• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrol w korkach

Ilona Truszyńska
15 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
– Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę. – Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę.
Trakt św. Wojciecha, ulice Słowackiego, Kartuska, Jabłoniowa czy Łostowicka w Gdańsku. Nie ma dnia, aby nie tworzyły się tutaj gigantyczne korki. Postanowiliśmy pojechać w najbardziej newralgiczne punkty miasta i przekonać się, jaka jest przyczyna oraz co można zrobić, by uniknąć stania w korkach.

Korki w Trójmieście są:

Na wspólny patrol umówiliśmy się z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska, odpowiedzialnym w mieście za drogi. W trasę wyruszyliśmy po godz. 8 rano, razem z setkami gdańszczan jadącymi do pracy i szkoły.

- Jest tragicznie, cały Gdańsk zakorkowany, siedemnaście lat takich korków nie widziałem - słyszymy o godz. 7 w poniedziałek w Auto Pilocie na antenie Radia Gdańsk. - Warto odłożyć poranny wyjazd do pracy - dodaje Sebastian Kwiatkowski, prowadzący serwis informacyjny tego dnia.

Na pierwszy ogień idzie ul. Słowackiego. - Nieraz stałem tu w korku nawet godzinę - denerwuje się Jerzy Bongowski, mieszkaniec Wrzeszcza.

Projekt przebudowy ul. Słowackiego jest już gotowy, jednak nie ma źródła finansowania. - Staramy się przekształcić ją w drogę krajową i namówić Hossę [dewelopera, który przy tej ulicy wybuduje duże osiedle mieszkaniowe - przyp. red.], by partycypowała w rozbudowie - tłumaczy Maciej Lisicki. - Prowadzimy już wysiedlenia mieszkańców po lewej stronie [jadąc Słowackiego do góry, w stronę lotniska - dop. red.], która będzie poszerzona do czterech pasów. Nikt przecież nie ma wątpliwości, że ta przebudowa musi się odbyć. W górnym odcinku, który kilka lat temu został wyremontowany, nie ma już kłopotów z korkami.

Jednym ze skrótów, z którego korzystają kierowcy, by ominąć korek na Słowackiego jest ul. Ogrodowa. - Ta ulica ma stosunkowo dobrą nawierzchnię, poniewż ostatnio została trochę ulepszona - mówi Lisicki. - O takich drogach w mieście wielokrotnie informowaliśmy, jednak lepiej, jeśli o skrócie wie umiarkowana liczba ludzi, bo wtedy jest on prawdziwy.

Kolejną ulicą słynącą z gigantycznych korków jest trakt św. Wojciecha. - To droga krajowa, za jej poszerzenie odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Lisicki. - Myślę, że lekkie podcięcie kanału Raduni pomogłoby w przebudowie ulicy.

Ulica Łostowicka choć krótka, to rzadko kiedy można przejechać nią bez kłopotu. - Tutaj problemem jest kwestia wyburzeń i wykupów gruntów. Jeśli to wszystko dojdzie do skutku najpierw zostanie wyremontowane skrzyżowanie na dole, później u góry, a na końcu środek ulicy - tłumaczy Lisicki.

Wśród zakorkowanych ulic Gdańska prym wiodą ulice Jabłoniowa i Kartuska. Ta pierwsza zostanie odciążona dopiero wówczas gdy pojawi się trasa W-Z. - Ul. Kartuska do niedawna była trzecią, na której było najwięcej wypadków - mówi Lisicki. - Na środkowym pasie wprowadziliśmy więc naturalne przeszkody, dzięki którym nie można wyprzedzać na trzeciego, a za to piesi są bardziej bezpieczni.

Od 2008 r. Gdańsk chce przeznaczać na inwestycje (w większości drogowe) nawet pięciokrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu, czyli miliard złotych rocznie (wraz z funduszami z Unii Europejskiej).

Tristar na pomoc

Maciej Lisicki uważa, że na korki nie ma reguły, raz one są, a raz ich nie ma. Dodaje także, że woli stać w korkach i widzieć, że coś się remontuje niż widzieć, że nic się nie dzieje. - Jeśli wprowadzimy w całym Trójmieście system Tristar (komputerowe sterowanie systemu światłami w mieście), to wówczas na pewno coś się zmieni - mówi.

Taki system ma kosztować Trójmiasto 200 mln zł, o pieniądze miasta będą się starać w Unii Europejskiej. System ten będzie reagował na sytuację na ulicach Trójmiasta. Ma zapewnić wzrost przepustowości nawet o 30 procent. Wiodąca w projekcie ma być Gdynia. - Na ul. Morskiej w Gdyni przeprowadzana jest już mała próba - gdy pojazd uprzywilejowany, np.: trolejbus, zbliża się do świateł to system reaguje - mówi Lisicki. - Politechnika Gdańska przygotowuje już studium wykonalności dla całego Trójmiasta. Chcemy, by to zadanie było wykonane przed Euro 2012.
Echo MiastaIlona Truszyńska

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • A co z promowaniem komunikacji miejskiej?!!!???

    • 0 0

  • korki korki korki (1)

    tysiące samochodów rano jadą zza obwodnicy by w godzinach popoldniowych wracać za obwodnicę... az się prosi o szybka kolej miejską w kierunku prostopadłym do obwodnicy ale skretyniali urzędnicy w Gdańsku nie mają zielonego pojęcia co to takiego, stare pierdziele czekają na ciepłą emeryturę zabierając miejsce pracy młodym kreatywnym

    • 0 0

    • tańsze rozwiazanie

      dużo tańsze i szybsze do realizacji są " trzecie pasy" rano kierunek do miasta po południu z miasta sprawdza sie w stanach i nie tylko...

      • 0 0

  • olac wysepki i inne zwerzenia dróg. POrobic wiecej rond.

    • 0 0

  • brak wyobraźni

    to wszystko to tylko przykłady kompletnego braku wyobraźni oraz jakiegokolwiek pomysłu na problemy komunikacyjne trójmiasta. Na swiecie istnieje masa opracowań jak rozwiązać problemy komunikacyjne w aglomeracjach o kształcie "banana" ale do tego żeby je znaleźć potrzeba troche checi. Podejrzewam że wystarczyłoby ogłosić konkurs wśród wydziałów urbanistyki europejskich uczelni i pomysły by się znalazły.
    Niestety urzędnikom łatwiej jest stwierdzić, że "nie wiadomo skąd się biorą korki".....bo przecież nikt sie nie przyzna, że to przez niego.
    A najśmieszniejsze jest to, że ci biedni(!?) ludzie (urzędnicy)chyba nigdy nie widzieli trójmiasta z lotu ptaka bo jeżeli widzieli i nie zrozumieli o co chodzi to już nie brak wyobraźni tylko głupota.

    • 0 0

  • wysepki - najwieksza glupota zaraz po Galerii Baltyckiej (1)

    po cholere te wysepki, jak karetka jedzie to nawet nie ma gdzie zjechac po jakis debil wysepki buduje!

    • 0 0

    • racja!!!

      jak tak chcieli koniecznie uspokoic ruch to mwystarczylo namalowac strefy wyłączone z ruchu, czyli zakreskowac na środku odpowiednie miejsca. Karetki mogłyby jeździc swobodnie.
      A teraz wyobraźmy sobie najbliższą zime.... Śnieg po prawej wejdźe częściowo na jezdnię i nawet nie można kontynuowac normalnie jazdy bliżej środka, bo lewym kołem po krawężniku.
      Megaidiota to zaprojektował!!!

      • 0 0

  • Można się pomylic jesli nie jestes ze statystyką i GUS-em za pan brat.

    Teraz rozumiem, czemu Gdańsk zlikwidował stronę o ludności.

    • 0 0

  • Jabłoniowa

    Jak tak PO będzie budowało autostrady jak Adamowicz Marynarki Polskiej i Wiadukt na Jabłoniowej to w 10 lat nie wybudują 500m .Brawo!!!!

    • 0 0

  • ..........I SPACEROWA NIEEEEE ??????????????????

    SPACEROWA TEZ JEST BARDZO WAZNE DROGA I CZALY DNI JEST KOREK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    • 0 0

  • 2007

    Antypolityku podaje adres strony GUS - 2007.
    Co prawda w tym nie siedze i nie rozumiem, jak liczy się wskaźnik przyrostu, ale także z wykresu wynika, że ludnosc miast maleje.
    www. stat. gov. pl/ cps/ rde/ xbcr/ gus/ PUBL_ powierzchnia_ ludnosc_ teryt_ 2007. pdf

    • 0 0

  • problem mieszkań jest rozdmuchany ???

    to ciekawe dlaczego tyle kosztują ?! Takze te na rynku wtórnym. jakbyś potrzebował mieszkania to byś inaczej pisał. A co do Holendrów ciągnących do zielonej POlski. Jak myślisz - więcej Holedndrów przyjechało do POlski czy Polaków do zabetonowanej Holandii ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane