• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej kursów na pętlę, by autobusy jeździły punktualnie

Patryk Szczerba
31 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.

Zmiany w rozkładzie jazdy autobusów kursujących na Chwarzno i Wiczlino spowodowały likwidację dwóch linii 103 i 172, a także ograniczyły kursy na pętli SokółkaMapka, co nie podoba się części mieszkańców. Przedstawiciele ZKM odpowiadają, że intencją była poprawa punktualności i optymalne wykorzystanie pojazdów.



Przypomnijmy, że 1 marca zmienił się rozkład kursów z centrum Gdyni do Chwarzna-Wiczlina. Władze miasta tłumaczyły, że to efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni.

Zapewniono, że dzięki temu rano i po południu autobusy różnych linii będą jeździć w stronę centrum w stałych odstępach pięciominutowych, co ma zachęcić mieszkańców do przesiadki z samochodów.

Korekty tras spowodowały, że opustoszała wykorzystywana do tej pory intensywnie pętla Sokółka. W dni powszednie odjeżdża stamtąd tylko 15 odjazdów. Przestały zajeżdżać tam autobusy linii 140, 147 i 160, a to nie podoba się części mieszkańców.

Pętla pusta, nowy przystanek ciasny



- Wielu z nich nie rozumie tych zmian. Przy pętli jest parking, gdzie wielu przesiadało się na autobus, są sklepy i można tam bezpiecznie dotrzeć chodnikiem. Przez decyzje ZKM utrudniono wielu mieszkańcom dostęp do komunikacji. Przystanek "Bryla", gdzie teraz zatrzymuje się 147, jest przy wąskim chodniku, co powoduje tłok przy wsiadaniu - relacjonuje pani Magda, mieszkanka osiedla.

Rozkład ZKM Gdynia



Autobusy jadą teraz bliżej osiedli Zielenisz i Patio Róży. Co istotne, trasa ulicami Zaruskiego i Staniszewskiego pojawiła się w rozkładzie linii 147 w 2017 roku - jeździł nią co drugi kurs.

- Ale nikt nie spodziewał się, że w końcu dojdzie aż do takiej rewolucji. Rozumiem, że trzeba zmieniać i dostosowywać ofertę do mieszkańców, ale można było przemyśleć korekty - wskazuje czytelniczka.
Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę. Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę.

ZKM: zmiany, by autobusy jeździły punktualnie



Przedstawiciele ZKM Gdynia odpowiadają, że zmiany w rozkładzie mają skrócić czas przejazdu i pozwolić uniknąć pojawiających się na ul. Chwarznieńskiej korków.

- Wycofanie zajazdów linii 140, 147, 160 pozwoliło na skrócenie czasów dojazdów większości pasażerów do miejsc przesiadania się i do miejsc docelowych ich podróży, w tym do przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana i Śródmieścia. W godzinach szczytów przewozowych ze względu na zatory drogowe zajazdy te pochłaniały stosunkowo dużo czasu, co było krytykowane przez pasażerów niekorzystających z pętli - wyjaśnia w odpowiedzi do radnych dzielnicy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM.
Kolejne kontrowersje w dzielnicy wywołała likwidacja linii 103 kursującej z Obłuża do Chwarzna i 172 kursującej z Wiczlina do Karwin. O likwidacji pierwszej z nich miały zdecydować trudności w utrzymaniu punktualności, a w przypadku drugiej małe zapełnienie pojazdu pasażerami.

3/4 środków ZKM to dofinansowanie z budżetu miasta



Dyrektor ZKM nie ukrywa jednocześnie, że likwidacja wymienionych wcześniej dwóch linii była konieczna, by możliwa była zmiana tras i poprawa częstotliwości kursowania innych autobusów.

- W budżecie ZKM już tylko 25 proc. środków pochodzi z biletów, a aż 75 proc. z budżetu miasta. Środki z likwidacji linii 172 zostały przeznaczone na wzrost liczby kursów linii 140, a z likwidacji linii 103 na wzrost i zmianę liczby kursów linii 160 w celu zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów na trasie Śródmieście - Chwarzno oraz skierowania autobusów linii 147 we wszystkich kursach przez Staniszewskiego i Zaruskiego - wyjaśnia Kołodziejski.
ZKM Gdynia nie wyklucza uruchomienia nowej linii midibusowej w dzielnicy, gdzie autobusy teraz nie jeżdżą, o ile pojawią się dodatkowe środki finansowe w budżecie miasta.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • (1)

    Chwarzno i Wiczlino to już koniec świata jak dla mnie

    • 9 6

    • Czas poszerzyć horyzonty

      • 4 9

  • (2)

    pomysl jak z serialu Alternatywy 4
    tylko ze tam odcinali cieplo najdalszym dzielnicom
    a tu sie za autobusy wzieli

    • 78 8

    • a co jest absurdalnego w skróceniu trasy? (1)

      autobusy nie robią zbędnych kółek żeby dojechać szybciej a tu jakaś wygodnicka krzyczy bo ona nie chce się przejść 50 metrów, ona musi mieć wygodnie a reszta dzielnicy ma jeździć dłużej - to jest dopiero absurd a jeszcze dziennikarze publikują takie poronione pomysły

      • 10 1

      • Tu chodzi o częstotliwość autobusów, a nie o wygodnictwo. Do tej pory można było korzystać z kilku linii autobusowych, a teraz została tylko jedna.

        • 6 0

  • "drodzy" mieszkańcy

    te zmiany są dla Waszego dobra.
    Już niebawem zostanie zlikwidowany parking, koło pętli i zostanie wdrożona Strefa Płatnego Parkowania.
    Takie strefy już powstają w innych dzielnicach.
    Przecież sami tak chcieliście i my wiemy co dla Was dobre.

    • 25 3

  • To jak: "Mniej pieniędzy dla lekarzy, żeby musieli więcej czasu spędzać w pracy". (5)

    • 35 8

    • za Tuska bylo kasy na służbę zdrowia o połowę mniej (3)

      a młodzi wyjeżdżali za granicę

      • 7 13

      • Ale jaki problem, że wyjeżdżają?

        W ub.r. posłanka z PiS, na sali sejmowej wyraźnie powiedziała o wyjeżdżających lekarzach : "niech jadą".

        • 4 0

      • Było też dużo mnie przekrętów (1)

        Co Cię tak boli ten mityczny Tusk ?? od 10 lat nie ma go w Polskiej polityce. Może warto przestać żyć wspomnieniami z młodości ? za to teraz mamy o połowę mniej drzew (szyszko). o połowę więcej na PVP, o połowę więcej marnotrawienia pieniędzy ( Sasin i spółka), respiratory od handlarza bronią (których nie ma).

        A tak przy okazji jaki był budżet na służbę zdrowia za czasów Tuska . A jaki był budżet na służbę zdrowia PIS przed pandemią?? Proszę podaj info skąd masz takie informację ,że połowę mniejszy? Ile to jest dokładnie?

        • 4 2

        • Jedni i drudzy przez sąd i za kraty.

          • 2 1

    • Matołku jak mniej pieniedzy jak jest coraz wiecej ale musiał bys napierw myslec samodzielnie

      zamiast czytac hejty gazety wyrwanej

      • 1 3

  • (2)

    Niestety temat już nie do odkręcenia z tego co widzę, a mieszkańcy Sokółki stracili 50% oferty przewozowej. Dojscie na przystanek Sokoła jest jaki jest (ok. 600m dalej + przejście 2x przez Chwarznieńska i 1x przez Sokoła). Szkoda, że duże osiedle straciło bo niby szkoda czasu na zjazd na pętlę. To sugeruje nie zjeżdżać na pętlę Apollina. Wydaje mi się, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest dodanie 2ch przystanków: 1. na Staniszewskiego kierunek centrum na wysokości sklepu Misiek, 2. na Chwarznieńskiej przed rondem Sokoła w kierunku centrum (obydwa w pasie ruchu). Myślę, że takie rozwiązanie zrekompensuje niedogodności i przywróci dostępność dla mieszkańców Sokółki.

    • 22 4

    • Mieszkańcy Sokółki nie muszą iść na przystanek Sokoła, mają drugi na ulicy Staniszewskiego. (1)

      a nie ma sensu by wszyscy pasażerowie robili 3 kółka wokół pętli by kilka osób miało bliżej na przystanek.

      • 3 6

      • No właśnie, zlikwidujmy zjazd na Apollina w kierunku centrum. Najbliższy przystanek jest przecież niedaleko - Okrężna.

        • 8 0

  • (1)

    Pani twierdzi ze wąski chodnik jest przy Bryla? Kłamstwo, jest dokładnie tyle samo miejsca co na przystanku na pętli. Można sprawdzić na google maps.A nawet było mniej na przystanku na którym zatrzymywały się 147 itp poprzednio. W zimie nie mozna było przejść tym chodnikiem. Po prostu kobiecie nie chce sie kilku kroków zrobić. A potem siłownie i inne cuda byleby kilka kg spalić.

    • 14 7

    • Odległość do przystanków jest podobna. Więc nie o to chodzi tylko , że z pętli odjeżdżało prawie 50% autobusów więcej.

      • 6 0

  • Z K M

    Bardzo proszę włodarzy tego miasta oraz zarząd zkm z kaczych bukuw i platynowej o likwidację wszystkich lini autobusowych to będzie taniej A dla ludzi zdrowiej

    • 8 6

  • dobra zmiana, 147 to kuriozalna linia na obszarze Wiczlina i Chwearzna

    przystanki co 180 m (Aresa), 3 zjazdy na pętle ktoś mocno kombinuje aby autobus był niekonkurencyjny względem samochodów.

    • 13 3

  • To, co zrobił ZKM, jest chore. (1)

    Pętla służy jako parking dla sklepu, zlikwidowano linię 103, którą mogłem jeździć do pracy bez przesiadek. W tym miesiącu musiałem sobie kupić samochód, bo inaczej dojazdy do pracy by były udręką. Zaiste, to forma wspierania "transportu publicznego". Głupek, który to wymyślił powinien wylecieć ze stołka. Kupiłem 10 letnie auto, by nie stać jak kiep na ulicy w oczekiwaniu na przesiadki, a jakiś pacan odhaczył premię za innowacyjność.

    • 33 4

    • 103 to była kara dla kierowców

      Każdy kto podpadł musiał na niej jeździć przez kilka dni. 182 o wiele lepsze.

      • 3 1

  • Mamy Covid. (4)

    W związku z tym , trzeba zlikwidować połowę taboru komunikacji miejskiej, rozszerzyć strefy parkowania na całe miasto i podwyższyć ceny do maxa. W sobotę i niedzielę też. POmysły rodem z Gdańska.

    • 21 6

    • (1)

      Ale Szczurek raczej się z PISEM po cichu w przeszłości się bratał a nie z PO. Dopiero niedawno się nawrócił, i to raczej z politycznej kalkulacji. Bo w gdyby się jasno nie przeciwstawił działaniom tego rządu z dużo na wizerunku by stracił w oczach mieszkańców. Proste

      • 2 0

      • PiS PO jedno zło.

        • 3 2

    • Jakby wasza trollownia nie była na Podlasiu (1)

      To byście wiedzieli, gdzie są Chwarzno i Wiczlino.

      • 3 5

      • Gdzie jest Chwarzno-Wiczlino

        SSoku z buraka.

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane