro 2012.
Echo MiastaIlona Truszyńska

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • gegroza i 27 lat później (2)

    To prawda, że informacje moje nie podaję na podstawie rocznika GUS za rok 2006 i I. poł. roku 2007, ale czy to znaczyłoby, że Polsat, TVP i gazety nie mówią prawdy? Wszyscy podają, że ludnośc Polski od dwóch lat rośnie, w tym w Gdańsku. Jeżeli mówicie prawdę to zwracam honor, ale dlaczego media miałyby nie podawać prawdy?

    Poza tym widzę na ulicy ile kobiet chodzi w ciąży, ilu znajomych ma dzieci, ile ludzi bierze ślub. Zbyt jest to widoczne. No i jeszcze propaganda polityczna i biadolenie demografów. Dlatego dziwię się, że tylko GUS podaje, że liczba ludności wciąż spada.
    Pozdrawiam

    • 0 0

    • (1)

      Media też opowiadają o potworze z Loch Ness

      • 0 0

      • Z tego co rozumiem z publikacji GUS, ostatnio właśnie wzrosła liczba urodzeń, ale I TAK ZA MAŁO.

        • 0 0

  • gegroza (3)

    Mam klapki na oczach jak i Ty. Każdy z nas broni swojej racji. Ja tylko uważam, że Twoja opcja wygra. Jestem pesymistą.

    Parki Narodowe już nie powstają. Za to jeżeli władze będą chciały zrealizować postulaty internautów nt. dróg dojazdowych to zniknie Trójmiejski Park Krajobrazowy. Żeby całkowicie nie brzmiało to jak oszołomstwo to powiem, że nie zniknie od razu. Będzie umierał powoli poprzez powolne wydzielanie jego kawałków. Najpierw na nowe nitki do obwodnicy. Straci charakter lasu na rzecz parku.
    A przeciw budowie zatoczek, rond i skrętów nie jestem.

    • 0 0

    • nitki (2)

      żeby usprawnić komunikację z obwodnicą nie są potrzebne nowe nitki przez "płuca trójmiasta", które są niekwestionowanym skarbem. Są rozwiązania, które w sposób minimalny ingerują w jego kształt. Począwszy od "trzeciego pasa" (np spacerowa) skończywszy na rozwiązaniach dwupoziomowych. Blokada inwestycji pod pretekstem ochrony środowiska to mydlenie oczu.

      • 0 0

      • rat (1)

        Dobrze wiesz, że nie chodzi o estakadę nad Al. Grunwaldzką, czy trasę WZ, czy Problem z Kartuską czy nawet trzeci pas na Spacerowej. Ja podaję tylko to co piszą internauci. Ile głosów było nt. połaczenia Sopotu z obwodnicą na tym forum w przeszłosći? Pełno. Na razie powstała Trasa Kwiatkowskiego, ale to za mało aby połączyć powstające megamiasto za obwodnicą z centrum. Nie rozwiążą tego ani Spacerowa, ani Słowackiego. Co z Sopocką gdzie tworzą się korki? Co z Reja? Przecież prędzej czy później ktoś wpadnie na ten „wspaniały” pomysł. Nie takie rzeczy się robi.

        • 0 0

        • nitki cd

          rzeczywiście może sie tak zdarzyć, że przyciśnięci do muru urzędnicy pójdą na łatwiznę i uruchomią czteropasmową reja czy sopocką ale tu jest właśnie miejsce dla prawdziwych "ekologów" przeciez gdyby np całą reja wykopać (jako sztuczny tunel) a następnie przykryć lasem to po 10 latach (poza niższymi drzewami) nikt by nie wiedział że tam jest tunel. To pewnie pomysł absurdalny i niewykonalny ale o to chodzi - z "cywilizowania" takich pomysłów (patrz "burza mózgów")rodzą się rozwiązania nieszablonowe i nietuzinkowe.

          • 0 0

  • A co z promowaniem komunikacji miejskiej?!!!???

    • 0 0

  • antypolityku - oczywiście ze media kłamią !

    dlaczego ? MOze prawda jest mniej ciekawa ? Przyczyn pewnie jest wiele.
    nowe parki Narodowe nie powstają (niestety) ale innych form ochrony przyrody jest z roku na rok więcej: pomników, rezerwatów, natur 2000, użytków, itp......... i bardzo dobrze. A pieknie by było jakby jeszce drogi powstawaly :)

    • 0 0

  • 27 i gegroza (1)

    Przecież Loch Ness i horoskopy, to nie przyrost naturalny. Ani to sensacja, ani to wiadomość z pierwszej ręki, ani to wiadomość dla kucharek. Czemu media miałyby kłamać w tym względzie? Żeby udobruchać kościelnych konserwatystów? Bez sensu. Jednak wydaje mi się, że nie kłamią. trens jest zbyt widoczny.

    • 0 0

    • Jeżeli GUS a media podają rozbieżne dane, to :

      GUS to firma, jej praca jej sens, ponosi odpowiedzialnosc
      A media niby skąd mają dane? pani redaktor szła ulicą i liczyła iloś wózków dzieicecych?

      A czemu Gdańsk nie chce publikowac na oficjalnej stronie danych o ludnosci????? Bo prawda nieciekawa?

      • 0 0

  • korki-złe ustawienie świateł-z inteligencją to ma mało wspólnego

    Jadąc z kierunki Warszawy już przed Przejazdowem przed godziną 7:00 korek (w poniedziałek gigant). Główna wina to pełno świateł i to jeszcze fatalnie ustawione. Urzędnicy pewnie z tego kierunku nie jeżdzą.

    • 0 0

  • a Pruszcz??

    niech ktoś sie postara wyjechać z pruszcza lub wjechać..masakra..rano do pracy jade 12 minut a wracam czasem nawet i godzine..

    • 0 0

  • (1)

    Tunele... Marzenie ściętej głowy. Zawsze marzyłem aby zamiast Słowackiego, Spacerowej, Sopockiej, Witomińskiej były tunele, nawet czteropasmowe. Lasy trójmiejskie stanowiłyby wtedy zwarty kompleks. Ale to nierealny pomysł ze względu na chociażby kosmiczne koszty. Czy władza się nie skusi na oszczędności? Wtedy wkraczają ekolodzy, przyrodnicy. Nawet jak po stronie ekologów stoi prawo to mają przeciwko sobie większość mieszkańców Trójmiasta w tym 200 tys. wściekłych kierowców z Osowy, Karwin i Dąbrowy. Ilu z tych kierowców chodziło po lasach, aby je docenić? Brrr... Niezły scenariusz. Ja już to wiem.

    • 0 0

    • rat

      To powyżej to było do Ciebie.

      • 0 0

  • kto pozwala na te remonty ?!?!

    Jak się barany nie brali za poprawianie ulic to może się i troszkę skakało po dziurach ;) ale przynajmniej jakoś jechało przed siebie, teraz albo się stoi w korku albo skacze jak na nowym skrzyżowaniu z torami al. Armii Krajowej z ul. 3 Maja. Gdy jakiś bystrzak przez pomyłkę upłynnił zjazd z osiedla Chełm ulicą Armii Krajowej, na skrzyżowaniu z ulicą 3 maja, to był spokój przez około dwa tygodnie, tak trudno było taki stan pozostawić ? A czy ktoś się zastanawiał nad krzywym przejazdem przejazdem przez tory tramwaje jadąc w drugą stronę na Chełm ? Po jasną cholerę trzeba tak skakać przez te krzywe torowisko ? Po za tym cały czas mam nieodparte wrażenie, iż korki w Gdańsku nie są dziełem przypadku, lecz są zamierzonym działaniem urzędasów lub ich niekompetencją. Urzędasy się tylko cieszą ze obrotu paliwami, bo samochody spalają paliwo a i tak stoją w korkach.

    • 0 0

  • Karetki szybko przyjeżdzają w Gdansku raz wzywałem we Wrzesczu obok Manhatanu byli po 11 minutach, a na Niedzwiednik po 22

    minutach.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane