• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deweloperzy gotowi zainwestować 900 mln zł w Nowy Port

Michał Brancewicz
16 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (274)
Mapa z podziałem na publiczne i komercyjne (na żółto) elementy, które będzie zagospodarowywał prywatny inwestor. Mapa z podziałem na publiczne i komercyjne (na żółto) elementy, które będzie zagospodarowywał prywatny inwestor.

Doraco, Cordia, MultibudDekpolemDevelia - ci deweloperzy zgłosili chęć stworzenia partnerstwa publiczno-prywatnego z miastem w celu zagospodarowania Nowego Portu. Umowa PPP powinna zostać podpisana w marcu 2025 r. Realizacja wszystkich elementów pochłonie ok. 900 mln zł i może zająć nawet 15 lat.



Uda się wyłonić prywatną firmę, która zainwestuje w Nowy Port?

Obszar inwestycyjny znajduje się w różnych częściach Nowego Portu i ma powierzchnię 13 ha, z czego 8 ha zostanie przeznaczonych na cele komercyjne.

Wybrana firma będzie musiała zrealizować szereg inwestycji tzw. celu publicznego, by móc zagospodarować pozostały obszar, z którego czerpać będzie zyski.

Miasto oczekuje w pierwszej kolejności zagospodarowania wybranych nieruchomości.



Zagospodarowanie nieruchomości na cele:

  1. mieszkaniowo-usługowe: duży kompleks usługowo-mieszkaniowy (usługi np. o profilu gastronomicznym, handlowym, medycznym), co przyczyni się do wzrostu liczby miejsc pracy,
  2. sportowo-rekreacyjne i turystyczne: np. park rekreacyjny z walorami historycznymi (Szaniec Zachodni), budowa basenu w rejonie ul. Krasickiego i Gałczyńskiego w Gdańsku,
  3. społeczne: budowa żłobka publicznego przy ul. Mylnej w Gdańsku.

Kolejnym elementem jest usprawnienie ruchu pieszego i samochodowego.

Planowane remonty ulic:

  • remont jezdni wraz z chodnikami i sieciami podziemnymi przy Przedszkolu nr 1 "Tęczowa Jedyneczka" przy ul. Władysława IV w Gdańsku,
  • modernizacja ulicy Wyzwolenia w Gdańsku,
  • przekształcenie ulicy Wyzwolenia w zielony bulwar "Zielona Wyzwolenia",
  • utwardzenie nawierzchni placu przy ul. Wyzwolenia w Gdańsku,
  • ciąg pieszy i pieszo-jezdny łączący ul. Oliwską i Na Zaspę.

W Nowy Port mają być wpompowane setki milionów prywatnych złotych. Jedną z inwestycji tzw. celu publicznego ma być stworzenie zielonego bulwaru wzdłuż ul. Wyzwolenia. W Nowy Port mają być wpompowane setki milionów prywatnych złotych. Jedną z inwestycji tzw. celu publicznego ma być stworzenie zielonego bulwaru wzdłuż ul. Wyzwolenia.

Inwestycje o wartości ponad 900 mln zł



Następna część dotyczy poprawy sytuacji socjalno-bytowej mieszkańców dzielnicy Nowy Port poprzez budowę i sprzedaż na rzecz miasta 31 wyodrębnionych mieszkań.

Przyszły inwestor ma wybudować także schronisko dla osób bezdomnych.

Do tego musi zbudować wyodrębnione lokale o innym przeznaczeniu niż mieszkalne, na potrzeby statutowe Gdańskich Nieruchomości o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 400 m kw.

Wkład Gdańska w postaci nieruchomości gruntowych wyniesie ok. 134 mln zł (ok. 15 proc.). Na dzień podpisania umowy wartość nieruchomości zostanie zwaloryzowana, a następnie będzie waloryzowana w okresie umowy (w oparciu o ceny rynkowe - na podstawie wycen), w miarę jak inwestor będzie wykupował kolejne działki.

Szacowana wartość nakładów na cele komercyjne wynosi 778 mln zł netto (ok. 85 proc.).

Wartość inwestycji w cele publiczne ma wynieść ponad 100 mln zł.

Negocjacje potrwają 8 miesięcy



Wymienione powyżej zadania stanowią punkt wyjściowy do negocjacji, dotyczących także terminu realizacji wszystkich przedsięwzięć. Urzędnicy chcą, by podmiot prywatny, już po wybudowaniu, podjął się utrzymania basenu, żłobka i schroniska dla bezdomnych.

15 stycznia 2024 r. otwarto koperty z wnioskami o dopuszczenie do udziału w negocjacjach. Złożyły je cztery podmioty:

Deweloperzy chcący inwestować w Nowy Port

  1. DORACO Investment Sp. z o.o. (lider konsorcjum) i Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o.
  2. CORDIA DEVELOPMENT 15 Sp. z o.o.
  3. Multibud Investment W. Ciurzyński SA (lider konsorcjum) i Dekpol Deweloper Sp. z o.o.
  4. DEVELIA S.A. (lider konsorcjum) i NP 11 Sp. z o.o. Sp. k

Teraz miasto ma 30 dni na ocenę wniosków i zaproszenie wybranych podmiotów do negocjacji. Same negocjacje potrwają ok. 8 miesięcy od dnia zaproszenia.

Umowa PPP w marcu 2025



Zaproszenie do składania ofert zostanie wysłane w terminie 35 dni od zakończenia negocjacji.

Na złożenie oferty wraz z koncepcją urbanistyczno-architektoniczną będzie minimum 60 dni od dnia zaproszenia. Potem nastąpi ich otwarcie, a 45 dni później informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty. W ciągu kolejnych 10 dni dojdzie do podpisania umowy.

Jeśli uda się dotrzymać tych terminów, umowa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zostanie podpisana w marcu 2025 r.

Realizacja wszystkich zadań może zająć nawet 15 lat.

Miejsca

Opinie (274) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • 105 (1)

    Za 30 lat to bede miał tyle lat . Bardzo istotna dla mnie ta rozbudowa

    • 1 0

    • czyli całe dorosłe życie w gdańskich mrzonkach UM?

      • 0 0

  • A co z uciążliwością sąsiedztwa portu i terenów przemysłowych? (2)

    Ciekawy artykuł o rozwoju miasta. Piękna idea.
    Tylko nigdzie nie ma mowy o terenach portowych i uciążliwości o działalności przemysłowej.
    W komentarzach ludzie piszą o widoku statków przepływających za oknem.
    Chyba za dużo oglądają kolorowych reklam i nie byli nigdy w okolicy portu.

    • 5 0

    • Zostawił testament

      Wizja prezydenta--port pasażerski nie przeładunkowy.

      • 0 0

    • może są po Covidzie i nie czują smrodu z przeładunków miału węglowego i firmy Port Service.

      • 0 0

  • (2)

    A skonczy się tylko na mieszkaniach

    • 7 1

    • Patrz--usługi

      i sklepach monopolowych.

      • 0 0

    • bez usług i dróg

      • 1 0

  • To jest kolejny przykład ze Gdańsk to Republika deweloperów wszystko pod dyktando deweloperki !!Mieszkancy na tym nic (1)

    W Gdańsku wszystkie przykłady partnerstwa z deweloperami oznaczaja tylko straty dla mieszkanców!I kolosalne zyski deweloperów windujacych spekulacyjne ceny mieszkan!!
    Deweloper w kazdym kraju europy zachodniej ma obowiazek inwestowac w otoczenie ale w Gdańsku to jest wielka łaska ,ze zrobi co kolwiek !!Ale najbardziej smieszne sa te niby zielone bulwary jak p[rzy falowcu na zdjeciu zmiany beda tylko kosmetyczne!

    • 10 1

    • a na wizualizacji tiry ukryli?

      • 0 0

  • A tak wszystko ok (11)

    Te garaż wysiedlić wszystkie straszy to w tym nowym porcie.

    • 19 21

    • Tak,te przy działkach ,przy Biedronce.

      • 0 0

    • (4)

      Garaże piękne nie są, ale zajmują duży teren, który jest łakomym kaskiem do betonowania, stąd ich los wydaje się przesądzony. Tłumaczy to też tak ogromna determinację radnych w ich likwidacji. Absolutnie nie jestem za samochodozą, ale w pobliżu falowca jak i w samym falowcu przybywa właścicieli szrotkow. Już jest spory problem z parkowaniem. Rozwalenie garaży tylko go spotęguje. Poza tym chyba jasne, że nowobogackie "elity" które zamieszkają w bloczysku zbudowanym na miejscu garaży raczej nie będą wykupywać miejsca za 50 tysięcy złotych, i zgodnie ze złotym polskim standardem będą zastawiać swoimi autami trawniki oraz okoliczne uliczki... Tym bardziej, że deweloper raczej nie zadba o ten aspekt, przecież pomyślcie ile takich "apartamentuf" 25 m2 można by wycisnąć z przestrzeni która przykładowo zabrałby parking zewnętrzny lub podziemny! XD Z reszta z tego co pamiętam, takich nie przewidziano, bo po co:) Także wróżę nieźle Kongo, ważne żeby ktoś dobrze zarobił, a lampka ostrzegawcza to zadziwiająca dynamika pracy radnych, gdy ktoś chce dobrze zarobić małym kosztem...

      • 11 8

      • Mieszkańcy falowca też chcą zieleni,a nie chcą aut sąsiadów z całej okolicy przy swoim bloku.

        Dzielnica jest duża,nie należy gromadzić tylu samochodów w 1 miejscu.

        • 1 0

      • Głupoty piszesz (1)

        Od lat garaźe sa przypisabe do mieszkañ

        • 0 2

        • podziemne?

          • 0 0

      • Parking przed falowcem wystarczy dla mieszkańców falowca,reszta użytkowników nie parkuje przy swoich domach.

        • 1 5

    • (4)

      Zgadza się, te garaże straszą, ale w ich miejsce powinien powstać nowoczesny parking. Gdzieś ludzie samochody muszą parkować, do mieszkań nimi nie wjadą, samochód to nie luksus to konieczność aby gdziekolwiek dojechać przy tak słabej komunikacji miejskiej.

      • 3 6

      • Garaże to magazyny śmieci , widać to po likwidacji niektórych blaszaków. (1)

        Powinni parkować przy swoich blokach,a w wolnym miejscu po garażach urządzić plac zabaw dla dorastającej młodzieży.

        • 1 3

        • Zamiast klepiska,miejsca postojowe.

          Oczywiście,mają ,,dużo miejsca koło swoich domów.

          • 0 0

      • (1)

        niech przy swoich domach zrobią miejsca parkingowe na swoje autka.

        • 2 0

        • Też do rozbórki?

          A te blaszaki z 2 strony,koło działek,przy Biedronce też nie są piękne.Kamienice Magellana są ładne,a obok koszmarki.

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Czy ktoś wie? (20)

    Dlaczego miasto nie wystawi tych działek w otwartym przetargu i nie sprzeda ich za maksymalną do osiągnięcia rynkową cenę? A następnie nie zakontraktutje budowy potrzebnych im obiektów, w drodze przetargu otwartego, za minimalną rynkową cenę? Po co takie zawężenie do czterech lokalnie działających firm? Gdzie w tym jest zysk dla miasta?
    Co by nie mówili, to po takim PPP zawsze zosataje smród w postaci tego, że i grunty i prace budowlane zostały wycenione przez jakiś tam rzeczoznawców, a nie przez rynek. Tym bardziej, że w ostatnich latach ceny gruntów wystawianych w przetargach w oparciu o wyceny były często o wiele niższe, niż te ustalane potem w drodze licytacji.

    • 146 18

    • Jak by wystawiło na sprzedaż to kupiłby nie ten co smaruje, więc jaki w tym sens?

      • 2 0

    • Nie chce się,po co mają się rozdrabniać i mieć więcej pracy.Potraktowali Nowy Port hurtowo!

      • 0 0

    • Na większość nie byłoby chętnych (8)

      Takie próby były podejmowane, ale z różnych powodów większość tych działek jest nieatrakcyjna (w porównaniu do np. Letnicy). Jednym z powodów jest to, ze większość z nich leży w strefie, która jest pod ochroną konserwatorską. Problemem będzie też uciążliwe sąsiedztwo niektórych działek, brak miejsc parkingowych w całej dzielnicy itp.

      • 6 11

      • (4)

        Dworek Fischera ,muzeum Sybiraków, schronisko dla bezdomnych też są na tym terenie !

        • 8 1

        • Teren objęty ochroną jest znacznie większy (3)

          nawet falowiec znalazł się na tym terenie :) Od Wyzwolenia na północ wszystko jest traktowane jako historyczny układ urbanistyczny. Efekt jest taki, ze falowiec w Nowym Porcie ma podobny poziom "ochrony" wynikający z uchwały krajobrazowej, do Parku Oliwskiego :)

          • 4 2

          • Falowiec jest naszym domem. (2)

            To pięknie,jeżeli to prawda.

            • 2 0

            • Falowce do rewitalizacji (1)

              Falowce powinno się rewitalizować, bo to kawał porządnej modernistycznej architektury.
              Proszę spojrzeć na projekt pewnej studentki z 2020 roku - wygląda fenomenalnie z mieszkańcami na dachu, spójną elewacją. W porównaniu do tego "nowoczesna" architektura typu osiedle 3 żagle itp. wygląda tragicznie.

              • 5 1

              • Wystarczy pomalować na jednolity kolor. Nie chcemy realizacji wydumanych ,niedouczonych pomysłów studenckich na naszym modernistycznym staruszku.

                • 0 1

      • Tak i 4 deweloperów (1)

        Bije się o ziemię w nieatrakcyjnym terenie ,by wybudować charytatywnie domki.kto buduje taką narrację?,to tylko chęć usprawiedliwienia taniego sprzedania działek.

        • 26 5

        • nie biją się tylko negocjują

          a czy złożą jakieś oferty i jakie one będą to się jeszcze okaże. Wszystko zależy, co będą mogli wybudować przy Wyzwolenia.

          • 4 2

      • Letnica to przykład

        jak tego nie robić! Te okropne przerośnięte blokasy będą szpecić horyzont przez następne 100 lat

        • 19 1

    • Przecież był przetarg. Nie mówił Rachoń w TV Russpublika?

      • 3 3

    • Dla dużych projektów dzielnicowych taki format sprawdza się lepiej (2)

      • 6 13

      • nie, jak sprzedasz dzialki nie bedziesz miec całosciowej dzielnicy a jedynie pojedyncze nie łączące się działki

        • 6 5

      • Dla kogo się sprawdza? Chyba dla dewelopera.

        • 17 1

    • Tak

      Wszystko dogadane i podzelone.

      • 11 1

    • lokalnych? (1)

      Cordia i Develia lokalne?

      • 9 3

      • No przecież budują lokalnie.

        • 3 4

    • Dowiesz się kiedyś gdzie jest zysk

      • 11 1

    • tez tak uwazam

      W Trojmiescie ceny gruntu na dolnym tarasie sa wyjatkowo wysokie i maja wszelkie szanse pobicia rekordow cenowych w najblizszych latach.To spowodowane jest szczegolna topografia miasta i brakiem szans na szybkie polaczenia miejskie (metro z gornego tarasu) za naszego zycia.Odstapienie od zwyklego ,wolnego przetargu ofert na te grunty to okradanie miasta.

      • 24 1

  • Czyli są chętni by za darmo przejąć tereny w Nowym Porcie? Zadziwiające!

    PPP czyli Przekręt Publiczno Prywatny to pomysł za zajęcie terenu w zamian za realne łapówki, które się wypłaca lub daje zniżki na lokale i mgliste obietnice, których się potem nie spełnia. Miasto czasem dokłada od siebie oprócz terenu jakąś "rewitalizację" albo drogę, no i spacyfikowanie mieszkańców. Bardzo opłacalny model biznesu.

    • 1 0

  • Szkoda kasy na to patologiczne miejsce! (1)

    • 0 9

    • Nie przychodź.Patologi tu nie chcemy.!

      • 0 0

  • Krótkowzroczność (2)

    Oddawanie gruntów za półdarmo w tym miejscu to lekkomyślność, obliczona na szybką kasę. Nie idźcie tą drogą.

    • 5 0

    • Nasz port (1)

      jeśli sam nie chce inwestować to niech weźmie pod uwagę, że wszędzie na świecie gdzie przybijają wycieczkowce mnożą się np. knajpki i sklepki. Zwłaszcza że starówka daleko. A ruch wycieczkowców będzie tylko rósł, to prawie pewne.

      • 4 0

      • Promenada w miale węglowym

        Przecież prom zlikwidowali,tramwaje wodne tu nie przybijają chociaż port wyremontował pięknie promenadę przy zbożowcach i przystanki tramwaju wodnego.

        • 0 0

  • Apel do mieszkańców i Rady Dzielnicy: inwestycje tak, ale nie pozwólcie zniszczyć betonem dzielnicy o tak unikalnym charakterze (1)

    • 17 2

    • Zrujnują to

      czego nie dali rady Ruskie w 1945

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane