• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej kursów na pętlę, by autobusy jeździły punktualnie

Patryk Szczerba
31 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.

Zmiany w rozkładzie jazdy autobusów kursujących na Chwarzno i Wiczlino spowodowały likwidację dwóch linii 103 i 172, a także ograniczyły kursy na pętli SokółkaMapka, co nie podoba się części mieszkańców. Przedstawiciele ZKM odpowiadają, że intencją była poprawa punktualności i optymalne wykorzystanie pojazdów.



Przypomnijmy, że 1 marca zmienił się rozkład kursów z centrum Gdyni do Chwarzna-Wiczlina. Władze miasta tłumaczyły, że to efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni.

Zapewniono, że dzięki temu rano i po południu autobusy różnych linii będą jeździć w stronę centrum w stałych odstępach pięciominutowych, co ma zachęcić mieszkańców do przesiadki z samochodów.

Korekty tras spowodowały, że opustoszała wykorzystywana do tej pory intensywnie pętla Sokółka. W dni powszednie odjeżdża stamtąd tylko 15 odjazdów. Przestały zajeżdżać tam autobusy linii 140, 147 i 160, a to nie podoba się części mieszkańców.

Pętla pusta, nowy przystanek ciasny



- Wielu z nich nie rozumie tych zmian. Przy pętli jest parking, gdzie wielu przesiadało się na autobus, są sklepy i można tam bezpiecznie dotrzeć chodnikiem. Przez decyzje ZKM utrudniono wielu mieszkańcom dostęp do komunikacji. Przystanek "Bryla", gdzie teraz zatrzymuje się 147, jest przy wąskim chodniku, co powoduje tłok przy wsiadaniu - relacjonuje pani Magda, mieszkanka osiedla.

Rozkład ZKM Gdynia



Autobusy jadą teraz bliżej osiedli Zielenisz i Patio Róży. Co istotne, trasa ulicami Zaruskiego i Staniszewskiego pojawiła się w rozkładzie linii 147 w 2017 roku - jeździł nią co drugi kurs.

- Ale nikt nie spodziewał się, że w końcu dojdzie aż do takiej rewolucji. Rozumiem, że trzeba zmieniać i dostosowywać ofertę do mieszkańców, ale można było przemyśleć korekty - wskazuje czytelniczka.
Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę. Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę.

ZKM: zmiany, by autobusy jeździły punktualnie



Przedstawiciele ZKM Gdynia odpowiadają, że zmiany w rozkładzie mają skrócić czas przejazdu i pozwolić uniknąć pojawiających się na ul. Chwarznieńskiej korków.

- Wycofanie zajazdów linii 140, 147, 160 pozwoliło na skrócenie czasów dojazdów większości pasażerów do miejsc przesiadania się i do miejsc docelowych ich podróży, w tym do przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana i Śródmieścia. W godzinach szczytów przewozowych ze względu na zatory drogowe zajazdy te pochłaniały stosunkowo dużo czasu, co było krytykowane przez pasażerów niekorzystających z pętli - wyjaśnia w odpowiedzi do radnych dzielnicy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM.
Kolejne kontrowersje w dzielnicy wywołała likwidacja linii 103 kursującej z Obłuża do Chwarzna i 172 kursującej z Wiczlina do Karwin. O likwidacji pierwszej z nich miały zdecydować trudności w utrzymaniu punktualności, a w przypadku drugiej małe zapełnienie pojazdu pasażerami.

3/4 środków ZKM to dofinansowanie z budżetu miasta



Dyrektor ZKM nie ukrywa jednocześnie, że likwidacja wymienionych wcześniej dwóch linii była konieczna, by możliwa była zmiana tras i poprawa częstotliwości kursowania innych autobusów.

- W budżecie ZKM już tylko 25 proc. środków pochodzi z biletów, a aż 75 proc. z budżetu miasta. Środki z likwidacji linii 172 zostały przeznaczone na wzrost liczby kursów linii 140, a z likwidacji linii 103 na wzrost i zmianę liczby kursów linii 160 w celu zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów na trasie Śródmieście - Chwarzno oraz skierowania autobusów linii 147 we wszystkich kursach przez Staniszewskiego i Zaruskiego - wyjaśnia Kołodziejski.
ZKM Gdynia nie wyklucza uruchomienia nowej linii midibusowej w dzielnicy, gdzie autobusy teraz nie jeżdżą, o ile pojawią się dodatkowe środki finansowe w budżecie miasta.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • Jestem kierowcą i jezdze na tej trasie (3)

    Bardzo mało pasażerów i ciągle marudzą.

    Zenon

    • 42 30

    • No dobra nie jestem kierowcą, ale słyszałem od znajomych że tak jest.

      • 2 3

    • Przez te Chwarzno Wiczlino zielone oszalałeś.

      • 3 2

    • Potwierdzam

      • 8 0

  • Jak zwykle władze Gdyni robią coś same (1)

    bez pytania się mieszkańców o ich zdanie i nie bacząc na potrzeby gdynianin. Totalna olewka

    • 23 3

    • Bardzo dobre zmiany, kilku malkontentów się uzala, a ty korzystasz z okazji

      • 4 3

  • Żebyście mniej emitowali CO2 zmniejszymy Wam dopływ tlenu.

    • 13 0

  • Niektórzy w tamta stronę jadą sobie służbowym autem z kierowcą

    Niektórzy w tamta stronę jadą sobie służbowym autem z kierowcą

    • 19 0

  • Ktoś tam mieszka w ogóle?

    • 10 7

  • sposob na punktualne autobusy jest prosty (3)

    mniej prywatnych samochodow!

    • 15 20

    • Autobusy też są prywatnych spółek

      • 8 0

    • kolejny komuch

      • 7 0

    • Za PRLu było mniej samochodów

      A autobusy i tak się spóźniały ;-)

      • 10 3

  • Powalająca logika

    zmniejszyć ilość autobusów, aby zachęcić do rezygnacji z własnego auta.> I dąc tym tropem , zlikwidujmy wszystkie autobusy, a mieszkańcy przesiądą się całkiem na per pedes.i znikną samochody z ulic.. Jakie uniwersytety trzeba kończyć aby na takie pomysły wpadać?

    • 23 5

  • Zarząd komunikacji miejskiej przypomina piechotą zdrowiej

    Czegoś nie rozumiem, ograniczją mjesca postojowe, likwidują parkingi, wprowadzają opłaty za parkowanie, wszystko to ma na celu ograniczyć ilośc samochodów w mieścia, a ograniczają ilośc kursów!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 24 1

  • Parkomaty - dla mieszkańców. Likwidacja busów - dla mieszkańców

    Kucyk jesteś miszczem

    • 30 1

  • Zkm jak u Barei w Misiu (2)

    Dzień Pieszego Pasażera, w końcu ludzie się dowiedzą ile na pieszo czasu potrzebują by dojść do pracy

    • 80 8

    • no szczególnie się dowiedzą ci co po reformie maja szybszy dojazd bez wjeżdżania na zbędną pętlę

      ta pętla był potrzebna i sensowna 10 lat temu jak dzielnica była 3 razy mniejsza

      • 7 3

    • Jak już to pieszo, nie na pieszo.

      Polska język trudna język?

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane