• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrol w korkach

Ilona Truszyńska
15 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
– Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę. – Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę.
Trakt św. Wojciecha, ulice Słowackiego, Kartuska, Jabłoniowa czy Łostowicka w Gdańsku. Nie ma dnia, aby nie tworzyły się tutaj gigantyczne korki. Postanowiliśmy pojechać w najbardziej newralgiczne punkty miasta i przekonać się, jaka jest przyczyna oraz co można zrobić, by uniknąć stania w korkach.

Korki w Trójmieście są:

Na wspólny patrol umówiliśmy się z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska, odpowiedzialnym w mieście za drogi. W trasę wyruszyliśmy po godz. 8 rano, razem z setkami gdańszczan jadącymi do pracy i szkoły.

- Jest tragicznie, cały Gdańsk zakorkowany, siedemnaście lat takich korków nie widziałem - słyszymy o godz. 7 w poniedziałek w Auto Pilocie na antenie Radia Gdańsk. - Warto odłożyć poranny wyjazd do pracy - dodaje Sebastian Kwiatkowski, prowadzący serwis informacyjny tego dnia.

Na pierwszy ogień idzie ul. Słowackiego. - Nieraz stałem tu w korku nawet godzinę - denerwuje się Jerzy Bongowski, mieszkaniec Wrzeszcza.

Projekt przebudowy ul. Słowackiego jest już gotowy, jednak nie ma źródła finansowania. - Staramy się przekształcić ją w drogę krajową i namówić Hossę [dewelopera, który przy tej ulicy wybuduje duże osiedle mieszkaniowe - przyp. red.], by partycypowała w rozbudowie - tłumaczy Maciej Lisicki. - Prowadzimy już wysiedlenia mieszkańców po lewej stronie [jadąc Słowackiego do góry, w stronę lotniska - dop. red.], która będzie poszerzona do czterech pasów. Nikt przecież nie ma wątpliwości, że ta przebudowa musi się odbyć. W górnym odcinku, który kilka lat temu został wyremontowany, nie ma już kłopotów z korkami.

Jednym ze skrótów, z którego korzystają kierowcy, by ominąć korek na Słowackiego jest ul. Ogrodowa. - Ta ulica ma stosunkowo dobrą nawierzchnię, poniewż ostatnio została trochę ulepszona - mówi Lisicki. - O takich drogach w mieście wielokrotnie informowaliśmy, jednak lepiej, jeśli o skrócie wie umiarkowana liczba ludzi, bo wtedy jest on prawdziwy.

Kolejną ulicą słynącą z gigantycznych korków jest trakt św. Wojciecha. - To droga krajowa, za jej poszerzenie odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Lisicki. - Myślę, że lekkie podcięcie kanału Raduni pomogłoby w przebudowie ulicy.

Ulica Łostowicka choć krótka, to rzadko kiedy można przejechać nią bez kłopotu. - Tutaj problemem jest kwestia wyburzeń i wykupów gruntów. Jeśli to wszystko dojdzie do skutku najpierw zostanie wyremontowane skrzyżowanie na dole, później u góry, a na końcu środek ulicy - tłumaczy Lisicki.

Wśród zakorkowanych ulic Gdańska prym wiodą ulice Jabłoniowa i Kartuska. Ta pierwsza zostanie odciążona dopiero wówczas gdy pojawi się trasa W-Z. - Ul. Kartuska do niedawna była trzecią, na której było najwięcej wypadków - mówi Lisicki. - Na środkowym pasie wprowadziliśmy więc naturalne przeszkody, dzięki którym nie można wyprzedzać na trzeciego, a za to piesi są bardziej bezpieczni.

Od 2008 r. Gdańsk chce przeznaczać na inwestycje (w większości drogowe) nawet pięciokrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu, czyli miliard złotych rocznie (wraz z funduszami z Unii Europejskiej).

Tristar na pomoc

Maciej Lisicki uważa, że na korki nie ma reguły, raz one są, a raz ich nie ma. Dodaje także, że woli stać w korkach i widzieć, że coś się remontuje niż widzieć, że nic się nie dzieje. - Jeśli wprowadzimy w całym Trójmieście system Tristar (komputerowe sterowanie systemu światłami w mieście), to wówczas na pewno coś się zmieni - mówi.

Taki system ma kosztować Trójmiasto 200 mln zł, o pieniądze miasta będą się starać w Unii Europejskiej. System ten będzie reagował na sytuację na ulicach Trójmiasta. Ma zapewnić wzrost przepustowości nawet o 30 procent. Wiodąca w projekcie ma być Gdynia. - Na ul. Morskiej w Gdyni przeprowadzana jest już mała próba - gdy pojazd uprzywilejowany, np.: trolejbus, zbliża się do świateł to system reaguje - mówi Lisicki. - Politechnika Gdańska przygotowuje już studium wykonalności dla całego Trójmiasta. Chcemy, by to zadanie było wykonane przed Euro 2012.
Echo MiastaIlona Truszyńska

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Pan Lisicki

    To taki lisek chytrusek.
    " O takich drogach w mieście wielokrotnie informowaliśmy, jednak lepiej, jeśli o skrócie wie umiarkowana liczba ludzi, bo wtedy jest on prawdziwy ".
    - Moim zdaniem informacje o skrotach powinno miasto podawac bezplatnie tylko dla VIP-ow.
    Dla reszty motlochu, wydac broszure:
    "Skroty i objazdy w Gdansku" i z jej sprzedazy finansowac remonty drog.

    • 0 0

  • Dużo ludzi bardzo powoli wjeżdza na skrzużowanie

    przy zielonym świetle. Obserwuję to codziennie jadąc z Lostowickiej na Morenę. Przeważnie emeryci którzy się nigdzie nie spieszą. Mam zamiar kupić jakąs terenówkę i jezdzić po drogach gruntowych.

    • 0 0

  • Kartuska teraz Korkuska od korka

    może dużych wypadków jest mniej, ale stłuczek i kolezji kilka razy wiecej, i to z powodu ze auta uderzają w tył poprzedzającego pojazdu,
    po zatym jak jedzie autobus czy inny ciezki pojazd to zanim ruszy na zielonym to już pomarańczowe sie zapala, i zanim nic nie przejedzie do nastepnej zmiany świateł,
    A niedaj Boże, że znajdzie sie pojazd wolnobieżny (koparka, ciągnik) to zxanim sie ciągnie sznur aut i również na śwuatłach ledwie pare pojazdów przejedzie.

    • 0 0

  • To juz skrót przez polną dróżkę (o trochę wzmocnionej powierzchni- podkresla p. L.!) Ogrodową nie jest tajny, p. Lisicki go upowszechnił wszem i wobec na łamach prasy lokalnej, to jego sposób na udrożnienie korków na Slowackiego. W końcu dwvelopera, z którym miasto już podpisało umowę na budowę blokowiska przy Słowackiego, TERAZ trudno namówić, żeby jeszcze wziął na siebie koszty rozbudowy ulicy, kiedy był czas, wtedy panowie spali. No i starają się, starają, od kilkunastu lat sie starają i przez następnych dziesiąt będą starać. Gdańsk nie ma szczęścia do władz. Chociaż to nie szczęście, tylko wybory, jak sobie Gdańszczanie wybierają, tak mają.

    • 0 0

  • nie buduje isę nowych dróg ! (1)

    i to jest główny powód korków. Samochodów przybywa a dróg nie - więc ich ilosc na metr bieżący rośnie. Jak sie drogi zęża jak Kartuska to oczywistym jest ze korki się wydłużają !

    • 0 0

    • gegroza

      A gdzie chcesz poprowadzić te nowe drogi? Czym mógłbyś podać jakieś przykłady?

      • 0 0

  • Jazda w pojedynkę

    Popatrzcie na inne auta stojące w korku - w zdecydowanej większości siedzi jedna osoba.

    Nie byłoby szybciej, taniej, ekologicznej i może weselej jeździć do pracy razem z kolegą, sąsiadem, mężem, żoną, bratem itp. itd?

    • 0 0

  • "Maciej Lisicki uważa, że na korki nie ma reguły, raz one są, a raz ich nie ma. "

    Taka wypowiedź Vice-Prez. stolicy województwa dech odbiera.

    • 0 0

  • pytanie o korki w górnej części Kartuskiej

    Czy ktoś potrafi mi wytłumaczyć skąd biorą się regularne ostatnio korki na Kartuskiej na odcinku obwodnica-Jasień w stronę Gdańska?
    Jeszcze niedawno w "normalnym" ruchu ten odcinek w kierunku Gdańska jechało się ok. 10-20 min, teraz dochodzi do 1,5h (np. w okolicy godz. 16-17.

    • 0 0

  • Dziwią Was korki ???

    Jak mogą dziwić korki w mieście, w którym buduje się nowe osiedla dla tysięcy a dojazd do nich to te same wąskie uliczki, którymi 20lat temu Wasi rodzice jeździli na wieś do cioci na gwaizdkę albo na grzyby 2x w roku ??
    Droga ta sama, ale ruch na niej kilkunastokrotnie większy. Mnie te korki nie dziwią. A jak dodać do tego, że każdy chce miec własne cztery kółka..

    • 0 0

  • abc

    " Czy ktoś potrafi mi wytłumaczyć skąd biorą się regularne ostatnio korki na Kartuskiej"?
    Kochany.
    Na korki nie ma reguly. Raz sa, a raz ich nie ma.
    Korek to nie Gallux.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane