• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrol w korkach

Ilona Truszyńska
15 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
– Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę. – Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę.
Trakt św. Wojciecha, ulice Słowackiego, Kartuska, Jabłoniowa czy Łostowicka w Gdańsku. Nie ma dnia, aby nie tworzyły się tutaj gigantyczne korki. Postanowiliśmy pojechać w najbardziej newralgiczne punkty miasta i przekonać się, jaka jest przyczyna oraz co można zrobić, by uniknąć stania w korkach.

Korki w Trójmieście są:

Na wspólny patrol umówiliśmy się z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska, odpowiedzialnym w mieście za drogi. W trasę wyruszyliśmy po godz. 8 rano, razem z setkami gdańszczan jadącymi do pracy i szkoły.

- Jest tragicznie, cały Gdańsk zakorkowany, siedemnaście lat takich korków nie widziałem - słyszymy o godz. 7 w poniedziałek w Auto Pilocie na antenie Radia Gdańsk. - Warto odłożyć poranny wyjazd do pracy - dodaje Sebastian Kwiatkowski, prowadzący serwis informacyjny tego dnia.

Na pierwszy ogień idzie ul. Słowackiego. - Nieraz stałem tu w korku nawet godzinę - denerwuje się Jerzy Bongowski, mieszkaniec Wrzeszcza.

Projekt przebudowy ul. Słowackiego jest już gotowy, jednak nie ma źródła finansowania. - Staramy się przekształcić ją w drogę krajową i namówić Hossę [dewelopera, który przy tej ulicy wybuduje duże osiedle mieszkaniowe - przyp. red.], by partycypowała w rozbudowie - tłumaczy Maciej Lisicki. - Prowadzimy już wysiedlenia mieszkańców po lewej stronie [jadąc Słowackiego do góry, w stronę lotniska - dop. red.], która będzie poszerzona do czterech pasów. Nikt przecież nie ma wątpliwości, że ta przebudowa musi się odbyć. W górnym odcinku, który kilka lat temu został wyremontowany, nie ma już kłopotów z korkami.

Jednym ze skrótów, z którego korzystają kierowcy, by ominąć korek na Słowackiego jest ul. Ogrodowa. - Ta ulica ma stosunkowo dobrą nawierzchnię, poniewż ostatnio została trochę ulepszona - mówi Lisicki. - O takich drogach w mieście wielokrotnie informowaliśmy, jednak lepiej, jeśli o skrócie wie umiarkowana liczba ludzi, bo wtedy jest on prawdziwy.

Kolejną ulicą słynącą z gigantycznych korków jest trakt św. Wojciecha. - To droga krajowa, za jej poszerzenie odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Lisicki. - Myślę, że lekkie podcięcie kanału Raduni pomogłoby w przebudowie ulicy.

Ulica Łostowicka choć krótka, to rzadko kiedy można przejechać nią bez kłopotu. - Tutaj problemem jest kwestia wyburzeń i wykupów gruntów. Jeśli to wszystko dojdzie do skutku najpierw zostanie wyremontowane skrzyżowanie na dole, później u góry, a na końcu środek ulicy - tłumaczy Lisicki.

Wśród zakorkowanych ulic Gdańska prym wiodą ulice Jabłoniowa i Kartuska. Ta pierwsza zostanie odciążona dopiero wówczas gdy pojawi się trasa W-Z. - Ul. Kartuska do niedawna była trzecią, na której było najwięcej wypadków - mówi Lisicki. - Na środkowym pasie wprowadziliśmy więc naturalne przeszkody, dzięki którym nie można wyprzedzać na trzeciego, a za to piesi są bardziej bezpieczni.

Od 2008 r. Gdańsk chce przeznaczać na inwestycje (w większości drogowe) nawet pięciokrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu, czyli miliard złotych rocznie (wraz z funduszami z Unii Europejskiej).

Tristar na pomoc

Maciej Lisicki uważa, że na korki nie ma reguły, raz one są, a raz ich nie ma. Dodaje także, że woli stać w korkach i widzieć, że coś się remontuje niż widzieć, że nic się nie dzieje. - Jeśli wprowadzimy w całym Trójmieście system Tristar (komputerowe sterowanie systemu światłami w mieście), to wówczas na pewno coś się zmieni - mówi.

Taki system ma kosztować Trójmiasto 200 mln zł, o pieniądze miasta będą się starać w Unii Europejskiej. System ten będzie reagował na sytuację na ulicach Trójmiasta. Ma zapewnić wzrost przepustowości nawet o 30 procent. Wiodąca w projekcie ma być Gdynia. - Na ul. Morskiej w Gdyni przeprowadzana jest już mała próba - gdy pojazd uprzywilejowany, np.: trolejbus, zbliża się do świateł to system reaguje - mówi Lisicki. - Politechnika Gdańska przygotowuje już studium wykonalności dla całego Trójmiasta. Chcemy, by to zadanie było wykonane przed Euro 2012.
Echo MiastaIlona Truszyńska

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Ul. Łódzka? Co znią?

    Katastrofalna!!! Na wsi są lepsze!
    Tamtędy niech Adamowicz i Lisicki wożą dzieci do szkoły. Bo zapomnieli dając pozwolenia, że w nowo budowanych osiedlach będą dzieci i potrzebne będą szkoły.
    Och! ten zawsze chwalący się Adamowicz.
    O grożącym Gdańskowi paraliżu komunikacyjnym mówiliśmy już tak dawno!
    Ale on ma zawsze dobre samopoczucie i samozadowolenie.

    • 0 0

  • nikt nie karze Ci tego czytać?

    każdy ma prawo do napisania tego co myśli, więc o co Ci chodzi, przeszkadza Ci bogaty język to czytaj 'piiip' jak jesteś taki prawilny. Wiesz co to wolność słowa? Wiesz że polski język bogaty jest w przekleństwa i wulgaryzmy. To skończ z tymi swoimi synonimami z przedszkola i napisz coś konkretnego. A do tematu, od poniedziału do piątku stoje tam w korku rano i wieczorem, (...)

    • 0 0

  • Gdańsk korkami stoi !!!

    Jeżdzę codziennie z Zaspy do Rębiechowa i z powrotem 1,5-2h (22km), a powinienem tę trasę pokonać w góra 30minut. Tracę przynajmniej godzinę dziennie, co rocznie daje ok. 240h czyli 10 dni bezproduktywnego stania. Mnożąc to razy 1000 osób, które stoją razem ze mna daje to 10 000 dni bezproduktywnego stania i smrodzenia spalinami - jesteśmy bogatym pańśtwem, że możemy sobie na to pozwolić.

    • 0 0

  • Korki na zmodernizowanych ulicach??

    Pseudo modernizowane ulice, forsa w błoto, a wiocha pozostanie wiochą z jedną dziurawą drogą i wiecznie remontowanym Huciskiem.
    P.S - dróg nie budują od II wojny światowej, za to budowa kolejnego kościoła, skrzyzowanie Focha i Powstańców Warszawskich już rozpoczeta, a kiedy był przetarg na działkę?, czy ktoś wie?
    Wszystko jasne po co obywatelom IV pomrocznej drogi, szpitale, poczta, szkoła, gdy kościoły i krzaki mają priorytet!!

    • 0 0

  • ??!! śmiechu warte!!?? (1)

    jeżeli górny (wyremonyowany) odcinek Słowackiego jest bez korków to ja święta jestem, wielokrotnie w godzniach 8-10 jest tam MEGA korek spowodowany korkiem "na dole", i to samo dzieje sie po południu gdy wszyscy uciekają z gdńska na obwodnice, wiem bo pracuje przy Słowaku, i mam przyjemność jeździć na Złotą Karczmę

    • 0 0

    • To zdemontuje Echo i p. L., kiedy po 8 a przed g.10 pojadą w kierunku przeciwnym do głównego ruchu górnym odcinkiem Słowackiego.

      Prawdę mówiąc, jak czytam te wypowiedzi, jak "poważnie" UM traktuje komunikację w Gdańsku, to mam ochotę zakląć.

      • 0 0

  • system tristars

    Ten system będzie polegał na tym, że rano wyjeżdżasz z domu a dojeżdżasz do pracy gdy na niebie pojawiają się już pierwsze gwiazdy.

    • 0 0

  • Właśnie. Na tych wysepkach na Kartuskiej można by kwiatki posadzić. I ładnie by było.

    • 0 0

  • w gdańsku nie ma korków

    za to jest miejsce na kolejny supermarket.

    • 0 0

  • Po remoncie i ... nowa dziura

    Niedawno ( miesiąc albo 2 temu) zakończono remont skrzyżowania Hallera z Mickiewicza a już dzisiaj wykopano wielką dziurę w równiutkim, niedawno położonym asfalcie na tym skrzyżowaniu. Kto na to pozwolił? Czego zapomniano położyć pod ziemią albo czego nie wyremontowano? Potem się zasypie, zaleje asfaltem a później samochody wygniotą dziurę w tym asfalcie i skrzyżowanie można będzie znowu remontować.

    • 0 0

  • kartuska

    no fakt przepięknie by wyglądały kwiatuszki na pasie zieleni, a w tle budynki bez tynku i żury z kartuskiej, ach pięknie..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane